טבלת השמות המקראיים
מלכה
נקבה
אִיזֶבֶל מלכת יִשְׂרָאֵל
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Byam Shaw, 19th century [Public domain], via Wikimedia Commons
מקור השם
זבל משמעו שליט בשפת אוגרית, ואחת ההשערות היא ש"אי" הוא קיצורו של אבי - כלומר משמעות שמה של אִיזֶבֶל הוא אבי-שליט, כַּיָּאֶה לבתו של אֶתְבַּעַל מֶלֶךְ צִידֹנִים
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ח, עמוד 258-257
בן זוג
אִיזֶבֶל במקרא
אִיזֶבֶל היתה בתו של אֶתְבַּעַל מֶלֶךְ הצִידֹנִים ואישתו של אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. היא הדיחה אותו לפולחן הבַּעַל והאֲשֵׁרָה
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ז פסוקים ל"א-ל"ג: לא וַיְהִי הֲנָקֵל לֶכְתּוֹ בְּחַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן נְבָט וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת אִיזֶבֶל בַּת אֶתְבַּעַל מֶלֶךְ צִידֹנִים וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֶת הַבַּעַל וַיִּשְׁתַּחוּ לוֹ. לב וַיָּקֶם מִזְבֵּחַ לַבָּעַל בֵּית הַבַּעַל אֲשֶׁר בָּנָה בְּשֹׁמְרוֹן. לג וַיַּעַשׂ אַחְאָב אֶת הָאֲשֵׁרָה וַיּוֹסֶף אַחְאָב לַעֲשׂוֹת לְהַכְעִיס אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מִכֹּל מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנָיו.
, תמכה בנביאיהם
[^]מְלָכִים-א פרק י"ח פסוק י"ט: יט וְעַתָּה שְׁלַח קְבֹץ אֵלַי אֶת כָּל יִשְׂרָאֵל אֶל הַר הַכַּרְמֶל וְאֶת נְבִיאֵי הַבַּעַל אַרְבַּע מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים וּנְבִיאֵי הָאֲשֵׁרָה אַרְבַּע מֵאוֹת אֹכְלֵי שֻׁלְחַן אִיזָבֶל.
והרגה את נביאי ה'
[^]מְלָכִים-א פרק י"ח פסוקים ד, י"ג: ד וַיְהִי בְּהַכְרִית אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי יְהוָה וַיִּקַּח עֹבַדְיָהוּ מֵאָה נְבִאִים וַיַּחְבִּיאֵם חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה וְכִלְכְּלָם לֶחֶם וָמָיִם. ... יג הֲלֹא הֻגַּד לַאדֹנִי אֵת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בַּהֲרֹג אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי יְהוָה וָאַחְבִּא מִנְּבִיאֵי יְהוָה מֵאָה אִישׁ חֲמִשִּׁים חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה וָאֲכַלְכְּלֵם לֶחֶם וָמָיִם.
. אֵלִיָּהוּ ערך מבחן ציבורי בכַּרְמֶל בין נביאי הבַּעַל והאֲשֵׁרָה לבין ה', ואחרי שהוכח שה' בלבד הוא האלוהים, אֵלִיָּהוּ טבח בנביאי הבַּעַל והאֲשֵׁרָה בנחל הקִישׁוֹן. אִיזֶבֶל שמעה על כך ושלחה אליו שליח כדי להודיע לו שתעשה לו כפי שעשה להם ואֵלִיָּהוּ נאלץ לברוח
[^]מְלָכִים-א פרק י"ט פסוקים א-ג: א וַיַּגֵּד אַחְאָב לְאִיזֶבֶל אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֵלִיָּהוּ וְאֵת כָּל אֲשֶׁר הָרַג אֶת כָּל הַנְּבִיאִים בֶּחָרֶב. ב וַתִּשְׁלַח אִיזֶבֶל מַלְאָךְ אֶל אֵלִיָּהוּ לֵאמֹר כֹּה יַעֲשׂוּן אֱלֹהִים וְכֹה יוֹסִפוּן כִּי כָעֵת מָחָר אָשִׂים אֶת נַפְשְׁךָ כְּנֶפֶשׁ אַחַד מֵהֶם. ג וַיַּרְא וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל נַפְשׁוֹ וַיָּבֹא בְּאֵר שֶׁבַע אֲשֶׁר לִיהוּדָה וַיַּנַּח אֶת נַעֲרוֹ שָׁם.
.

אַחְאָב ביקש לקנות את כרם נָבוֹת שליד ארמונו ביִזְרְעֶאל כדי להקים בה גן ירקות בתמורה לכרם טובה יותר או לכסף, אך נָבוֹת סירב כיוון שהכרם היתה נחלת אבותיו. אַחְאָב המאוכזב בא למיטתו, הסב את פניו אל הקיר וצם. כשסיפר את העניין לאִיזֶבֶל היא קראה לו להתחיל לנהוג כמו מֶלֶךְ, ושהיא כבר תדאג להשיג לו את כֶּרֶם נָבוֹת. אִיזֶבֶל שלחה מכתבים חתומים בחותמת המֶלֶךְ למנהיגי העיר וצוותה לקרוא לצום ולאספת עָם, ולְזַמֵּן את נָבוֹת שם למשפט שבו הוא יואשם שקילל את ה' ואת אַחְאָב. היא דאגה גם לְזַמֵּן שני עדי שקר שיעידו על כך כדי שידונו את נָבוֹת לסקילה, וכך נעשה. אִיזֶבֶל באה לבשר לבעלה שנָבוֹת מת ואַחְאָב ירד לרשת את כרמו. אֵלִיָּהוּ נזף במֶלֶךְ על התנהגותו ("כֹּה אָמַר יְהוָה: הֲרָצַחְתָּ וְגַם יָרָשְׁתָּ?") והודיע שבמקום בו ליקקו הכלבים את דמו של נָבוֹת שם ילקקו גם את דם המֶלֶךְ. כיוון שהמֶלֶךְ חטא לפני ה' גם בחטאי הפולחן אליו הסיתה אותו אישתו, ביתו יושמד כמו בית יָרָבְעָם ובַּעְשָׁא, ואת גופת אִיזֶבֶל יאכלו הכלבים בשדה יִּזְרְעֵאל.

יוֹרָם, בנם של אַחְאָב ושל אִיזֶבֶל מָלַךְ אחרי מות אביו. הוא נפצע בקרב עם חֲזָהאֵל מֶלֶךְ אֲרָם על רמות גִּלְעָד, ובא להחלים ביִזְרְעֶאל, ואֲחַזְיָהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה שהיה בן בריתו בא לבקרו שם. בינתיים אֱלִישָׁע צווה על אחד מבני הנביאים למשוח את יֵהוּא, אחד משרי הצבא שנשארו ברמות גִּלְעָד, למֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. יֵהוּא צווה שדבר הקֶשֶׁר לא יתגלה בינתיים ביִזְרְעֶאל ומיהר לשם בעצמו. הצופה במגדל שבחומת יִזְרְעֶאל ראה המון מתקרב, וכשיוֹרָם שלח לשם שליח, יֵהוּא השאיר את השליח אצלו. כך גם קרה עם השליח השני, עד שהצופה במגדל זיהה את סגנון הנהיגה המשוגע של יֵהוּא. יוֹרָם ואֲחַזְיָהו יצאו בעצמם לקראת יֵהוּא ופגשו אותו בשדה נָבוֹת. כשיֵהוּא ענה להם בגסות, יוֹרָם הבין שמדובר במרד והזהיר את אֲחַזְיָהו, אבל יֵהוּא ירה אליו חץ, הרג אותו וצווה להשליך את גוייתו בשדה נָבוֹת כנקמה על פשעו של אַחְאָב אבי יוֹרָם כלפי נָבוֹת.

אִיזֶבֶל בינתיים הבינה את מצבה, איפרה את עינייה וסידרה את שיער ראשה והשקיפה מקושטת כך אל מחוץ לחלון. כשראתה את יֵהוּא מגיע לשָּׁעַר העיר היא שאלה אותו בציניות לשלומו וקראה לו כאילו היה זִמְרִי שהרג גם הוא את אדונו
[*]זִמְרִי קָשַׁר קֶשֶׁר כנגד אֵלָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, רצח אותו ומָלַךְ אחריו 7 ימים בלבד עד שמת בעצמו, ואולי אִיזֶבֶל התכוונה לכך שגם יֵהוּא לא יזכה לשלום אחרי רצח אדונו.
. יֵהוּא הביט לעבר החלון ושאל מי מבין האנשים שלצד אִיזֶבֶל תומך בו? שניים או שלושה עבדים שהיו שם השקיפו גם כן מהחלון אל עבר יֵהוּא והוא קרא להם לזרוק\לשמוט את אִיזֶבֶל מהחלון. הם עשו כך, ודמה נִתַּז על הַקִּיר שלאורכו נפלה אל הַסּוּסִים שעמדו למטה, ויֵהוּא רמס איתם את גופתה. אחר כך צווה יֵהוּא על אנשיו למצוא את גופת אִיזֶבֶל ולהביאה לקבורה, כי בכל זאת היתה בַת מֶלֶךְ, אך כשאנשיו הלכו לקבור את גופתה הם לא מצאו ממנה אלא את הַגֻּלְגֹּלֶת, את הָרַגְלַיִם וְאת כַפּוֹת הַיָּדָיִם. יֵהוּא הכריז שכך התקיים דבר ה' שנמסר בפי נביאו אֵלִיָּהוּ שלפיו הַכְּלָבִים יאכלו את בשר גופתה של אִיזֶבֶל, שהיתה לדשן על חלקת הַשָּׂדֶה ביִזְרְעֶאל.
פרקים המזכירים את אִיזֶבֶל
ציטוטים נבחרים - חלקם מולחנים