חורבות בתל יִזְרְעֶאל, משקיפות לכוון העמק שמצפון
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
יִזְרְעֶאל במקרא
יִזְרְעֶאל היתה עיר בנחלת יִשָּׂשכָר
שבטי אֶפְרָיִם ומְנַשֶּׁה התלוננו בפני יְהוֹשֻׁעַ שיהיה קשה להוריש את הכנענים שבאזור בֵית שְׁאָן ועֵמֶק יִזְרְעֶאל כי יש להם שם רכב ברזל, אך יְהוֹשֻׁעַ ענה שהם יצליחו בכיבוש האזור למרות המרכבות של האויב
בימי אִישׁ בֹּשֶׁת בֶּן שָׁאוּל היתה יִזְרְעֶאל לאחת ממחוזות הממלכה
כשנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי סירב לבקשת אַחְאָב לקנות את כרמו שהיה סמוך לארמון המלך, המלכה אִיזֶבֶל הביאה לסקילת נָבוֹת אחרי משפט מבויים. אֵלִיָּהוּ נזף במלך וניבא את השמדת ביתו, ושכלבים ילקקו את דמו ויאכלו את גופת אִיזֶבֶל. הנבואה אמנם התקיימה שנים אח"כ בימי יוֹרָם בן אַחְאָב. כשיוֹרָם נפצע בקרב עם חֲזָהאֵל מֶלֶךְ אֲרָם הוא חזר להחלים ביִזְרְעֶאל ואֲחַזְיָהוּ מלך יְהוּדָה בא לבקרו שם. בינתיים יֵהוּא קשר קשר כנגד יוֹרָם ומיהר ליִזְרְעֶאל עם נאמניו. הַצֹּפֶה "עַל הַמִּגְדָּל בְּיִזְרְעֶאל" ראה את ההמון מתקרב, ולבסוף יוֹרָם יצא לקראתו ונהרג בשדה נָבוֹת. יֵהוּא הרג את גם אִיזֶבֶל שהושלכה אל מותה מחלון הארמון, והמשיך והוציא להורג את גם המלך אֲחַזְיָהוּ ואת אחיו, ו"אֵת כָּל הַנִּשְׁאָרִים לְבֵית אַחְאָב בְּיִזְרְעֶאל וְכָל גְּדֹלָיו וּמְיֻדָּעָיו וְכֹהֲנָיו עַד בִּלְתִּי הִשְׁאִיר לוֹ שָׂרִיד"
אחרי מאורעות אלה לא נזכרת עוד יִזְרְעֶאל במקרא, מלבד בנבואת הוֹשֵׁעַ אשר ה' צווה עליו לקרוא לבנו בשם "יִזְרְעֶאל", כי ה' עומד להעניש את בית המלוכה בממלכת יִשְׂרָאֵל, ולשבור את כוחו הצבאי, בגלל הדם ששפך שם יֵהוּא
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ט פסוקים י"ז-י"ח: יז
לְיִשָּׂשכָר יָצָא הַגּוֹרָל הָרְבִיעִי לִבְנֵי יִשָּׂשכָר לְמִשְׁפְּחוֹתָם.
יח
וַיְהִי גְּבוּלָם יִזְרְעֶאלָה וְהַכְּסוּלֹת וְשׁוּנֵם.
, ועל שמה קרוי גם המעין[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ט פסוק א: א
וַיִּקְבְּצוּ פְלִשְׁתִּים אֶת כָּל מַחֲנֵיהֶם אֲפֵקָה וְיִשְׂרָאֵל חֹנִים בַּעַיִן אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל.
והעמק[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ז פסוק ט"ז: טז
וַיֹּאמְרוּ בְּנֵי יוֹסֵף לֹא יִמָּצֵא לָנוּ הָהָר וְרֶכֶב בַּרְזֶל בְּכָל הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בְּאֶרֶץ הָעֵמֶק לַאֲשֶׁר בְּבֵית שְׁאָן וּבְנוֹתֶיהָ וְלַאֲשֶׁר בְּעֵמֶק יִזְרְעֶאל.
הסמוכים לה. יש להבדיל בין יִזְרְעֶאל זו ליִזְרְעֶאל שבנחלת יְהוּדָה[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוק נ"ו: נו
וְיִזְרְעֶאל וְיָקְדְעָם וְזָנוֹחַ.
, שממנה כנראה באה אֲחִינֹעַם אשת דָוִד (שסבב באותם הימים באזור יְהוּדָה)[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ה פסוק מ"ג: מג
וְאֶת אֲחִינֹעַם לָקַח דָּוִד מִיִּזְרְעֶאל וַתִּהְיֶיןָ גַּם שְׁתֵּיהֶן לוֹ לְנָשִׁים.
.
שבטי אֶפְרָיִם ומְנַשֶּׁה התלוננו בפני יְהוֹשֻׁעַ שיהיה קשה להוריש את הכנענים שבאזור בֵית שְׁאָן ועֵמֶק יִזְרְעֶאל כי יש להם שם רכב ברזל, אך יְהוֹשֻׁעַ ענה שהם יצליחו בכיבוש האזור למרות המרכבות של האויב
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ז פסוקים ט"ז-י"ח: טז
וַיֹּאמְרוּ בְּנֵי יוֹסֵף לֹא יִמָּצֵא לָנוּ הָהָר וְרֶכֶב בַּרְזֶל בְּכָל הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בְּאֶרֶץ הָעֵמֶק לַאֲשֶׁר בְּבֵית שְׁאָן וּבְנוֹתֶיהָ וְלַאֲשֶׁר בְּעֵמֶק יִזְרְעֶאל.
יז
וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל בֵּית יוֹסֵף לְאֶפְרַיִם וְלִמְנַשֶּׁה לֵאמֹר עַם רַב אַתָּה וְכֹחַ גָּדוֹל לָךְ לֹא יִהְיֶה לְךָ גּוֹרָל אֶחָד.
יח
כִּי הַר יִהְיֶה לָּךְ כִּי יַעַר הוּא וּבֵרֵאתוֹ וְהָיָה לְךָ תֹּצְאֹתָיו כִּי תוֹרִישׁ אֶת הַכְּנַעֲנִי כִּי רֶכֶב בַּרְזֶל לוֹ כִּי חָזָק הוּא.
. בעֵמֶק יִזְרְעֶאל נערכו עוד מספר קרבות שנזכרו במקרא. בימי השופט גִּדְעוֹן חנו חילות "מִדְיָן וַעֲמָלֵק וּבְנֵי קֶדֶם" בְּעֵמֶק יִזְרְעֶאל וגִּדְעוֹן חנה כנגדם בעֵין חֲרֹד ולבסוף הביס אותם שם-[^]ז
. בימי המלך שָׁאוּל חנה צבאו ליד עֵין יִזְרְעֶאל לקראת הפְלִשְׁתִּים שבאו לשם מכוון אֲפֵק[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ט פסוקים א, י"א: א
וַיִּקְבְּצוּ פְלִשְׁתִּים אֶת כָּל מַחֲנֵיהֶם אֲפֵקָה וְיִשְׂרָאֵל חֹנִים בַּעַיִן אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל.
... יא
וַיַּשְׁכֵּם דָּוִד הוּא וַאֲנָשָׁיו לָלֶכֶת בַּבֹּקֶר לָשׁוּב אֶל אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וּפְלִשְׁתִּים עָלוּ יִזְרְעֶאל.
, ולבסוף נפלו שָׁאוּל ובניו בקרבות שנערכו בהר גִּלְבֹּעַ בגבול הדרומי של העמק.
בימי אִישׁ בֹּשֶׁת בֶּן שָׁאוּל היתה יִזְרְעֶאל לאחת ממחוזות הממלכה
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ב פסוקים ח-ט: ח
וְאַבְנֵר בֶּן נֵר שַׂר צָבָא אֲשֶׁר לְשָׁאוּל לָקַח אֶת אִישׁ בֹּשֶׁת בֶּן שָׁאוּל וַיַּעֲבִרֵהוּ מַחֲנָיִם.
ט
וַיַּמְלִכֵהוּ אֶל הַגִּלְעָד וְאֶל הָאֲשׁוּרִי וְאֶל יִזְרְעֶאל וְעַל אֶפְרַיִם וְעַל בִּנְיָמִן וְעַל יִשְׂרָאֵל כֻּלֹּה.
, והעיר נכללה בנציבות החמישית של המלך שְׁלֹמֹה[^]מְלָכִים-א פרק ד פסוק י"ב: יב
בַּעֲנָא בֶּן אֲחִילוּד תַּעְנַךְ וּמְגִדּוֹ וְכָל בֵּית שְׁאָן אֲשֶׁר אֵצֶל צָרְתַנָה מִתַּחַת לְיִזְרְעֶאל מִבֵּית שְׁאָן עַד אָבֵל מְחוֹלָה עַד מֵעֵבֶר לְיָקְמֳעָם.
. יִזְרְעֶאל עלתה לגדולה בימי אַחְאָב מלך יִשְׂרָאֵל שהפך אותה לבירתו השנייה (אחרי שִׁמְרוֹן) ולמקום מושבו. כך, אחרי הטבח שערך הנביא אֵלִיָּהוּ בנְבִיאֵי הַבַּעַל בנחל קִישׁוֹן, אַחְאָב רכב בחזרה ליִזְרְעֶאל ואֵלִיָּהוּ רץ כל הדרך פניו[^]מְלָכִים-א פרק י"ח פסוקים מ"ה-מ"ו: מה
וַיְהִי עַד כֹּה וְעַד כֹּה וְהַשָּׁמַיִם הִתְקַדְּרוּ עָבִים וְרוּחַ וַיְהִי גֶּשֶׁם גָּדוֹל וַיִּרְכַּב אַחְאָב וַיֵּלֶךְ יִזְרְעֶאלָה.
מו
וְיַד יְהוָה הָיְתָה אֶל אֵלִיָּהוּ וַיְשַׁנֵּס מָתְנָיו וַיָּרָץ לִפְנֵי אַחְאָב עַד בֹּאֲכָה יִזְרְעֶאלָה.
.
כשנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי סירב לבקשת אַחְאָב לקנות את כרמו שהיה סמוך לארמון המלך, המלכה אִיזֶבֶל הביאה לסקילת נָבוֹת אחרי משפט מבויים. אֵלִיָּהוּ נזף במלך וניבא את השמדת ביתו, ושכלבים ילקקו את דמו ויאכלו את גופת אִיזֶבֶל. הנבואה אמנם התקיימה שנים אח"כ בימי יוֹרָם בן אַחְאָב. כשיוֹרָם נפצע בקרב עם חֲזָהאֵל מֶלֶךְ אֲרָם הוא חזר להחלים ביִזְרְעֶאל ואֲחַזְיָהוּ מלך יְהוּדָה בא לבקרו שם. בינתיים יֵהוּא קשר קשר כנגד יוֹרָם ומיהר ליִזְרְעֶאל עם נאמניו. הַצֹּפֶה "עַל הַמִּגְדָּל בְּיִזְרְעֶאל" ראה את ההמון מתקרב, ולבסוף יוֹרָם יצא לקראתו ונהרג בשדה נָבוֹת. יֵהוּא הרג את גם אִיזֶבֶל שהושלכה אל מותה מחלון הארמון, והמשיך והוציא להורג את גם המלך אֲחַזְיָהוּ ואת אחיו, ו"אֵת כָּל הַנִּשְׁאָרִים לְבֵית אַחְאָב בְּיִזְרְעֶאל וְכָל גְּדֹלָיו וּמְיֻדָּעָיו וְכֹהֲנָיו עַד בִּלְתִּי הִשְׁאִיר לוֹ שָׂרִיד"
[^]מְלָכִים-ב פרק י פסוק י"א: יא
וַיַּךְ יֵהוּא אֵת כָּל הַנִּשְׁאָרִים לְבֵית אַחְאָב בְּיִזְרְעֶאל וְכָל גְּדֹלָיו וּמְיֻדָּעָיו וְכֹהֲנָיו עַד בִּלְתִּי הִשְׁאִיר לוֹ שָׂרִיד.
.
אחרי מאורעות אלה לא נזכרת עוד יִזְרְעֶאל במקרא, מלבד בנבואת הוֹשֵׁעַ אשר ה' צווה עליו לקרוא לבנו בשם "יִזְרְעֶאל", כי ה' עומד להעניש את בית המלוכה בממלכת יִשְׂרָאֵל, ולשבור את כוחו הצבאי, בגלל הדם ששפך שם יֵהוּא
[^]הוֹשֵׁעַ פרק א פסוקים ג-ה: ג
וַיֵּלֶךְ וַיִּקַּח אֶת גֹּמֶר בַּת דִּבְלָיִם וַתַּהַר וַתֵּלֶד לוֹ בֵּן.
ד
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו קְרָא שְׁמוֹ יִזְרְעֶאל כִּי עוֹד מְעַט וּפָקַדְתִּי אֶת דְּמֵי יִזְרְעֶאל עַל בֵּית יֵהוּא וְהִשְׁבַּתִּי מַמְלְכוּת בֵּית יִשְׂרָאֵל.
ה
וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא וְשָׁבַרְתִּי אֶת קֶשֶׁת יִשְׂרָאֵל בְּעֵמֶק יִזְרְעֶאל.
.
זיהוי המקום
באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית)
יִזְרְעֶאל מתוארת ככפר גדול\מפורסם בין סקיתופוליס (בית שאן) ללגיו (ליד מגידו). גם הנוסע מבורדו (עולה לרגל נוצרי מסביבות 333 לספירה) מזכיר את הישוב Stradela באזור זה. כאן שכן על לימי מלחמת השחרור הכפר הערבי זרעין ששימר כמשוער את שמה של יִזְרְעֶאל הקדומה.
השרידים הקדומים בתל-יִזְרְעֶאל מפוזרים בין חורבות הכפר, וכוללים ממצאים משמעותיים רק החל מתקופת הברזל, כלומר מהתקופה הישראלית המקראית. המקום גם אינו נזכר במקורות קדומים למקרא, ולכן ההשערה היא שהאתר נוסד בימי ההתנחלות הישראלית בארץ
אדמת העמק היא פוריה מאוד אך נוטה לביצתיות, ולכן רוב הישובים הגדולים, כמו יִזְרְעֶאל, התפתחו בפאות הדרומיות או הצפוניות של העמק. יִזְרְעֶאל גם נהנתה ממעיינות סמוכים בעין יזרעאל ובביר א-סויד. העיר יִזְרְעֶאל כאמור שימשה כבירה משנית של ממלכת יִשְׂרָאֵל, וירדה מחשיבותה אחרי נפילת בית עָמְרִי. הישוב במקום אבל המשיך להתקיים ובאתר נמצאו ממצאים רבים (הכוללים שרידי קבורה, חרסים, מטבעות, ועוד) מהתקופה ההלניסטית, הרומאית והביזנטית, וגם מתקופות מאוחרות יותר.
השרידים הקדומים בתל-יִזְרְעֶאל מפוזרים בין חורבות הכפר, וכוללים ממצאים משמעותיים רק החל מתקופת הברזל, כלומר מהתקופה הישראלית המקראית. המקום גם אינו נזכר במקורות קדומים למקרא, ולכן ההשערה היא שהאתר נוסד בימי ההתנחלות הישראלית בארץ
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ג, עמוד 627
. האתר אינו שוכן על תל בולט אלא על שלוחה צפונית-מערבית של הגלבוע, ומשקיף ושולט משם על אזורים נרחבים בעמק יִזְרְעֶאל שסביבו. כך האתר והעמק ישבו על צומת דרכים חשובה בין עמק עכו והים לבין בקעת בית-שאן והירדן, וגם בין הרי השומרון לגליל. מכאן חשיבותו של עמק יִזְרְעֶאל לאורך הדורות, ולכן גם שימש כמקום חניית צבאות פולשים וכאתר קרבות במלחמות רבות לאורך הדורות.
אדמת העמק היא פוריה מאוד אך נוטה לביצתיות, ולכן רוב הישובים הגדולים, כמו יִזְרְעֶאל, התפתחו בפאות הדרומיות או הצפוניות של העמק. יִזְרְעֶאל גם נהנתה ממעיינות סמוכים בעין יזרעאל ובביר א-סויד. העיר יִזְרְעֶאל כאמור שימשה כבירה משנית של ממלכת יִשְׂרָאֵל, וירדה מחשיבותה אחרי נפילת בית עָמְרִי. הישוב במקום אבל המשיך להתקיים ובאתר נמצאו ממצאים רבים (הכוללים שרידי קבורה, חרסים, מטבעות, ועוד) מהתקופה ההלניסטית, הרומאית והביזנטית, וגם מתקופות מאוחרות יותר.
פרקים המזכירים את יִזְרְעֶאל
ציטוטים נבחרים - חלקם מולחנים
טיולים באזור:
תל יזרעאל ועין יזרעאל באתר החברה להגנת הטבע
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים
על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת
כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.