עיר
דּוֹר
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Tel Dor, Nahsholim, Carmel Coast, Israel. By User: Grauesel at wikivoyage shared, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
האתר של תל דּוֹר
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Tel Dor, Israel. By Bukvoed, [CC-BY-3.0], via Wikimedia Commons
חורבות קדומות בתל דּוֹר
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
דּוֹר במקרא
דּוֹר היתה עיר, ושם אזור (נָפַת דּוֹר) בשבט מְנַשֶּׁה. כשיָבִין מֶלֶךְ חָצוֹר שמע על כיבושי יְהוֹשֻׁעַ בכנען, הוא כינס ברית של מלכי ערים בצפון הארץ, כולל המלכים מ"נָפוֹת דּוֹר מִיָּם"\מערב, ויצא איתם "אֶל מֵי מֵרוֹם לְהִלָּחֵם עִם יִשְׂרָאֵל"
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"א פסוקים א-ב, ה: א וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ יָבִין מֶלֶךְ חָצוֹר וַיִּשְׁלַח אֶל יוֹבָב מֶלֶךְ מָדוֹן וְאֶל מֶלֶךְ שִׁמְרוֹן וְאֶל מֶלֶךְ אַכְשָׁף. ב וְאֶל הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מִצְּפוֹן בָּהָר וּבָעֲרָבָה נֶגֶב כִּנֲרוֹת וּבַשְּׁפֵלָה וּבְנָפוֹת דּוֹר מִיָּם. ... ה וַיִּוָּעֲדוּ כֹּל הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה וַיָּבֹאוּ וַיַּחֲנוּ יַחְדָּו אֶל מֵי מֵרוֹם לְהִלָּחֵם עִם יִשְׂרָאֵל.
. יְהוֹשֻׁעַ הביס את המלכים, וכבש את עריהם, ו"מֶלֶךְ דּוֹר לְנָפַת דּוֹר" נזכר ברשימת 31 המְלָכִים שהובסו ע"י יְהוֹשֻׁעַ
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ב פסוקים ז, כ"ג: ז וְאֵלֶּה מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכָּה יְהוֹשֻׁעַ וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן יָמָּה מִבַּעַל גָּד בְּבִקְעַת הַלְּבָנוֹן וְעַד הָהָר הֶחָלָק הָעֹלֶה שֵׂעִירָה וַיִּתְּנָהּ יְהוֹשֻׁעַ לְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל יְרֻשָּׁה כְּמַחְלְקֹתָם. ... כג מֶלֶךְ דּוֹר לְנָפַת דּוֹר אֶחָד מֶלֶךְ גּוֹיִם לְגִלְגָּל אֶחָד.
.

דּוֹר וערים נוספות נכללו בנחלת שבט מְנַשֶּׁה למרות ששכנו באזור של ערי יִשָּׂשכָר
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ז פסוק י"א: יא וַיְהִי לִמְנַשֶּׁה בְּיִשָּׂשכָר וּבְאָשֵׁר בֵּית שְׁאָן וּבְנוֹתֶיהָ וְיִבְלְעָם וּבְנוֹתֶיהָ וְאֶת יֹשְׁבֵי דֹאר וּבְנוֹתֶיהָ וְיֹשְׁבֵי עֵין דֹּר וּבְנֹתֶיהָ וְיֹשְׁבֵי תַעְנַךְ וּבְנֹתֶיהָ וְיֹשְׁבֵי מְגִדּוֹ וּבְנוֹתֶיהָ שְׁלֹשֶׁת הַנָּפֶת.
. בְּנֵי מְנַשֶּׁה לא הצליחו לכבוש ערים אלה בסופו של דבר ותושביהן הכנענים המשיכו לשבת בהן, אך העלו מס לבני מְנַשֶּׁה כשאלה התחזקו מספיק
[^]שׁוֹפְטִים פרק א פסוקים כ"ז-כ"ח: כז וְלֹא הוֹרִישׁ מְנַשֶּׁה אֶת בֵּית שְׁאָן וְאֶת בְּנוֹתֶיהָ וְאֶת תַּעְנַךְ וְאֶת בְּנֹתֶיהָ וְאֶת ישב [יֹשְׁבֵי] דוֹר וְאֶת בְּנוֹתֶיהָ וְאֶת יוֹשְׁבֵי יִבְלְעָם וְאֶת בְּנֹתֶיהָ וְאֶת יוֹשְׁבֵי מְגִדּוֹ וְאֶת בְּנוֹתֶיהָ וַיּוֹאֶל הַכְּנַעֲנִי לָשֶׁבֶת בָּאָרֶץ הַזֹּאת. כח וַיְהִי כִּי חָזַק יִשְׂרָאֵל וַיָּשֶׂם אֶת הַכְּנַעֲנִי לָמַס וְהוֹרֵישׁ לֹא הוֹרִישׁוֹ.
. נָפַת דֹּאר נלקחה אבל בסופו של דבר בידי בני ישראל, ונכללה בנציבות החמישית של הממלכה המאוחדת בימי שְׁלֹמֹה תחת הנציב בֶּן אֲבִינָדָב, שאף נשא לאישה את טָפַת בַּת שְׁלֹמֹה
[^]מְלָכִים-א פרק ד פסוקים ז, י"א: ז וְלִשְׁלֹמֹה שְׁנֵים עָשָׂר נִצָּבִים עַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְכִלְכְּלוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וְאֶת בֵּיתוֹ חֹדֶשׁ בַּשָּׁנָה יִהְיֶה עַל אחד [הָאֶחָד] לְכַלְכֵּל. ... יא בֶּן אֲבִינָדָב כָּל נָפַת דֹּאר טָפַת בַּת שְׁלֹמֹה הָיְתָה לּוֹ לְאִשָּׁה.
.

המשורר אָסָף מבקש מה' במזמור תְּהִלִּים פרק פ"ג שיכה את אויבי העם כמו שהכה את צבאות מִדְיָן, סִיסְרָא ויָבִין, וכמו שאחרי קְרָב (לא ידוע) ליד עֵין דֹּאר האויבים הושמדו וגוויותיהם הרבות היו כמו זֶבֶל\דֹּמֶן לאדמה
[^]תְּהִלִּים פרק פ"ג פסוקים י-י"א: י עֲשֵׂה לָהֶם כְּמִדְיָן כְּסִיסְרָא כְיָבִין בְּנַחַל קִישׁוֹן. יא נִשְׁמְדוּ בְעֵין דֹּאר הָיוּ דֹּמֶן לָאֲדָמָה.
.
זיהוי המקום
דּוֹר\דֹּאר היתה אחת מ-4 ערי הנמל החשובות של חוף הארץ (יחד עם עַכּוֹ, יָפוֹ, ואֲשְׁקֶלוֹן) ונוסדה בתקופת הברונזה כבסיס ימי לצד "דרך הים" - דרך מסחר קדומה שהובילה ממצרים צפונה לאזור סוריה. באוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) נאמר שדּוֹר, שהייתה נטושה בימיו, שכנה כ-9 מילים מצפון לקיסריה בדרך לצור, ובאזור זה זוהה האתר של העיר בתל אל-בֻּרְגְ' ("המצודה") שליד טנטורה
[3]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 581-580
. התל שוכן על רכס כורכר מעל שני מפרצים קטנים, בהם זכה נמל העיר להגנה טבעית ולמקום עגינה נוח ע"י שורת סלעים\איים הסמוכים לחוף (ראו במפה). ההשערה היא שמשמעות המונח "נָפַה" בשפת גויי הים שישבו בעיר בתקופה מסויימת (ראו להלן) וגם משמעות המונח "שָׁרוֹן" היא "יער", כך ש"נָפַת דֹּאר" משמעה "דֹּאר אשר בשָׁרוֹן"
[4]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 39-243
.

על פי הממצא הארכאולוגי, דּוֹר הייתה מיושבת כבר בתקופת הברונזה התיכונה (במהלך האלף ה-2 לפנה"ס). דּוֹר נזכרת כאחת התחנות על דרך הים בתיאור המסע של פרעה רעמסס ה-2 (מאה 13 לפנה"ס), ואחריה פרעה המשיך צפונה לרְחֹב שבעמק עַכּוֹ
[6]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 39-38
. בתקופת הברזל כבר היו בתל מבני ציבור וביצורים, אך עיר זו נחרבה ונבנתה שוב עם בנייה מונומנטאלית חדשה. במאה ה-11 נזכרת דּוֹר בתיאור מסעו של הכוהן המצרי ון-אמון אשר עגן עם ספינתו בנמל דּוֹר בדרכו ממצרים לגְבַל, וכתב שבדּוֹר שלט באותם ימים מלך של בני הת'כּר - שהיו בין "גויי הים" שתקפו באותם ימים אזורים במצרים ובחופי הארץ
[8]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 579
.

על פי המסופר במקרא, דּוֹר נשארכה כאמור עיר כנענית, כנראה עד תקופת הכיבושים של המלך דָוִד, ובימי שְׁלֹמֹה היתה העיר היחידה בנציבות "נָפַת דֹּאר". דֹּאר נכבשה כמשוער ע"י צבאות תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר ה-3 מלך אַשּׁוּר (732 לפנה"ס), והיא נזכרת (בכתובת של אֵסַרְחַדּוֹן, 681–669 לפנה"ס) כעיר נמל מרכזית של אחת הפחוות שהקימו האשורים בארץ ישראל. נראה אבל שמאוחר יותר, כשנוסדה הפחווה האשורית של שומרון נכללה גם דֹּאר בפחווה זו
[9]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 291
.

היישוב האשורי בתל פסק לתקופה ארוכה והעיר נוסדה מחדש בסביבות שנת 480 לפנה"ס. בימי השלטון הפרסי (שיבת ציון) העבירו הפרסים את ערי הנמל בארץ לידי הערים הפניקיות של צוֹר וצִידוֹן (כמשקל נגדי לערי הנמל היווניות) ודֹּאר נמסרה לשלטונה של צִידוֹן, כפי שמעידה כתובת של אֶשמֻנעַזָר השני מלך צִידוֹן. מדריך של סְקִילַקְס, יורד ים יווני מהאה ה-5 לפנה"ס מזכיר גם כן את דֹּאר הצידונית בין שאר ערי החוף של הארץ. הצידונים בכל אופן עסקו גם בדור בתעשיית ייצור הצבעים היוקרתיים שלהם (כחול וארגמן) מחלזונות הארגמונים שהיו נפוצים באזור. בתקופה ההלניסטית העיר הורחבה ובוצרה שוב, והיא המשיכה לשגשג גם בתקופה הרומית, ממנה נחשפו שרידי אקוודוקט ותיאטרון. דּוֹר ניטשה כנראה במהלך המאה ה-3 לספירה, מלבד כנסייה ביזנטית שנבנתה מאוחר יותר ממזרח לתל.
פרקים המזכירים את דּוֹר
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על דּוֹר באתרים של ויקיפדיה, עמוד ענן ורשות העתיקות.
טיולים באזור: גן לאומי תל דור, באתר רשות הטבע והגנים
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Murex shells from the Iron Age II period. Aaadir, [CC0], via Wikimedia Commons
קונכיות של חלזונות ארגמון מתקופת הברזל II (מאות 7-10 לפנה"ס), עם שאריות צבע קדום על כלי החרס המוצגים מימין (במוזיאון הימי הלאומי בחיפה).