פרטי היוצר\ת
דרומה. By Daniel Ventura, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
הכפר אל-כַּרְמִיל (מכוון מזרח)
|
רמת זיהוי
: 2 - זיהוי מקובל
כנויים נוספים
: ח'רבת אֶל-כַּרְמִל
כַּרְמֶל במקרא
כַּרְמֶל נזכרת ברשימת ערי הָר יְהוּדָה שמדרום לירושלים, בין מָעוֹן לזִיף, יוּטָּה, יִּזְרְעֶאל וְיָקְדְעָם
בימים בהם הסתתר דָוִד מפני שָׁאוּל באתרים שונים בהָר יְהוּדָה (כמו קְעִילָה, זִיף ו"מִדְבַּר מָעוֹן"), התקבצו סביבו צבא תומכים, ובעזרתם הוא נתן עזרה והגנה לרועים באזור וביניהם לרועי נָבָל הַכַּרְמְלִי, מצאצאי כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה כובש חֶבְרוֹן. נָבָל היה עשיר גדול ובעל מקנה רב של צֹאן ועִזִּים אשר שכן בְּמָעוֹן, אך את עסקי המקנה שלו ניהל בכַּרְמֶל הסמוכה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים נ"ה-נ"ו: נה
מָעוֹן כַּרְמֶל וָזִיף וְיוּטָּה.
נו
וְיִזְרְעֶאל וְיָקְדְעָם וְזָנוֹחַ.
. כַּרְמֶל נזכרת שוב בימי מלכות שָׁאוּל אשר הכה את עֲמָלֵק בדרום הארץ ואז חזר צפונה והציב בכַּרְמֶל יָד (אנדרטה) לזכר הארוע, ומשם המשיך וירד לכוון הגִּלְגָּל[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ט"ו פסוק י"ב: יב
וַיַּשְׁכֵּם שְׁמוּאֵל לִקְרַאת שָׁאוּל בַּבֹּקֶר וַיֻּגַּד לִשְׁמוּאֵל לֵאמֹר בָּא שָׁאוּל הַכַּרְמֶלָה וְהִנֵּה מַצִּיב לוֹ יָד וַיִּסֹּב וַיַּעֲבֹר וַיֵּרֶד הַגִּלְגָּל.
.
בימים בהם הסתתר דָוִד מפני שָׁאוּל באתרים שונים בהָר יְהוּדָה (כמו קְעִילָה, זִיף ו"מִדְבַּר מָעוֹן"), התקבצו סביבו צבא תומכים, ובעזרתם הוא נתן עזרה והגנה לרועים באזור וביניהם לרועי נָבָל הַכַּרְמְלִי, מצאצאי כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה כובש חֶבְרוֹן. נָבָל היה עשיר גדול ובעל מקנה רב של צֹאן ועִזִּים אשר שכן בְּמָעוֹן, אך את עסקי המקנה שלו ניהל בכַּרְמֶל הסמוכה
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ה פסוקים ב-ג: ב
וְאִישׁ בְּמָעוֹן וּמַעֲשֵׂהוּ בַכַּרְמֶל וְהָאִישׁ גָּדוֹל מְאֹד וְלוֹ צֹאן שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וְאֶלֶף עִזִּים וַיְהִי בִּגְזֹז אֶת צֹאנוֹ בַּכַּרְמֶל.
ג
וְשֵׁם הָאִישׁ נָבָל וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ אֲבִגָיִל וְהָאִשָּׁה טוֹבַת שֶׂכֶל וִיפַת תֹּאַר וְהָאִישׁ קָשֶׁה וְרַע מַעֲלָלִים וְהוּא כלבו [כָלִבִּי].
. בימי גז הצאן דָוִד ביקש מנחה לאנשיו מנָבָל הכרמלי כתמורה לעזרה שנתן לרועיו. נָבָל סירב בגסות, ודָוִד יצא אליו עם צבאו אך אֲבִיגַיִל אשת נָבָל יצאה לקראתו ושכנעה אותו לעצור, ובסופו של דבר נָבָל מת ודָוִד נישא לאֲבִיגַיִל. אח"כ נזכר שמכַּרְמֶל גם הגיע חֶצְרַי\חֶצְרוֹ הַכַּרְמְלִי שבקבוצת שְּׁלֹשִׁים הגיבורים המובילים של דָוִד[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק כ"ג פסוק ל"ה: לה
חצרו [חֶצְרַי] הַכַּרְמְלִי פַּעֲרַי הָאַרְבִּי.
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק י"א פסוק ל"ז: לז
חֶצְרוֹ הַכַּרְמְלִי נַעֲרַי בֶּן אֶזְבָּי.
.
זיהוי המקום
כַּרְמֶל שכנה כאמור בהָר יְהוּדָה לא הרחק ממָעוֹן (המזוהה בד"כ עם ח'רבת מַעִין) ושאר הערים שנזכרו יחד עם כַּרְמֶל ברשימת ערי יְהוּדָה שבאזור זה (ראו למעלה). באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) כַּרְמֶל מתוארת ככפר של יהודים ובו משמר חיילים רומאים, כ-10 מילים ממזרח לחֶבְרוֹן.
כַּרְמֶל מזוהה בד"כ עם ח'רבת אֶל-כַּרְמִל ליד הכפר אל-כַּרְמִיל, כ-1.5 ק"מ מצפון לח'רבת מַעִין, וכ-12 ק"מ מדרום-דרום-מזרח לחֶבְרוֹן
כַּרְמֶל מזוהה בד"כ עם ח'רבת אֶל-כַּרְמִל ליד הכפר אל-כַּרְמִיל, כ-1.5 ק"מ מצפון לח'רבת מַעִין, וכ-12 ק"מ מדרום-דרום-מזרח לחֶבְרוֹן
[*]ההשערה היא שאוסביוס מיקם את כַּרְמֶל ממזרח לחֶבְרוֹן כיוון שהיא שוכנת על סעיף של הדרך היוצאת מחֶבְרוֹן לכוון מזרח
(ראו במפה). סמוך ליישוב נובעים מספר מעיינות (עויון אל-כרמל) ובריכה גדולה הניזונה מהנביעות. כמו כן נמצאו בכַּרְמֶל שרידי דרך קדומה שהובילה למָעוֹן, וגם חורבות של 3 כנסיות המעידות על יישוב נוצרי גדול שהיה בכַּרְמֶל בתקופה הביזנטית (כולל אחת בשטח מנזר עתיק מדרום ליישוב), וגם מגדל צלבני. בינתיים לא נמצאו באתר ממצאים מתקופת המקרא או עדויות ליישוב יהודי במקום [*]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ד, עמוד 323
.[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ד, עמוד 323
.
פרקים המזכירים את כַּרְמֶל
ציטוטים נבחרים
ניתן לקרוא עוד על כַּרְמֶל באתר של ויקיפדיה.