פרטי היוצר\ת
Valley of Hinom, By Deror avi [CC-BY-SA-3.0 / GFDL], from Wikimedia Commons
גֵיא בֶן הִנֹּם בין הר ציון (מימין\מזרח) להר של שכונת ימין משה ומלון המלך דוד (משמאל\מערב)
פרטי היוצר\ת
Valley of Hinom and Alpert Youth Music Center. By Michal Levinsky, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
גֵיא בֶן הִנֹּם סובב מזרחה סביב הר ציון לכוון עיר דוד ועין רֹגֵל (בִּיר-אַיוּב)
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
גֵיא בֶן הִנֹּם במקרא
על פי תיאור גבולות נחלות השבטים בספר יְהוֹשֻׁעַ, הגבול הצפוני של נחלת יְהוּדָה (מול נחלת בִנְיָמִן שמצפון לה) עלה מאזור שפך נהר היַרְדֵּן לים המלח מערבה לעין רֹגֵל ומשם לגֵיא בֶן הִנֹּם שמדרום לירושלים והמשיך דרך
קְצֵה עֵמֶק רְפָאִים צָפֹנָה לרֹאשׁ הָהָר אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ, ומשם מערבה עד לים
במקום שנקרא "הַתֹּפֶת" בגֵיא בֶן הִנֹּם התפתח מנהג של עובדי עבודה זרה "לִשְׂרֹף אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנֹתֵיהֶם בָּאֵשׁ" כחלק מהפולחן של אל המֹּלֶךְ
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים ז-ט: ז
וְעָלָה הַגְּבוּל דְּבִרָה מֵעֵמֶק עָכוֹר וְצָפוֹנָה פֹּנֶה אֶל הַגִּלְגָּל אֲשֶׁר נֹכַח לְמַעֲלֵה אֲדֻמִּים אֲשֶׁר מִנֶּגֶב לַנָּחַל וְעָבַר הַגְּבוּל אֶל מֵי עֵין שֶׁמֶשׁ וְהָיוּ תֹצְאֹתָיו אֶל עֵין רֹגֵל.
ח
וְעָלָה הַגְּבוּל גֵּי בֶן הִנֹּם אֶל כֶּתֶף הַיְבוּסִי מִנֶּגֶב הִיא יְרוּשָׁלִָם וְעָלָה הַגְּבוּל אֶל רֹאשׁ הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי גֵי הִנֹּם יָמָּה אֲשֶׁר בִּקְצֵה עֵמֶק רְפָאִים צָפֹנָה.
ט
וְתָאַר הַגְּבוּל מֵרֹאשׁ הָהָר אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ וְיָצָא אֶל עָרֵי הַר עֶפְרוֹן וְתָאַר הַגְּבוּל בַּעֲלָה הִיא קִרְיַת יְעָרִים.
. תיאור זה חוזר בסדר הפוך בתיאור המקביל של הגבול הדרומי של נחלת בִנְיָמִן (מול נחלת יְהוּדָה שמדרום לה) אשר מפורט ממערב למזרח, כך שהוא הגיע הפעם מכוון מערב אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ ומשם ירד דרך צפון עֵמֶק רְפָאִים לגֵיא בֶן הִנֹּם עד עין רֹגֵל ומשם ומזרחה ליַּרְדֵּן[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ח פסוקים ט"ו-ט"ז: טו
וּפְאַת נֶגְבָּה מִקְצֵה קִרְיַת יְעָרִים וְיָצָא הַגְּבוּל יָמָּה וְיָצָא אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ.
טז
וְיָרַד הַגְּבוּל אֶל קְצֵה הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי גֵּי בֶן הִנֹּם אֲשֶׁר בְּעֵמֶק רְפָאִים צָפוֹנָה וְיָרַד גֵּי הִנֹּם אֶל כֶּתֶף הַיְבוּסִי נֶגְבָּה וְיָרַד עֵין רֹגֵל.
. גֵיא בֶן הִנֹּם נזכר שוב בספר נְחֶמְיָה בתיאור הגבולות של מקום מושבם של בני בני יְהוּדָה ובִנְיָמִן אשר שבו לנחלותיהם בימי שיבת ציון, שם נאמר שבני יְהוּדָה חנו שוב "מִבְּאֵר שֶׁבַע עַד גֵּיא הִנֹּם", ובני בִנְיָמִן מצפון להם[^]נְחֶמְיָה פרק י"א פסוק ל: ל
זָנֹחַ עֲדֻלָּם וְחַצְרֵיהֶם לָכִישׁ וּשְׂדֹתֶיהָ עֲזֵקָה וּבְנֹתֶיהָ וַיַּחֲנוּ מִבְּאֵר שֶׁבַע עַד גֵּיא הִנֹּם.
.
במקום שנקרא "הַתֹּפֶת" בגֵיא בֶן הִנֹּם התפתח מנהג של עובדי עבודה זרה "לִשְׂרֹף אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנֹתֵיהֶם בָּאֵשׁ" כחלק מהפולחן של אל המֹּלֶךְ
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוק י: י
וְטִמֵּא אֶת הַתֹּפֶת אֲשֶׁר בְּגֵי בני [בֶן] הִנֹּם לְבִלְתִּי לְהַעֲבִיר אִישׁ אֶת בְּנוֹ וְאֶת בִּתּוֹ בָּאֵשׁ לַמֹּלֶךְ.
או בבָּמוֹת הַבַּעַל[^]יִרְמְיָהוּ פרק י"ט פסוקים ה-ו: ה
וּבָנוּ אֶת בָּמוֹת הַבַּעַל לִשְׂרֹף אֶת בְּנֵיהֶם בָּאֵשׁ עֹלוֹת לַבָּעַל אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי וְלֹא דִבַּרְתִּי וְלֹא עָלְתָה עַל לִבִּי.
ו
לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וְלֹא יִקָּרֵא לַמָּקוֹם הַזֶּה עוֹד הַתֹּפֶת וְגֵיא בֶן הִנֹּם כִּי אִם גֵּיא הַהֲרֵגָה.
. כך גם נהגו מלכי יְהוּדָה החוטאים אָחָז[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ח פסוקים א-ג: א
בֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה אָחָז בְּמָלְכוֹ וְשֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְלֹא עָשָׂה הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה כְּדָוִיד אָבִיו.
ב
וַיֵּלֶךְ בְּדַרְכֵי מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וְגַם מַסֵּכוֹת עָשָׂה לַבְּעָלִים.
ג
וְהוּא הִקְטִיר בְּגֵיא בֶן הִנֹּם וַיַּבְעֵר אֶת בָּנָיו בָּאֵשׁ כְּתֹעֲבוֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הֹרִישׁ יְהוָה מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
ומְנַשֶּׁה[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ג פסוקים א-ב, ו: א
בֶּן שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה מְנַשֶּׁה בְמָלְכוֹ וַחֲמִשִּׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם.
ב
וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה כְּתוֹעֲבוֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹרִישׁ יְהוָה מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
... ו
וְהוּא הֶעֱבִיר אֶת בָּנָיו בָּאֵשׁ בְּגֵי בֶן הִנֹּם וְעוֹנֵן וְנִחֵשׁ וְכִשֵּׁף וְעָשָׂה אוֹב וְיִדְּעוֹנִי הִרְבָּה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה לְהַכְעִיסוֹ.
, עד שהמלך יֹאשִׁיָּהוּ "טִמֵּא אֶת הַתֹּפֶת אֲשֶׁר בְּגֵי בֶן הִנֹּם" כדי להפסיק את המנהג הפסול בגַּיְא[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוק י: י
וְטִמֵּא אֶת הַתֹּפֶת אֲשֶׁר בְּגֵי בני [בֶן] הִנֹּם לְבִלְתִּי לְהַעֲבִיר אִישׁ אֶת בְּנוֹ וְאֶת בִּתּוֹ בָּאֵשׁ לַמֹּלֶךְ.
.
הנביא יִרְמְיָהוּ ביטא את זעם ה' אשר כמובן לא העלה על לבו לצוות על מנהג שריפת הילדים שהיה נהוג בתֹּפֶת[^]יִרְמְיָהוּ פרק ל"ב פסוק ל"ה: לה
וַיִּבְנוּ אֶת בָּמוֹת הַבַּעַל אֲשֶׁר בְּגֵיא בֶן הִנֹּם לְהַעֲבִיר אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם לַמֹּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִים וְלֹא עָלְתָה עַל לִבִּי לַעֲשׂוֹת הַתּוֹעֵבָה הַזֹּאת לְמַעַן החטי [הַחֲטִיא] אֶת יְהוּדָה.
. יִרְמְיָהוּ ניבא לכן שהגֵיא עוד יקרא בעתיד "גֵּיא הַהֲרֵגָה" כי לא יהיה מספיק מקום קבורה ראוי להרוגים הצפויים ולכן יאלצו לקבור אותם באתר הַתֹּפֶת עצמו[^]יִרְמְיָהוּ פרק ז פסוקים ל"א-ל"ב: לא
וּבָנוּ בָּמוֹת הַתֹּפֶת אֲשֶׁר בְּגֵיא בֶן הִנֹּם לִשְׂרֹף אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנֹתֵיהֶם בָּאֵשׁ אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי וְלֹא עָלְתָה עַל לִבִּי.
לב
לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וְלֹא יֵאָמֵר עוֹד הַתֹּפֶת וְגֵיא בֶן הִנֹּם כִּי אִם גֵּיא הַהֲרֵגָה וְקָבְרוּ בְתֹפֶת מֵאֵין מָקוֹם.
. בפעם אחרת ה' צווה על יִרְמְיָהוּ לצאת מהעיר לכוון גֵיא בֶן הִנֹּם דרך "שַׁעַר החַרְסִית" (כנראה שם נוסף לשער הָאַשְׁפֹּת[*]ראו מפה מפורטת של דרכו של יִרְמְיָהוּ ב יִרְמְיָהוּ פרק י"ט
), ושם לחזור על נבואת הזעם הזו, וגם לשבור בקבוק שיביא איתו כדי להמחיש את השבר שייעשה בעיר, אשר תִּדַּמֶּה כולה לתֹּפֶת[^]יִרְמְיָהוּ פרק י"ט פסוקים י-י"ג: י
וְשָׁבַרְתָּ הַבַּקְבֻּק לְעֵינֵי הָאֲנָשִׁים הַהֹלְכִים אוֹתָךְ.
יא
וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת כָּכָה אֶשְׁבֹּר אֶת הָעָם הַזֶּה וְאֶת הָעִיר הַזֹּאת כַּאֲשֶׁר יִשְׁבֹּר אֶת כְּלִי הַיּוֹצֵר אֲשֶׁר לֹא יוּכַל לְהֵרָפֵה עוֹד וּבְתֹפֶת יִקְבְּרוּ מֵאֵין מָקוֹם לִקְבּוֹר.
יב
כֵּן אֶעֱשֶׂה לַמָּקוֹם הַזֶּה נְאֻם יְהוָה וּלְיוֹשְׁבָיו וְלָתֵת אֶת הָעִיר הַזֹּאת כְּתֹפֶת.
יג
וְהָיוּ בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם וּבָתֵּי מַלְכֵי יְהוּדָה כִּמְקוֹם הַתֹּפֶת הַטְּמֵאִים לְכֹל הַבָּתִּים אֲשֶׁר קִטְּרוּ עַל גַּגֹּתֵיהֶם לְכֹל צְבָא הַשָּׁמַיִם וְהַסֵּךְ נְסָכִים לֵאלֹהִים אֲחֵרִים.
.
זיהוי המקום
ההר של שכונת ימין משה ומלון המלך דוד משקיף על מוצאו של עֵמֶק רְפָאִים מדרום, ועל גֵיא בֶן הִנֹּם המפריד בינו לבין הר ציון ממערב, והוא וודאי "רֹאשׁ הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי גֵי הִנֹּם יָמָּה אֲשֶׁר בִּקְצֵה עֵמֶק רְפָאִים צָפֹנָה" הנזכר בתיאור גבולות יְהוּדָה ובִנְיָמִן. משם הגֵיא ממשיך דרומה ואז סובב לכוון מזרח סביב הר ציון וממשיך למרגלותיו עד אזור עין רֹגֵל (בִּיר-אַיוּב) ליד עיר דוד, שם הוא מצטרף לנחל קִדְרוֹן. מעל הגֵיא באזור הכנסייה הסקוטית נמצאת קבוצת מערות קבורה מימי בית-ראשון, חלקן חשופות
[1]ירושלים וכל נתיבותיה, אייל מירון (עורך), הוצאת יד יצחק בן-צבי, 1996 עמוד 19-16
. בשל המורשת של הפולחן בתֹּפֶת שבגֵיא בֶן הִנֹּם, התפתחה מסורת מאוחרת (גם בנצרות) על הגֵיא כמקום הַשְּׁאוֹל, והגיא אף נתן את שמו ל"גֵּיהִנּוֹם" - הוא עולם המתים. כך למשל נכתב בתלמוד הבבלי ש"שתי תמרות יש בגיא בן הנם ועולה עשן מביניהם וזהו ששנינו ציני הר הברזל כשרות וזו היא פתחה של גיהנם".
פרקים המזכירים את גֵיא בֶן הִנֹּם
ציטוטים נבחרים
ניתן לקרוא עוד על גֵיא בֶן הִנֹּם באתר של ויקיפדיה.
טיולים באזור:
מעמק צורים לגיא בן הינום. באתר החברה להגנת הטבע.
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים
על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת
כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.
פרטי היוצר\ת
Valley of Hinom. By Deror avi, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
קברים עתיקים בגֵיא בֶן הִנֹּם