עיר
אָבֵל מְחוֹלָה
רמת זיהוי : 4 - אין זיהוי מבוסס
כנויים נוספים : תֵל אַבּוּ-צוּץ
אָבֵל מְחוֹלָה במקרא
לקראת הקרב בין גִדְעוֹן למִדְיָנים ולעֲמָלֵקִים, חנה גִדְעוֹן עם צבאו בבוקר עַל עֵין חֲרֹד בעוד צבאות מִדְיָן וַעֲמָלֵק חנו בעֵמֶק יִזְרְעֶאל
[^]שׁוֹפְטִים פרק ו פסוק ל"ג: לג וְכָל מִדְיָן וַעֲמָלֵק וּבְנֵי קֶדֶם נֶאֶסְפוּ יַחְדָּו וַיַּעַבְרוּ וַיַּחֲנוּ בְּעֵמֶק יִזְרְעֶאל.
"מִצָּפוֹן מִגִּבְעַת הַמּוֹרֶה בָּעֵמֶק"
[^]שׁוֹפְטִים פרק ז פסוק א: א וַיַּשְׁכֵּם יְרֻבַּעַל הוּא גִדְעוֹן וְכָל הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וַיַּחֲנוּ עַל עֵין חֲרֹד וּמַחֲנֵה מִדְיָן הָיָה לוֹ מִצָּפוֹן מִגִּבְעַת הַמּוֹרֶה בָּעֵמֶק.
, ואח"כ מובהר שהם חנו "מִתַּחַת בָּעֵמֶק"
[^]שׁוֹפְטִים פרק ז פסוק ח: ח וַיִּקְחוּ אֶת צֵדָה הָעָם בְּיָדָם וְאֵת שׁוֹפְרֹתֵיהֶם וְאֵת כָּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל שִׁלַּח אִישׁ לְאֹהָלָיו וּבִשְׁלֹשׁ מֵאוֹת הָאִישׁ הֶחֱזִיק וּמַחֲנֵה מִדְיָן הָיָה לוֹ מִתַּחַת בָּעֵמֶק.
, כלומר כנראה למרגלות גִּבְעַת הַמּוֹרֶה. גִדְעוֹן ואנשיו הבהילו את אנשי המחנה בקולות שונים, והם החלו להרוג זה את זה מרוב בהלה ולבסוף נסו "עַד בֵּית הַשִּׁטָּה צְרֵרָתָה עַד שְׂפַת אָבֵל מְחוֹלָה עַל טַבָּת"
[^]שׁוֹפְטִים פרק ז פסוק כ"ב: כב וַיִּתְקְעוּ שְׁלֹשׁ מֵאוֹת הַשּׁוֹפָרוֹת וַיָּשֶׂם יְהוָה אֵת חֶרֶב אִישׁ בְּרֵעֵהוּ וּבְכָל הַמַּחֲנֶה וַיָּנָס הַמַּחֲנֶה עַד בֵּית הַשִּׁטָּה צְרֵרָתָה עַד שְׂפַת אָבֵל מְחוֹלָה עַל טַבָּת.
, כשבני יִשְׂרָאֵל רודפים אחריהם עד לעֵבֶר היַּרְדֵּן.

אָבֵל מְחוֹלָה נכללה בנציבות החמישית של הממלכה המאוחדת בימי שְׁלֹמֹה תחת הנציב בַּעֲנָא בֶּן אֲחִילוּד, שכללה את "צָרְתַנָה מִתַּחַת לְיִזְרְעֶאל מִבֵּית שְׁאָן עַד אָבֵל מְחוֹלָה עַד מֵעֵבֶר לְיָקְמֳעָם"
[^]מְלָכִים-א פרק ד פסוקים ז, י"ב: ז וְלִשְׁלֹמֹה שְׁנֵים עָשָׂר נִצָּבִים עַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְכִלְכְּלוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וְאֶת בֵּיתוֹ חֹדֶשׁ בַּשָּׁנָה יִהְיֶה עַל אחד [הָאֶחָד] לְכַלְכֵּל. ... יב בַּעֲנָא בֶּן אֲחִילוּד תַּעְנַךְ וּמְגִדּוֹ וְכָל בֵּית שְׁאָן אֲשֶׁר אֵצֶל צָרְתַנָה מִתַּחַת לְיִזְרְעֶאל מִבֵּית שְׁאָן עַד אָבֵל מְחוֹלָה עַד מֵעֵבֶר לְיָקְמֳעָם.
. עַדְרִיאֵל הַמְּחֹלָתִי שנישא למֵרַב בַּת שָׁאוּל היה כנראה מאָבֵל מְחוֹלָה
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ח פסוק י"ט: יט וַיְהִי בְּעֵת תֵּת אֶת מֵרַב בַּת שָׁאוּל לְדָוִד וְהִיא נִתְּנָה לְעַדְרִיאֵל הַמְּחֹלָתִי לְאִשָּׁה.
, ואח"כ נאמר שעַדְרִיאֵל בֶּן בַּרְזִלַּי הַמְּחֹלָתִי היה בעלה של מִיכַל בַּת שָׁאוּל
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק כ"א פסוק ח: ח וַיִּקַּח הַמֶּלֶךְ אֶת שְׁנֵי בְּנֵי רִצְפָּה בַת אַיָּה אֲשֶׁר יָלְדָה לְשָׁאוּל אֶת אַרְמֹנִי וְאֶת מְפִבֹשֶׁת וְאֶת חֲמֵשֶׁת בְּנֵי מִיכַל בַּת שָׁאוּל אֲשֶׁר יָלְדָה לְעַדְרִיאֵל בֶּן בַּרְזִלַּי הַמְּחֹלָתִי.
. גם הנביא אֱלִישָׁע שנמשח לנבואה ע"י אֵלִיָּהוּ בא מאָבֵל מְחוֹלָה, ואֵלִיָּהוּ מצא אותו שם בדרכו מהַר חֹרֵב לדַמָּשֶׂק בעודו חורש בצמד פרים, ומכאן מסתבר שאָבֵל מְחוֹלָה שכנה כנראה בסביבה חקלאית
[^]מְלָכִים-א פרק י"ט פסוקים ט"ו-ט"ז, י"ט: טו וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו לֵךְ שׁוּב לְדַרְכְּךָ מִדְבַּרָה דַמָּשֶׂק וּבָאתָ וּמָשַׁחְתָּ אֶת חֲזָאֵל לְמֶלֶךְ עַל אֲרָם. טז וְאֵת יֵהוּא בֶן נִמְשִׁי תִּמְשַׁח לְמֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל וְאֶת אֱלִישָׁע בֶּן שָׁפָט מֵאָבֵל מְחוֹלָה תִּמְשַׁח לְנָבִיא תַּחְתֶּיךָ. ... יט וַיֵּלֶךְ מִשָּׁם וַיִּמְצָא אֶת אֱלִישָׁע בֶּן שָׁפָט וְהוּא חֹרֵשׁ שְׁנֵים עָשָׂר צְמָדִים לְפָנָיו וְהוּא בִּשְׁנֵים הֶעָשָׂר וַיַּעֲבֹר אֵלִיָּהוּ אֵלָיו וַיַּשְׁלֵךְ אַדַּרְתּוֹ אֵלָיו.
.
זיהוי המקום
האתרים הנזכרים בנתיב בריחת המדינים - בֵּית הַשִּׁטָּה, צְרֵרָתָה, אָבֵל מְחוֹלָה וטַבָּת לא זוהו בוודאות. את בֵּית הַשִּׁטָּה מזהים בד"כ עם ח'רבת שִּׁטָּה שבין אתר הקרב של גִדְעוֹן ומִדְיָן ליד גִּבְעַת הַמּוֹרֶה ובין בֵּית שְׁאָן (או עם תל אחר באותו אזור), ואת צְרֵרָתָה\צָרְתַנָה מחפשים בתל דרומי יותר ליד היַרְדֵּן, כמו תל אֶ-סַּעִידִיֶּה או תל צְלֵיחַאת (ראו בעמודים על בֵּית הַשִּׁטָּה ועל צְרֵרָתָה). יש שחיפשו את אָבֵל מְחוֹלָה באזור חקלאי על הדרך לדַמָּשֶׂק (כמשתמע מסיפור משיחת אֱלִישָׁע בידי אֵלִיָּהוּ) והציעו את אַבִּילָה - אחת מערי הדקפוליס ההלניסטיות ששכנה בעבר היַרְדֵּן המזרחי, אך מקובל יותר לחפש את "שְׂפַת אָבֵל מְחוֹלָה" באחד התלים הסמוכים לשְׂפַת היַרְדֵּן מדרום לבֵּית שְׁאָן, אשר נזכרת גם היא יחד עם אָבֵל מְחוֹלָה בנציבות החמישית של שְׁלֹמֹה.

האוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) מזהה את אָבֵל מְחוֹלָה עם יישוב בשם בית-מחולה (Bethmaela) שהתקיים בימיו במרחק 10 מילין מדרום לבֵּית שְׁאָן. יש שהציעו בהתאם לכך את תל חילו (אבו-ספרי) הצופה על וואדי אל-מַאלִח מדרום למושב מְחוֹלָה של ימינו. הזיהוי המקובל ביותר כיום לאָבֵל מְחוֹלָה הוא עם תֵל אַבּוּ-צוּץ הסמוך לגדה המערבית של היַרְדֵּן ליד המעברות שם, כ-15 ק"מ מדרום לבֵּית שְׁאָן (ראו במפה)
[4]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 243
[5]עולם התנ"ך, ספר שׁוֹפְטִים עמ' 76.
. אתר זה מתאים לתיאור של אוסביוס, ונמצאו בו ממצאים מתקופת הברונזה הקדומה (כנענית) והברזל (הישראלית), והוא קרוב גם כן לוואדי אל-מַאלִח (המשמר כמשוער במעט את שמה של מְחוֹלָה).
פרקים המזכירים את אָבֵל מְחוֹלָה
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על אָבֵל מְחוֹלָה באתרים של ויקיפדיה ועמוד ענן.