פרטי היוצר\ת
Hill of Adullam, Covered in Pines. By Davidbena at en.wikipedia (see page for author) [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
תל עֲדֻלָּם מיוער באורנים
פרטי היוצר\ת
Adullam, the hilltop ruin. By Davidbena at English Wikipedia (see page for author) [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
חורבות בעֲדֻלָּם
|
רמת זיהוי
: 2 - זיהוי מקובל
עֲדֻלָּם במקרא
יְהוּדָה בן יַעֲקֹב עזב את משפחתו בחֶבְרוֹן שבהרי יְהוּדָה ו"ירד" לגור בעֲדֻלָּם שבשפלת יְהוּדָה, אצל "חִירָה רֵעֵהוּ הָעֲדֻלָּמִי". שם הוא נישא והוליד את שלושת בניו, ומשם הוא יצא לתִּמְנָה לגזוז את צֹאנוֹ, ופגש על הדרך את תָּמָר, אֵשֶׁת בניו שמתו. מֶלֶךְ עֲדֻלָּם נזכר אח"כ ברשימת 31 המלכים שיְהוֹשֻׁעַ הִכָּה ממערב לירדן
בימים בהם דָוִד היה בורח ממקום למקום מפני שָׁאוּל, הוא הסתתר במערת עֲדֻלָּם, ושם הצטרפו אליו משפחתו, וחֶבֶר של 400 נואשים הנשמעים לפיקודו
המלך רְחַבְעָם (נכדו של דָוִד) ביצר את עֲדֻלָּם, וערים רבות אחרות בשְׁפֵלָה ובשאר יהוּדָה, ואגר בהן מזון וכלי נשק לקראת מצור אפשרי
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ב פסוק ט"ו: טו
מֶלֶךְ לִבְנָה אֶחָד מֶלֶךְ עֲדֻלָּם אֶחָד.
, והעיר נזכרת ברשימת ערי שפלת יְהוּדָה שנכללו בנחלת שבט יְהוּדָה[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים כ, ל"ג-ל"ה: כ
זֹאת נַחֲלַת מַטֵּה בְנֵי יְהוּדָה לְמִשְׁפְּחֹתָם.
... לג
בַּשְּׁפֵלָה אֶשְׁתָּאוֹל וְצָרְעָה וְאַשְׁנָה.
לד
וְזָנוֹחַ וְעֵין גַּנִּים תַּפּוּחַ וְהָעֵינָם.
לה
יַרְמוּת וַעֲדֻלָּם שׂוֹכֹה וַעֲזֵקָה.
.
בימים בהם דָוִד היה בורח ממקום למקום מפני שָׁאוּל, הוא הסתתר במערת עֲדֻלָּם, ושם הצטרפו אליו משפחתו, וחֶבֶר של 400 נואשים הנשמעים לפיקודו
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ב פסוקים א-ב: א
וַיֵּלֶךְ דָּוִד מִשָּׁם וַיִּמָּלֵט אֶל מְעָרַת עֲדֻלָּם וַיִּשְׁמְעוּ אֶחָיו וְכָל בֵּית אָבִיו וַיֵּרְדוּ אֵלָיו שָׁמָּה.
ב
וַיִּתְקַבְּצוּ אֵלָיו כָּל אִישׁ מָצוֹק וְכָל אִישׁ אֲשֶׁר לוֹ נֹשֶׁא וְכָל אִישׁ מַר נֶפֶשׁ וַיְהִי עֲלֵיהֶם לְשָׂר וַיִּהְיוּ עִמּוֹ כְּאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ.
. הפלישתים היו אז בבֵית לָחֶם, וכשדָוִד חשק במי הבאר שם, יצאו שלושה מגיבוריו להביא לו את המים לעֲדֻלָּם. דָוִד נסך את המים על מזבח ה', כי הם הובאו ע"י גיבורים שסיכנו לשם כך את נפשם[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק כ"ג פסוקים י"ג-י"ז: יג
וַיֵּרְדוּ שלשים [שְׁלֹשָׁה] מֵהַשְּׁלֹשִׁים רֹאשׁ וַיָּבֹאוּ אֶל קָצִיר אֶל דָּוִד אֶל מְעָרַת עֲדֻלָּם וְחַיַּת פְּלִשְׁתִּים חֹנָה בְּעֵמֶק רְפָאִים.
יד
וְדָוִד אָז בַּמְּצוּדָה וּמַצַּב פְּלִשְׁתִּים אָז בֵּית לָחֶם.
טו
וַיִּתְאַוֶּה דָוִד וַיֹּאמַר מִי יַשְׁקֵנִי מַיִם מִבֹּאר בֵּית לֶחֶם אֲשֶׁר בַּשָּׁעַר.
טז
וַיִּבְקְעוּ שְׁלֹשֶׁת הַגִּבֹּרִים בְּמַחֲנֵה פְלִשְׁתִּים וַיִּשְׁאֲבוּ מַיִם מִבֹּאר בֵּית לֶחֶם אֲשֶׁר בַּשַּׁעַר וַיִּשְׂאוּ וַיָּבִאוּ אֶל דָּוִד וְלֹא אָבָה לִשְׁתּוֹתָם וַיַּסֵּךְ אֹתָם לַיהוָה.
יז
וַיֹּאמֶר חָלִילָה לִּי יְהוָה מֵעֲשֹׂתִי זֹאת הֲדַם הָאֲנָשִׁים הַהֹלְכִים בְּנַפְשׁוֹתָם וְלֹא אָבָה לִשְׁתּוֹתָם אֵלֶּה עָשׂוּ שְׁלֹשֶׁת הַגִּבֹּרִים.
. הכותרות של המִזְמוֹרים נ"ז וקמ"ב בתְּהִלִּים מציינות שהם נכתבו ע"י דָוִד "בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי שָׁאוּל בַּמְּעָרָה"[^]תְּהִלִּים פרק נ"ז פסוק א: א
לַמְנַצֵּחַ אַל תַּשְׁחֵת לְדָוִד מִכְתָּם בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי שָׁאוּל בַּמְּעָרָה.
או "בִּהְיוֹתוֹ בַמְּעָרָה"[^]תְּהִלִּים פרק קמ"ב פסוק א: א
מַשְׂכִּיל לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בַמְּעָרָה תְפִלָּה.
. יתכן שהכוונה לתקופת הְיוֹתוֹ במערת עֲדֻלָּם, אך יתכן גם שהכוונה שם להסתתרות שלו במְּעָרָה שעַל פְּנֵי צוּרֵי הַיְּעֵלִים בְּעֵין גֶּדִי[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ד פסוקים א-ג: א
וַיְהִי כַּאֲשֶׁר שָׁב שָׁאוּל מֵאַחֲרֵי פְּלִשְׁתִּים וַיַּגִּדוּ לוֹ לֵאמֹר הִנֵּה דָוִד בְּמִדְבַּר עֵין גֶּדִי.
ב
וַיִּקַּח שָׁאוּל שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ בָּחוּר מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיֵּלֶךְ לְבַקֵּשׁ אֶת דָּוִד וַאֲנָשָׁיו עַל פְּנֵי צוּרֵי הַיְּעֵלִים.
ג
וַיָּבֹא אֶל גִּדְרוֹת הַצֹּאן עַל הַדֶּרֶךְ וְשָׁם מְעָרָה וַיָּבֹא שָׁאוּל לְהָסֵךְ אֶת רַגְלָיו וְדָוִד וַאֲנָשָׁיו בְּיַרְכְּתֵי הַמְּעָרָה יֹשְׁבִים.
. במזמורים אלה דָוִד מבקש עזרה מה' כנגד הצרות והאויבים המקיפים אותו.
המלך רְחַבְעָם (נכדו של דָוִד) ביצר את עֲדֻלָּם, וערים רבות אחרות בשְׁפֵלָה ובשאר יהוּדָה, ואגר בהן מזון וכלי נשק לקראת מצור אפשרי
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק י"א פסוקים ה-ז, י"א-י"ב: ה
וַיֵּשֶׁב רְחַבְעָם בִּירוּשָׁלִָם וַיִּבֶן עָרִים לְמָצוֹר בִּיהוּדָה.
ו
וַיִּבֶן אֶת בֵּית לֶחֶם וְאֶת עֵיטָם וְאֶת תְּקוֹעַ.
ז
וְאֶת בֵּית צוּר וְאֶת שׂוֹכוֹ וְאֶת עֲדֻלָּם.
... יא
וַיְחַזֵּק אֶת הַמְּצֻרוֹת וַיִּתֵּן בָּהֶם נְגִידִים וְאֹצְרוֹת מַאֲכָל וְשֶׁמֶן וָיָיִן.
יב
וּבְכָל עִיר וָעִיר צִנּוֹת וּרְמָחִים וַיְחַזְּקֵם לְהַרְבֵּה מְאֹד וַיְהִי לוֹ יְהוּדָה וּבִנְיָמִן.
(אולי לקראת פרעה שִׁישַׁק המתקרב[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק י"ב פסוק ב: ב
וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם עָלָה שִׁישַׁק מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל יְרוּשָׁלִָם כִּי מָעֲלוּ בַּיהוָה.
. הנביא מִיכָה הַמֹּרַשְׁתִּי, שניבא בימי הפלישות האַשּׁוּרִיוֹת לארץ, הזכיר את עֲדֻלָּם יחד עם מָרֵאשָׁה וערים נוספות בשפלת יְהוּדָה, כחלק מרשימת ערים בממלכות יִשְׂרָאֵל ויְהוּדָה הצפויות להחרב בגלל חטאי העַם[^]מִיכָה פרק א פסוק ט"ו: טו
עֹד הַיֹּרֵשׁ אָבִי לָךְ יוֹשֶׁבֶת מָרֵשָׁה עַד עֲדֻלָּם יָבוֹא כְּבוֹד יִשְׂרָאֵל.
. תושבי עֲדֻלָּם מן הסתם הוגלו יחד עם שאר תושבי יְהוּדָה בימי גלות בבל, אך חלק מהגולים חזרו בימי שיבת ציון, ונְחֶמְיָה מזכיר את עֲדֻלָּם ברשימת הערים שמחוץ לירוּשָׁלִָם שבהן התישבו בני יְהוּדָה השבים[^]נְחֶמְיָה פרק י"א פסוק ל: ל
זָנֹחַ עֲדֻלָּם וְחַצְרֵיהֶם לָכִישׁ וּשְׂדֹתֶיהָ עֲזֵקָה וּבְנֹתֶיהָ וַיַּחֲנוּ מִבְּאֵר שֶׁבַע עַד גֵּיא הִנֹּם.
.
זיהוי המקום
עֲדֻלָּם היתה עיר בשפלת יְהוּדָה. לפי סדר הישובים בנחלת יְהוּדָה, עֲדֻלָּם נמצאה בין יַרְמוּת לבין שׂוֹכֹה וַעֲזֵקָה
אמנם כ-10 מילים על הדרך בין בית-גוברין לירושלים (מצפון מזרח לבית-גוברין) נמצאות חורבות "עיד אל-מה" המשמרות אולי בשמן הערבי את השם עֲדֻלָּם. החורבות שעל התל הסמוך (ח'רבת א-שיח' מד'כור) עתיקות יותר, והן המזוהות כיום בד"כ עם העיר עֲדֻלָּם המקראית
התל יושב כאמור על הדרך בין בית-גוברין לירושלים. מצפון לו עובר עֵמֶק הָאֵלָה, וממזרח לו עובר עֵמֶק א-צור המתחבר לעֵמֶק הָאֵלָה בסמוך לתל. שני עמקים אלה היו גם כן נתיבים חשובים באזור הַשְּׁפֵלָה בימי קדם, ואולי רְחַבְעָם החליט לבצר את עֲדֻלָּם בשל השליטה שלה על דרכים חשובות אלה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים כ, ל"ג-ל"ה: כ
זֹאת נַחֲלַת מַטֵּה בְנֵי יְהוּדָה לְמִשְׁפְּחֹתָם.
... לג
בַּשְּׁפֵלָה אֶשְׁתָּאוֹל וְצָרְעָה וְאַשְׁנָה.
לד
וְזָנוֹחַ וְעֵין גַּנִּים תַּפּוּחַ וְהָעֵינָם.
לה
יַרְמוּת וַעֲדֻלָּם שׂוֹכֹה וַעֲזֵקָה.
. האוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית) מציין שעֲדֻלָּם היתה "כפר לא קטן כ-10 מילים ממזרח לאלאותרופוליס" (בית-גוברין).
אמנם כ-10 מילים על הדרך בין בית-גוברין לירושלים (מצפון מזרח לבית-גוברין) נמצאות חורבות "עיד אל-מה" המשמרות אולי בשמן הערבי את השם עֲדֻלָּם. החורבות שעל התל הסמוך (ח'רבת א-שיח' מד'כור) עתיקות יותר, והן המזוהות כיום בד"כ עם העיר עֲדֻלָּם המקראית
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 94
. באזור התל נמצאו מערות ששימשו למגורים,
בארות ובורות מים קדומים, ושרידי מתקנים חקלאיים.
התל יושב כאמור על הדרך בין בית-גוברין לירושלים. מצפון לו עובר עֵמֶק הָאֵלָה, וממזרח לו עובר עֵמֶק א-צור המתחבר לעֵמֶק הָאֵלָה בסמוך לתל. שני עמקים אלה היו גם כן נתיבים חשובים באזור הַשְּׁפֵלָה בימי קדם, ואולי רְחַבְעָם החליט לבצר את עֲדֻלָּם בשל השליטה שלה על דרכים חשובות אלה
[5]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 94
.
פרקים המזכירים את עֲדֻלָּם
ציטוטים נבחרים
טיולים באזור: פארק עדולם - צרפת באתר קק"ל
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים
על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת
כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.