עיר
מָעוֹן
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Tel Maon in Hebron Hills. By Bukvoed, [CC-BY-3.0], via Wikimedia Commons
תל מָעוֹן
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Tel Maon in Hebron Hills. Bukvoed, [CC-BY-3.0], via Wikimedia Commons
שרידי בנייה בח'רבת מַעִין
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
כנויים נוספים : ח'רבת מַעִין
מָעוֹן במקרא
מָעוֹן נזכרת בראש רשימת 10 ערים הכלולות באותו מחוז בהָר יְהוּדָה שמדרום לירושלים, הכולל בין השאר את כַּרְמֶל, זִיף ויוּטָּה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים נ"ה-נ"ז: נה מָעוֹן כַּרְמֶל וָזִיף וְיוּטָּה. נו וְיִזְרְעֶאל וְיָקְדְעָם וְזָנוֹחַ. נז הַקַּיִן גִּבְעָה וְתִמְנָה עָרִים עֶשֶׂר וְחַצְרֵיהֶן.
.

בימים בהם דָוִד ברח מפני שָׁאוּל, הוא נדד בין מקומות מסתור שונים בהָר יְהוּדָה, כמו קְעִילָה וזִיף. כשמקום המחבוא התגלה לשָׁאוּל, דָוִד עבר ל"מִדְבַּר מָעוֹן בָּעֲרָבָה אֶל יְמִין הַיְשִׁימוֹן"
[*]"מִדְבַּר מָעוֹן" הוא שטח המרעה שסביב מָעוֹן
ושָׁאוּל יצא אחריו. שני הצבאות נמצאו משני צידי הר "סֶלַע הַמַּחְלְקוֹת" וצבא שָׁאוּל כבר החל לכתר את אנשי דָוִד, כאשר שָׁאוּל שמע על תקיפת הפלישתים ועזב את המקום, ודָוִד ירד למצדות עֵין גֶּדִי
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ג פסוקים כ"ד-כ"ט: כד וַיָּקוּמוּ וַיֵּלְכוּ זִיפָה לִפְנֵי שָׁאוּל וְדָוִד וַאֲנָשָׁיו בְּמִדְבַּר מָעוֹן בָּעֲרָבָה אֶל יְמִין הַיְשִׁימוֹן. כה וַיֵּלֶךְ שָׁאוּל וַאֲנָשָׁיו לְבַקֵּשׁ וַיַּגִּדוּ לְדָוִד וַיֵּרֶד הַסֶּלַע וַיֵּשֶׁב בְּמִדְבַּר מָעוֹן וַיִּשְׁמַע שָׁאוּל וַיִּרְדֹּף אַחֲרֵי דָוִד מִדְבַּר מָעוֹן. כו וַיֵּלֶךְ שָׁאוּל מִצַּד הָהָר מִזֶּה וְדָוִד וַאֲנָשָׁיו מִצַּד הָהָר מִזֶּה וַיְהִי דָוִד נֶחְפָּז לָלֶכֶת מִפְּנֵי שָׁאוּל וְשָׁאוּל וַאֲנָשָׁיו עֹטְרִים אֶל דָּוִד וְאֶל אֲנָשָׁיו לְתָפְשָׂם. כז וּמַלְאָךְ בָּא אֶל שָׁאוּל לֵאמֹר מַהֲרָה וְלֵכָה כִּי פָשְׁטוּ פְלִשְׁתִּים עַל הָאָרֶץ. כח וַיָּשָׁב שָׁאוּל מִרְדֹף אַחֲרֵי דָוִד וַיֵּלֶךְ לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים עַל כֵּן קָרְאוּ לַמָּקוֹם הַהוּא סֶלַע הַמַּחְלְקוֹת. כט וַיַּעַל דָּוִד מִשָּׁם וַיֵּשֶׁב בִּמְצָדוֹת עֵין גֶּדִי.
.

כשדָוִד עוד שהה באזור מָעוֹן הוא נתן עזרה והגנה לרועים באזור וביניהם לרועי נָבָל הַכַּרְמְלִי, מצאצאי כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה כובש חֶבְרוֹן. נָבָל היה עשיר גדול ובעל מקנה רב של צֹאן ועִזִּים אשר שכן בְּמָעוֹן, אך את עסקי המקנה שלו ניהל בכַּרְמֶל הסמוכה
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ה פסוקים ב-ג: ב וְאִישׁ בְּמָעוֹן וּמַעֲשֵׂהוּ בַכַּרְמֶל וְהָאִישׁ גָּדוֹל מְאֹד וְלוֹ צֹאן שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וְאֶלֶף עִזִּים וַיְהִי בִּגְזֹז אֶת צֹאנוֹ בַּכַּרְמֶל. ג וְשֵׁם הָאִישׁ נָבָל וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ אֲבִגָיִל וְהָאִשָּׁה טוֹבַת שֶׂכֶל וִיפַת תֹּאַר וְהָאִישׁ קָשֶׁה וְרַע מַעֲלָלִים וְהוּא כלבו [כָלִבִּי].
. בין נָבָל ודָוִד פרץ סכסוך בעקבות יחס מזלזל של נָבָל, ובסופו של דבר נָבָל מת ודָוִד נישא לאלמנתו אֲבִיגַיִל.

מלבד נָבָל שהיה ממשפחת כָּלֵב, דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ב מפרט את בני כָּלֵב מנשותיו ופלגשיו ורבים מהשמות הם גם שמות ערים באזור חֶבְרוֹן, כמו מָעוֹן, זִיף ויָרְקֳעָם
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ב פסוקים מ"ב-מ"ה: מב וּבְנֵי כָלֵב אֲחִי יְרַחְמְאֵל מֵישָׁע בְּכֹרוֹ הוּא אֲבִי זִיף וּבְנֵי מָרֵשָׁה אֲבִי חֶבְרוֹן. מג וּבְנֵי חֶבְרוֹן קֹרַח וְתַפֻּחַ וְרֶקֶם וָשָׁמַע. מד וְשֶׁמַע הוֹלִיד אֶת רַחַם אֲבִי יָרְקֳעָם וְרֶקֶם הוֹלִיד אֶת שַׁמָּי. מה וּבֶן שַׁמַּי מָעוֹן וּמָעוֹן אֲבִי בֵית צוּר.
.
זיהוי המקום
מָעוֹן שכנה כאמור במחוז של הָר יְהוּדָה שבו שכנו גם זִיף ויוּטָּה שאתרן זוהה ובמיוחד בשכנות לכַּרְמֶל (עירו של נָבָל הַכַּרְמְלִי שגר במָעוֹן), אשר זוהתה עם ח'רבת אֶל-כַּרְמִל ליד הכפר אל-כַּרְמִיל. מָעוֹן עצמה זוהתה בוודאות עם ח'רבת מַעִין
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ה, עמוד 187
הנמצאת בשולי תל גדול ובולט כ-1.5 ק"מ מדרום לכַּרְמִל, וזאת בעיקר על בסיס שימור השם של העיר המקראית בשמה של החורבה, ועל סמך המקום והממצאים המתאימים
[*]יש להבחין בין חורבת מַעִין זו לבין חורבת מעון שליד קיבוץ נירים ממזרח לרצועת עזה, שגם בה נחשף בית-כנסת מהתקופה הביזנטית.
.

על פי אחד מחרסי עֲרָד המתוארכים לסוף ימי בית-ראשון, נזכרת העלאת מס של שְּׂעֹרָה מ-3 ערים ביְהוּדָה - מעֲרָד, מעָנִים וממָעוֹן
[3]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 306
. באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) מצוין שמָעוֹן שכנה במזרח מחוז דרומא (שמו של המחוז שבדרום הר חברון בתקופה הביזנטית). אוסביוס אינו מציין אם במָעוֹן ישבו יהודים או נוצרים או שמא היתה עיר מעורבת (כמנהגו לגבי ערים אחרות בדרומא, כמו למשל לגבי כַּרְמֶל, אֶשְׁתְּמֹע ועָנִים התחתונה היהודיות ועָנִים העליונה הנוצרית), אך בית הכנסת שנחשף באתר ושפעל במאות ה-7-4 לספירה מעיד על יישוב יהודי במקום בתקופה זו.

הממצא העיקרי בבית הכנסת הוא שברי מנורת 7 קנים גדולה ומפוארת עשויה שיש לבן, ומעוטרת באריות. ההשערה היא שהמנורה שימשה גם לתאורה בפועל, על סמך שרידי פיח שנמצאו באזור הנרות. בראש התל נמצאים שרידי מצודה מהתקופה הרומית-ביזנטית, וסביב התל נחשפו גם מערות רבות.
פרקים המזכירים את מָעוֹן
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על מָעוֹן באתרים של ויקיפדיה ועמוד ענן.