פרטי היוצר\ת
Tel Mikne (Ekron) near Revadim, Israel. By Bukvoed, [CC-BY-4.0], via Wikimedia Commons
תל מיקנה
פרטי היוצר\ת
Royal dedicatory inscription from the Philistine city of Ekron. On display at the Israel Museum in Jerusalem. By Oren Rozen, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
כתובת עקרון הכוללת הקדשה לרגל הקמת מקדש לאלה "פתגיה" ע"י "אכיש בן פדי בן סיד בן אדא בן יער שר עקרון"
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
עֶקְרוֹן במקרא
עֶקְרוֹן היתה אחת מחמשת הערים הראשיות של הפְלִשְׁתִּים (עַזָּה, אַשְׁדּוֹד, אַשְׁקְלוֹן, גת ועֶקְרוֹן), שבראשם משלו "סְרָנִים"
עֶקְרוֹן לא נכבשה בימי יְהוֹשֻׁעַ, וכך נשארה בידי הפְלִשְׁתִּים
מאוחר יותר בימי שְׁמוּאֵל, ניגפו הפְלִשְׁתִּים בפני בני ישראל, שהחזירו לעצמם את הערים אשר נפלו קודם בידי הפְלִשְׁתִּים - עד אזור עֶקְרוֹן וְגַּת
נביאי יִשְׂרָאֵל הרבו לנבא נבואות זעם על עֶקְרוֹן יחד עם שאר ערי הפְלִשְׁתִּים. כך יִרְמְיָהוּ כלל את עֶקְרוֹן בין ערי הַגּוֹיִם שיושקו ע"י ה' מכּוֹס הזעם
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוק ג: ג
מִן הַשִּׁיחוֹר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מִצְרַיִם וְעַד גְּבוּל עֶקְרוֹן צָפוֹנָה לַכְּנַעֲנִי תֵּחָשֵׁב חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים הָעַזָּתִי וְהָאַשְׁדּוֹדִי הָאֶשְׁקְלוֹנִי הַגִּתִּי וְהָעֶקְרוֹנִי וְהָעַוִּים.
. הגבול הצפוני של נחלת שבט יְהוּדָה עבר מצפון לעֶקְרוֹן[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוק י"א: יא
וְיָצָא הַגְּבוּל אֶל כֶּתֶף עֶקְרוֹן צָפוֹנָה וְתָאַר הַגְּבוּל שִׁכְּרוֹנָה וְעָבַר הַר הַבַּעֲלָה וְיָצָא יַבְנְאֵל וְהָיוּ תֹּצְאוֹת הַגְּבוּל יָמָּה.
כך שמחוז החוף ובו ערי הפלישתים נכללו לכאורה בגבולות הנחלה[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ו פסוקים מ"ה-מ"ז: מה
עֶקְרוֹן וּבְנֹתֶיהָ וַחֲצֵרֶיהָ.
מו
מֵעֶקְרוֹן וָיָמָּה כֹּל אֲשֶׁר עַל יַד אַשְׁדּוֹד וְחַצְרֵיהֶן.
מז
אַשְׁדּוֹד בְּנוֹתֶיהָ וַחֲצֵרֶיהָ עַזָּה בְּנוֹתֶיהָ וַחֲצֵרֶיהָ עַד נַחַל מִצְרָיִם וְהַיָּם הגבול [הַגָּדוֹל] וּגְבוּל.
. עֶקְרוֹן נזכרת גם ברשימת ערי הגבול (הדרומי) של שבט דָן - "...וְתִמְנָתָה וְעֶקְרוֹן"[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ט פסוקים מ-מ"ג: מ
לְמַטֵּה בְנֵי דָן לְמִשְׁפְּחֹתָם יָצָא הַגּוֹרָל הַשְּׁבִיעִי.
מא
וַיְהִי גְּבוּל נַחֲלָתָם צָרְעָה וְאֶשְׁתָּאוֹל וְעִיר שָׁמֶשׁ.
מב
וְשַׁעֲלַבִּין וְאַיָּלוֹן וְיִתְלָה.
מג
וְאֵילוֹן וְתִמְנָתָה וְעֶקְרוֹן.
, אך יש המשערים שמדובר בשיבוש של "תִמְנַת-עֶקְרוֹן"[1]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 242
.
עֶקְרוֹן לא נכבשה בימי יְהוֹשֻׁעַ, וכך נשארה בידי הפְלִשְׁתִּים
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוקים ב-ג: ב
זֹאת הָאָרֶץ הַנִּשְׁאָרֶת כָּל גְּלִילוֹת הַפְּלִשְׁתִּים וְכָל הַגְּשׁוּרִי.
ג
מִן הַשִּׁיחוֹר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מִצְרַיִם וְעַד גְּבוּל עֶקְרוֹן צָפוֹנָה לַכְּנַעֲנִי תֵּחָשֵׁב חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים הָעַזָּתִי וְהָאַשְׁדּוֹדִי הָאֶשְׁקְלוֹנִי הַגִּתִּי וְהָעֶקְרוֹנִי וְהָעַוִּים.
. אחר כך נמסר ששבט יְהוּדָה כבש אֶת עֶקְרוֹן וְאֶת גְּבוּלָהּ ביחד עם שאר ערי הפְלִשְׁתִּים[^]שׁוֹפְטִים פרק א פסוק י"ח: יח
וַיִּלְכֹּד יְהוּדָה אֶת עַזָּה וְאֶת גְּבוּלָהּ וְאֶת אַשְׁקְלוֹן וְאֶת גְּבוּלָהּ וְאֶת עֶקְרוֹן וְאֶת גְּבוּלָהּ.
, אך בימי עֵלִי ושְׁמוּאֵל עֶקְרוֹן היתה עיר פְלִשְׁתִּית. אחרי נצחון הפְלִשְׁתִּים על בני ישראל בקרב אֶבֶן הָעֵזֶר בימי עֵלִי, הם לקחו כשלל את ארון הברית, אך כל עיר שבה הונח הארון (אַשְׁדּוֹד וגַּת) הוכתה במכות שונות, וכשהארון הובא לעֶקְרוֹן, תושבי העיר פחדו מפגיעתו והחליטו להשיב אותו לבני ישראל[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ה פסוקים י-י"א: י
וַיְשַׁלְּחוּ אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים עֶקְרוֹן וַיְהִי כְּבוֹא אֲרוֹן הָאֱלֹהִים עֶקְרוֹן וַיִּזְעֲקוּ הָעֶקְרֹנִים לֵאמֹר הֵסַבּוּ אֵלַי אֶת אֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לַהֲמִיתֵנִי וְאֶת עַמִּי.
יא
וַיִּשְׁלְחוּ וַיַּאַסְפוּ אֶת כָּל סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וַיֹּאמְרוּ שַׁלְּחוּ אֶת אֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֹׁב לִמְקֹמוֹ וְלֹא יָמִית אֹתִי וְאֶת עַמִּי כִּי הָיְתָה מְהוּמַת מָוֶת בְּכָל הָעִיר כָּבְדָה מְאֹד יַד הָאֱלֹהִים שָׁם.
. כך החזירו בני עֶקְרוֹן את הארון יחד עם אַרְגַּז ובו מנחות זהב אשר נישאו יחדיו על גב פרות אשר צעדו בדרך נס ישר לבֵּית-שֶׁמֶשׁ, שם קיבלו הקוצרים את הארון.
מאוחר יותר בימי שְׁמוּאֵל, ניגפו הפְלִשְׁתִּים בפני בני ישראל, שהחזירו לעצמם את הערים אשר נפלו קודם בידי הפְלִשְׁתִּים - עד אזור עֶקְרוֹן וְגַּת
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ז פסוק י"ד: יד
וַתָּשֹׁבְנָה הֶעָרִים אֲשֶׁר לָקְחוּ פְלִשְׁתִּים מֵאֵת יִשְׂרָאֵל לְיִשְׂרָאֵל מֵעֶקְרוֹן וְעַד גַּת וְאֶת גְּבוּלָן הִצִּיל יִשְׂרָאֵל מִיַּד פְּלִשְׁתִּים וַיְהִי שָׁלוֹם בֵּין יִשְׂרָאֵל וּבֵין הָאֱמֹרִי.
. בימי שָׁאוּל חדרו שוב הפְלִשְׁתִּים מזרחה לתחום בני ישראל, אך אחרי שדָּוִד הכה את גָּלְיָת הפלישתי, בני ישראל הכו בפְלִשְׁתִּים והניסו אותם בחזרה "עַד גַּת וְעַד עֶקְרוֹן"[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ז פסוק נ"ב: נב
וַיָּקֻמוּ אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה וַיָּרִעוּ וַיִּרְדְּפוּ אֶת הַפְּלִשְׁתִּים עַד בּוֹאֲךָ גַיְא וְעַד שַׁעֲרֵי עֶקְרוֹן וַיִּפְּלוּ חַלְלֵי פְלִשְׁתִּים בְּדֶרֶךְ שַׁעֲרַיִם וְעַד גַּת וְעַד עֶקְרוֹן.
. בימי ממלכות יְהוּדָה ויִשְׂרָאֵל נשארה עֶקְרוֹן עיר פְלִשְׁתִּית, ומסופר על אֲחַזְיָה מלך יִשְׂרָאֵל שנפל מעליית הגג, נפצע אנושות ושלח שליחים "לִדְרֹשׁ בְּבַעַל זְבוּב אֱלֹהֵי עֶקְרוֹן" על עתידו[^]מְלָכִים-ב פרק א פסוקים ב-ג: ב
וַיִּפֹּל אֲחַזְיָה בְּעַד הַשְּׂבָכָה בַּעֲלִיָּתוֹ אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן וַיָּחַל וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם לְכוּ דִרְשׁוּ בְּבַעַל זְבוּב אֱלֹהֵי עֶקְרוֹן אִם אֶחְיֶה מֵחֳלִי זֶה.
ג
וּמַלְאַךְ יְהוָה דִּבֶּר אֶל אֵלִיָּה הַתִּשְׁבִּי קוּם עֲלֵה לִקְרַאת מַלְאֲכֵי מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן וְדַבֵּר אֲלֵהֶם הַמִבְּלִי אֵין אֱלֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל אַתֶּם הֹלְכִים לִדְרֹשׁ בְּבַעַל זְבוּב אֱלֹהֵי עֶקְרוֹן.
. אֵלִיָּהוּ ניבא לאֲחַזְיָה שלא יקום עוד ממיטתו, כיוון ששאל את בַעַל זְבוּב ולא את ה', וכך היה.
נביאי יִשְׂרָאֵל הרבו לנבא נבואות זעם על עֶקְרוֹן יחד עם שאר ערי הפְלִשְׁתִּים. כך יִרְמְיָהוּ כלל את עֶקְרוֹן בין ערי הַגּוֹיִם שיושקו ע"י ה' מכּוֹס הזעם
[^]יִרְמְיָהוּ פרק כ"ה פסוקים ט"ו, כ: טו
כִּי כֹה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֵלַי קַח אֶת כּוֹס הַיַּיִן הַחֵמָה הַזֹּאת מִיָּדִי וְהִשְׁקִיתָה אֹתוֹ אֶת כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁלֵחַ אוֹתְךָ אֲלֵיהֶם.
... כ
וְאֵת כָּל הָעֶרֶב וְאֵת כָּל מַלְכֵי אֶרֶץ הָעוּץ וְאֵת כָּל מַלְכֵי אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְאֶת אַשְׁקְלוֹן וְאֶת עַזָּה וְאֶת עֶקְרוֹן וְאֵת שְׁאֵרִית אַשְׁדּוֹד.
, וגם עָמוֹס[^]עָמוֹס פרק א פסוק ח: ח
וְהִכְרַתִּי יוֹשֵׁב מֵאַשְׁדּוֹד וְתוֹמֵךְ שֵׁבֶט מֵאַשְׁקְלוֹן וַהֲשִׁיבוֹתִי יָדִי עַל עֶקְרוֹן וְאָבְדוּ שְׁאֵרִית פְּלִשְׁתִּים אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה.
, צְפַנְיָה וזְכַרְיָה[^]זְכַרְיָה פרק ט פסוקים ה-ז: ה
תֵּרֶא אַשְׁקְלוֹן וְתִירָא וְעַזָּה וְתָחִיל מְאֹד וְעֶקְרוֹן כִּי הֹבִישׁ מֶבָּטָהּ וְאָבַד מֶלֶךְ מֵעַזָּה וְאַשְׁקְלוֹן לֹא תֵשֵׁב.
ו
וְיָשַׁב מַמְזֵר בְּאַשְׁדּוֹד וְהִכְרַתִּי גְּאוֹן פְּלִשְׁתִּים.
ז
וַהֲסִרֹתִי דָמָיו מִפִּיו וְשִׁקֻּצָיו מִבֵּין שִׁנָּיו וְנִשְׁאַר גַּם הוּא לֵאלֹהֵינוּ וְהָיָה כְּאַלֻּף בִּיהוּדָה וְעֶקְרוֹן כִּיבוּסִי.
ניבאו את חורבן עֶקְרוֹן. צְפַנְיָה נעזר במשחק מלים על שם העיר ומנבא ש"עֶקְרוֹן תֵּעָקֵר", "עַזָּה עֲזוּבָה תִהְיֶה", וגם אַשְׁקְלוֹן ואַשְׁדּוֹד יחרבו[^]צְפַנְיָה פרק ב פסוק ד: ד
כִּי עַזָּה עֲזוּבָה תִהְיֶה וְאַשְׁקְלוֹן לִשְׁמָמָה אַשְׁדּוֹד בַּצָּהֳרַיִם יְגָרְשׁוּהָ וְעֶקְרוֹן תֵּעָקֵר.
.
זיהוי המקום
עֶקְרוֹן היתה כאמור עיר פְּלִישְׁתִית חשובה בשפלה. העיר לא נזכרת באף מקור חיצוני הקודם לאיזכור המקראי שלה, וההשערה היא שהיא נוסדה בידי הפלישתים. על פי הכתוב במקרא עֶקְרוֹן נכבשה ע"י שבט יְהוּדָה בימי ההתנחלות וחזרה להיות עיר פלישתית כבר בימות השופטים (עֵלִי ושְׁמוּאֵל). בגרסה של תרגום ה-70 לפסוק בספר שׁוֹפְטִים
עֶקְרוֹן נזכרת בכמה מקורות אַשּׁוּריים. סרגון ה-2 מלך אַשּׁוּר כבש את עֶקְרוֹן במהלך מסע העונשין שלו כנגד אַשְׁדּוֹד והציב בעֶקְרוֹן מלך ווסאל בשם "פָּדִי" (712 לפנה"ס). תבליט המתאר את כיבוש עֶקְרוֹן נמצא בארמון של סרגון בח'ורסאבאד
נביאי ישראל המאוחרים ניבאו כאמור חורבן לעֶקְרוֹן הפלישתית. העיר אינה נזכרת עוד במקורות עד לתקופת החשמונאים, וההנחה שהעיר נחרבה בימי הכיבוש הבבלי של הארץ (603 לפנה"ס). יונתן החשמונאי קיבל את עֶקְרוֹן מידי אלכסנדר באלאס (המלך ההלניסטי בסוריה - 150 לפנה"ס), ובאוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) עֶקְרוֹן מתוארת ככפר גדול של יהודים במזרח הדרך שבין אשדוד ליבנה.
עֶקְרוֹן הפלישתית זוהתה בוודאות עם תל-מקנה (ח'רבת אל-מֻקַנַּע), על פי מקומו המתאים לאזכורים שלו במקרא ובמקורות נוספים, ועל סמך הממצאים המתאימים שהתגלו בו, ובראשם כתובת עקרון הכוללת הקדשה לרגל הקמת מקדש לאלה "פתגיה" ע"י "אכיש בן פדי בן סיד בן אדא בן יער שר עקרון". תל-מקנה הוא תל מרובע גדול שהיה מוקף חומה שכללה שטח עירוני של כ-160 דונם, ושטח נרחב עם בנייה קדומה גם מחוץ לחומות. האתר שוכן על הגדה הדרומית של נחל תמנה (ואדי מג'נה), אחד היובלים של נחל שֹׂרֵק, ובסמוך למקורות מים (כיום נמצאת במרגלות הצפוניים של התל באר עות'מאנית גדולה). ניכר שהאתר היה מרכז של תעשיית שמן זית, וזאת על פי מעל ל-100 מתקנים להפקת שמן שנחשפו בסביבתו.
הממצאים בתל-מקנה מעידים על ישוב כנעני קטן בתקופת הברונזה התיכונה, ולישוב פְּלִישְׁתִי גדול ומשגשג החל מתקופת הברזל, שהמשיך להתקיים במקום כל תקופת בית-ראשון. אחרי תקופת חורבן בבל התקיים ישוב קטן עוד באזור התחתון של התל, וגם הוא דעך בתקופה הפרסית. כיוון שאין בתל-מקנה שרידים מאוחרים יותר, ההשערה היא שעֶקְרוֹן של תקופת החשמונאים והכפר היהודי הגדול מהתקופה הביזנטית נדדו לאתר אחר - אולי לאתר משמעותי מהתקופה הביזנטית שנתגלה כ-300 מטר מצפון-מערב לתל-מקנה
[^]שׁוֹפְטִים פרק א פסוק י"ח: יח
וַיִּלְכֹּד יְהוּדָה אֶת עַזָּה וְאֶת גְּבוּלָהּ וְאֶת אַשְׁקְלוֹן וְאֶת גְּבוּלָהּ וְאֶת עֶקְרוֹן וְאֶת גְּבוּלָהּ.
נכתב שעֶקְרוֹן לא נלכדה בידי שבט יְהוּדָה, ויש המשערים שעֶקְרוֹן אמנם לא נכבשה בידי שבט יְהוּדָה ונשארה עיר פְּלִישְׁתִית לאורך כל תקופת המקרא[2]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 175
(כפי שנראה גם מהממצאים בתל-מקנה - ראו להלן).
עֶקְרוֹן נזכרת בכמה מקורות אַשּׁוּריים. סרגון ה-2 מלך אַשּׁוּר כבש את עֶקְרוֹן במהלך מסע העונשין שלו כנגד אַשְׁדּוֹד והציב בעֶקְרוֹן מלך ווסאל בשם "פָּדִי" (712 לפנה"ס). תבליט המתאר את כיבוש עֶקְרוֹן נמצא בארמון של סרגון בח'ורסאבאד
[3]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 340
. עֶקְרוֹן נזכרת גם במנסרת סַנְחֵרִיב (ראו תמונה) המתארת בין השאר את מסע הכיבוש שלו בארץ ישראל (701 לפנה"ס), הנזכר גם במקרא. על פי הכתוב במנסרה, מנהיגי עֶקְרוֹן הפלשתית מרדו באַשּׁוּר, והסגירו את פָּדִי הנאמן לאַשּׁוּר לידי חִזְקִיָּהוּ מלך יְהוּדָה. מלך מצרים (תִּרְהָקָה מֶלֶך כּוּשׁ המקראי - הוא פרעה תַּהָרְקָה מהשושלת הנובית מכּוּשׁ) בא להלחם עם סַנְחֵרִיב עם צבאות מצרים וצבאות שגייס מכּוּשׁ, ובקרב שנערך באזור אֶלְתְּקֵה הובסו המצרים. סַנְחֵרִיב המשיך וכבש את אֶלְתְקַה ואת תִּמְנָה, וגם נקם במורדים מעֶקְרוֹן, ושיחרר את פָּדִי מידי חִזְקִיָּהוּ. עֶקְרוֹן נזכרת אחר כך עוד בתעודות של אֵסַרְחַדּוֹן ואשורבניפל מלכי אַשּׁוּר ברשימת מעלי המסים (יחד עם מְנַשֶּׁה מלך יְהוּדָה)[6]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 340
.
נביאי ישראל המאוחרים ניבאו כאמור חורבן לעֶקְרוֹן הפלישתית. העיר אינה נזכרת עוד במקורות עד לתקופת החשמונאים, וההנחה שהעיר נחרבה בימי הכיבוש הבבלי של הארץ (603 לפנה"ס). יונתן החשמונאי קיבל את עֶקְרוֹן מידי אלכסנדר באלאס (המלך ההלניסטי בסוריה - 150 לפנה"ס), ובאוֹנוֹמַסְטִיקוֹן של אוסביוס (ספר גיאוגרפי של ארץ ישראל מהתקופה הביזנטית - במאה ה-4 לספירה) עֶקְרוֹן מתוארת ככפר גדול של יהודים במזרח הדרך שבין אשדוד ליבנה.
עֶקְרוֹן הפלישתית זוהתה בוודאות עם תל-מקנה (ח'רבת אל-מֻקַנַּע), על פי מקומו המתאים לאזכורים שלו במקרא ובמקורות נוספים, ועל סמך הממצאים המתאימים שהתגלו בו, ובראשם כתובת עקרון הכוללת הקדשה לרגל הקמת מקדש לאלה "פתגיה" ע"י "אכיש בן פדי בן סיד בן אדא בן יער שר עקרון". תל-מקנה הוא תל מרובע גדול שהיה מוקף חומה שכללה שטח עירוני של כ-160 דונם, ושטח נרחב עם בנייה קדומה גם מחוץ לחומות. האתר שוכן על הגדה הדרומית של נחל תמנה (ואדי מג'נה), אחד היובלים של נחל שֹׂרֵק, ובסמוך למקורות מים (כיום נמצאת במרגלות הצפוניים של התל באר עות'מאנית גדולה). ניכר שהאתר היה מרכז של תעשיית שמן זית, וזאת על פי מעל ל-100 מתקנים להפקת שמן שנחשפו בסביבתו.
הממצאים בתל-מקנה מעידים על ישוב כנעני קטן בתקופת הברונזה התיכונה, ולישוב פְּלִישְׁתִי גדול ומשגשג החל מתקופת הברזל, שהמשיך להתקיים במקום כל תקופת בית-ראשון. אחרי תקופת חורבן בבל התקיים ישוב קטן עוד באזור התחתון של התל, וגם הוא דעך בתקופה הפרסית. כיוון שאין בתל-מקנה שרידים מאוחרים יותר, ההשערה היא שעֶקְרוֹן של תקופת החשמונאים והכפר היהודי הגדול מהתקופה הביזנטית נדדו לאתר אחר - אולי לאתר משמעותי מהתקופה הביזנטית שנתגלה כ-300 מטר מצפון-מערב לתל-מקנה
[11]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 342
. שם העיר עֶקְרוֹן נשתמר כנראה בשם הכפר הערבי עאקיר ששכן כ-9 ק"מ מצפון מערב לתל-מקנה ושעל חורבותיו יושבת כיום קרית עקרון.
פרקים המזכירים את עֶקְרוֹן
ציטוטים נבחרים
טיולים באזור:
שמורת תל מקנה ונחל תמנה. באתר טבע ונופים בישראל - iNature.info
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים
על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת
כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.