פרטי היוצר\ת
מבט מלמעלה על החצר הפנימית - מודל המקדש לפי יְחֶזְקֵאל, אלון אדיר, 2018. רשיון שימוש: [CC-BY-SA-4.0] - ניתן לעבד ולהשתמש חופשי גם למטרות עסקיות, ויש רק לציין את שם היוצר (אלון אדיר) ואת המקור (alamapa.com).
מבט מלמעלה על החצר הפנימית. 3 שַׁעַרים מובילים למתחם הפנימי, ובצפוני שבהם (מימין באיור) נמצאות גם לְשָׁכוֹת ומזבחים. בצמוד לשערים הצפוני והדרומי ממוקמות לְשָׁכוֹת ללוויים (מצפון) ולכוהנים (מדרום). במרכז המתחם נמצא מזבח גדול, ממערבו נמצא המקדש, ומאחוריו מתחמי ההַגִּזְרָה והבִּנְיָן ולְשָׁכוֹת נוספות (כל אלה מפורטים בbפרקים מ-מ"ג/b).
פרטי היוצר\ת
הגִּזְרָה והבִּנְיָן - מודל המקדש לפי יְחֶזְקֵאל, אלון אדיר, 2018. רשיון שימוש: [CC-BY-SA-4.0] - ניתן לעבד ולהשתמש חופשי גם למטרות עסקיות, ויש רק לציין את שם היוצר (אלון אדיר) ואת המקור (alamapa.com).
|
סיכום
השער המזרחי הפנימי סגור במהלך השבוע ונפתח רק בשבת, בראש חודש, או כשהמלך רוצה להקריב קורבן אישי. אז המלך נכנס ונשאר בו לראות את הכוהנים מקריבים במזבח. הלכות הקורבנות של המלך ושל העם (השונות מהגירסה המקובלת כפי שנימסרה בספרי התורה). אדמות אחוזת המלך ישארו תמיד בידי המלכים, ואסור למלך לגזול אדמות מהעם. תיאור המקום בו הכוהנים מבשלים את הָאָשָׁם והחַטָּאת (צמוד לחומה המערבית) ו4 החצרות בפינות המתחם בהן הלויים מבשלים את זֶבַח הָעָם.
תקציר
ה' מצווה שהשער המזרחי הפנימי ישאר סגור במהלך השבוע ויפתח רק בשבת ובראש חודש. אז המלך יכנס בו דרך האולם (הקרוב לחצר החיצונית ממנה יבוא המלך) וימשיך פנימה עד מזוזת השער (הקרובה לחצר הפנימית). המלך לא ימשיך לחצר הפנימית האסורה לו, אלא ישאר בשער לחזות בכוהנים המקריבים את הקורבנות על המזבח המרכזי. המלך ישתחווה שם ויצא. השער אבל ישאר פתוח עד הערב והעם ישתחווה מולו באזור החצר החיצונית. |
א כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה שַׁעַר הֶחָצֵר הַפְּנִימִית הַפֹּנֶה קָדִים יִהְיֶה סָגוּר שֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת יִפָּתֵחַ וּבְיוֹם הַחֹדֶשׁ יִפָּתֵחַ. ב וּבָא הַנָּשִׂיא דֶּרֶךְ אוּלָם הַשַּׁעַר מִחוּץ וְעָמַד עַל מְזוּזַת הַשַּׁעַר וְעָשׂוּ הַכֹּהֲנִים אֶת עוֹלָתוֹ וְאֶת שְׁלָמָיו וְהִשְׁתַּחֲוָה עַל מִפְתַּן הַשַּׁעַר וְיָצָא וְהַשַּׁעַר לֹא יִסָּגֵר עַד הָעָרֶב. ג וְהִשְׁתַּחֲווּ עַם הָאָרֶץ פֶּתַח הַשַּׁעַר הַהוּא בַּשַּׁבָּתוֹת וּבֶחֳדָשִׁים לִפְנֵי יְהוָה. |
בשַּׁבָּת עולת המלך כוללת 6 כבשים ואַיִל, עם מנחה (סולת) אֵיפָה לאַיִל, ומנחה ככל שיתנדב המלך לכבשים, עם שמן לבְּלִילַת הסולת. בראש חודש קורבן המלך יכלול בנוסף גם פַּר ומנחה אֵיפָת סולת עבורו. |
ד וְהָעֹלָה אֲשֶׁר יַקְרִב הַנָּשִׂיא לַיהוָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת שִׁשָּׁה כְבָשִׂים תְּמִימִם וְאַיִל תָּמִים. ה וּמִנְחָה אֵיפָה לָאַיִל וְלַכְּבָשִׂים מִנְחָה מַתַּת יָדוֹ וְשֶׁמֶן הִין לָאֵיפָה. ו וּבְיוֹם הַחֹדֶשׁ פַּר בֶּן בָּקָר תְּמִימִם וְשֵׁשֶׁת כְּבָשִׂם וָאַיִל תְּמִימִם יִהְיוּ. ז וְאֵיפָה לַפָּר וְאֵיפָה לָאַיִל יַעֲשֶׂה מִנְחָה וְלַכְּבָשִׂים כַּאֲשֶׁר תַּשִּׂיג יָדוֹ וְשֶׁמֶן הִין לָאֵיפָה. |
המלך יכנס ויצא דרך אולם השער המזרחי הפנימי כאמור, והעם יצא ויכנס בשערים החיצוניים (הצפוני או הדרומי, כי המזרחי סגור מאז כניסת ה' בו). העם הנכנס מצפון יצא מדרום, והנכנס מדרום יצא מצפון. המלך יבוא ויצא עם העם (ולא בנפרד). המנחות שהעם יביא לקורבנותיו יהיו כמו מנחות המלך - אֵיפָת סולת לפָּר ולאַיִל, ואילו לכבשים מנחה כפי שיתנדבו, ושמן. |
ח וּבְבוֹא הַנָּשִׂיא דֶּרֶךְ אוּלָם הַשַּׁעַר יָבוֹא וּבְדַרְכּוֹ יֵצֵא. ט וּבְבוֹא עַם הָאָרֶץ לִפְנֵי יְהוָה בַּמּוֹעֲדִים הַבָּא דֶּרֶךְ שַׁעַר צָפוֹן לְהִשְׁתַּחֲוֹת יֵצֵא דֶּרֶךְ שַׁעַר נֶגֶב וְהַבָּא דֶּרֶךְ שַׁעַר נֶגֶב יֵצֵא דֶּרֶךְ שַׁעַר צָפוֹנָה לֹא יָשׁוּב דֶּרֶךְ הַשַּׁעַר אֲשֶׁר בָּא בוֹ כִּי נִכְחוֹ יצאו [יֵצֵא]. י וְהַנָּשִׂיא בְּתוֹכָם בְּבוֹאָם יָבוֹא וּבְצֵאתָם יֵצֵאוּ. יא וּבַחַגִּים וּבַמּוֹעֲדִים תִּהְיֶה הַמִּנְחָה אֵיפָה לַפָּר וְאֵיפָה לָאַיִל וְלַכְּבָשִׂים מַתַּת יָדוֹ וְשֶׁמֶן הִין לָאֵיפָה. |
כשהמלך ירצה להקריב עוֹלָה או שְׁלָמִים כנְדָבָה, (הכוהן) יפתח לו את השער המזרחי הפנימי ויקריב לפניו את הקורבנות (כמו שתואר למעלה עבור שבת וראש חודש) ואז יסגור את השער אחרי צאת המלך (כי השער הזה סגור בד"כ כאמור בימות השבוע). המלך גם ידאג לקורבן התמיד שיֵיעָשֶׂה מוקדם בכל בוקר, ויכלול עולת כֶּבֶשׁ, מנחה 1/6 הָאֵיפָה סולת ו 1/3 הִין שמן לבְּלִילַת הסולת. |
יב וְכִי יַעֲשֶׂה הַנָּשִׂיא נְדָבָה עוֹלָה אוֹ שְׁלָמִים נְדָבָה לַיהוָה וּפָתַח לוֹ אֶת הַשַּׁעַר הַפֹּנֶה קָדִים וְעָשָׂה אֶת עֹלָתוֹ וְאֶת שְׁלָמָיו כַּאֲשֶׁר יַעֲשֶׂה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וְיָצָא וְסָגַר אֶת הַשַּׁעַר אַחֲרֵי צֵאתוֹ. יג וְכֶבֶשׂ בֶּן שְׁנָתוֹ תָּמִים תַּעֲשֶׂה עוֹלָה לַיּוֹם לַיהֹוָה בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר תַּעֲשֶׂה אֹתוֹ. יד וּמִנְחָה תַעֲשֶׂה עָלָיו בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר שִׁשִּׁית הָאֵיפָה וְשֶׁמֶן שְׁלִישִׁית הַהִין לָרֹס אֶת הַסֹּלֶת מִנְחָה לַיהוָה חֻקּוֹת עוֹלָם תָּמִיד. טו ועשו [יַעֲשׂוּ] אֶת הַכֶּבֶשׂ וְאֶת הַמִּנְחָה וְאֶת הַשֶּׁמֶן בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר עוֹלַת תָּמִיד. |
אם המלך יִתֵּן כמתנה אדמות מאחוזתו לבניו, הם יחזיקו בה כנחלתם, כי הרי הם יורשיו החוקיים. אך אם המלך יִתֵּן כמתנה אדמות לעבד שלו, אז האדמות יוּשְּׁבוּ כשהעבד ישוחחר לאחוזת המלך (שירשו בני המלך). כך המלך לא יצטרך לגזול אדמות מהעם, והעם לא יופץ מאדמותיו. |
טז כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהֹוִה כִּי יִתֵּן הַנָּשִׂיא מַתָּנָה לְאִישׁ מִבָּנָיו נַחֲלָתוֹ הִיא לְבָנָיו תִּהְיֶה אֲחֻזָּתָם הִיא בְּנַחֲלָה. יז וְכִי יִתֵּן מַתָּנָה מִנַּחֲלָתוֹ לְאַחַד מֵעֲבָדָיו וְהָיְתָה לּוֹ עַד שְׁנַת הַדְּרוֹר וְשָׁבַת לַנָּשִׂיא אַךְ נַחֲלָתוֹ בָּנָיו לָהֶם תִּהְיֶה. יח וְלֹא יִקַּח הַנָּשִׂיא מִנַּחֲלַת הָעָם לְהוֹנֹתָם מֵאֲחֻזָּתָם מֵאֲחֻזָּתוֹ יַנְחִל אֶת בָּנָיו לְמַעַן אֲשֶׁר לֹא יָפֻצוּ עַמִּי אִישׁ מֵאֲחֻזָּתוֹ. |
האיש מוביל את יְחֶזְקֵאל לאחד המבואות הסמוכים לשער הפנימי הצפוני (המבואות מובילים לשטח ביניים מגודר המקיף את החצר הפנימית). שם נמצאות לִּשְׁכוֹת הכוהנים (ששימשו לאכילת הקורבנות ולהחלפת בגדי הכהונה, כפי שתואר בפרק מ"ב. בירכתיים, צמודות לחומה המערבית החיצונית, האיש מראה לו מקום בו הכוהנים מבשלים את הָאָשָׁם והחַטָּאת (הקורבנות הללו קדושים ואסורים במגע העַם באזור החצר החיצונית). |
יט וַיְבִיאֵנִי בַמָּבוֹא אֲשֶׁר עַל כֶּתֶף הַשַּׁעַר אֶל הַלִּשְׁכוֹת הַקֹּדֶשׁ אֶל הַכֹּהֲנִים הַפֹּנוֹת צָפוֹנָה וְהִנֵּה שָׁם מָקוֹם בירכתם [בַּיַּרְכָתַיִם] יָמָּה. כ וַיֹּאמֶר אֵלַי זֶה הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יְבַשְּׁלוּ שָׁם הַכֹּהֲנִים אֶת הָאָשָׁם וְאֶת הַחַטָּאת אֲשֶׁר יֹאפוּ אֶת הַמִּנְחָה לְבִלְתִּי הוֹצִיא אֶל הֶחָצֵר הַחִיצוֹנָה לְקַדֵּשׁ אֶת הָעָם. |
האיש מוציא את יְחֶזְקֵאל בחזרה לחצר החיצונית ומראה לו בכל אחת מארבעת הפינות שבה חָצֵר לא מקורה (קְטֻרה) במידות 40x30 אַמָּה. החצרות הללו שימשו (את הלויים) לבשל את זֶבַח הָעָם. |
כא וַיּוֹצִיאֵנִי אֶל הֶחָצֵר הַחִיצֹנָה וַיַּעֲבִירֵנִי אֶל אַרְבַּעַת מִקְצוֹעֵי הֶחָצֵר וְהִנֵּה חָצֵר בְּמִקְצֹעַ הֶחָצֵר חָצֵר בְּמִקְצֹעַ הֶחָצֵר. כב בְּאַרְבַּעַת מִקְצֹעוֹת הֶחָצֵר חֲצֵרוֹת קְטֻרוֹת אַרְבָּעִים אֹרֶךְ וּשְׁלֹשִׁים רֹחַב מִדָּה אַחַת לְאַרְבַּעְתָּם מְהֻקְצָעוֹת. כג וְטוּר סָבִיב בָּהֶם סָבִיב לְאַרְבַּעְתָּם וּמְבַשְּׁלוֹת עָשׂוּי מִתַּחַת הַטִּירוֹת סָבִיב. כד וַיֹּאמֶר אֵלָי אֵלֶּה בֵּית הַמְבַשְּׁלִים אֲשֶׁר יְבַשְּׁלוּ שָׁם מְשָׁרְתֵי הַבַּיִת אֶת זֶבַח הָעָם. |
ציטוטים נבחרים
פסוקים | |
---|---|
ט- י | הַבָּא דֶּרֶךְ שַׁעַר צָפוֹן לְהִשְׁתַּחֲוֹת יֵצֵא דֶּרֶךְ שַׁעַר נֶגֶב וְהַבָּא דֶּרֶךְ שַׁעַר נֶגֶב יֵצֵא דֶּרֶךְ שַׁעַר צָפוֹנָה לֹא יָשׁוּב דֶּרֶךְ הַשַּׁעַר אֲשֶׁר בָּא בוֹ כִּי נִכְחוֹ יֵצֵא. וְהַנָּשִׂיא בְּתוֹכָם בְּבוֹאָם יָבוֹא וּבְצֵאתָם יֵצֵאוּ. |
י"ב | וְיָצָא וְסָגַר אֶת הַשַּׁעַר אַחֲרֵי צֵאתוֹ. |
י"ח | וְלֹא יִקַּח הַנָּשִׂיא מִנַּחֲלַת הָעָם לְהוֹנֹתָם מֵאֲחֻזָּתָם |
פרטי היוצר\ת
בֵּית הַמְבַשְּׁלִים בפינת החצר - מודל המקדש לפי יְחֶזְקֵאל, אלון אדיר, 2018. רשיון שימוש: [CC-BY-SA-4.0] - ניתן לעבד ולהשתמש חופשי גם למטרות עסקיות, ויש רק לציין את שם היוצר (אלון אדיר) ואת המקור (alamapa.com).