טבלת השמות המקראיים
מלך
זכר
חֲזָהאֵל מלך אֲרַם דַמָּשֶׂק
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Ivory inlay possibly depicting King Hazael of Damascus, See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons
פיתוח שנהב מהארמון האַשּׁוּרי שבארסלאן-טאש ובו הדמות המשוערת של חֲזָהאֵל מלך אֲרָם
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Arslan Tash - ivory plaque mentioning Hazael. By Lamashtu2006, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
פיתוח שנהב מהארמון האַשּׁוּרי שבארסלאן-טאש ובו נזכר "מראן חזאל"
מקור השם
ראה אלהים (את בקשת ההורים לילד?)
חֲזָהאֵל במקרא
ה' דיבר אל הנביא אֵלִיָּהוּ במערה בהר חורב\סִינַי וציווה עליו למשוח את חֲזָהאֵל\חֲזָאֵל למלך על אֲרַם דַמָּשֶׂק, את יֵהוּא למלך על יִשְׂרָאֵל, ואת אֱלִישָׁע לנביא במקומו של אֵלִיָּהוּ עצמו. כך, מי שימלט מחֲזָאֵל יומת ע"י יֵהוּא, ומי שימלט ממנו יומת ע"י אֱלִישָׁע, ורק 7000 שלא עבדו את הבַּעַל יוותרו ביִשְׂרָאֵל
[^]מְלָכִים-א פרק י"ט פסוקים ט"ו-י"ח: טו וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו לֵךְ שׁוּב לְדַרְכְּךָ מִדְבַּרָה דַמָּשֶׂק וּבָאתָ וּמָשַׁחְתָּ אֶת חֲזָאֵל לְמֶלֶךְ עַל אֲרָם. טז וְאֵת יֵהוּא בֶן נִמְשִׁי תִּמְשַׁח לְמֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל וְאֶת אֱלִישָׁע בֶּן שָׁפָט מֵאָבֵל מְחוֹלָה תִּמְשַׁח לְנָבִיא תַּחְתֶּיךָ. יז וְהָיָה הַנִּמְלָט מֵחֶרֶב חֲזָאֵל יָמִית יֵהוּא וְהַנִּמְלָט מֵחֶרֶב יֵהוּא יָמִית אֱלִישָׁע. יח וְהִשְׁאַרְתִּי בְיִשְׂרָאֵל שִׁבְעַת אֲלָפִים כָּל הַבִּרְכַּיִם אֲשֶׁר לֹא כָרְעוּ לַבַּעַל וְכָל הַפֶּה אֲשֶׁר לֹא נָשַׁק לוֹ.
.

בסופו של דבר היה זה אֱלִישָׁע שהביא לעליית חֲזָאֵל למלוכה ואח"כ גם להמלכת יֵהוּא. כך, גם חֲזָאֵל וגם יֵהוּא, אשר לא היו במקור ממשפחת המלוכה, עלו למלוכה אחרי רצח המלך הקודם בעידודו של אֱלִישָׁע. אֱלִישָׁע בא לדַּמֶּשֶׂק, ובֶן הֲדַד החולה, מלך אֲרַם, שלח את חֲזָהאֵל עם מנחה כדי לשאול את אֱלִישָׁע אם יחיה. אֱלִישָׁע ביקש מחֲזָהאֵל להשיב לבֶן הֲדַד שיחיה אבל אמר לו שבעצם ה' הודיע לו שימות. אֱלִישָׁע בכה והסביר לחֲזָהאֵל שהוא בוכה בשל החורבן שחֲזָהאֵל צפוי להביא על יִשְׂרָאֵל. חֲזָהאֵל התפלא איך אדם פשוט כמוהו יעשה כך, אבל אֱלִישָׁע ניבא שהוא עוד צפוי למלוך. חֲזָהאֵל מסר לבֶן הֲדַד שיחיה אך למחרת חנק אותו בבגד רטוב על פניו, ועלה למלוכה אחריו
[^]מְלָכִים-ב פרק ח פסוקים ז-י, י"ג-ט"ו: ז וַיָּבֹא אֱלִישָׁע דַּמֶּשֶׂק וּבֶן הֲדַד מֶלֶךְ אֲרָם חֹלֶה וַיֻּגַּד לוֹ לֵאמֹר בָּא אִישׁ הָאֱלֹהִים עַד הֵנָּה. ח וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֶל חֲזָהאֵל קַח בְּיָדְךָ מִנְחָה וְלֵךְ לִקְרַאת אִישׁ הָאֱלֹהִים וְדָרַשְׁתָּ אֶת יְהוָה מֵאוֹתוֹ לֵאמֹר הַאֶחְיֶה מֵחֳלִי זֶה. ט וַיֵּלֶךְ חֲזָאֵל לִקְרָאתוֹ וַיִּקַּח מִנְחָה בְיָדוֹ וְכָל טוּב דַּמֶּשֶׂק מַשָּׂא אַרְבָּעִים גָּמָל וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו וַיֹּאמֶר בִּנְךָ בֶן הֲדַד מֶלֶךְ אֲרָם שְׁלָחַנִי אֵלֶיךָ לֵאמֹר הַאֶחְיֶה מֵחֳלִי זֶה. י וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע לֵךְ אֱמָר לא [לוֹ] חָיֹה תִחְיֶה וְהִרְאַנִי יְהוָה כִּי מוֹת יָמוּת. ... יג וַיֹּאמֶר חֲזָהאֵל כִּי מָה עַבְדְּךָ הַכֶּלֶב כִּי יַעֲשֶׂה הַדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע הִרְאַנִי יְהוָה אֹתְךָ מֶלֶךְ עַל אֲרָם. יד וַיֵּלֶךְ מֵאֵת אֱלִישָׁע וַיָּבֹא אֶל אֲדֹנָיו וַיֹּאמֶר לוֹ מָה אָמַר לְךָ אֱלִישָׁע וַיֹּאמֶר אָמַר לִי חָיֹה תִחְיֶה. טו וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיִּקַּח הַמַּכְבֵּר וַיִּטְבֹּל בַּמַּיִם וַיִּפְרֹשׂ עַל פָּנָיו וַיָּמֹת וַיִּמְלֹךְ חֲזָהאֵל תַּחְתָּיו.
.

יוֹרָם מלך יִשְׂרָאֵל ואֲחַזְיָהוּ מלך יְהוּדָה יצאו יחדיו להלחם בחֲזָהאֵל ברמות גִּלְעָד. יוֹרָם נפצע בקרב ובא להחלים ביִזְרְעֶאל ואֲחַזְיָהוּ בא לבקרו שם
[^]מְלָכִים-ב פרק ח פסוקים כ"ו-כ"ט: כו בֶּן עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה אֲחַזְיָהוּ בְמָלְכוֹ וְשָׁנָה אַחַת מָלַךְ בִּירוּשָׁלָ‍ִם וְשֵׁם אִמּוֹ עֲתַלְיָהוּ בַּת עָמְרִי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. כז וַיֵּלֶךְ בְּדֶרֶךְ בֵּית אַחְאָב וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה כְּבֵית אַחְאָב כִּי חֲתַן בֵּית אַחְאָב הוּא. כח וַיֵּלֶךְ אֶת יוֹרָם בֶּן אַחְאָב לַמִּלְחָמָה עִם חֲזָהאֵל מֶלֶךְ אֲרָם בְּרָמֹת גִּלְעָד וַיַּכּוּ אֲרַמִּים אֶת יוֹרָם. כט וַיָּשָׁב יוֹרָם הַמֶּלֶךְ לְהִתְרַפֵּא בְיִזְרְעֶאל מִן הַמַּכִּים אֲשֶׁר יַכֻּהוּ אֲרַמִּים בָּרָמָה בְּהִלָּחֲמוֹ אֶת חֲזָהאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וַאֲחַזְיָהוּ בֶן יְהוֹרָם מֶלֶךְ יְהוּדָה יָרַד לִרְאוֹת אֶת יוֹרָם בֶּן אַחְאָב בְּיִזְרְעֶאל כִּי חֹלֶה הוּא.
. אֱלִישָׁע שלח בן נביאים לרָמֹת גִּלְעָד למשוח שם בהחבא את יֵהוּא, אחד משרי הצבא, למלך יִשְׂרָאֵל. מאוחר יותר הגיע יֵהוּא ליִזְרְעֶאל והרג את יוֹרָם יחד עם כל שאר בית אַחְאָב, וגם הרג את אֲחַזְיָהוּ ורבים מבני משפחתו. ה' הבטיח ליֵהוּא בני נינים מלכים בגלל שהפסיק את פולחן הבַּעַל בארץ, אשר טופח שם מאז בימי אַחְאָב. אבל יֵהוּא לא הסיר את פולחן העגלים שיסד יָרָבְעָם בבֵּית-אֵל ודָן, ולכן חֲזָאֵל מלך אֲרָם הצליח לכבוש מיִשְׂרָאֵל את כל השטחים שממזרח ליַּרְדֵּן - בשטחי נחלות גָד, רְאוּבֵן וחצי המְנַשֶּׁה שכללו את כל הארץ שמצפון לעֲרוֹעֵר שעל נחל אַרְנוֹן, וצפונה עד לגִּלְעָד ולבָּשָׁן. יֵהוּא מת ונקבר בשֹׁמְרוֹן אחרי 28 שנות מלוכה ובנו יְהוֹאָחָז מלך אחריו
[^]מְלָכִים-ב פרק י פסוקים ל"ב-ל"ג, ל"ה: לב בַּיָּמִים הָהֵם הֵחֵל יְהוָה לְקַצּוֹת בְּיִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּם חֲזָאֵל בְּכָל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל. לג מִן הַיַּרְדֵּן מִזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ אֵת כָּל אֶרֶץ הַגִּלְעָד הַגָּדִי וְהָרֻאובֵנִי וְהַמְנַשִּׁי מֵעֲרֹעֵר אֲשֶׁר עַל נַחַל אַרְנֹן וְהַגִּלְעָד וְהַבָּשָׁן. ... לה וַיִּשְׁכַּב יֵהוּא עִם אֲבֹתָיו וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בְּשֹׁמְרוֹן וַיִּמְלֹךְ יְהוֹאָחָז בְּנוֹ תַּחְתָּיו.
.

חֲזָהאֵל המשיך לתקוף את הארץ בימי יְהוֹאָחָז מלך יִשְׂרָאֵל ויְהוֹאָשׁ מלך יְהוּדָה. כשחֲזָהאֵל כבש את גַּת ועלה משם לכוון יְרוּשָׁלַיִם, מסר לו יְהוֹאָשׁ את אוצרות הבית (כולל את אלה שהוקדשו בידי אבותיו יְהוֹשָׁפָט, יהוֹרָם, ואֲחַזְיָהוּ) וחֲזָאֵל עזב והניח ליְרוּשָׁלַיִם
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ב פסוקים י"ח-י"ט: יח אָז יַעֲלֶה חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וַיִּלָּחֶם עַל גַּת וַיִּלְכְּדָהּ וַיָּשֶׂם חֲזָאֵל פָּנָיו לַעֲלוֹת עַל יְרוּשָׁלָ‍ִם. יט וַיִּקַּח יְהוֹאָשׁ מֶלֶךְ יְהוּדָה אֵת כָּל הַקֳּדָשִׁים אֲשֶׁר הִקְדִּישׁוּ יְהוֹשָׁפָט וִיהוֹרָם וַאֲחַזְיָהוּ אֲבֹתָיו מַלְכֵי יְהוּדָה וְאֶת קֳדָשָׁיו וְאֵת כָּל הַזָּהָב הַנִּמְצָא בְּאֹצְרוֹת בֵּית יְהוָה וּבֵית הַמֶּלֶךְ וַיִּשְׁלַח לַחֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וַיַּעַל מֵעַל יְרוּשָׁלָ‍ִם.
. חֲזָהאֵל ובנו בֶּן הֲדַד ה-3 המשיכו להכות את ממלכת יִשְׂרָאֵל עד שיְהוֹאָחָז התפלל לה', וה' החזיר את השלום לְיִשְׂרָאֵל בעזרת "מוֹשִׁיעַ"
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ג פסוקים ג-ה: ג וַיִּחַר אַף יְהוָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּתְּנֵם בְּיַד חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וּבְיַד בֶּן הֲדַד בֶּן חֲזָאֵל כָּל הַיָּמִים. ד וַיְחַל יְהוֹאָחָז אֶת פְּנֵי יְהוָה וַיִּשְׁמַע אֵלָיו יְהוָה כִּי רָאָה אֶת לַחַץ יִשְׂרָאֵל כִּי לָחַץ אֹתָם מֶלֶךְ אֲרָם. ה וַיִּתֵּן יְהוָה לְיִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיעַ וַיֵּצְאוּ מִתַּחַת יַד אֲרָם וַיֵּשְׁבוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּאָהֳלֵיהֶם כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם.
[*]ה"מוֹשִׁיעַ" הוא אולי יוֹאָשׁ מלך יִשְׂרָאֵל הבא שהשיב את הערים הכבושות לממלכה - ראו להלן, או אולי אדד-נִרַרִ ה-3 מלך אַשּׁוּר שתקף את ארם דַמֶּשֶׂק באותם ימים?
[*]עולם התנ"ך, ספר מְלָכִים-ב עמ' 100.
. אך העבודה הזרה לא סרה לגמרי מיִשְׂרָאֵל ולכן נשארו ליְהוֹאָחָז רק מעט פרשים, רכבים וחיילים אחרי המכות שהכה בו חֲזָהאֵל
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ג פסוקים ו-ז: ו אַךְ לֹא סָרוּ מֵחַטֹּאות בֵּית יָרָבְעָם אֲשֶׁר החטי [הֶחֱטִיא] אֶת יִשְׂרָאֵל בָּהּ הָלָךְ וְגַם הָאֲשֵׁרָה עָמְדָה בְּשֹׁמְרוֹן. ז כִּי לֹא הִשְׁאִיר לִיהוֹאָחָז עָם כִּי אִם חֲמִשִּׁים פָּרָשִׁים וַעֲשָׂרָה רֶכֶב וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים רַגְלִי כִּי אִבְּדָם מֶלֶךְ אֲרָם וַיְשִׂמֵם כֶּעָפָר לָדֻשׁ.
. חֲזָהאֵל בכל אופן המשיך להכות את יִשְׂרָאֵל כֹּל יְמֵי יְהוֹאָחָז, אך יִשְׂרָאֵל החזיקה מעמד כיוון שה' רצה לקיים את הברית עם האבות. אחרי מות חֲזָאֵל, עלה בנו בֶן הֲדַד (ה-3) למלוכה על אֲרַם דַמָּשֶׂק
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ג פסוקים כ"ב-כ"ד: כב וַחֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם לָחַץ אֶת יִשְׂרָאֵל כֹּל יְמֵי יְהוֹאָחָז. כג וַיָּחָן יְהוָה אֹתָם וַיְרַחֲמֵם וַיִּפֶן אֲלֵיהֶם לְמַעַן בְּרִיתוֹ אֶת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב וְלֹא אָבָה הַשְׁחִיתָם וְלֹא הִשְׁלִיכָם מֵעַל פָּנָיו עַד עָתָּה. כד וַיָּמָת חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וַיִּמְלֹךְ בֶּן הֲדַד בְּנוֹ תַּחְתָּיו.
.

יוֹאָשׁ בן יְהוֹאָחָז כבש בסופו של דבר בחזרה מבֶּן הֲדַד את אֶת הֶעָרִים שכבש בֶּן הֲדַד מידי יְהוֹאָחָז
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ג פסוק כ"ה: כה וַיָּשָׁב יְהוֹאָשׁ בֶּן יְהוֹאָחָז וַיִּקַּח אֶת הֶעָרִים מִיַּד בֶּן הֲדַד בֶּן חֲזָאֵל אֲשֶׁר לָקַח מִיַּד יְהוֹאָחָז אָבִיו בַּמִּלְחָמָה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים הִכָּהוּ יוֹאָשׁ וַיָּשֶׁב אֶת עָרֵי יִשְׂרָאֵל.
. הנביא עָמוֹס שניבא ליִשְׂרָאֵל בימי יָרָבְעָם ה-2 בן יוֹאָשׁ, ניבא נבואות זעם על ארם דַמֶּשֶׂק בעקבות העינויים שעינו את תושבי הַגִּלְעָד, וחזה שלכן יִשָּׂרְפוּ "בֵית חֲזָאֵל וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת בֶּן הֲדָד", ייפרץ שער העיר דַּמֶּשֶׂק, ותושבים ושליטים באֲרָם יצאו לגלות
[^]עָמוֹס פרק א פסוקים ג-ה: ג כֹּה אָמַר יְהוָה עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי דַמֶּשֶׂק וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל דּוּשָׁם בַּחֲרֻצוֹת הַבַּרְזֶל אֶת הַגִּלְעָד. ד וְשִׁלַּחְתִּי אֵשׁ בְּבֵית חֲזָאֵל וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת בֶּן הֲדָד. ה וְשָׁבַרְתִּי בְּרִיחַ דַּמֶּשֶׂק וְהִכְרַתִּי יוֹשֵׁב מִבִּקְעַת אָוֶן וְתוֹמֵךְ שֵׁבֶט מִבֵּית עֶדֶן וְגָלוּ עַם אֲרָם קִירָה אָמַר יְהוָה.
.
חֲזָהאֵל ההסטורי
מממלכת ארם דמשק עמדה בראש מדינות האזור שהתנגדו להתפשטות האימפריה האַשּׁוּרית מערבה. שלמנאסר ה-3 מלך אַשּׁוּר ערך מספר מסעות לסוריה עוד בימי בֶּן הֲדַד ה-2, וכתובת שהשאיר מזכירה את עליית חֲזָהאֵל למלוכה בדַמֶּשֶׂק אחרי מות המלך הקודם, ומזכירה גם את יֵהוּא שמלך באותם ימים. בזמן מסע נוסף של שלמנאסר לסוריה (841 לפנה"ס) עמד חֲזָהאֵל כנגדו ללא בעלי ברית נוספים ושלמנאסר הצליח להכות את ממלכת ארם אך כנראה לא הצליח לכבוש את דַמֶּשֶׂק, וחֲזָהאֵל אינו נזכר יחד עם צֹר, צִידֹן ויֵהוּא מממלכת יִשְׂרָאֵל בין מעלי המס לאַשּׁוּר
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ג, עמוד 88-87
(ראו להלן צילום תחריט המציג את יֵהוּא משתחווה לפני שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-3 מתוך ה"אובליסק השחור"). שלמנאסר ערך מאוחר יותר מסע נוסף כנגד חֲזָהאֵל, אבל שוב לא הצליח לכבוש את דַמֶּשֶׂק, וחזר לעסוק בעניני ממלכתו. כך יכל חֲזָהאֵל לחזור ולהתמקד במאבקו בממלכת יִשְׂרָאֵל, ועל פי הכתוב במקרא, כבש חֲזָהאֵל עוד בימי יֵהוּא את חבלי ממלכת יִשְׂרָאֵל שממזרח לירדן, ובימי יְהוֹאָחָז בנו המשיך לפלוש לארץ והגיע עד גַּת ואיים אף על יְרוּשָׁלַיִם.

חֲזָהאֵל נזכר בשמו בכתובות נוספות שנמצאו באתרים ארכאולוגים באזור:

שנהבים מהארמון האַשּׁוּרי בארסלאן-טאש: ארסלאן-טאש שבצפון סוריה היתה במקור מרכז שלטון של ממלכת ארם בימי חֲזָהאֵל ומאוחר יותר נכבשה ע"י אַשּׁוּר. בין פיתוחי השנהב שנמצאו בארמון האַשּׁוּרי שבמקום נמצאה גם פיסת שנהב שעליה מוצגת דמות מלך המשוערת כשל חֲזָהאֵל ושנהב נוסף ובו כתובת "למראן חזאל" (ראו צילומים).

רתמות הסוסים של חֲזָהאֵל: בשני מקדשים יווניים נמצאו לוּחִיות ברונזה מעוטרות בכרכרות סוסים ועליהן כתובות לכבודו של חֲזָהאֵל, וההשערה היא שהלוחות שמקורן ברתמות הסוסים של חֲזָהאֵל מצאו את דרכן, לאחר סדרת כיבושים שונים, למקדשים היווניים שאליהם הובאו כמנחה.

המצבה מתל דָּן: בשנת 1993 התגלתה כתובת בשפה הארמית הקדומה בשער העיר שבתל דָּן, ושנה אח"כ התגלו בסמוך עוד זוג שברים של הכתובת המקורית. הכתובת שבורה ומקוטעת ורק חלקי משפטים ממנה ניתנים לקריאה, אך מהם ניתן בכל זאת להבין שמציב המצבה מתפאר בהריגתם של "(יהו)רם.בר(אחאב.)מלך.ישראל" ושל "(אחז)יהו.בר (יהורם.מל)ך.בית דוד." הקטעים המופיעים בסוגריים הינם הצעות הַשְׁלָמָה מקובלות של הטקסט. ההשערה המקובלת שמציב המצבה הוא חֲזָהאֵל אחרי שהביס את יוֹרָם מלך יִשְׂרָאֵל ואת אֲחַזְיָהוּ מלך יְהוּדָה בקרב בְּרָמות גִּלְעָד
[^]מְלָכִים-ב פרק ח פסוק כ"ח: כח וַיֵּלֶךְ אֶת יוֹרָם בֶּן אַחְאָב לַמִּלְחָמָה עִם חֲזָהאֵל מֶלֶךְ אֲרָם בְּרָמֹת גִּלְעָד וַיַּכּוּ אֲרַמִּים אֶת יוֹרָם.
. דברי המצבה אם כך סותרים את הכתוב במְלָכִים-ב פרק ט, שם מסופר כיצד יֵהוּא (ולא חֲזָהאֵל) הרג את יוֹרָם ואת אֲחַזְיָהוּ, וקיימות השערות רבות המנסות להסביר סתירה זו. בכל מקרה, הכתוב במצבה הוא כנראה האיזכור החוץ מקראי המוקדם ביותר שנמצא לדָוִד.

כתובת זַכּוּר: זַכּוּר מלך חֲמָת, כמו יֵהוּא מלך יִשְׂרָאֵל, שמר על הברית עם אַשּׁוּר ולא נפגע ממנה בעת פלישתה לאזור. אך עם נסיגת האשורים עלה בֶּן הֲדַד ה-3 בן חֲזָהאֵל למצור על חַדְרָךְ שבממלכת חֲמָת עם 17 מבעלי בריתו, כפי שמתואר בכתובת זַכּוּר (המתוארכת לסביבות 775-805 לפנה"ס). הכתובת מציינת שהמצור של בֶּן הֲדַד נכשל בזכות עזרת האלים של זַכּוּר.
פרקים המזכירים את חֲזָהאֵל
ציטוטים נבחרים - חלקם מולחנים
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

The Tel Dan Stele on display at the Israel Museum, Jerusalem. By Oren Rozen / [CC-BY-SA-4.0]
הכתובת מהמצבה בתל דן. המילים "בית דוד" מודגשות בגיר.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Zakkur stele . Marks the taking of the throne of Hamath by king Zakkur. Louvre Museum. By Unknown artist, photo by Rama, [CC-BY-SA-2.0-FR], via Wikimedia Commons
אסטלת זַכּוּר - הכתובת מוצגת בתחתית האסטלה, ובחלק העליון נראים שרידי דמות שעמדה מעל לכתובת.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Depiction of Jehu King of Israel giving tribute to King Shalmaneser III of Assyria, on the Black Obelisk of Shalmaneser III from Nimrud (circa 827 BC) in the British Museum (London). Photo by Steven G. Johnson. See page for author [CC-BY-SA-3.0 / GFDL], via Wikimedia Commons
קטע מתוך האובליסק השחור מכָּלַח\נִמְרֹד המציג את יֵהוּא משתחווה לפני שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-3 מֶלֶךְ אַשּׁוּר (מָלַךְ 858–824 לפנה"ס)