פרטי היוצר\ת
Tel Gezer. By Mujaddara, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
תל גֶּזֶר
"שער שלמה" בתל גֶּזֶר
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
גֶּזֶר במקרא
אחרי שיְהוֹשֻׁעַ כבש את לָכִישׁ, עלה הֹרָם מֶלֶךְ גֶּזֶר לעזור לה ויְהוֹשֻׁעַ הכה גם אותו "וְאֶת עַמּוֹ"
אחרי שדָוִד כבש את יְרוּשָׁלַיִם מהַיְבֻסִים, הפלישתים באו להלחם איתו בְּעֵמֶק רְפָאִים, אך דָוִד הביס אותם, ורדף אחריהם "מִגֶּבַע עַד בֹּאֲךָ גָזֶר"
גָזֶר בכל זאת נותרה כנענית עד ימי שְׁלֹמֹה בן דָוִד, אז כבש ושרף אותה פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם ומסר אותה כמתנת "שִׁלֻּחִים לְבִתּוֹ אֵשֶׁת שְׁלֹמֹה". בעקבות זאת אסף שְׁלֹמֹה מסים ובנה את חָצוֹר, מְגִדּוֹ וְגָּזֶר, וערים נוספות
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י פסוקים ל"ב-ל"ג: לב
וַיִּתֵּן יְהוָה אֶת לָכִישׁ בְּיַד יִשְׂרָאֵל וַיִּלְכְּדָהּ בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי וַיַּכֶּהָ לְפִי חֶרֶב וְאֶת כָּל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר בָּהּ כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה לְלִבְנָה.
לג
אָז עָלָה הֹרָם מֶלֶךְ גֶּזֶר לַעְזֹר אֶת לָכִישׁ וַיַּכֵּהוּ יְהוֹשֻׁעַ וְאֶת עַמּוֹ עַד בִּלְתִּי הִשְׁאִיר לוֹ שָׂרִיד.
, וכך נזכר מֶלֶךְ גֶּזֶר ברשימת 31 המלכים שהִכָּה יְהוֹשֻׁעַ ממערב לירדן[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ב פסוקים ז, י"ב: ז
וְאֵלֶּה מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכָּה יְהוֹשֻׁעַ וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן יָמָּה מִבַּעַל גָּד בְּבִקְעַת הַלְּבָנוֹן וְעַד הָהָר הֶחָלָק הָעֹלֶה שֵׂעִירָה וַיִּתְּנָהּ יְהוֹשֻׁעַ לְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל יְרֻשָּׁה כְּמַחְלְקֹתָם.
... יב
מֶלֶךְ עֶגְלוֹן אֶחָד מֶלֶךְ גֶּזֶר אֶחָד.
. גָּזֶר נכללה בסופו של דבר בתחום נחלת שבט אֶפְרָיִם, והיא נזכרת כשוכנת בגבול הדרומי של הנחלה, וממנה הגבול המשיך עד לים[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ז פסוקים א, ג: א
וַיֵּצֵא הַגּוֹרָל לִבְנֵי יוֹסֵף מִיַּרְדֵּן יְרִיחוֹ לְמֵי יְרִיחוֹ מִזְרָחָה הַמִּדְבָּר עֹלֶה מִירִיחוֹ בָּהָר בֵּית אֵל.
... ג
וְיָרַד יָמָּה אֶל גְּבוּל הַיַּפְלֵטִי עַד גְּבוּל בֵּית חוֹרֹן תַּחְתּוֹן וְעַד גָּזֶר וְהָיוּ תצאתו [תֹצְאֹתָיו] יָמָּה.
. אך בני אֶפְרָיִם לא הצליחו לרשת את גָּזֶר והַכְּנַעֲנִי המשיך לשבת בה בְּקֶרֶב בני אֶפְרַיִם והעלה להם מס[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ז פסוק י: י
וְלֹא הוֹרִישׁוּ אֶת הַכְּנַעֲנִי הַיּוֹשֵׁב בְּגָזֶר וַיֵּשֶׁב הַכְּנַעֲנִי בְּקֶרֶב אֶפְרַיִם עַד הַיּוֹם הַזֶּה וַיְהִי לְמַס עֹבֵד.
[^]שׁוֹפְטִים פרק א פסוק כ"ט: כט
וְאֶפְרַיִם לֹא הוֹרִישׁ אֶת הַכְּנַעֲנִי הַיּוֹשֵׁב בְּגָזֶר וַיֵּשֶׁב הַכְּנַעֲנִי בְּקִרְבּוֹ בְּגָזֶר.
. גָּזֶר גם נזכרת ברשימת ערי הלווים בנחלת אֶפְרָיִם שנמסרו ללויים בני קְהָת[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק כ"א פסוקים כ-כ"א: כ
וּלְמִשְׁפְּחוֹת בְּנֵי קְהָת הַלְוִיִּם הַנּוֹתָרִים מִבְּנֵי קְהָת וַיְהִי עָרֵי גוֹרָלָם מִמַּטֵּה אֶפְרָיִם.
כא
וַיִּתְּנוּ לָהֶם אֶת עִיר מִקְלַט הָרֹצֵחַ אֶת שְׁכֶם וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ בְּהַר אֶפְרָיִם וְאֶת גֶּזֶר וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ.
.
אחרי שדָוִד כבש את יְרוּשָׁלַיִם מהַיְבֻסִים, הפלישתים באו להלחם איתו בְּעֵמֶק רְפָאִים, אך דָוִד הביס אותם, ורדף אחריהם "מִגֶּבַע עַד בֹּאֲךָ גָזֶר"
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ה פסוק כ"ה: כה
וַיַּעַשׂ דָּוִד כֵּן כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ יְהוָה וַיַּךְ אֶת פְּלִשְׁתִּים מִגֶּבַע עַד בֹּאֲךָ גָזֶר.
. דָוִד נלחם בפלישתים בגֶזֶר (בשְׁמוּאֵל-ב פרק כ"א פסוק י"חשְׁמוּאֵל-ב פרק כ"א פסוק י"ח: יח
וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וַתְּהִי עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב עִם פְּלִשְׁתִּים אָז הִכָּה סִבְּכַי הַחֻשָׁתִי אֶת סַף אֲשֶׁר בִּילִדֵי הָרָפָה.
נאמר שהקרב היה בגוֹב), שם סִבְּכַי הַחֻשָׁתִי גיבור דָוִד הכה את סִפַּי מילדי הָרָפָה[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק כ פסוק ד: ד
וַיְהִי אַחֲרֵיכֵן וַתַּעֲמֹד מִלְחָמָה בְּגֶזֶר עִם פְּלִשְׁתִּים אָז הִכָּה סִבְּכַי הַחֻשָׁתִי אֶת סִפַּי מִילִדֵי הָרְפָאִים וַיִּכָּנֵעוּ.
.
גָזֶר בכל זאת נותרה כנענית עד ימי שְׁלֹמֹה בן דָוִד, אז כבש ושרף אותה פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם ומסר אותה כמתנת "שִׁלֻּחִים לְבִתּוֹ אֵשֶׁת שְׁלֹמֹה". בעקבות זאת אסף שְׁלֹמֹה מסים ובנה את חָצוֹר, מְגִדּוֹ וְגָּזֶר, וערים נוספות
[^]מְלָכִים-א פרק ט פסוקים ט"ו-י"ז: טו
וְזֶה דְבַר הַמַּס אֲשֶׁר הֶעֱלָה הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה לִבְנוֹת אֶת בֵּית יְהוָה וְאֶת בֵּיתוֹ וְאֶת הַמִּלּוֹא וְאֵת חוֹמַת יְרוּשָׁלִָם וְאֶת חָצֹר וְאֶת מְגִדּוֹ וְאֶת גָּזֶר.
טז
פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם עָלָה וַיִּלְכֹּד אֶת גֶּזֶר וַיִּשְׂרְפָהּ בָּאֵשׁ וְאֶת הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בָּעִיר הָרָג וַיִּתְּנָהּ שִׁלֻּחִים לְבִתּוֹ אֵשֶׁת שְׁלֹמֹה.
יז
וַיִּבֶן שְׁלֹמֹה אֶת גָּזֶר וְאֶת בֵּית חֹרֹן תַּחְתּוֹן.
.
זיהוי המקום
על פי תיאור מהלך הגבול הדרומי של נחלת אֶפְרָיִם שכנה גֶּזֶר כאמור באזור הַשְּׁפֵלָה בין בֵּית-חוֹרֹן לים
התל יושב על צומת דרכים חשובה המחברת את דרך הים
פרעה תחותימס מזכיר את גֶּזֶר (בשם "קצר") ברשימת כיבושיו במסע המלחמה שלו בארץ (מאה 15 לפנה"ס)
על פי הנמסר במקרא, גָזֶר נשארה כאמור עיר כנענית בימי התנחלות עם ישראל בארץ, והממצאים מעידים גם על השפעה של הפלישתים השכנים. עוד מסופר במקרא שפרעה בא והחריב אותה באש ומסר אותה לשְׁלֹמֹה, שביצר אותה יחד עם חָצוֹר ומְגִדּוֹ. בחָצוֹר, מְגִדּוֹ וְגָּזֶר, שלושתן ערים חשובות בצמתי דרכים מרכזיות בארץ, נמצאו שערים חזקים מהמאה ה-10 לפנה"ס (תקופת הברזל) בעלי מבנה מיוחד וזהה, וההשערה היא שהדבר מעיד על בנאי משותף מימי שְׁלֹמֹה (ראו צילום)
העיר של תקופת הברזל ננטשה, כמשוער בעקבות מסע הכיבוש של פרעה שִׁישַׁק בימי רְחַבְעָם מלך יְהוּדָה (925~ לפנה"ס), אשר כבש את גֶּזֶר וערים נוספות בדרך לבֵּית-חוֹרֹן וליְרוּשָׁלַיִם, כפי שמתואר בכתובת המתארת את רשימת כיבושיו על תבליט בקיר המקדש בכַּרְנַך, ובמקרא
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ז פסוקים א, ג: א
וַיֵּצֵא הַגּוֹרָל לִבְנֵי יוֹסֵף מִיַּרְדֵּן יְרִיחוֹ לְמֵי יְרִיחוֹ מִזְרָחָה הַמִּדְבָּר עֹלֶה מִירִיחוֹ בָּהָר בֵּית אֵל.
... ג
וְיָרַד יָמָּה אֶל גְּבוּל הַיַּפְלֵטִי עַד גְּבוּל בֵּית חוֹרֹן תַּחְתּוֹן וְעַד גָּזֶר וְהָיוּ תצאתו [תֹצְאֹתָיו] יָמָּה.
. גֶּזֶר מזוהה בוודאות עם תל גֶּזֶר השוכן באזור זה. התל נקרא בעבר על שם הכפר הסמוך "אַבּוּ-שׂוּשַׂה", אך גם כונה בשם שיח' נערץ שהיה קבור במקום בשם "שיח' גַ"זַארִי", וכך שימר כמשוער את שמה של העיר המקראית[1]חצור "ראש כל הממלכות האלה", יגאל ידין, ספרית מעריב, תל אביב, 1975, עמוד 200
. אך הזיהוי התאשר בוודאות על סמך 13 כתובות מהתקופה החשמונאית שנמצאו על סלעים במרחק של 1-2 ק"מ מסביב לאתר ועליהן כתוב בעברית "תחום גזר" (וביוונית שם נוסף), וגם חותמת מאותה תקופה שבה חקוק השם גזר[3]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 470
.
התל יושב על צומת דרכים חשובה המחברת את דרך הים
[*]דרך מסחר קדומה שהובילה ממצרים צפונה לאזור סוריה
לדֶּרֶךְ בֵּית-חוֹרֹן המובילה מזרחה ליְרוּשָׁלַיִם. יישוב קטן נוסד על התל בתקופה הכלכוליתית (אלף 4 לפנה"ס), והיה לעיר משגשגת בתקופת הברונזה הקדומה. על התל ניבנתה אז מערכת ביצורים, שבתקופת הברונזה התיכונה (מאות 14-20 לפנה"ס) כבר כללה חומת אבנים רחבה (כמעט 4 מטר), ובה שערים ומגדלים. בתקופת הברונזה המאוחרת נוספה עוד חומה "חיצונית" שהרחיבה את שטח העיר, ובה מגדלים מאבני גזית שנוספו או שופצו כנראה מאוחר יותר במאה ה-10 (הברזל)[5]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 469-468
.
פרעה תחותימס מזכיר את גֶּזֶר (בשם "קצר") ברשימת כיבושיו במסע המלחמה שלו בארץ (מאה 15 לפנה"ס)
[6]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 131
. ארכיון תל עמארנה[*]אוסף גדול של "מכתבים" מהמאה ה-14 לפנה"ס שנכתבו למלכי מצרים בעיקר ממנהיגים באזור כנען וסוריה.
כולל מספר מכתבים ממִלְכִילִ ויורשו יַפַחִ' מלכי גֶּזֶר בחסות מצרים אל פרעה אדוניהם, וגם מכתב אחד של פרעה (אמנחתפ ה-3) אל מִלְכִילִ. מסתבר מהמכתבים שגֶּזֶר שלטה אז על אזורים נרחבים בשְּׁפֵלָה, ושמִלְכִילִ שלח את שני בניו למשול על אַיָּלוֹן ועל צָרְעָה. גָזֶר מרדה אח"כ בסמכות המצרית ופרעה מרנפתח כבש אותה בחזרה במסע המלחמה שלו בארץ (1208–1209 לפנה"ס) כפי שהתגאה במצבת הנצחון שלו שהיא הראשונה המזכירה גם את עם ישראל בשמו. לתקופת הברונזה התיכונה מיוחסת גם שורה של 10 מונוליטים, שמטרתן המדוייקת לא התבררה, ואשר ניצבת עדיין באתרה על התל (ראו צילום), ואולי גם מערכת המים שיועדה בעיקר לימי מצור ושכללה מנהרה חצובה המובילה מתחום החומות אל המעיין שמחוץ להן (ראו צילום).
על פי הנמסר במקרא, גָזֶר נשארה כאמור עיר כנענית בימי התנחלות עם ישראל בארץ, והממצאים מעידים גם על השפעה של הפלישתים השכנים. עוד מסופר במקרא שפרעה בא והחריב אותה באש ומסר אותה לשְׁלֹמֹה, שביצר אותה יחד עם חָצוֹר ומְגִדּוֹ. בחָצוֹר, מְגִדּוֹ וְגָּזֶר, שלושתן ערים חשובות בצמתי דרכים מרכזיות בארץ, נמצאו שערים חזקים מהמאה ה-10 לפנה"ס (תקופת הברזל) בעלי מבנה מיוחד וזהה, וההשערה היא שהדבר מעיד על בנאי משותף מימי שְׁלֹמֹה (ראו צילום)
[10]חצור "ראש כל הממלכות האלה", יגאל ידין, ספרית מעריב, תל אביב, 1975, עמוד 205-200
. לתקופה הברזל שייך גם לוח גֶּזֶר, שהוא בין הכתובות הקדומות ביותר בכתב העברי הקדום, וכולל מעין לוח שנה חקלאי (ראו תמונה).
העיר של תקופת הברזל ננטשה, כמשוער בעקבות מסע הכיבוש של פרעה שִׁישַׁק בימי רְחַבְעָם מלך יְהוּדָה (925~ לפנה"ס), אשר כבש את גֶּזֶר וערים נוספות בדרך לבֵּית-חוֹרֹן וליְרוּשָׁלַיִם, כפי שמתואר בכתובת המתארת את רשימת כיבושיו על תבליט בקיר המקדש בכַּרְנַך, ובמקרא
[^]מְלָכִים-א פרק י"ד פסוקים כ"ה-כ"ו: כה
וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם עָלָה שושק [שִׁישַׁק] מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל יְרוּשָׁלִָם.
כו
וַיִּקַּח אֶת אֹצְרוֹת בֵּית יְהוָה וְאֶת אוֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֶת הַכֹּל לָקָח וַיִּקַּח אֶת כָּל מָגִנֵּי הַזָּהָב אֲשֶׁר עָשָׂה שְׁלֹמֹה.
. היישוב במקום התאושש אך נכבש שוב בידי תִּגְלַת-פַּלְאֶסֶר השלישי מלך אַשּׁוּר במסע הכיבוש שלו באזור (732 לפנה"ס), ואחד מהתבליטים שבארמונו בנמרוד מתאר את כיבוש "גַזְרֻ"[13]חצור "ראש כל הממלכות האלה", יגאל ידין, ספרית מעריב, תל אביב, 1975, עמוד 205
. היישוב התאושש שוב במאה ה-7 לפנה"ס, והתקיים גם בתקופה הפרסית (שיבת ציון) וההלניסטית, והוא נזכר גם רבות בתולדות מלחמות החשמונאים[14]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 465-467
.
פרקים המזכירים את גֶּזֶר
ציטוטים נבחרים
טיולים באזור:
טיול ביער המגינים ותל גזר. מתוך אתר e-ירוק
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים
על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת
כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.
פרטי היוצר\ת
Gezer calendar close up. By oncenawhile. Istanbul Archaeology Museums, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
לוח גזר. כיום במוזיאון הארכאולוגי באיסטנבול.
פרטי היוצר\ת
Ten Monolith. By Mujaddara, [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
המונוליטים בתל גֶּזֶר