וַיִּבְנוּ אֶת שַׁעַר הַצֹּאן הֵמָּה קִדְּשׁוּהוּ וַיַּעֲמִידוּ דַּלְתֹתָיו וְעַד מִגְדַּל הַמֵּאָה קִדְּשׁוּהוּ עַד מִגְדַּל חֲנַנְאֵל (א)
|
סיכום
רשימת בוני החומה ביְרוּשָׁלַיִם וקטעי החומה שבהם פעלו, החל בשַׁעַר הַצֹּאן שבצפון הר הבית, וסביב העיר כנגד כוון השעון דרך חוֹמָה הָרְחָבָה, ושַׁעַר הַגַּיא במערב, שַׁעַר הָאַשְׁפֹּת בדרום, שַׁעַר הָעַיִן במערב וצפונה לאזור הָעֹפֶל ומזרח הר הבית. סַנְבַלַּט וטוֹבִיָּה כועסים ולועגים לבוני החומה ונְחֶמְיָה קורא לה' להשיב את הבוז על ראש הלועגים. העבודות על החומה בכל אופן מתקדמות והיא כבר מגיעה עד מחצית גובהה.
תקציר
רשימת בוני החומה וקטעי החומה שבהם פעלו: משַׁעַר הַצֹּאן בצפון הר הבית שנבנה ע"י הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל אֶלְיָשִׁיב וְאֶחָיו הַכֹּהֲנִים, דרך שַׁעַר הַדָּגִים ושַׁעַר הַיְשָׁנָה, ועד החוֹמָה הָרְחָבָה במערב (ראו במפת החומה להלן). נזכרים גם בנאים צוֹרְפִים ורוקחים, ובנאים בני יְרִיחוֹ, מֵּרֹנֹת [*]ישוב שמקומו לא זוהה , גִּבְעוֹן והמִּצְפָּה, ועל הַתְּקוֹעִים נאמר שאצילי העיר ("אַדִּירֵיהֶם") לא הצטרפו לבני עירם בעבודות שהורו מנהיגי הָעָם, אבל אח"כ מסתבר שבני תְקוֹעַ בנו עוד קטע נוסף בחומה (פסוק כ"ז). |
א וַיָּקָם אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְאֶחָיו הַכֹּהֲנִים וַיִּבְנוּ אֶת שַׁעַר הַצֹּאן הֵמָּה קִדְּשׁוּהוּ וַיַּעֲמִידוּ דַּלְתֹתָיו וְעַד מִגְדַּל הַמֵּאָה קִדְּשׁוּהוּ עַד מִגְדַּל חֲנַנְאֵל. ב וְעַל יָדוֹ בָנוּ אַנְשֵׁי יְרֵחוֹ וְעַל יָדוֹ בָנָה זַכּוּר בֶּן אִמְרִי. ג וְאֵת שַׁעַר הַדָּגִים בָּנוּ בְּנֵי הַסְּנָאָה הֵמָּה קֵרוּהוּ וַיַּעֲמִידוּ דַּלְתֹתָיו מַנְעוּלָיו וּבְרִיחָיו. ד וְעַל יָדָם הֶחֱזִיק מְרֵמוֹת בֶּן אוּרִיָּה בֶּן הַקּוֹץ וְעַל יָדָם הֶחֱזִיק מְשֻׁלָּם בֶּן בֶּרֶכְיָה בֶּן מְשֵׁיזַבְאֵל וְעַל יָדָם הֶחֱזִיק צָדוֹק בֶּן בַּעֲנָא. ה וְעַל יָדָם הֶחֱזִיקוּ הַתְּקוֹעִים וְאַדִּירֵיהֶם לֹא הֵבִיאוּ צַוָּרָם בַּעֲבֹדַת אֲדֹנֵיהֶם. ו וְאֵת שַׁעַר הַיְשָׁנָה הֶחֱזִיקוּ יוֹיָדָע בֶּן פָּסֵחַ וּמְשֻׁלָּם בֶּן בְּסוֹדְיָה הֵמָּה קֵרוּהוּ וַיַּעֲמִידוּ דַּלְתֹתָיו וּמַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו. ז וְעַל יָדָם הֶחֱזִיק מְלַטְיָה הַגִּבְעֹנִי וְיָדוֹן הַמֵּרֹנֹתִי אַנְשֵׁי גִבְעוֹן וְהַמִּצְפָּה לְכִסֵּא פַּחַת עֵבֶר הַנָּהָר. ח עַל יָדוֹ הֶחֱזִיק עֻזִּיאֵל בֶּן חַרְהֲיָה צוֹרְפִים וְעַל יָדוֹ הֶחֱזִיק חֲנַנְיָה בֶּן הָרַקָּחִים וַיַּעַזְבוּ יְרוּשָׁלִַם עַד הַחוֹמָה הָרְחָבָה. |
רשימת בוני החומה: כולל שני שרי חֲצִי פֶּלֶךְ יְרוּשָׁלַיִם, ושַׂר פֶּלֶךְ בֵּית הַכָּרֶם - מהחוֹמָה הָרְחָבָה במערב, דרך מִגְדַּל הַתַּנּוּרִים, וקטע ארוך יחסית בין שַׁעַר הַגַּיְא במערב ועד שַׁעַר הָאַשְׁפֹּת בדרום עיר דָּוִד שנבנה ע"י חָנוּן וְיֹשְׁבֵי זָנוֹחַ. |
ט וְעַל יָדָם הֶחֱזִיק רְפָיָה בֶן חוּר שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְ יְרוּשָׁלִָם. י וְעַל יָדָם הֶחֱזִיק יְדָיָה בֶן חֲרוּמַף וְנֶגֶד בֵּיתוֹ וְעַל יָדוֹ הֶחֱזִיק חַטּוּשׁ בֶּן חֲשַׁבְנְיָה. יא מִדָּה שֵׁנִית הֶחֱזִיק מַלְכִּיָּה בֶן חָרִם וְחַשּׁוּב בֶּן פַּחַת מוֹאָב וְאֵת מִגְדַּל הַתַּנּוּרִים. יב וְעַל יָדוֹ הֶחֱזִיק שַׁלּוּם בֶּן הַלּוֹחֵשׁ שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְ יְרוּשָׁלִָם הוּא וּבְנוֹתָיו. יג אֵת שַׁעַר הַגַּיְא הֶחֱזִיק חָנוּן וְיֹשְׁבֵי זָנוֹחַ הֵמָּה בָנוּהוּ וַיַּעֲמִידוּ דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו וְאֶלֶף אַמָּה בַּחוֹמָה עַד שַׁעַר הָשֲׁפוֹת. יד וְאֵת שַׁעַר הָאַשְׁפּוֹת הֶחֱזִיק מַלְכִּיָּה בֶן רֵכָב שַׂר פֶּלֶךְ בֵּית הַכָּרֶם הוּא יִבְנֶנּוּ וְיַעֲמִיד דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו. |
רשימת בוני החומה: כולל שַׂרי פֶּלֶךְ הַמִּצְפָּה, שַׂר חֲצִי פֶלֶךְ בֵּית צוּר, שני חצאי פֶלֶךְ קְעִילָה והַכֹּהֲנִים אַנְשֵׁי הַכִּכָּר (אזור ים המלח) - משַׁעַר הָעַיִן בדרום עיר דָּוִד, ומשם צפונה דרך חוֹמַת בְּרֵכַת הַשֶּׁלַח לְגַן הַמֶּלֶךְ וְהַמַּעֲלוֹת\מדרגות הַיּוֹרְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד (לכוון נחל קִדְרוֹן), דרך קִבְרֵי בית דָוִד וְהַבְּרֵכָה הָעֲשׂוּיָה וְבֵּית הַגִּבֹּרִים, דרך המִּקְצוֹעַ שמול מקום העלאת הַנֶּשֶׁק, בֵּית אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, ועד למִּקְצוֹעַ ולפִּנָּה שבדרום הר הבית. |
טו וְאֵת שַׁעַר הָעַיִן הֶחֱזִיק שַׁלּוּן בֶּן כָּל חֹזֶה שַׂר פֶּלֶךְ הַמִּצְפָּה הוּא יִבְנֶנּוּ וִיטַלְלֶנּוּ ויעמידו [וְיַעֲמִיד] דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו וְאֵת חוֹמַת בְּרֵכַת הַשֶּׁלַח לְגַן הַמֶּלֶךְ וְעַד הַמַּעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד. טז אַחֲרָיו הֶחֱזִיק נְחֶמְיָה בֶן עַזְבּוּק שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְ בֵּית צוּר עַד נֶגֶד קִבְרֵי דָוִיד וְעַד הַבְּרֵכָה הָעֲשׂוּיָה וְעַד בֵּית הַגִּבֹּרִים. יז אַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ הַלְוִיִּם רְחוּם בֶּן בָּנִי עַל יָדוֹ הֶחֱזִיק חֲשַׁבְיָה שַׂר חֲצִי פֶלֶךְ קְעִילָה לְפִלְכּוֹ. יח אַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ אֲחֵיהֶם בַּוַּי בֶּן חֵנָדָד שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְ קְעִילָה. יט וַיְחַזֵּק עַל יָדוֹ עֵזֶר בֶּן יֵשׁוּעַ שַׂר הַמִּצְפָּה מִדָּה שֵׁנִית מִנֶּגֶד עֲלֹת הַנֶּשֶׁק הַמִּקְצֹעַ. כ אַחֲרָיו הֶחֱרָה הֶחֱזִיק בָּרוּךְ בֶּן זבי [זַכַּי] מִדָּה שֵׁנִית מִן הַמִּקְצוֹעַ עַד פֶּתַח בֵּית אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל. כא אַחֲרָיו הֶחֱזִיק מְרֵמוֹת בֶּן אוּרִיָּה בֶּן הַקּוֹץ מִדָּה שֵׁנִית מִפֶּתַח בֵּית אֶלְיָשִׁיב וְעַד תַּכְלִית בֵּית אֶלְיָשִׁיב. כב וְאַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ הַכֹּהֲנִים אַנְשֵׁי הַכִּכָּר. כג אַחֲרָיו הֶחֱזִיק בִּנְיָמִן וְחַשּׁוּב נֶגֶד בֵּיתָם אַחֲרָיו הֶחֱזִיק עֲזַרְיָה בֶן מַעֲשֵׂיָה בֶּן עֲנָנְיָה אֵצֶל בֵּיתוֹ. כד אַחֲרָיו הֶחֱזִיק בִּנּוּי בֶּן חֵנָדָד מִדָּה שֵׁנִית מִבֵּית עֲזַרְיָה עַד הַמִּקְצוֹעַ וְעַד הַפִּנָּה. |
רשימת בוני החומה: כולל הַנְּתִינִים שישבו בָּעֹפֶל, הַכֹּהֲנִים שבנו את הקטעים שמול ביתם, בֶּרֶכְיָה שבנה מול נִשְׁכָּתוֹ\לשכתו במקדש, הַצֹּרְפִים וְהָרֹכְלִים. כל אלה עבדו מהמִּקְצוֹעַ וְהַמִּגְדָּל של ארמון המלך הָעֶלְיוֹן בדרום הר הבית, וצפונה דרך השערים הפנימיים במתחם הר הבית - שערי הַסּוּסִים, הַמִּזְרָח והַמִּפְקָד ועד לפינה הצפון מזרחית של הר הבית, וחזרה לאתר שבו פתח תיאור נתיב החומה בשַׁעַר הַצֹּאן. |
כה פָּלָל בֶּן אוּזַי מִנֶּגֶד הַמִּקְצוֹעַ וְהַמִּגְדָּל הַיּוֹצֵא מִבֵּית הַמֶּלֶךְ הָעֶלְיוֹן אֲשֶׁר לַחֲצַר הַמַּטָּרָה אַחֲרָיו פְּדָיָה בֶן פַּרְעֹשׁ. כו וְהַנְּתִינִים הָיוּ יֹשְׁבִים בָּעֹפֶל עַד נֶגֶד שַׁעַר הַמַּיִם לַמִּזְרָח וְהַמִּגְדָּל הַיּוֹצֵא. כז אַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ הַתְּקֹעִים מִדָּה שֵׁנִית מִנֶּגֶד הַמִּגְדָּל הַגָּדוֹל הַיּוֹצֵא וְעַד חוֹמַת הָעֹפֶל. כח מֵעַל שַׁעַר הַסּוּסִים הֶחֱזִיקוּ הַכֹּהֲנִים אִישׁ לְנֶגֶד בֵּיתוֹ. כט אַחֲרָיו הֶחֱזִיק צָדוֹק בֶּן אִמֵּר נֶגֶד בֵּיתוֹ וְאַחֲרָיו הֶחֱזִיק שְׁמַעְיָה בֶן שְׁכַנְיָה שֹׁמֵר שַׁעַר הַמִּזְרָח. ל אחרי [אַחֲרָיו] הֶחֱזִיק חֲנַנְיָה בֶן שֶׁלֶמְיָה וְחָנוּן בֶּן צָלָף הַשִּׁשִּׁי מִדָּה שֵׁנִי אַחֲרָיו הֶחֱזִיק מְשֻׁלָּם בֶּן בֶּרֶכְיָה נֶגֶד נִשְׁכָּתוֹ. לא אחרי [אַחֲרָיו] הֶחֱזִיק מַלְכִּיָּה בֶּן הַצֹּרְפִי עַד בֵּית הַנְּתִינִים וְהָרֹכְלִים נֶגֶד שַׁעַר הַמִּפְקָד וְעַד עֲלִיַּת הַפִּנָּה. לב וּבֵין עֲלִיַּת הַפִּנָּה לְשַׁעַר הַצֹּאן הֶחֱזִיקוּ הַצֹּרְפִים וְהָרֹכְלִים. |
סַנְבַלַּט כועס על ההתקדמות בבניית החומה ולועג לבונים הַיְּהוּדִים לפני אנשיו בשֹׁמְרוֹן, כאילו מופרך בעיניו הרעיון שהבנאים יצליחו לסיים את המלאכה ואף לזבוח במקום שבו נשארו רק אבנים שְׂרוּפוֹת. טוֹבִיָּה אשר נמצא אצל סַנְבַלַּט - מצטרף ללעג וצוחק שאפילו שועל יוכל לפרוץ את החומות הנבנות. |
לג וַיְהִי כַּאֲשֶׁר שָׁמַע סַנְבַלַּט כִּי אֲנַחְנוּ בוֹנִים אֶת הַחוֹמָה וַיִּחַר לוֹ וַיִּכְעַס הַרְבֵּה וַיַּלְעֵג עַל הַיְּהוּדִים. לד וַיֹּאמֶר לִפְנֵי אֶחָיו וְחֵיל שֹׁמְרוֹן וַיֹּאמֶר מָה הַיְּהוּדִים הָאֲמֵלָלִים עֹשִׂים הֲיַעַזְבוּ לָהֶם הֲיִזְבָּחוּ הַיְכַלּוּ בַיּוֹם הַיְחַיּוּ אֶת הָאֲבָנִים מֵעֲרֵמוֹת הֶעָפָר וְהֵמָּה שְׂרוּפוֹת. לה וְטוֹבִיָּה הָעַמֹּנִי אֶצְלוֹ וַיֹּאמֶר גַּם אֲשֶׁר הֵם בּוֹנִים אִם יַעֲלֶה שׁוּעָל וּפָרַץ חוֹמַת אַבְנֵיהֶם. |
נְחֶמְיָה מגיב ללעג וקורא לה' להשיב את הבוז\בִזָּה על ראש הלועגים שגורלם לצאת לגלות בְּאֶרֶץ שִׁבְיָה, ולא לשכוח את חטאם ולמחול להם. העבודות על החומה בכל אופן מתקדמות, חלקי החומה השבורים והמנותקים חוברו\נקשרו מחדש, החומה מגיעה כבר עד מחצית גובהה, והעם נלהב להמשיך במלאכה. |
לו שְׁמַע אֱלֹהֵינוּ כִּי הָיִינוּ בוּזָה וְהָשֵׁב חֶרְפָּתָם אֶל רֹאשָׁם וּתְנֵם לְבִזָּה בְּאֶרֶץ שִׁבְיָה. לז וְאַל תְּכַס עַל עֲוֹנָם וְחַטָּאתָם מִלְּפָנֶיךָ אַל תִּמָּחֶה כִּי הִכְעִיסוּ לְנֶגֶד הַבּוֹנִים. לח וַנִּבְנֶה אֶת הַחוֹמָה וַתִּקָּשֵׁר כָּל הַחוֹמָה עַד חֶצְיָהּ וַיְהִי לֵב לָעָם לַעֲשׂוֹת. |
ציטוטים נבחרים
פסוקים | |
---|---|
א | וַיָּקָם אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְאֶחָיו הַכֹּהֲנִים, וַיִּבְנוּ אֶת שַׁעַר הַצֹּאן |
ל"ד | "מָה הַיְּהוּדִים הָאֲמֵלָלִים עֹשִׂים? ... הַיְחַיּוּ אֶת הָאֲבָנִים מֵעֲרֵמוֹת הֶעָפָר וְהֵמָּה שְׂרוּפוֹת?". |
ל"ה | "גַּם אֲשֶׁר הֵם בּוֹנִים אִם יַעֲלֶה שׁוּעָל וּפָרַץ חוֹמַת אַבְנֵיהֶם" |
מפת בוני החומה
פרטי היוצר\ת
בוני החומה בהנהגת נְחֶמְיָה. נערך על ידי אלון אדיר, לרוב בעקבות ההשערות המובאות באנציקלופדית עולם-התנך - כרך דניאל, עזרא ונחמיה. סימוני החומה ובוניה אוירו על פני מפה טופוגרפית של ירושלים המודרנית. בעקבות וילסון, עם תיקונים של צימרמן, 1876, של הספריה הלאומית, ואשר נתרמה על ידי אוסף ערן לאור, הספריה הלאומית ([Public Domain], via Wikimedia Commons ראו פרטים על ידי לחיצה על הקישור).
- ציוני המקומות במפה להלן מבוססים בעיקר על השערות הזיהוי המובאות בעולם התנ"ך - "דניאל עזרא ונחמיה". מהלך החומות מוסכם בדרך כלל אך שרידים של שערים בודדים בלבד נחשפו, ויש עדיין חילוקי דיעות לגבי מיקום השערים ששמם נמסר בספר נְחֶמְיָה. למעשה, תיאורי מהלך החומות בספר נְחֶמְיָה (פרקים ב, ג, י"ב) הם מהמקורות העיקריים להשערת המיקום היחסי של השערים והמגדלים, וזאת מכיוון שהתיאורים עוקבים באופן רצוף אחר אתרי החומה (בסיבוב כנגד השעון בפרק ג ובשני הכוונים בפרק י"ב).
- תאור מהלך החומות מתחיל ומסתים באזור שַׁעַר הַצֹּאן שבצפון הר הבית. כל קטע חומות מוגדר על סמך אתרים הסמוכים לו ומצויינים האחראים על בניית החומה באותו קטע. לפעמים האחראי הוא שַׂר פֶּלֶךְ או חצי פֶּלֶךְ (מחוז) ב"פחוות יהוד" של האימפריה הפרסית. נזכרים השרים של הפלכים - יְרוּשָׁלַיִם, בֵּית הַכָּרֶם, מִּצְפָּה, בֵּית-צוּר, וקְעִילָה. הפלכים נקראים על שם עיר מרכזית הנמצאת בהם, אך נזכרים גם קבוצות בנאים שבאו מערים נוספות - כולל גִבְעוֹן, יְרִיחוֹ, הַסְּנָאָה, תְּקוֹע, וזָנוֹחַ (ראו במפה כאן).
- לגבי חלק מהבנאים מצויין שבנו מִדָּה שֵׁנִית. כך למשל נאמר שמְרֵמוֹת, חָנוּן, בִּנּוּי, ובני תְּקוֹע בנו מִדָּה שֵׁנִית, כלומר בנו שני קטעים שונים של החומה. אך גם עבור מַלְכִּיָּה בֶן חָרִם, בָּרוּךְ, ועֵזֶר צויין שבנו "מִדָּה שֵׁנִית" למרות שצויין עבורם רק קטע חומה אחד. ההשערה היא שהושמט משום מה אחד הקטעים שבאחריותם, או שמשמעות הבטוי היא אחרת - למשל שהם בנו מידה דומה לזאת שהוזכרה לפניהם.
- חלק מהבונים זוהו על פי עבודתם - צורפים, רוכלים, ורוקחים.
- לגבי חלק מהבנאים מצויין שהיו אחראים על קטע החומה שמול ביתם. כך למשל עבור יְדָיָה, בִּנְיָמִן וְחַשּׁוּב, עֲזַרְיָה, צָדוֹק, והַכֹּהֲנִים. על מְשֻׁלָּם כתוב שבנה את החומה שמול לשכתו הסמוכה למקדש.
-
שַׁעַר הַצֹּאן שימש כנראה להבאת בעלי חיים לקורבן במקדש,
ולכן אולי אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל הוא שקיבל את האחריות על בניית החומה באזור זה.
אֶלְיָשִׁיב נזכר אח"כ שוב[^]נְחֶמְיָה פרק ג פסוקים כ-כ"א: כ אַחֲרָיו הֶחֱרָה הֶחֱזִיק בָּרוּךְ בֶּן זבי [זַכַּי] מִדָּה שֵׁנִית מִן הַמִּקְצוֹעַ עַד פֶּתַח בֵּית אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל. כא אַחֲרָיו הֶחֱזִיק מְרֵמוֹת בֶּן אוּרִיָּה בֶּן הַקּוֹץ מִדָּה שֵׁנִית מִפֶּתַח בֵּית אֶלְיָשִׁיב וְעַד תַּכְלִית בֵּית אֶלְיָשִׁיב.בהקשר של בניית החומות שבאזור בית הכהן הגדול בעיר דָּוִד.
-
שַׁעַר הַדָּגִים נזכר גם בדִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ג פסוק י"דדִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ג פסוק י"ד: יד וְאַחֲרֵי כֵן בָּנָה חוֹמָה חִיצוֹנָה לְעִיר דָּוִיד מַעְרָבָה לְגִיחוֹן בַּנַּחַל וְלָבוֹא בְשַׁעַר הַדָּגִים וְסָבַב לָעֹפֶל וַיַּגְבִּיהֶהָ מְאֹד וַיָּשֶׂם שָׂרֵי חַיִל בְּכָל הֶעָרִים הַבְּצֻרוֹת בִּיהוּדָה.ובצְפַנְיָה פרק א פסוק יצְפַנְיָה פרק א פסוק י: י וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם יְהוָה קוֹל צְעָקָה מִשַּׁעַר הַדָּגִים וִילָלָה מִן הַמִּשְׁנֶה וְשֶׁבֶר גָּדוֹל מֵהַגְּבָעוֹת., והוא מזוהה לרוב עם שַׁעַר אֶפְרַיִם הנזכר במְלָכִים-ב פרק י"ד פסוק י"גמְלָכִים-ב פרק י"ד פסוק י"ג: יג וְאֵת אֲמַצְיָהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה בֶּן יְהוֹאָשׁ בֶּן אֲחַזְיָהוּ תָּפַשׂ יְהוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בְּבֵית שָׁמֶשׁ ויבאו [וַיָּבֹא] יְרוּשָׁלִַם וַיִּפְרֹץ בְּחוֹמַת יְרוּשָׁלִַם בְּשַׁעַר אֶפְרַיִם עַד שַׁעַר הַפִּנָּה אַרְבַּע מֵאוֹת אַמָּה.. הדרך שיצאה מהשער הובילה כנראה לנחלת אֶפְרַיִם והתפצלה גם מערבה לכוון יָפוֹ משם אולי הובאו הדגים לשווקי העיר.
-
החוֹמָה הָרְחָבָה שמזכיר נְחֶמְיָה היא כנראה החומה שהקיפה את אזור הגבעה המערבית (העיר העליונה, או אולי שכונת ה"מִּשְׁנֶה").
לפי עדויות ארכיאולוגיות והיסטוריות
היה האזור ממערב לעיר דָּוִד מוקף בחומה לפחות מימי החשמונאים (כלומר כמה מאות שנים לאחר ימי נְחֶמְיָה)
אך לא היה מיושב יישוב עירוני לפני ימי החשמונאים. השכונה נקראה "העיר העליונה" בידי יוספוס פלביוס
(בספרו - "מלחמות היהודים").
בעקבות חפירות באזור העיר העתיקה שנערכו אחרי 1967 התגלה קטע מחומה רחבה באזור הצפוני של
קו החומה המשוער כפי שהוא מופיע במפה להלן. קטע החומה שהתגלה הוא מתקופת בית ראשון וקו החומה המשתמע ממנו נפגש עם
הר הבית באזור המתאים לנקודה בה מציין נְחֶמְיָה עצמו את מיקומה של חומה רחבה[^]נְחֶמְיָה פרק ג פסוק ח: ח עַל יָדוֹ הֶחֱזִיק עֻזִּיאֵל בֶּן חַרְהֲיָה צוֹרְפִים וְעַל יָדוֹ הֶחֱזִיק חֲנַנְיָה בֶּן הָרַקָּחִים וַיַּעַזְבוּ יְרוּשָׁלִַם עַד הַחוֹמָה הָרְחָבָה.. עובדות אלה חיזקו את ההשערה שאזור העיר העליונה היה מוקף חומה כבר מימי בית ראשון אך לא היה מיושב אז עדיין ביישוב עירוני צפוף. אחת ההנחות היא שחִזְקִיָּהוּ הקים את החוֹמָה הָרְחָבָה כחלק מהביצורים שבנה כהכנה למצור האשורי - בנסיון להגן על איזור פרזות כפרי סמוך לעיר. ההשערה היא ש"העיר העליונה" היא שכונת ה"מִּשְׁנֶה" בירושלים הנזכרת למשל ע"י הנביא צְפַנְיָה[^]צְפַנְיָה פרק א פסוק י: י וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם יְהוָה קוֹל צְעָקָה מִשַּׁעַר הַדָּגִים וִילָלָה מִן הַמִּשְׁנֶה וְשֶׁבֶר גָּדוֹל מֵהַגְּבָעוֹת.או כמקום מושבה של חֻלְדָּה הנביאה[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ב פסוק י"ד: יד וַיֵּלֶךְ חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן וַאֲחִיקָם וְעַכְבּוֹר וְשָׁפָן וַעֲשָׂיָה אֶל חֻלְדָּה הַנְּבִיאָה אֵשֶׁת שַׁלֻּם בֶּן תִּקְוָה בֶּן חַרְחַס שֹׁמֵר הַבְּגָדִים וְהִיא יֹשֶׁבֶת בִּירוּשָׁלִַם בַּמִּשְׁנֶה וַיְדַבְּרוּ אֵלֶיהָ..
- שַׁעַר הַגַּיא הוביל מערבה מעיר דָּוִד לכוון ה"גיא" העובר מאזור שער שכם של היום ודרך רחוב "הגיא" בעיר העתיקה (אזורים שהיו מחוץ לחומות בימי נְחֶמְיָה) ויורד ממערב לעיר דָּוִד עד לנחל קִדְרוֹן. בשנת 1927 גילה ז וו . קראופוט בחפירות מטעם "קרן החקר הבריטית" שרידי שער מתקופת בית ראשון עם שרידי מגדלים משני צדדיו (בערך בנקודה 4 במפה). שער זה מזוהה על ידי רבים כשער הגיא .
- שַׁעַר הָאַשְׁפֹּת שימש כמקום לשפיכת האשפה של העיר מטה למדרון בכוון גֵיא בֶן הִנֹּם הטמא. ממיקומו היחסי בתיאור חלקי החומה בנְחֶמְיָה פרק ג נראה שהשער אמור להמצא בדרום עיר דָּוִד.
-
שַׁעַר הָעַיִן היה סמוך לבְּרֵכַת הַשֶּׁלַח היא בריכת השילוח שבתוך החומה ששימשה גם להשקיית
גַן הַמֶּלֶךְ ממזרח לחומה הסמוכה. הבריכה נמצאת ליד היציאה של נִקְבַּת הַשִּׁלֹחַ שבנה חִזְקִיָּהוּ לקראת המצור של אשור (ממעיין הגִּחוֹן
שנסתם ועד בריכת השילוח[^]מְלָכִים-ב פרק כ פסוק כ: כ וְיֶתֶר דִּבְרֵי חִזְקִיָּהוּ וְכָל גְּבוּרָתוֹ וַאֲשֶׁר עָשָׂה אֶת הַבְּרֵכָה וְאֶת הַתְּעָלָה וַיָּבֵא אֶת הַמַּיִם הָעִירָה הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה.). בסמוך למקום נחשפו שרידי שער ומדרגות חצובות אל מחוץ לחומה - אולי המַּעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד.
-
מקומו של שַׁעַר הַמַּיִם שנוי במחלוקת. בנְחֶמְיָה פרק ג פסוק כ"ונְחֶמְיָה פרק ג פסוק כ"ו: כו וְהַנְּתִינִים הָיוּ יֹשְׁבִים בָּעֹפֶל עַד נֶגֶד שַׁעַר הַמַּיִם לַמִּזְרָח וְהַמִּגְדָּל הַיּוֹצֵא.הוא מופיע כנמצא ממזרח למגדל היוצא (מבית המלך העליון שבדרום הר הבית), בנְחֶמְיָה פרק ח פסוק אנְחֶמְיָה פרק ח פסוק א: א וַיֵּאָסְפוּ כָל הָעָם כְּאִישׁ אֶחָד אֶל הָרְחוֹב אֲשֶׁר לִפְנֵי שַׁעַר הַמָּיִם וַיֹּאמְרוּ לְעֶזְרָא הַסֹּפֵר לְהָבִיא אֶת סֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת יִשְׂרָאֵל."הָרְחוֹב" (הרְחָבָה) שמול השער נזכר כמקום כינוס העם לשמיעת התורה, ובנְחֶמְיָה פרק י"ב פסוק ל"זנְחֶמְיָה פרק י"ב פסוק ל"ז: לז וְעַל שַׁעַר הָעַיִן וְנֶגְדָּם עָלוּ עַל מַעֲלוֹת עִיר דָּוִיד בַּמַּעֲלֶה לַחוֹמָה מֵעַל לְבֵית דָּוִיד וְעַד שַׁעַר הַמַּיִם מִזְרָח.שַׁעַר הַמַּיִם נזכר כנמצא מצפון לשַׁעַר הָעַיִן. מקום השַׁעַר במפה שכאן עוקב אחרי דעתו של עמיחי מזר בספר ירושלים - תקופת המקרא לפיה נמצא שער המים בחומה המזרחית סמוך למעיין הגיחון. המעיין נסתם מאות שנים לפני ימי נְחֶמְיָה (ומֵימַיו הוסבו אל נקבת השילוח המובילה אל בריכת השילוח) וספק אם בכלל היה ידוע בימי נְחֶמְיָה, אבל יתכן שהקשר של השער למי הגיחון שרד בשמו הקדום של השער. אחרים (כולל עולם התנ"ך - "דניאל עזרא ונחמיה") ממקמים את שַׁעַר הַמַּיִם במזרח הר הבית - כשער פנימי של מתחם המקדש סמוך לבית המלך.
- הַמִּקְצוֹעַ מפורש כמקום בחומה בו הזווית הקטנה שבין קירות החומה פונה כלפי חוץ, והפִּנָּה כמקום בו הזווית הקטנה פונה כלפי פנים. ראו באיור.