עיר
מִכְמָשׂ
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Mukhmas from the west. By יעקב, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
הכפר מוח'מאס מכוון מערב. הכפר משמר כמשוער את שמה של העיר המקראית ששכנה בסמוך.
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
כנויים נוספים : ח'רבת אֶל-חָרַה אֶל-פַוְּקָה
מִכְמָשׂ במקרא
שְׁמוּאֵל הכתיר את שָׁאוּל למלוכה בין השאר כדי שיושיע את העם מִיַּד הפְּלִשְׁתִּים
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ט פסוק ט"ז: טז כָּעֵת מָחָר אֶשְׁלַח אֵלֶיךָ אִישׁ מֵאֶרֶץ בִּנְיָמִן וּמְשַׁחְתּוֹ לְנָגִיד עַל עַמִּי יִשְׂרָאֵל וְהוֹשִׁיעַ אֶת עַמִּי מִיַּד פְּלִשְׁתִּים כִּי רָאִיתִי אֶת עַמִּי כִּי בָּאָה צַעֲקָתוֹ אֵלָי.
אשר באותם ימים הגיע שלטונם עד אזור נחלת בִּנְיָמִן, שם היו להם נציבים, למשל בגִּבְעַת הָאֱלֹהִים
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י פסוק ה: ה אַחַר כֵּן תָּבוֹא גִּבְעַת הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר שָׁם נְצִבֵי פְלִשְׁתִּים וִיהִי כְבֹאֲךָ שָׁם הָעִיר וּפָגַעְתָּ חֶבֶל נְבִיאִים יֹרְדִים מֵהַבָּמָה וְלִפְנֵיהֶם נֵבֶל וְתֹף וְחָלִיל וְכִנּוֹר וְהֵמָּה מִתְנַבְּאִים.
(גִּבְעָה?) ובגֶּבַע. יְהוֹנָתָן בן שָׁאוּל התנקש בנְצִיב הפְּלִשְׁתִּים בגֶּבַע בזמן שצבא שָׁאוּל חנה בְּמִכְמָשׂ ובהר בֵּית-אֵל
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ג פסוקים ב-ג: ב וַיִּבְחַר לוֹ שָׁאוּל שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מִיִּשְׂרָאֵל וַיִּהְיוּ עִם שָׁאוּל אַלְפַּיִם בְּמִכְמָשׂ וּבְהַר בֵּית אֵל וְאֶלֶף הָיוּ עִם יוֹנָתָן בְּגִבְעַת בִּנְיָמִין וְיֶתֶר הָעָם שִׁלַּח אִישׁ לְאֹהָלָיו. ג וַיַּךְ יוֹנָתָן אֵת נְצִיב פְּלִשְׁתִּים אֲשֶׁר בְּגֶבַע וַיִּשְׁמְעוּ פְּלִשְׁתִּים וְשָׁאוּל תָּקַע בַּשּׁוֹפָר בְּכָל הָאָרֶץ לֵאמֹר יִשְׁמְעוּ הָעִבְרִים.
. הפְּלִשְׁתִּים עלו בתגובה עם צבא גדול לאזור מִכְמָשׂ ממזרח לבֵּית אָוֶן
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ג פסוק ה: ה וּפְלִשְׁתִּים נֶאֶסְפוּ לְהִלָּחֵם עִם יִשְׂרָאֵל שְׁלֹשִׁים אֶלֶף רֶכֶב וְשֵׁשֶׁת אֲלָפִים פָּרָשִׁים וְעָם כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם לָרֹב וַיַּעֲלוּ וַיַּחֲנוּ בְמִכְמָשׂ קִדְמַת בֵּית אָוֶן.
, ובני יִשְׂרָאֵל ברחו מהאזור. צבא שָׁאוּל ירד בתחילה לגִּלְגָּל ואח"כ עלה עם 600 איש בחזרה לגֶבַע (בִּנְיָמִן) בעוד צבא הפְלִשְׁתִּים יצא בפשיטות הרס נרחבות מהמחנה במִכְמָשׂ
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ג פסוקים ט"ז-י"ח: טז וְשָׁאוּל וְיוֹנָתָן בְּנוֹ וְהָעָם הַנִּמְצָא עִמָּם יֹשְׁבִים בְּגֶבַע בִּנְיָמִן וּפְלִשְׁתִּים חָנוּ בְמִכְמָשׂ. יז וַיֵּצֵא הַמַּשְׁחִית מִמַּחֲנֵה פְלִשְׁתִּים שְׁלֹשָׁה רָאשִׁים הָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה אֶל דֶּרֶךְ עָפְרָה אֶל אֶרֶץ שׁוּעָל. יח וְהָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ בֵּית חֹרוֹן וְהָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ הַגְּבוּל הַנִּשְׁקָף עַל גֵּי הַצְּבֹעִים הַמִּדְבָּרָה.
.

בשלב זה יצא יְהוֹנָתָן עם נושא כליו לקראת מוצב הפלישתים בלי להודיע לאיש, הם עברו במַּעְבְּרוֹת הנחל הסמוך, בין סלע בּוֹצֵץ מצפון מול מִכְמָשׂ שם חנו הפלישתים, לבין סלע סֶנֶּה שמדרום מול גָּבַע, שם ישב שָׁאוּל
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ד פסוקים ד-ה: ד וּבֵין הַמַּעְבְּרוֹת אֲשֶׁר בִּקֵּשׁ יוֹנָתָן לַעֲבֹר עַל מַצַּב פְּלִשְׁתִּים שֵׁן הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה וְשֵׁן הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה וְשֵׁם הָאֶחָד בּוֹצֵץ וְשֵׁם הָאֶחָד סֶנֶּה. ה הַשֵּׁן הָאֶחָד מָצוּק מִצָּפוֹן מוּל מִכְמָשׂ וְהָאֶחָד מִנֶּגֶב מוּל גָּבַע.
. הפְּלִשְׁתִּים שהבחינו בהם קראו להם לעלות אליהם מהגיא, ויְהוֹנָתָן ונערו טיפסו לקראתם על ידיהם ורגליהם, הפתיעו את כ-20 חיילי המוצב והכו בהם. שאר מחנה הפלישתים נבהלו ונָסוּ, בעוד אנשי שָׁאוּל צפו בכל זאת מלמעלה
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ד פסוקים י"ג-ט"ז: יג וַיַּעַל יוֹנָתָן עַל יָדָיו וְעַל רַגְלָיו וְנֹשֵׂא כֵלָיו אַחֲרָיו וַיִּפְּלוּ לִפְנֵי יוֹנָתָן וְנֹשֵׂא כֵלָיו מְמוֹתֵת אַחֲרָיו. יד וַתְּהִי הַמַּכָּה הָרִאשֹׁנָה אֲשֶׁר הִכָּה יוֹנָתָן וְנֹשֵׂא כֵלָיו כְּעֶשְׂרִים אִישׁ כְּבַחֲצִי מַעֲנָה צֶמֶד שָׂדֶה. טו וַתְּהִי חֲרָדָה בַמַּחֲנֶה בַשָּׂדֶה וּבְכָל הָעָם הַמַּצָּב וְהַמַּשְׁחִית חָרְדוּ גַּם הֵמָּה וַתִּרְגַּז הָאָרֶץ וַתְּהִי לְחֶרְדַּת אֱלֹהִים. טז וַיִּרְאוּ הַצֹּפִים לְשָׁאוּל בְּגִבְעַת בִּנְיָמִן וְהִנֵּה הֶהָמוֹן נָמוֹג וַיֵּלֶךְ וַהֲלֹם.
. אח"כ הצטרפו בני ישראל למרדף אחרי הפלישתים שנמלטו מאזור בֵּית אָוֶן דרך אַיָּלוֹן לִמְקוֹמָם בפְלֶשֶׁת
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ד פסוקים כ"ג, ל"א, מ"ו: כג וַיּוֹשַׁע יְהוָה בַּיּוֹם הַהוּא אֶת יִשְׂרָאֵל וְהַמִּלְחָמָה עָבְרָה אֶת בֵּית אָוֶן. ... לא וַיַּכּוּ בַּיּוֹם הַהוּא בַּפְּלִשְׁתִּים מִמִּכְמָשׂ אַיָּלֹנָה וַיָּעַף הָעָם מְאֹד. ... מו וַיַּעַל שָׁאוּל מֵאַחֲרֵי פְּלִשְׁתִּים וּפְלִשְׁתִּים הָלְכוּ לִמְקוֹמָם.
.

שנים רבות אח"כ, בזמן מסע הכיבוש של מֶלֶךְ אַשּׁוּר (סַנְחֵרִיב?) ביְהוּדָה בימי חִזְקִיָּהוּ מלך יְהוּדָה, תיאר הנביא יְשַׁעְיָהוּ את מהלך מסע הכיבוש. מֶלֶךְ אַשּׁוּר עבר בעַי, במִגְרוֹן, ובמִכְמָשׂ, שם הצבא חצה את מעברות הנחל הסמוך וְלָן בגֶּבַע (וכנראה מדובר באותן הַמַּעְבְּרוֹת שבין מִכְמָשׂ לגֶּבַע שבהן עברו יְהוֹנָתָן ונערו). בינתיים תושבי הישובים הסמוכים - הָרָמָה, גִּבְעַת שָׁאוּל, בַּת גַּלִּים, לַיְשָׁה, עֲנָתוֹת ומַדְמֵנָה, נבהלו ונטשו את מקומותיהם
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י פסוקים כ"ח-ל: כח בָּא עַל עַיַּת עָבַר בְּמִגְרוֹן לְמִכְמָשׂ יַפְקִיד כֵּלָיו. כט עָבְרוּ מַעְבָּרָה גֶּבַע מָלוֹן לָנוּ חָרְדָה הָרָמָה גִּבְעַת שָׁאוּל נָסָה. ל צַהֲלִי קוֹלֵךְ בַּת גַּלִּים הַקְשִׁיבִי לַיְשָׁה עֲנִיָּה עֲנָתוֹת.
. בתקופת שיבת ציון נזכרים 122 תושבי "מִכְמָס" ששבו לעריהם מגלות בָּבֶל בימי עֶזְרָא
[^]עֶזְרָא פרק ב פסוק כ"ז: כז אַנְשֵׁי מִכְמָס מֵאָה עֶשְׂרִים וּשְׁנָיִם.
ונְחֶמְיָה
[^]נְחֶמְיָה פרק ז פסוק ל"א: לא אַנְשֵׁי מִכְמָס מֵאָה וְעֶשְׂרִים וּשְׁנָיִם.
(אחרי אזכור שובם של בני הָרָמָה וגֶּבַע). נְחֶמְיָה הזכיר שוב את מִכְמָשׂ ברשימת 16 יישובים במחוז שמחוץ לירוּשָׁלָ‍ִם, אשר בהם התיישבו מחדש בני בִנְיָמִן השבים (יחד עם גֶּבַע ועֲנָתוֹת)
[^]נְחֶמְיָה פרק י"א פסוקים ל"א-ל"ה: לא וּבְנֵי בִנְיָמִן מִגָּבַע מִכְמָשׂ וְעַיָּה וּבֵית אֵל וּבְנֹתֶיהָ. לב עֲנָתוֹת נֹב עֲנָנְיָה. לג חָצוֹר רָמָה גִּתָּיִם. לד חָדִיד צְבֹעִים נְבַלָּט. לה לֹד וְאוֹנוֹ גֵּי הַחֲרָשִׁים.
.
זיהוי המקום
מחוץ למקרא, מִכְמָשׂ נזכרת גם בתולדות החשמונאים כמקום מושבו של יונתן החשמונאי (הַוָּפְסִי) , ובמשנה כמקום ממנו הביאו מנחת סולת משובחת. באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) מִכְמָשׂ מתוארת ככפר גדול באזור ירושלים במיל ה-9 מהָרָמָה.

מִכְמָשׂ מזוהה עם הכפר מֻחְ'מַאס הנמצא באזור זה ואשר משמר את שמה של העיר המקראית. הכפר שוכן גם בסמיכות לאתרים המשוערים של המקומות הנזכרים עם מִכְמָשׂ במקרא, כמו הָרָמָה, וגִּבְעַת שָׁאוּל, ובמיוחד בסמוך (כ-2.5 ק"מ מצפון-מזרח) לכפר גֻ'בַע, המזוהה עם גֶּבַע ואשר שוכן מהעבר השני של נחל א-צֻוֵיְנִיט\מִכְמָשׂ. קבוצת יישובים קטנים אלה נוסדו כמשוער במהלך תקופה קצרה יחסית במאות ה-14 או ה-13 לפנה"ס
[6]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 171
. נחל א-צֻוֵיְנִיט יוצר קניון עמוק באזור זה וכך מתאים אולי לתיאור ההתגנבות של יְהוֹנָתָן ונערו למוצב הפלישתי. באזור פתח הקניון מזדקרות שני שיני סלע (אל-חֻצְן וקֻרְנֶת חַלֶּת אל-חַי) אשר יש המזהים אותן עם סלע בּוֹצֵץ וסֶנֶּה בהתאמה
[7]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 411
, הנזכרים בתיאור המסלול של יְהוֹנָתָן ונערו
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ד פסוקים ד-ה: ד וּבֵין הַמַּעְבְּרוֹת אֲשֶׁר בִּקֵּשׁ יוֹנָתָן לַעֲבֹר עַל מַצַּב פְּלִשְׁתִּים שֵׁן הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה וְשֵׁן הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה וְשֵׁם הָאֶחָד בּוֹצֵץ וְשֵׁם הָאֶחָד סֶנֶּה. ה הַשֵּׁן הָאֶחָד מָצוּק מִצָּפוֹן מוּל מִכְמָשׂ וְהָאֶחָד מִנֶּגֶב מוּל גָּבַע.
. המוצב הפלישתי נמצא לפי הנאמר ממזרח לבֵּית אָוֶן
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ג פסוק ה: ה וּפְלִשְׁתִּים נֶאֶסְפוּ לְהִלָּחֵם עִם יִשְׂרָאֵל שְׁלֹשִׁים אֶלֶף רֶכֶב וְשֵׁשֶׁת אֲלָפִים פָּרָשִׁים וְעָם כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם לָרֹב וַיַּעֲלוּ וַיַּחֲנוּ בְמִכְמָשׂ קִדְמַת בֵּית אָוֶן.
המזוהה עם תל מַרִיַם (ראו במפה ובעמוד על בֵּית אָוֶן). יש שזיהו את תל מַרִיַם עם מִכְמָשׂ עצמה, אך כיום מקובל יותר הזיהוי של מִכְמָשׂ עם החורבות בח'רבת אֶל-חָרַה אֶל-פַוְּקָה בשכונה צפונית של הכפר מֻחְ'מַאס (ראו במפה) שם נמצאו חרסים רבים מתקופת הברזל (הישראלית) א' וב', ולא עם הכפר עצמו שם נמצאו רק חרסים בודדים מתקופת הברזל ב'
[8]עולם התנ"ך, ספר יְהוֹשֻׁעַ עמ' 116.
.
פרקים המזכירים את מִכְמָשׂ
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על מִכְמָשׂ באתרים של ויקיפדיה ועמוד ענן.