פרטי היוצר\ת
תוואי נקבת השילוח, ממעין הגיחון מחוץ לחומות אל בריכת השילוח, By Tamar Hayardeni תמר הירדני [CC-BY-3.0], from Wikimedia Commons
נִקְבַּת הַשִּׁלֹחַ
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
נִקְבַּת הַשִּׁלֹחַ במקרא
דָוִד על עֶרֶשׂ דְּוַי שלח את צָדוֹק הַכֹּהֵן וְנָתָן הַנָּבִיא לרדת אֶל מעיין הגִּחוֹן ולמשוח שם את שְׁלֹמֹה למלוכה, וכך נעשה. קולות השּׁוֹפָר וקריאות השמחה הגיעו עד לארוע המתחרה שקיים אֲדֹנִיָּהוּ בן דָוִד בעין רֹגֵל הסמוך, וכל משתתפי הארוע שם ברחו על נפשם
בימי חִזְקִיָּהוּ מלך יְהוּדָה, התברר שצבא סַנְחֵרִיב מלך אַשּׁוּר עומד לעלות על יְרוּשָׁלַיִם, וחִזְקִיָּהוּ חשש שסַנְחֵרִיב יעזר במי מעיין הגִּחוֹן שהיה כמשתמע מחוץ לעיר דָוִד. חִזְקִיָּהוּ צווה לכן לסתום אֶת כָּל הַמַּעְיָנוֹת אֲשֶׁר מִחוּץ לָעִיר וגם את "הַנַּחַל הַשּׁוֹטֵף בְּתוֹךְ הָאָרֶץ" כדי למנוע מצבא סַנְחֵרִיב את המים
יְרוּשָׁלַיִם ניצלה אמנם מאימת המצור האשורי, ואחרי מות חִזְקִיָּהוּ עלה בנו מְנַשֶּׁה למלוכה. מְנַשֶּׁה גם כן חיזק את ביצורי העיר ובנה חומה גבוהה סביב עיר דָוִד מאזור מעין הגִיחוֹן (שנותר חסום ומחוץ לעיר ממזרח לחומה) דרך אזור העֹפֶל ועד לשער הַדָּגִים שבצפון הר הבית (ראו מפה בעמוד של דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ג).
בימי שיבת ציון בא נְחֶמְיָה ליְרוּשָׁלַיִם כדי לשקם את העיר באישורו של אַרְתַּחְשַׁסְתְּא מלך פָּרַס, וערך סיור לילי כדי לבחון את מצב החומות. נְחֶמְיָה יצא משַׁעַר הַגַּיא שבדרום-מערב העיר והקיף את עִיר דָּוִיד מדרום עד שהגיע לשַׁעַר הָעַיִן שבדרום-מזרח "וְאֶל בְּרֵכַת הַמֶּלֶךְ". כיוון שלא היה שם "מָקוֹם לַבְּהֵמָה לַעֲבֹר תַּחְתָּי", חזר נְחֶמְיָה להתקדם צפונה בַנחל קִדְרוֹן ולבסוף חזר לעיר דרך שבר בחומה
[^]מְלָכִים-א פרק א פסוקים ל"ח-מ"א: לח
וַיֵּרֶד צָדוֹק הַכֹּהֵן וְנָתָן הַנָּבִיא וּבְנָיָהוּ בֶן יְהוֹיָדָע וְהַכְּרֵתִי וְהַפְּלֵתִי וַיַּרְכִּבוּ אֶת שְׁלֹמֹה עַל פִּרְדַּת הַמֶּלֶךְ דָּוִד וַיֹּלִכוּ אֹתוֹ עַל גִּחוֹן.
לט
וַיִּקַּח צָדוֹק הַכֹּהֵן אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן מִן הָאֹהֶל וַיִּמְשַׁח אֶת שְׁלֹמֹה וַיִּתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָר וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעָם יְחִי הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה.
מ
וַיַּעֲלוּ כָל הָעָם אַחֲרָיו וְהָעָם מְחַלְּלִים בַּחֲלִלִים וּשְׂמֵחִים שִׂמְחָה גְדוֹלָה וַתִּבָּקַע הָאָרֶץ בְּקוֹלָם.
מא
וַיִּשְׁמַע אֲדֹנִיָּהוּ וְכָל הַקְּרֻאִים אֲשֶׁר אִתּוֹ וְהֵם כִּלּוּ לֶאֱכֹל וַיִּשְׁמַע יוֹאָב אֶת קוֹל הַשּׁוֹפָר וַיֹּאמֶר מַדּוּעַ קוֹל הַקִּרְיָה הוֹמָה.
.
בימי חִזְקִיָּהוּ מלך יְהוּדָה, התברר שצבא סַנְחֵרִיב מלך אַשּׁוּר עומד לעלות על יְרוּשָׁלַיִם, וחִזְקִיָּהוּ חשש שסַנְחֵרִיב יעזר במי מעיין הגִּחוֹן שהיה כמשתמע מחוץ לעיר דָוִד. חִזְקִיָּהוּ צווה לכן לסתום אֶת כָּל הַמַּעְיָנוֹת אֲשֶׁר מִחוּץ לָעִיר וגם את "הַנַּחַל הַשּׁוֹטֵף בְּתוֹךְ הָאָרֶץ" כדי למנוע מצבא סַנְחֵרִיב את המים
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ב פסוקים ב-ד: ב
וַיַּרְא יְחִזְקִיָּהוּ כִּי בָא סַנְחֵרִיב וּפָנָיו לַמִּלְחָמָה עַל יְרוּשָׁלִָם.
ג
וַיִּוָּעַץ עִם שָׂרָיו וְגִבֹּרָיו לִסְתּוֹם אֶת מֵימֵי הָעֲיָנוֹת אֲשֶׁר מִחוּץ לָעִיר וַיַּעְזְרוּהוּ.
ד
וַיִּקָּבְצוּ עַם רָב וַיִּסְתְּמוּ אֶת כָּל הַמַּעְיָנוֹת וְאֶת הַנַּחַל הַשּׁוֹטֵף בְּתוֹךְ הָאָרֶץ לֵאמֹר לָמָּה יָבוֹאוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר וּמָצְאוּ מַיִם רַבִּים.
. כך, סָתַם חִזְקִיָּהוּ "אֶת מוֹצָא מֵימֵי גִיחוֹן הָעֶלְיוֹן" והוביל את מי המעין "לְמַטָּה מַּעְרָבָה לְעִיר דָּוִיד" כך שיהיו נגישים לתושבי העיר בזמן המצור הצפוי[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ב פסוק ל: ל
וְהוּא יְחִזְקִיָּהוּ סָתַם אֶת מוֹצָא מֵימֵי גִיחוֹן הָעֶלְיוֹן וַיַּישְּׁרֵם לְמַטָּה מַּעְרָבָה לְעִיר דָּוִיד וַיַּצְלַח יְחִזְקִיָּהוּ בְּכָל מַעֲשֵׂהוּ.
. מי הגִּחוֹן הובלו בתְּעָלָה עד לבריכה שעָשָׂה חִזְקִיָּהוּ בתוך שטח העיר[^]מְלָכִים-ב פרק כ פסוק כ: כ
וְיֶתֶר דִּבְרֵי חִזְקִיָּהוּ וְכָל גְּבוּרָתוֹ וַאֲשֶׁר עָשָׂה אֶת הַבְּרֵכָה וְאֶת הַתְּעָלָה וַיָּבֵא אֶת הַמַּיִם הָעִירָה הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה.
. הנביא יְשַׁעְיָהוּ שעודד את חִזְקִיָּהוּ באותם ימים קשים הזכיר את חגיגות השמחה והגאווה[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק כ"ב פסוקים ט-י"א: ט
וְאֵת בְּקִיעֵי עִיר דָּוִד רְאִיתֶם כִּי רָבּוּ וַתְּקַבְּצוּ אֶת מֵי הַבְּרֵכָה הַתַּחְתּוֹנָה.
י
וְאֶת בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם סְפַרְתֶּם וַתִּתְֿצוּ הַבָּתִּים לְבַצֵּר הַחוֹמָה.
יא
וּמִקְוָה עֲשִׂיתֶם בֵּין הַחֹמֹתַיִם לְמֵי הַבְּרֵכָה הַיְשָׁנָה וְלֹא הִבַּטְתֶּם אֶל עֹשֶׂיהָ וְיֹצְרָהּ מֵרָחוֹק לֹא רְאִיתֶם.
על הצלחת המבצע לקיבוץ המים ב"בְּרֵכָה הַתַּחְתּוֹנָה" והקמת המִקְוָה "בֵּין הַחֹמֹתַיִם לְמֵי הַבְּרֵכָה הַיְשָׁנָה" תוך התעלמות מכך שההצלחה היא למעשה בעקבות ישועת ה'[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק כ"ב פסוקים ט-י"א: ט
וְאֵת בְּקִיעֵי עִיר דָּוִד רְאִיתֶם כִּי רָבּוּ וַתְּקַבְּצוּ אֶת מֵי הַבְּרֵכָה הַתַּחְתּוֹנָה.
י
וְאֶת בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם סְפַרְתֶּם וַתִּתְֿצוּ הַבָּתִּים לְבַצֵּר הַחוֹמָה.
יא
וּמִקְוָה עֲשִׂיתֶם בֵּין הַחֹמֹתַיִם לְמֵי הַבְּרֵכָה הַיְשָׁנָה וְלֹא הִבַּטְתֶּם אֶל עֹשֶׂיהָ וְיֹצְרָהּ מֵרָחוֹק לֹא רְאִיתֶם.
.
יְרוּשָׁלַיִם ניצלה אמנם מאימת המצור האשורי, ואחרי מות חִזְקִיָּהוּ עלה בנו מְנַשֶּׁה למלוכה. מְנַשֶּׁה גם כן חיזק את ביצורי העיר ובנה חומה גבוהה סביב עיר דָוִד מאזור מעין הגִיחוֹן (שנותר חסום ומחוץ לעיר ממזרח לחומה) דרך אזור העֹפֶל ועד לשער הַדָּגִים שבצפון הר הבית (ראו מפה בעמוד של דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ג).
בימי שיבת ציון בא נְחֶמְיָה ליְרוּשָׁלַיִם כדי לשקם את העיר באישורו של אַרְתַּחְשַׁסְתְּא מלך פָּרַס, וערך סיור לילי כדי לבחון את מצב החומות. נְחֶמְיָה יצא משַׁעַר הַגַּיא שבדרום-מערב העיר והקיף את עִיר דָּוִיד מדרום עד שהגיע לשַׁעַר הָעַיִן שבדרום-מזרח "וְאֶל בְּרֵכַת הַמֶּלֶךְ". כיוון שלא היה שם "מָקוֹם לַבְּהֵמָה לַעֲבֹר תַּחְתָּי", חזר נְחֶמְיָה להתקדם צפונה בַנחל קִדְרוֹן ולבסוף חזר לעיר דרך שבר בחומה
[^]נְחֶמְיָה פרק ב פסוקים י"ג-ט"ו: יג
וָאֵצְאָה בְשַׁעַר הַגַּיא לַיְלָה וְאֶל פְּנֵי עֵין הַתַּנִּין וְאֶל שַׁעַר הָאַשְׁפֹּת וָאֱהִי שֹׂבֵר בְּחוֹמֹת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר המפרוצים [הֵם פְּרוּצִים] וּשְׁעָרֶיהָ אֻכְּלוּ בָאֵשׁ.
יד
וָאֶעֱבֹר אֶל שַׁעַר הָעַיִן וְאֶל בְּרֵכַת הַמֶּלֶךְ וְאֵין מָקוֹם לַבְּהֵמָה לַעֲבֹר תַּחְתָּי.
טו
וָאֱהִי עֹלֶה בַנַּחַל לַיְלָה וָאֱהִי שֹׂבֵר בַּחוֹמָה וָאָשׁוּב וָאָבוֹא בְּשַׁעַר הַגַּיְא וָאָשׁוּב.
(ראו מפה בעמוד של נְחֶמְיָה פרק ב). כשהחלו עבודות בניית החומות תחת נְחֶמְיָה, קיבל "שַׂר פֶּלֶךְ הַמִּצְפָּה" את האחריות על הקטע מ"חוֹמַת בְּרֵכַת הַשֶּׁלַח לְגַן הַמֶּלֶךְ וְעַד הַמַּעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד", ומצפון לו עבד שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְ בֵּית-צוּר על קטע החומה ש"נֶגֶד קִבְרֵי דָוִיד וְעַד הַבְּרֵכָה הָעֲשׂוּיָה וְעַד בֵּית הַגִּבֹּרִים"[^]נְחֶמְיָה פרק ג פסוקים ט"ו-ט"ז: טו
וְאֵת שַׁעַר הָעַיִן הֶחֱזִיק שַׁלּוּן בֶּן כָּל חֹזֶה שַׂר פֶּלֶךְ הַמִּצְפָּה הוּא יִבְנֶנּוּ וִיטַלְלֶנּוּ ויעמידו [וְיַעֲמִיד] דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו וְאֵת חוֹמַת בְּרֵכַת הַשֶּׁלַח לְגַן הַמֶּלֶךְ וְעַד הַמַּעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד.
טז
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק נְחֶמְיָה בֶן עַזְבּוּק שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְ בֵּית צוּר עַד נֶגֶד קִבְרֵי דָוִיד וְעַד הַבְּרֵכָה הָעֲשׂוּיָה וְעַד בֵּית הַגִּבֹּרִים.
(ראו מפה בעמוד של נְחֶמְיָה פרק ג).
זיהוי המקום
מעין הגִּחוֹן סיפק מים ליְבוּס הכנענית ואח"כ גם ליְרוּשָׁלַיִם בימי בית ראשון. המעין הוא מעין "קרסטי" הניזון מחללים תת-קרקעיים ובעבר כנראה זרימתו התחזקה ונחלשה באופן מחזורי בהתאם למצב המים שבחללים,. מכאן כנראה גם שמו של המעין שמימיו "מגיחים" ממקורותיו
שְׁלֹמֹה כאמור הוכתר במעין הגִּחוֹן, ובימי ממלכתו החזקה חלפה סכנת המצור וננטשה התעלה והפיר שמעליה, ובמקומם הוטו מי המעיין בתעלת הַשִּׁילוֹחַ דרומה לאורך המדרון המזרחי של עיר דוד מעל נחל קִדְרוֹן לעבר גני המלך ועד לבְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ הקדומה שבדרום העיר ("בִּרְכֵּת אֶל-חֲמְרַה"). יש להבחין בין תעלת הַשִּׁילוֹחַ הזו לבין נקבת הַשִּׁילוֹחַ המאוחרת, ובין בִּרְכֵּת אֶל-חֲמְרַה לבין בְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ המאוחרת יותר שבמוצא הנקבה - ראו להלן. מי המעיין הוגבהו שוב בעזרת חומה קטנה בבריכה שסביב המעין, כדי לאפשר לתעלה לזרום את הפרש הגבהים הקטן לאורך כ-400 המטרים עד לבריכה (אלה אולי "מֵי הַשִּׁלֹחַ הַהֹלְכִים לְאַט" שמזכיר יְשַׁעְיָהוּ
בימי המלך חִזְקִיָּהוּ חזרה כאמור סכנת המצור על העיר, ואיתה הרצון למנוע את הגישה של האויב למי הגִּחוֹן שזרמו כאמור עדין בתעלה שמחוץ לחומות. הגישה למעין נחסמה שוב והופסקה פעולת תעלת הַשִּׁילוֹחַ ("וַיִּסְתְּמוּ אֶת כָּל הַמַּעְיָנוֹת וְאֶת הַנַּחַל הַשּׁוֹטֵף בְּתוֹךְ הָאָרֶץ"
מי הנִקְבָּה יוצאים כאמור מדרום לעיר דָּוִד אל תוך הבריכה המכונה כיום בְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ (בערבית "אל בִּרְכֶּה"). בימי בית שני המים המשיכו לזרום עד לבְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ הקדומה ("בִּרְכֵּת אֶל-חֲמְרַה") שנסגרה בסכר והוקפה במדרגות (ראו צילום), ויש המשערים שהמים נותבו לכאן כבר בימי בית ראשון. בימי בית שני גם יצא מכאן רחוב רחב שעבר לאורך הגיא עד לאזור המקדש, ושימש מן הסתם את עולי הרגל לבוא למקדש אחרי שהטהרו במי הבריכה
חִזְקִיָּהוּ גם בנה בדרום העיר חומה נוספת שהקיפה את הגבעה המערבית, כך שבְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ שנמצאה בתחום שמחוץ לחומה הדרום-מערבית של עיר דָּוִד נכללה כעת בתוך החומה החדשה "הרחבה" שממערב לה. יש המשערים לכן שבְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ של אותם ימים היא ה"מִקְוָה עֲשִׂיתֶם בֵּין הַחֹמֹתַיִם" שמזכיר יְשַׁעְיָהוּ בהקשר של הכנת העיר למצור
אחרי חורבן בית שני בְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ הקדומה יצאה משימוש ובמהלך השנים כוסתה באדמת סחף ובמקומה נטעו גני ירק. במאה ה-5 לספירה (בתקופה הביזנטית) שופצה הבריכה שבמוצא הנִקְבָּה ומצפון לה הוקמה כנסיה ביזנטית קטנה ששרידי העמודים שלה עוד נמצאים כיום בשטח הבריכה
[1]ירושלים וכל נתיבותיה, אייל מירון (עורך), הוצאת יד יצחק בן-צבי, 1996 עמוד 12-11
. המעין נבע מחוץ לחומת העיר ובתחילה נשפכו מימיו לבריכה טבעית ומשם לנחל קִדְרוֹן. בזמן מצור היה עלול המעין לשרת את הצרים במקום את הנצורים שבעיר, ולכן עד בתקופה הכנענית (הברונזה) נאטם הפתח המזרחי למעין בחומה, שגם הגביהה במעט את המים שבבריכה, ומימיו הוטו בתעלה תת קרקעית לכוון העיר. מהעיר נבנתה מנהרה ובה מדרגות אשר ירדה אל עבר המעיין, ובנקודה תת-קרקעית מתאימה (מחוץ לחומה) נחצב פיר אנכי ("פִּיר וורן"[*]על שם צ'ארלס וורן שגילה את הפיר בחפירות בשנת 1867
) שאיפשר את שאיבת המים בדלי מהתעלה שלמטה. השיפוע התלול של המנהרה היורדת את הפִּיר והפִּיר האנכי עצמו היו אמורים להקשות על האויב לחדור אל העיר בדרך זו, אך יש המבקשים לזהות נתיב זה עם ה"צִּנּוֹר" הנזכר בהקשר של כיבוש יְבוּס ע"י דָּוִד[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ה פסוק ח: ח
וַיֹּאמֶר דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא כָּל מַכֵּה יְבֻסִי וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר וְאֶת הַפִּסְחִים וְאֶת הַעִוְרִים שנאו [שְׂנֻאֵי] נֶפֶשׁ דָּוִד עַל כֵּן יֹאמְרוּ עִוֵּר וּפִסֵּחַ לֹא יָבוֹא אֶל הַבָּיִת.
.
שְׁלֹמֹה כאמור הוכתר במעין הגִּחוֹן, ובימי ממלכתו החזקה חלפה סכנת המצור וננטשה התעלה והפיר שמעליה, ובמקומם הוטו מי המעיין בתעלת הַשִּׁילוֹחַ דרומה לאורך המדרון המזרחי של עיר דוד מעל נחל קִדְרוֹן לעבר גני המלך ועד לבְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ הקדומה שבדרום העיר ("בִּרְכֵּת אֶל-חֲמְרַה"). יש להבחין בין תעלת הַשִּׁילוֹחַ הזו לבין נקבת הַשִּׁילוֹחַ המאוחרת, ובין בִּרְכֵּת אֶל-חֲמְרַה לבין בְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ המאוחרת יותר שבמוצא הנקבה - ראו להלן. מי המעיין הוגבהו שוב בעזרת חומה קטנה בבריכה שסביב המעין, כדי לאפשר לתעלה לזרום את הפרש הגבהים הקטן לאורך כ-400 המטרים עד לבריכה (אלה אולי "מֵי הַשִּׁלֹחַ הַהֹלְכִים לְאַט" שמזכיר יְשַׁעְיָהוּ
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ח פסוק ו: ו
יַעַן כִּי מָאַס הָעָם הַזֶּה אֵת מֵי הַשִּׁלֹחַ הַהֹלְכִים לְאַט וּמְשׂוֹשׂ אֶת רְצִין וּבֶן רְמַלְיָהוּ.
). התעלה כוסתה בחלקה באבנים והמים הוזרמו כנראה לגנים דרך הפתחים הניכרים עוד כיום מתחת לחומה באזור זה[2]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 826,483
.
בימי המלך חִזְקִיָּהוּ חזרה כאמור סכנת המצור על העיר, ואיתה הרצון למנוע את הגישה של האויב למי הגִּחוֹן שזרמו כאמור עדין בתעלה שמחוץ לחומות. הגישה למעין נחסמה שוב והופסקה פעולת תעלת הַשִּׁילוֹחַ ("וַיִּסְתְּמוּ אֶת כָּל הַמַּעְיָנוֹת וְאֶת הַנַּחַל הַשּׁוֹטֵף בְּתוֹךְ הָאָרֶץ"
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ב פסוק ד: ד
וַיִּקָּבְצוּ עַם רָב וַיִּסְתְּמוּ אֶת כָּל הַמַּעְיָנוֹת וְאֶת הַנַּחַל הַשּׁוֹטֵף בְּתוֹךְ הָאָרֶץ לֵאמֹר לָמָּה יָבוֹאוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר וּמָצְאוּ מַיִם רַבִּים.
), ומי המעיין הוזרמו שוב במנהרה התת-קרקעית. אך הפעם קיר אבן חסם את המים מלהגיע אל מתחת לפִּיר וורן ובמקום זאת המים נותבו בנִקְבָּה תת-קרקעית, היא נִקְבַּת הַשִּׁלֹחַ, עד לבְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ החדשה שבדרום העיר[^]מְלָכִים-ב פרק כ פסוק כ: כ
וְיֶתֶר דִּבְרֵי חִזְקִיָּהוּ וְכָל גְּבוּרָתוֹ וַאֲשֶׁר עָשָׂה אֶת הַבְּרֵכָה וְאֶת הַתְּעָלָה וַיָּבֵא אֶת הַמַּיִם הָעִירָה הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה.
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ב פסוק ל: ל
וְהוּא יְחִזְקִיָּהוּ סָתַם אֶת מוֹצָא מֵימֵי גִיחוֹן הָעֶלְיוֹן וַיַּישְּׁרֵם לְמַטָּה מַּעְרָבָה לְעִיר דָּוִיד וַיַּצְלַח יְחִזְקִיָּהוּ בְּכָל מַעֲשֵׂהוּ.
. הפרש הגבהים בין המעיין למוצא הנִקְבָּה הוא כ-33 ס"מ בלבד, אותם היא יורדת בדרך מפותלת שאורכה 513 מטרים, והיא עוברת בין חללים טבעיים גבוהים שכנראה היו שם מלכתחילה והורחבו בשביל הנִקְבָּה. הנִקְבָּה נחצבה משני הכוונים ע"י שתי קבוצות חוצבים וארוע המפגש המרגש בין שתי הקבוצות תועד בכתובת הַשִּׁילוֹחַ שנחרתה באותם ימים על קירות הנִקְבָּה סמוך למוצאה (ראו צילום).
מי הנִקְבָּה יוצאים כאמור מדרום לעיר דָּוִד אל תוך הבריכה המכונה כיום בְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ (בערבית "אל בִּרְכֶּה"). בימי בית שני המים המשיכו לזרום עד לבְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ הקדומה ("בִּרְכֵּת אֶל-חֲמְרַה") שנסגרה בסכר והוקפה במדרגות (ראו צילום), ויש המשערים שהמים נותבו לכאן כבר בימי בית ראשון. בימי בית שני גם יצא מכאן רחוב רחב שעבר לאורך הגיא עד לאזור המקדש, ושימש מן הסתם את עולי הרגל לבוא למקדש אחרי שהטהרו במי הבריכה
[*]כיום ניתן ללכת בשרידי רחוב זה שעובר מתחת לפני הקרקע עד לאזור הכותל
.
חִזְקִיָּהוּ גם בנה בדרום העיר חומה נוספת שהקיפה את הגבעה המערבית, כך שבְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ שנמצאה בתחום שמחוץ לחומה הדרום-מערבית של עיר דָּוִד נכללה כעת בתוך החומה החדשה "הרחבה" שממערב לה. יש המשערים לכן שבְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ של אותם ימים היא ה"מִקְוָה עֲשִׂיתֶם בֵּין הַחֹמֹתַיִם" שמזכיר יְשַׁעְיָהוּ בהקשר של הכנת העיר למצור
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק כ"ב פסוקים ט-י"א: ט
וְאֵת בְּקִיעֵי עִיר דָּוִד רְאִיתֶם כִּי רָבּוּ וַתְּקַבְּצוּ אֶת מֵי הַבְּרֵכָה הַתַּחְתּוֹנָה.
י
וְאֶת בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם סְפַרְתֶּם וַתִּתְֿצוּ הַבָּתִּים לְבַצֵּר הַחוֹמָה.
יא
וּמִקְוָה עֲשִׂיתֶם בֵּין הַחֹמֹתַיִם לְמֵי הַבְּרֵכָה הַיְשָׁנָה וְלֹא הִבַּטְתֶּם אֶל עֹשֶׂיהָ וְיֹצְרָהּ מֵרָחוֹק לֹא רְאִיתֶם.
(ראו מפה ודיון על החומה הרחבה הזו בעמוד של נְחֶמְיָה פרק ב). זוהי גם כנראה "בְּרֵכַת הַמֶּלֶךְ" אליה ניסה נְחֶמְיָה להגיע מכוון נחל קִדְרוֹן במזרח דרך שַׁעַר הָעַיִן בסיורו הלילי[^]נְחֶמְיָה פרק ב פסוקים י"ד-ט"ו: יד
וָאֶעֱבֹר אֶל שַׁעַר הָעַיִן וְאֶל בְּרֵכַת הַמֶּלֶךְ וְאֵין מָקוֹם לַבְּהֵמָה לַעֲבֹר תַּחְתָּי.
טו
וָאֱהִי עֹלֶה בַנַּחַל לַיְלָה וָאֱהִי שֹׂבֵר בַּחוֹמָה וָאָשׁוּב וָאָבוֹא בְּשַׁעַר הַגַּיְא וָאָשׁוּב.
, ושם הוא שיקם אח"כ את "חוֹמַת בְּרֵכַת הַשֶּׁלַח לְגַן הַמֶּלֶךְ וְעַד הַמַּעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד"[^]נְחֶמְיָה פרק ג פסוק ט"ו: טו
וְאֵת שַׁעַר הָעַיִן הֶחֱזִיק שַׁלּוּן בֶּן כָּל חֹזֶה שַׂר פֶּלֶךְ הַמִּצְפָּה הוּא יִבְנֶנּוּ וִיטַלְלֶנּוּ ויעמידו [וְיַעֲמִיד] דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו וְאֵת חוֹמַת בְּרֵכַת הַשֶּׁלַח לְגַן הַמֶּלֶךְ וְעַד הַמַּעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד.
.
אחרי חורבן בית שני בְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ הקדומה יצאה משימוש ובמהלך השנים כוסתה באדמת סחף ובמקומה נטעו גני ירק. במאה ה-5 לספירה (בתקופה הביזנטית) שופצה הבריכה שבמוצא הנִקְבָּה ומצפון לה הוקמה כנסיה ביזנטית קטנה ששרידי העמודים שלה עוד נמצאים כיום בשטח הבריכה
[4]ירושלים וכל נתיבותיה, אייל מירון (עורך), הוצאת יד יצחק בן-צבי, 1996 עמוד 13-10
[5]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 483-482, כרך ג עמוד 827-824
.
פרקים המזכירים את נִקְבַּת הַשִּׁלֹחַ
ציטוטים נבחרים
טיולים באזור:
גן לאומי עיר-דוד. באתר רשות הטבע והגנים.
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים
על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת
כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.
בְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ הקדומה (בִּרְכֵּת אֶל-חֲמְרַה) ועליה הגנים ומבנה המדרגות מימי בית שני.
מוצא הנִקְבָּה אל בְּרֵכַת הַשִּׁילוֹחַ ושרידי הכנסייה הביזנטית שם.
פרטי היוצר\ת
Siloam inscription. By Tamar Hayardeni from Hebrew Wikipedia, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
כתובת הַשִּׁילוֹחַ