טבלת השמות המקראיים
מלך
זכר
יְהוֹאָשׁ מלך יְהוּדָה
(לפניו עֲתַלְיָה, אחריו אֲמַצְיָה)
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Atalia and Joas, José Aparicio, 1804 [Public domain], via Wikimedia Commons
וַעֲתַלְיָה אֵם אֲחַזְיָהוּ רָאֲתָה כִּי מֵת בְּנָהּ וַתָּקָם וַתְּאַבֵּד אֵת כָּל זֶרַע הַמַּמְלָכָה. וַתִּקַּח יְהוֹשֶׁבַע בַּת הַמֶּלֶךְ יוֹרָם אֲחוֹת אֲחַזְיָהוּ אֶת יוֹאָשׁ בֶּן אֲחַזְיָה וַתִּגְנֹב אֹתוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי הַמֶּלֶךְ הַמּוּמָתִים
[^]מְלָכִים-ב פרק י"א פסוקים א-ב: א וַעֲתַלְיָה אֵם אֲחַזְיָהוּ וראתה [רָאֲתָה] כִּי מֵת בְּנָהּ וַתָּקָם וַתְּאַבֵּד אֵת כָּל זֶרַע הַמַּמְלָכָה. ב וַתִּקַּח יְהוֹשֶׁבַע בַּת הַמֶּלֶךְ יוֹרָם אֲחוֹת אֲחַזְיָהוּ אֶת יוֹאָשׁ בֶּן אֲחַזְיָה וַתִּגְנֹב אֹתוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי הַמֶּלֶךְ הממותתים [הַמּוּמָתִים] אֹתוֹ וְאֶת מֵינִקְתּוֹ בַּחֲדַר הַמִּטּוֹת וַיַּסְתִּרוּ אֹתוֹ מִפְּנֵי עֲתַלְיָהוּ וְלֹא הוּמָת.
.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

The crowning of Joash, 1873, See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons
וַיּוֹצִא אֶת בֶּן הַמֶּלֶךְ וַיִּתֵּן עָלָיו אֶת הַנֵּזֶר וְאֶת הָעֵדוּת וַיַּמְלִכוּ אֹתוֹ וַיִּמְשָׁחֻהוּ וַיַּכּוּ כָף וַיֹּאמְרוּ יְחִי הַמֶּלֶךְ
[^]מְלָכִים-ב פרק י"א פסוק י"ב: יב וַיּוֹצִא אֶת בֶּן הַמֶּלֶךְ וַיִּתֵּן עָלָיו אֶת הַנֵּזֶר וְאֶת הָעֵדוּת וַיַּמְלִכוּ אֹתוֹ וַיִּמְשָׁחֻהוּ וַיַּכּוּ כָף וַיֹּאמְרוּ יְחִי הַמֶּלֶךְ.
.
מקור השם
"אוש" בארמית משמעו "נתן", ויְהוֹאָשׁ\יוֹאָשׁ משמעו ה' נתן (להורים את הילד)
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ג, עמוד 481
בת זוג
יְהוֹעַדָּן
יְהוֹאָשׁ במקרא
יְהוֹאָשׁ\יוֹאָשׁ היה מֶלֶךְ יְהוּדָה, ואין להתבלבל בינו לבין יְהוֹאָשׁ\יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. יְהוֹאָשׁ היה בנם של אֲחַזְיָהוּ מלך יְהוּדָה ושל צִבְיָה מִבְּאֵר שָׁבַע. אֲחַזְיָהוּ ואֶחָיו נהרגו במהלך הקֶשֶׁר שקָשַׁר יֵהוּא כנגד יוֹרָם בן אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. עֲתַלְיָה בת אַחְאָב היתה נשואה ליְהוֹרָם מלך יְהוּדָה, וכך היתה אמו של אֲחַזְיָהוּ וסבתו של יְהוֹאָשׁ (ראו את עץ המשפחה המורכב באיור למטה). כשעֲתַלְיָה למדה על מות בנה אֲחַזְיָהוּ ואֶחָיו, היא הרגה את נְכָדֶיהָ בני אֲחַזְיָהוּ כדי למלוך בעצמה. רק יְהוֹאָשׁ התינוק ניצל מטבח זה בעזרת דודתו, יְהוֹשֶׁבַע (אחות אֲחַזְיָהוּ ואשת יְהוֹיָדָע הכהן) שהחביאה אותו בבית המקדש במשך 6 שנים. בימי מלכותה תמכה עֲתַלְיָה בפולחן הַבַּעַל
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ד פסוק ז: ז כִּי עֲתַלְיָהוּ הַמִּרְשַׁעַת בָּנֶיהָ פָרְצוּ אֶת בֵּית הָאֱלֹהִים וְגַם כָּל קָדְשֵׁי בֵית יְהוָה עָשׂוּ לַבְּעָלִים.
, אולי בהשפעת הוריה אַחְאָב ואִיזֶבֶל
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ז פסוקים ל-ל"ב: ל וַיַּעַשׂ אַחְאָב בֶּן עָמְרִי הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה מִכֹּל אֲשֶׁר לְפָנָיו. לא וַיְהִי הֲנָקֵל לֶכְתּוֹ בְּחַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן נְבָט וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת אִיזֶבֶל בַּת אֶתְבַּעַל מֶלֶךְ צִידֹנִים וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֶת הַבַּעַל וַיִּשְׁתַּחוּ לוֹ. לב וַיָּקֶם מִזְבֵּחַ לַבָּעַל בֵּית הַבַּעַל אֲשֶׁר בָּנָה בְּשֹׁמְרוֹן.
.

בשנה השביעית כינס יְהוֹיָדָע את מפקדי הצבא בבית המקדש, הציג לפניהם את יְהוֹאָשׁ בן ה-7, והשביע אותם לסייע לו בביצוע הפיכה כנגד עֲתַלְיָה. המשמרת שנכנסה בשַּׁבָּת למשמרתה השבועית על הארמון התפצלה ל-3 קבוצות ששמרו על הארמון ועל השערים, והמשמרת היוצאת שמרה על המקדש ועל יְהוֹאָשׁ שהובא לשם ונמשח למלוכה לשמחתם של כל קהל העם. עֲתַלְיָה שמעה את קולות ההמון שבאזור המקדש והגיעה למקום בעצמה בבהלה וראתה את המתרחש. היא קרעה את בגדיה וקראה "קֶשֶׁר! קָשֶׁר!", אך יְהוֹיָדָע צווה להוציאה מהמקדש כדי לא להרוג אותה שם. המלווים שלה הומתו ועֲתַלְיָה עצמה הועברה לארמון דרך מְבוֹא הַסּוּסִים והוצאה שם להורג. יְהוֹיָדָע כרת אז ברית משולשת בין ה' והמלך והעם, ובהתאם לה הרס "עַם הָאָרֶץ" את פולחן הַבַּעַל והרג את מַתָּן כהן הַבַּעַל. יְהוֹאָשׁ הובא אל כסא המלכות בארמון והעיר שקטה ושמחה -.

יְהוֹאָשׁ מָלַךְ 40 שנה ביְרוּשָׁלַיִם, ועשה את דברי ה' בהדרכת יְהוֹיָדָע, מלבד השארת הפולחן בבמות שהיו עדיין מפוזרות בארץ. יְהוֹיָדָע גם חיתן את יְהוֹאָשׁ עם שתי נשים, ונולדו לו מהן בָּנִים וּבָנוֹת במהלך השנים. כשעלה לשלטון (בגיל 7) צווה יְהוֹאָשׁ על הכהנים להשתמש בכספי התרומות השונות שהובאו למקדש כדי לבצע שיפוץ במבנה המקדש (בֶּדֶק הַבַּיִת). עברו 16 שנה ויְהוֹאָשׁ כבר היה בן 23 אבל הַכֹּהֲנִים עדיין לא בצעו את השיפוצים. יְהוֹאָשׁ נזף בכהנים על ההזנחה, והם הסכימו לוותר על כספי התרומות לטובת בֶּדֶק הַבַּיִת. יְהוֹיָדָע הציב לצד המזבח שמול המקדש ארון עם חור שם הפקידו בני העם את כספי התרומות. כשנאסף מספיק כסף, קנו איתו את חומרי העץ והאבן הדרושים ושילמו לפועלים, ולא נעשה מעקב אחרי השימוש בכספים כי האחראים לדבר שירתו בנאמנות .

יְהוֹיָדָע מת בגיל 130 ונקבר בקברי המלכים, ואחרי מותו החל יְהוֹאָשׁ להיות מושפע משָׂרָיו שהדיחו אותו לעבודה זרה. ה' שלח לעם נביאים כדי להשיבם בתשובה, אך העם לא הקשיב לדבריהם. גם זְכַרְיָה בֶּן יְהוֹיָדָע ניבא שהָעָם יענש בגלל שעזב את ה', והוא נסקל למוות בחצר המקדש במצוות יְהוֹאָשׁ. כעבור שנה הצליח חֲזָהאֵל מֶלֶךְ אֲרָם לפלוש לממלכת יְהוּדָה (למרות שצבאו היה קטן
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ד פסוק כ"ד: כד כִּי בְמִצְעַר אֲנָשִׁים בָּאוּ חֵיל אֲרָם וַיהוָה נָתַן בְּיָדָם חַיִל לָרֹב מְאֹד כִּי עָזְבוּ אֶת יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם וְאֶת יוֹאָשׁ עָשׂוּ שְׁפָטִים.
), כבש את גַּת (או את גִּתָּיִם?), ואז עלה על יְרוּשָׁלַיִם. יְהוֹאָשׁ לקח את כל אוצרות המקדש שהוקדשו בידי אבותיו יְהוֹשָׁפָט, יהוֹרָם, ואֲחַזְיָהוּ מַלְכֵי יְהוּדָה ואת האוצרות שהקדיש בעצמו, יחד עם שאר הַזָּהָב שבאוצרות המקדש והארמון, ושלח אותם לחֲזָהאֵל, שעזב את יְרוּשָׁלַיִם.

יְהוֹאָשׁ נרצח בקנונייה של שניים מעבדיו, ונמסרו גרסאות שונות לארוע בספרי מְלָכִים
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ב פסוקים כ"א-כ"ב: כא וַיָּקֻמוּ עֲבָדָיו וַיִּקְשְׁרוּ קָשֶׁר וַיַּכּוּ אֶת יוֹאָשׁ בֵּית מִלֹּא הַיּוֹרֵד סִלָּא. כב וְיוֹזָבָד בֶּן שִׁמְעָת וִיהוֹזָבָד בֶּן שֹׁמֵר עֲבָדָיו הִכֻּהוּ וַיָּמֹת וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עִם אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִד וַיִּמְלֹךְ אֲמַצְיָה בְנוֹ תַּחְתָּיו.
ודִּבְרֵי-הַיָּמִים
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ד פסוקים כ"ה-כ"ו: כה וּבְלֶכְתָּם מִמֶּנּוּ כִּי עָזְבוּ אֹתוֹ במחליים [בְּמַחֲלוּיִם] רַבִּים הִתְקַשְּׁרוּ עָלָיו עֲבָדָיו בִּדְמֵי בְּנֵי יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן וַיַּהַרְגֻהוּ עַל מִטָּתוֹ וַיָּמֹת וַיִּקְבְּרֻהוּ בְּעִיר דָּוִיד וְלֹא קְבָרֻהוּ בְּקִבְרוֹת הַמְּלָכִים. כו וְאֵלֶּה הַמִּתְקַשְּׁרִים עָלָיו זָבָד בֶּן שִׁמְעָת הָעַמּוֹנִית וִיהוֹזָבָד בֶּן שִׁמְרִית הַמּוֹאָבִית.
. בגרסת ספר מְלָכִים נמסרים הרוצחים הם "יוֹזָבָד בֶּן שִׁמְעָת וִיהוֹזָבָד בֶּן שֹׁמֵר", ואילו בגרסת דִּבְרֵי-הַיָּמִים הם "זָבָד בֶּן שִׁמְעָת הָעַמּוֹנִית וִיהוֹזָבָד בֶּן שִׁמְרִית הַמּוֹאָבִית"
[*]כלומר שמות האבות היו לשמות האמהות
. לפי ספר מְלָכִים יְהוֹאָשׁ נרצח ב"בֵּית מִלֹּא הַיּוֹרֵד סִלָּא"
[*]משוער כאזור או מבנה ממולא בעפר בדרך היורדת לישוב סִלָּא\כפר-הַשִּׁלֹחַ שממזרח לנִקְבַּת הַשִּׁלֹחַ
[*]תורה נביאים כתובים, בעריכת מ.ד. קאסוטו, הוצאת יבנה, תל-אביב, 1992, מלכים, עמוד 136
.
ואילו לפי גרסת דִּבְרֵי-הַיָּמִים יְהוֹאָשׁ נרצח במיטתו שם שכב פצוע או חולה. לפי גרסת ספר מְלָכִים הובא יְהוֹאָשׁ לקבורה בְּעִיר דָּוִד בקברי אבותיו הַמְּלָכִים, אך לפי גרסת דִּבְרֵי-הַיָּמִים הוא אמנם נקבר בְּעִיר דָּוִד, אך לא בקברי הַמְּלָכִים. אחרי מותו עלה אֲמַצְיָה בנו למלוכה אחריו.
פרקים המזכירים את יְהוֹאָשׁ
ציטוטים נבחרים
אילן יוחסין