טבלת השמות המקראיים
מלך
זכר
יֹאשִׁיָּהוּ מלך יְהוּדָה
(לפניו אָמוֹן, אחריו יְהוֹאָחָז)
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Josiah hearing the book of the law, See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons
בת זוג
חֲמוּטַל בַּת יִרְמְיָהוּ מִלִּבְנָה
יֹאשִׁיָּהוּ במקרא
עבדיו של אָמוֹן מלך יְהוּדָה קשרו קשר כנגדו ורצחו אותו בארמונו, אך "עַם הָאָרֶץ" הרג את כל הקושרים והמליך את יֹאשִׁיָּהוּ בנו בן ה-8 על יְהוּדָה. יֹאשִׁיָּהוּ היה בנה של יְדִידָה בַת עֲדָיָה מִבָּצְקַת
[*]מקומה של בָּצְקַת לא זוהה, אך ביְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוק ל"ט
[^] יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוק ל"ט: לט לָכִישׁ וּבָצְקַת וְעֶגְלוֹן.
היא נזכרת ברשימת ערי שפלת יְהוּדָה בין לָכִישׁ ועֶגְלוֹן
והוא מָלַךְ ביְרוּשָׁלַיִם 31 שנים, בהן הוא הלך בדרכי ה'
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"א פסוקים כ"ג-כ"ד: כג וַיִּקְשְׁרוּ עַבְדֵי אָמוֹן עָלָיו וַיָּמִיתוּ אֶת הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ. כד וַיַּךְ עַם הָאָרֶץ אֵת כָּל הַקֹּשְׁרִים עַל הַמֶּלֶךְ אָמוֹן וַיַּמְלִיכוּ עַם הָאָרֶץ אֶת יֹאשִׁיָּהוּ בְנוֹ תַּחְתָּיו.
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ב פסוקים א-ב: א בֶּן שְׁמֹנֶה שָׁנָה יֹאשִׁיָּהוּ בְמָלְכוֹ וּשְׁלֹשִׁים וְאַחַת שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלָ‍ִם וְשֵׁם אִמּוֹ יְדִידָה בַת עֲדָיָה מִבָּצְקַת. ב וַיַּעַשׂ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה וַיֵּלֶךְ בְּכָל דֶּרֶךְ דָּוִד אָבִיו וְלֹא סָר יָמִין וּשְׂמֹאול.
. בגיל 16 התחיל יֹאשִׁיָּהוּ לעבוד את ה', ו-4 שנים אח"כ הוא התחיל לטהר את יְהוּדָה וִיְרוּשָׁלַיִם מהפולחן הזר שבה, כולל מהבָּמוֹת, ממקומות פולחן לאֵלֵי האֲשרָה, הבַּעַל, המֹּלֶךְ, עַשְׁתֹּרֶת, כְמוֹשׁ ומִלְכֹּם
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוקים ד, י"ג: ד וַיְצַו הַמֶּלֶךְ אֶת חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְאֶת כֹּהֲנֵי הַמִּשְׁנֶה וְאֶת שֹׁמְרֵי הַסַּף לְהוֹצִיא מֵהֵיכַל יְהוָה אֵת כָּל הַכֵּלִים הָעֲשׂוּיִם לַבַּעַל וְלָאֲשֵׁרָה וּלְכֹל צְבָא הַשָּׁמָיִם וַיִּשְׂרְפֵם מִחוּץ לִירוּשָׁלַ‍ִם בְּשַׁדְמוֹת קִדְרוֹן וְנָשָׂא אֶת עֲפָרָם בֵּית אֵל. ... יג וְאֶת הַבָּמוֹת אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלַ‍ִם אֲשֶׁר מִימִין לְהַר הַמַּשְׁחִית אֲשֶׁר בָּנָה שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לְעַשְׁתֹּרֶת שִׁקֻּץ צִידֹנִים וְלִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב וּלְמִלְכֹּם תּוֹעֲבַת בְּנֵי עַמּוֹן טִמֵּא הַמֶּלֶךְ.
. את כלי הפולחן הזר - המזבחות, הפְּסִלִים, המַּסֵּכוֹת, והחַמָּנִים (מרכיב פולחן לא ברור) הוא שבר והשליך אל מִחוּץ לעיר בשדות שלגדות נחל קִדְרוֹן או על קברי האנשים שהשתמשו בהם. הוא טימא את המזבחות ע"י שריפת עצמות כוהניהם עליהם, וכך הוא טיהר את יְהוּדָה, יְרוּשָׁלַיִם, וגם ערים וחורבות בשטחי ממלכת יִשְׂרָאֵל לשעבר.

כשהוא בא להרוס את הבמות שעשה יָרָבְעָם מלך יִשְׂרָאֵל לפני שנים רבות בְּבֵית-אֵל הוא לקח את הָעֲצָמוֹת מהקברים שבָּהָר הסמוך ושרף אותן על הַמִּזְבֵּחַ כדי לטמא אותו. בכך התקיימה נבואתו (העתיקה) של אִישׁ הָאֱלֹהִים מימי יָרָבְעָם שניבא שכך בדיוק יקרה
[^]מְלָכִים-א פרק י"ג פסוקים א-ב: א וְהִנֵּה אִישׁ אֱלֹהִים בָּא מִיהוּדָה בִּדְבַר יְהוָה אֶל בֵּית אֵל וְיָרָבְעָם עֹמֵד עַל הַמִּזְבֵּחַ לְהַקְטִיר. ב וַיִּקְרָא עַל הַמִּזְבֵּחַ בִּדְבַר יְהוָה וַיֹּאמֶר מִזְבֵּחַ מִזְבֵּחַ כֹּה אָמַר יְהוָה הִנֵּה בֵן נוֹלָד לְבֵית דָּוִד יֹאשִׁיָּהוּ שְׁמוֹ וְזָבַח עָלֶיךָ אֶת כֹּהֲנֵי הַבָּמוֹת הַמַּקְטִרִים עָלֶיךָ וְעַצְמוֹת אָדָם יִשְׂרְפוּ עָלֶיךָ.
. יֹאשִׁיָּהוּ שם לב לציון מיוחד על אחד הקברים ואנשיו הסבירו לו שמדובר בקֶּבֶר של אותו אִישׁ אֱלֹהִים שבָּא מִיהוּדָה ואשר ניבא את מה שיֹאשִׁיָּהוּ עשה עכשיו עַל הַמִּזְבַּח. יֹאשִׁיָּהוּ צווה לא להזיז את העצמות שבקבר הזה, וכך גם זכו עַצְמוֹת הַנָּבִיא הזָקֵן מִיִשְׂרָאֵל להמלט מגורל שאר העצמות שהוצאו מקבריהם
[*]הַנָּבִיא הזָקֵן ישב בְּבֵית אֵל וגרם למותו של אִישׁ האֱלֹהִים בידי אַרְיֵה אחרי ששכנע אותו להפר את צו ה' ולהשאר בבֵית-אֵל אחרי נבואתו. אח"כ קבר הַנָּבִיא את גופת אִישׁ האֱלֹהִים וספד לו, וביקש מבָּנָיו שיקברו גם אותו באותו הקבר כשימות, כיוון שהבין שעוד תתקיים נבואת אִישׁ האֱלֹהִים לגבי שריפת העצמות על הַמִּזְבֵּחַ
[^] מְלָכִים-א פרק י"ג פסוקים כ"ט-ל"ב: כט וַיִּשָּׂא הַנָּבִיא אֶת נִבְלַת אִישׁ הָאֱלֹהִים וַיַּנִּחֵהוּ אֶל הַחֲמוֹר וַיְשִׁיבֵהוּ וַיָּבֹא אֶל עִיר הַנָּבִיא הַזָּקֵן לִסְפֹּד וּלְקָבְרוֹ. ל וַיַּנַּח אֶת נִבְלָתוֹ בְּקִבְרוֹ וַיִּסְפְּדוּ עָלָיו הוֹי אָחִי. לא וַיְהִי אַחֲרֵי קָבְרוֹ אֹתוֹ וַיֹּאמֶר אֶל בָּנָיו לֵאמֹר בְּמוֹתִי וּקְבַרְתֶּם אֹתִי בַּקֶּבֶר אֲשֶׁר אִישׁ הָאֱלֹהִים קָבוּר בּוֹ אֵצֶל עַצְמֹתָיו הַנִּיחוּ אֶת עַצְמֹתָי. לב כִּי הָיֹה יִהְיֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר קָרָא בִּדְבַר יְהוָה עַל הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר בְּבֵית אֵל וְעַל כָּל בָּתֵּי הַבָּמוֹת אֲשֶׁר בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן.
.
.

בשנת 18 למלכותו (כלומר בהיותו בן 26) שלח יֹאשִׁיָּהוּ את שָׁפָן הסופר אל חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל כדי שיקח את הכסף שנאסף במקדש וימסור אותו לבעלי המלאכה לצורך שיפוץ המקדש (בֶּדֶק הַבָּיִת). חִלְקִיָּהוּ מצא במהלך העבודות סֵפֶר תּוֹרָה קדום במקדש ומסר אותו לשָׁפָן. שָׁפָן בא ליֹאשִׁיָּהוּ כדי לעדכן אותו בהתקדמות העבודה, סיפר לו על גילוי הספר והקריא אותו בפניו. יֹאשִׁיָּהוּ הזדעזע מהדברים שהיו כתובים בספר
[*]שכללו מצוות רבות שהָעָם לא הקפיד בהם, ופירטו את העונשים הקשים שה' איים להפיל על הָעָם אם יעזוב את בריתו
, קרע את בגדיו ושלח משלחת של 5 אל חֻלְדָּה הַנְּבִיאָה (אשתו של שומר הבגדים שישבה ברובע המִּשְׁנֶה שביְרוּשָׁלַיִם
[*]מדובר ברובע החדש שנבנה בגבעה שמצפון-מערב לעיר דָּוִד המקורית, כלומר באזור הרובע היהודי, הארמני והר ציון של ימינו. רובע המִּשְׁנֶה נזכר גם אצל הנביא צְפַנְיָה
[^] צְפַנְיָה פרק א פסוק י: י וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם יְהוָה קוֹל צְעָקָה מִשַּׁעַר הַדָּגִים וִילָלָה מִן הַמִּשְׁנֶה וְשֶׁבֶר גָּדוֹל מֵהַגְּבָעוֹת.
- וראו גם מפה של המִּשְׁנֶה בעמוד של צְפַנְיָה פרק א.
) כדי לברר אצלה בעניין הכעס של ה' על הָעָם בעקבות אי קיום המצוות שבספר. חֻלְדָּה השיבה שאמנם ה' יביא רעה על יושבי המקום, ככתוב בספר, כיוון שעזבו את ה' ועבדו אלוהים אחרים. כעס זה לא יעבור, אבל יֹאשִׁיָּהוּ עצמו יזכה למות בשלום לפני בוא הרעה הזאת, כיוון שהוא חזר בתשובה ונכנע בפני ה' .

יֹאשִׁיָּהוּ הזמין את כל תושבי יְהוּדָה למקדש שם הוא הקריא בעצמו לקהל את ספר הַתּוֹרָה שנמצא שם. בעקבות הדברים הוא חידש את הברית של הָעָם עם ה' לשמור את המצוות הכתובות בספר, והזמין את כל העַם (כולל את הכֹּהֲנִים וְהלְוִיִּם, ובני העַם משבטי יִשְׂרָאֵל לשעבר) לחגוג את הַפֶּסַח ביְרוּשָׁלַיִם. כך, מעולם לא נחגג פֶּסַח חגיגי ורב משתתפים כמו הַפֶּסַח שנחגג לה' ביְרוּשָׁלַיִם בשנה ה-18 למלכות יֹאשִׁיָּהוּ, ולא היה לפני או אחרי יֹאשִׁיָּהוּ אף מֶלֶךְ ביְהוּדָה שחזר בתשובה לבצע את המצוות הכתובות בסֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה בלב כל כך שלם ובנפש כה חפצה
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוקים כ"ב-כ"ג, כ"ה: כב כִּי לֹא נַעֲשָׂה כַּפֶּסַח הַזֶּה מִימֵי הַשֹּׁפְטִים אֲשֶׁר שָׁפְטוּ אֶת יִשְׂרָאֵל וְכֹל יְמֵי מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וּמַלְכֵי יְהוּדָה. כג כִּי אִם בִּשְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ נַעֲשָׂה הַפֶּסַח הַזֶּה לַיהוָה בִּירוּשָׁלָ‍ִם. ... כה וְכָמֹהוּ לֹא הָיָה לְפָנָיו מֶלֶךְ אֲשֶׁר שָׁב אֶל יְהוָה בְּכָל לְבָבוֹ וּבְכָל נַפְשׁוֹ וּבְכָל מְאֹדוֹ כְּכֹל תּוֹרַת מֹשֶׁה וְאַחֲרָיו לֹא קָם כָּמֹהוּ.
.

בעקבות קריאת המצוות שבספר, יֹאשִׁיָּהוּ הסיר גם את הָאֹבוֹת וְהַיִּדְּעֹנִים
[*]הָאֹבֹת וְהַיִּדְּעֹנִים היו מַפְנִים שאלות לרוחות המתים. "אוֹב וְיִדְּעֹנִי" נזכרו יחד עם ה"דֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים"
[^] דְּבָרִים פרק י"ח פסוק י"א: יא וְחֹבֵר חָבֶר וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים.
, וראו את סיפורו של המלך שָׁאוּל ש"הֵסִיר הָאֹבוֹת וְאֶת הַיִּדְּעֹנִים מֵהָאָרֶץ", אבל אח"כ הלך בעצמו אל "אֵשֶׁת בַּעֲלַת אוֹב בְּעֵין דּוֹר" כדי להעלות בעזרתה את שְׁמוּאֵל מהמתים ולהתייעץ איתו לגבי הקרב הקרוב עם הפְלִשְׁתִּים. מְנַשֶּׁה סבו של יֹאשִׁיָּהוּ הנהיג את ניבוי העתיד בדרכים פסולות כולל בעזרת אֹבוֹת וְהַיִּדְּעֹנִים
[^] מְלָכִים-ב פרק כ"א פסוק ו: ו וְהֶעֱבִיר אֶת בְּנוֹ בָּאֵשׁ וְעוֹנֵן וְנִחֵשׁ וְעָשָׂה אוֹב וְיִדְּעֹנִים הִרְבָּה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה לְהַכְעִיס.
, למרות שדרכי הניבוי הללו נאסרו במפורש על בני יִשְׂרָאֵל בתורה
[^] וַיִּקְרָא פרק י"ט פסוק ל"א: לא אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֹבֹת וְאֶל הַיִּדְּעֹנִים אַל תְּבַקְשׁוּ לְטָמְאָה בָהֶם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.
[^] וַיִּקְרָא פרק כ פסוקים ו-ז, כ"ז: ו וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תִּפְנֶה אֶל הָאֹבֹת וְאֶל הַיִּדְּעֹנִים לִזְנוֹת אַחֲרֵיהֶם וְנָתַתִּי אֶת פָּנַי בַּנֶּפֶשׁ הַהִוא וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ מִקֶּרֶב עַמּוֹ. ז וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם. ... כז וְאִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יִהְיֶה בָהֶם אוֹב אוֹ יִדְּעֹנִי מוֹת יוּמָתוּ בָּאֶבֶן יִרְגְּמוּ אֹתָם דְּמֵיהֶם בָּם.
[^] דְּבָרִים פרק י"ח פסוקים ט-י"ד: ט כִּי אַתָּה בָּא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ לֹא תִלְמַד לַעֲשׂוֹת כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם הָהֵם. י לֹא יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ קֹסֵם קְסָמִים מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף. יא וְחֹבֵר חָבֶר וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים. יב כִּי תוֹעֲבַת יְהוָה כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה וּבִגְלַל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישׁ אוֹתָם מִפָּנֶיךָ. יג תָּמִים תִּהְיֶה עִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ. יד כִּי הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם אֶל מְעֹנְנִים וְאֶל קֹסְמִים יִשְׁמָעוּ וְאַתָּה לֹא כֵן נָתַן לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.
.
ואת השימוש בתְּרָפִים
[*]פסילים ששימשו לפולחן ולחיזוי עתידות
[^] יְחֶזְקֵאל פרק כ"א פסוק כ"ו: כו כִּי עָמַד מֶלֶךְ בָּבֶל אֶל אֵם הַדֶּרֶךְ בְּרֹאשׁ שְׁנֵי הַדְּרָכִים לִקְסָם קָסֶם קִלְקַל בַּחִצִּים שָׁאַל בַּתְּרָפִים רָאָה בַּכָּבֵד.
, כמו הצְלָמִים המְגֵנִים של אבות המשפחה שגנבה רָחֵל מאביה לָבָן
[^] בְּרֵאשִׁית פרק ל"א פסוק י"ט: יט וְלָבָן הָלַךְ לִגְזֹז אֶת צֹאנוֹ וַתִּגְנֹב רָחֵל אֶת הַתְּרָפִים אֲשֶׁר לְאָבִיהָ.
, או התְרָפִים שהציג מִיכָה בביתו שהפך לאתר פולחן מאולתר לה'
[^] שׁוֹפְטִים פרק י"ז פסוק ה: ה וְהָאִישׁ מִיכָה לוֹ בֵּית אֱלֹהִים וַיַּעַשׂ אֵפוֹד וּתְרָפִים וַיְמַלֵּא אֶת יַד אַחַד מִבָּנָיו וַיְהִי לוֹ לְכֹהֵן.
. מדובר כנראה בפסלים קטנים כיוון שרָחֵל החביאה אותם בכַר הַגָּמָל שעליו ישבה
[^] בְּרֵאשִׁית פרק ל"א פסוק ל"ד: לד וְרָחֵל לָקְחָה אֶת הַתְּרָפִים וַתְּשִׂמֵם בְּכַר הַגָּמָל וַתֵּשֶׁב עֲלֵיהֶם וַיְמַשֵּׁשׁ לָבָן אֶת כָּל הָאֹהֶל וְלֹא מָצָא.
וגם מִיכַל בת שָׁאוּל החביאה תְּרָפִים במיטתו של דָוִד
[^] שְׁמוּאֵל-א פרק י"ט פסוק י"ג: יג וַתִּקַּח מִיכַל אֶת הַתְּרָפִים וַתָּשֶׂם אֶל הַמִּטָּה וְאֵת כְּבִיר הָעִזִּים שָׂמָה מְרַאֲשֹׁתָיו וַתְּכַס בַּבָּגֶד.
.
ובגִּלֻּלִים
[*]גם הַגִּלֻּלִים היו כנראה סוג של פסילים ששימשו לפולחן ושהיו בשימוש ע"י הגויים שחיו בארץ לפני ההתנחלות. גם אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה הסיר אותם מִמַּמְלַכְתּוֹ
[^] מְלָכִים-א פרק ט"ו פסוק י"ב: יב וַיַּעֲבֵר הַקְּדֵשִׁים מִן הָאָרֶץ וַיָּסַר אֶת כָּל הַגִּלֻּלִים אֲשֶׁר עָשׂוּ אֲבֹתָיו.
, אך אַחְאָב הנהיג את השימוש בהם בממלכת יִשְׂרָאֵל
[^] מְלָכִים-א פרק כ"א פסוקים כ"ה-כ"ו: כה רַק לֹא הָיָה כְאַחְאָב אֲשֶׁר הִתְמַכֵּר לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה אֲשֶׁר הֵסַתָּה אֹתוֹ אִיזֶבֶל אִשְׁתּוֹ. כו וַיַּתְעֵב מְאֹד לָלֶכֶת אַחֲרֵי הַגִּלֻּלִים כְּכֹל אֲשֶׁר עָשׂוּ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר הוֹרִישׁ יְהוָה מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
והשימוש בגִּלֻּלִים נמנה בין הסיבות לגלות יִשְׂרָאֵל
[^] מְלָכִים-ב פרק י"ז פסוקים י"א-י"ב: יא וַיְקַטְּרוּ שָׁם בְּכָל בָּמוֹת כַּגּוֹיִם אֲשֶׁר הֶגְלָה יְהוָה מִפְּנֵיהֶם וַיַּעֲשׂוּ דְּבָרִים רָעִים לְהַכְעִיס אֶת יְהוָה. יב וַיַּעַבְדוּ הַגִּלֻּלִים אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה לָהֶם לֹא תַעֲשׂוּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה.
. מְנַשֶּׁה הנהיג שוב את השימוש בגִּלֻּלִים ביְהוּדָה
[^] מְלָכִים-ב פרק כ"א פסוק י"א: יא יַעַן אֲשֶׁר עָשָׂה מְנַשֶּׁה מֶלֶךְ יְהוּדָה הַתֹּעֵבוֹת הָאֵלֶּה הֵרַע מִכֹּל אֲשֶׁר עָשׂוּ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר לְפָנָיו וַיַּחֲטִא גַם אֶת יְהוּדָה בְּגִלּוּלָיו.
וגם בנו אָמוֹן (אבי יֹאשִׁיָּהוּ) עבד אותם
[^] מְלָכִים-ב פרק כ"א פסוק כ"א: כא וַיֵּלֶךְ בְּכָל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הָלַךְ אָבִיו וַיַּעֲבֹד אֶת הַגִּלֻּלִים אֲשֶׁר עָבַד אָבִיו וַיִּשְׁתַּחוּ לָהֶם.
.
וכך הסיר את כל חפצי הפולחן המשוקצים אשר פשטו ברחבי ממלכת יְהוּדָה וביְרוּשָׁלַיִם. יֹאשִׁיָּהוּ ריכז את הפולחן לה' ביְרוּשָׁלַיִם והביא אליה את כל הַכֹּהֲנִים לה' שפעלו בערים השונות שביְהוּדָה, וניתץ וטימא את הַבָּמוֹת שבהן הם הקטירו. הכוהנים שהובאו ליְרוּשָׁלַיִם לא הורשו לזבוח במִזְבַּח שבמקדש, אך הותר להם לאכול את מנחות המַצּוֹת שנתרמו לכוהנים ביחד עם שאר הכוהנים ששירתו איתם.

בתקופת מלכותו של יֹאשִׁיָּהוּ עלה פַרְעֹה נְכֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם לכַרְכְּמִישׁ שעל נהר הפְּרָת כדי להצטרף שם למֶלֶךְ אַשּׁוּר במלחמתו בצבא בָּבֶל. יֹאשִׁיָּהוּ יצא לִקְרָאתוֹ כדי לעצור את דרכו בארץ, ונתקל בו באזור מְגִדּוֹ. פַרְעֹה טען לפניו שהוא לא בא ללחום ביֹאשִׁיָּהוּ, ושהוא יצא במהירות לקרב בגלל מצוות ה' ולכן אל ליֹאשִׁיָּהוּ להלחם בו. אבל יֹאשִׁיָּהוּ לא וִיתֵּר, לבש בגדי מלחמה, ויצא לקרב מול פַרְעֹה, ובקרב שהתפתח ביניהם בְּבִקְעַת מְגִדּוֹ נפגע יֹאשִׁיָּהוּ אֲנוּשׁוֹת מפגיעת חצים. עבדי יֹאשִׁיָּהוּ נשאו את גופתו במרכבה ליְרוּשָׁלַיִם ושם הם הביאו אותו לקבורה בְּקִבְרוֹת אֲבֹתָיו
[*]לפי גרסת דִּבְרֵי הַיָּמִים, יֹאשִׁיָּהוּ מת רק אחרי שהגיע ליְרוּשָׁלַיִם
[^] דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ה פסוקים כ"ג-כ"ד: כג וַיֹּרוּ הַיֹּרִים לַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לַעֲבָדָיו הַעֲבִירוּנִי כִּי הָחֳלֵיתִי מְאֹד. כד וַיַּעֲבִירֻהוּ עֲבָדָיו מִן הַמֶּרְכָּבָה וַיַּרְכִּיבֻהוּ עַל רֶכֶב הַמִּשְׁנֶה אֲשֶׁר לוֹ וַיּוֹלִיכֻהוּ יְרוּשָׁלַ‍ִם וַיָּמָת וַיִּקָּבֵר בְּקִבְרוֹת אֲבֹתָיו וְכָל יְהוּדָה וִירוּשָׁלַ‍ִם מִתְאַבְּלִים עַל יֹאשִׁיָּהוּ.
. כל העַם התאבל על יֹאשִׁיָּהוּ, וגם הנביא יִרְמְיָהוּ קונן עליו, ושירת המקוננים נכתבה על ספר הקינות שנהוג לשיר מהם "עַד הַיּוֹם". שאר תולדות יֹאשִׁיָּהוּ, והליכתו בדרך מצוות ספר התורה (שנמצא במקדש) מתועדים בספר מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה. אחרי מות יֹאשִׁיָּהוּ לקח עַם הָאָרֶץ את בנו יְהוֹאָחָז ומשח אותו למלוכה אחרי אביו .
פרקים המזכירים את יֹאשִׁיָּהוּ
ציטוטים נבחרים
שושלת יֹאשִׁיָּהוּ