בית עור אל-פוקא - המזוהה עם בֵּית-חוֹרֹן עליון. צילום מ-1977-1950.
פרטי היוצר\ת
Beit Ur al-Tahta. By American Colony (Jerusalem). Photo Dept., photographer, [Public domain], from the Matson (G. Eric and Edith) Photograph collection at the Library of Congress. via Wikimedia Commons
בית עור א-תחתא - המזוהה עם בֵּית-חוֹרֹן תחתון. צילום מ-1946-1898 .
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
בֵּית-חוֹרֹן במקרא
בימי כיבוש הארץ תחת יְהוֹשֻׁעַ תקפו חמשת מלכי הָאֱמֹרִי את גִּבְעוֹן, ויְהוֹשֻׁעַ קיים את הברית איתה ויצא להגנתה. הוא עָלָה מִן הַגִּלְגָּל, הביס את המלכים בגִּבְעוֹן, והמשיך לרדוף ולהכות אותם בדֶּרֶךְ "מַעֲלֵה בֵית חוֹרֹן". בעוד המלכים נסו ב"מוֹרַד בֵּית חוֹרֹן" ה' זרק עליהם אבנים גדולות שהרגו בהם רבים
בֵּית חוֹרֹן עֶלְיוֹן נזכרת בתיאור הגבול הדרומי של שבט אֶפְרָיִם שהגיע מהמזרח דרך עַטְרוֹת-אַדָּר, המשיך לבֵּית חוֹרֹן עֶלְיוֹן ומשם עד לגָּזֶר וליָם
בימי מלחמות שָׁאוּל בפְלִשְׁתִּים, חנו הפְלִשְׁתִּים בְמִכְמָשׂ ויצאו משם במסע הרס ל-3 כוונים - צפונה לעָפְרָה, מערבה לבֵּית חֹרוֹן, ובגֵּי הַצְּבֹעִים לכוון המדבר
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י פסוקים ט-י"א: ט
וַיָּבֹא אֲלֵיהֶם יְהוֹשֻׁעַ פִּתְאֹם כָּל הַלַּיְלָה עָלָה מִן הַגִּלְגָּל.
י
וַיְהֻמֵּם יְהוָה לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּם מַכָּה גְדוֹלָה בְּגִבְעוֹן וַיִּרְדְּפֵם דֶּרֶךְ מַעֲלֵה בֵית חוֹרֹן וַיַּכֵּם עַד עֲזֵקָה וְעַד מַקֵּדָה.
יא
וַיְהִי בְּנֻסָם מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵם בְּמוֹרַד בֵּית חוֹרֹן וַיהוָה הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן הַשָּׁמַיִם עַד עֲזֵקָה וַיָּמֻתוּ רַבִּים אֲשֶׁר מֵתוּ בְּאַבְנֵי הַבָּרָד מֵאֲשֶׁר הָרְגוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בֶּחָרֶב.
.
בֵּית חוֹרֹן עֶלְיוֹן נזכרת בתיאור הגבול הדרומי של שבט אֶפְרָיִם שהגיע מהמזרח דרך עַטְרוֹת-אַדָּר, המשיך לבֵּית חוֹרֹן עֶלְיוֹן ומשם עד לגָּזֶר וליָם
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק ט"ז פסוקים ב-ג, ה-ו: ב
וְיָצָא מִבֵּית אֵל לוּזָה וְעָבַר אֶל גְּבוּל הָאַרְכִּי עֲטָרוֹת.
ג
וְיָרַד יָמָּה אֶל גְּבוּל הַיַּפְלֵטִי עַד גְּבוּל בֵּית חוֹרֹן תַּחְתּוֹן וְעַד גָּזֶר וְהָיוּ תצאתו [תֹצְאֹתָיו] יָמָּה.
... ה
וַיְהִי גְּבוּל בְּנֵי אֶפְרַיִם לְמִשְׁפְּחֹתָם וַיְהִי גְּבוּל נַחֲלָתָם מִזְרָחָה עַטְרוֹת אַדָּר עַד בֵּית חוֹרֹן עֶלְיוֹן.
ו
וְיָצָא הַגְּבוּל הַיָּמָּה הַמִּכְמְתָת מִצָּפוֹן וְנָסַב הַגְּבוּל מִזְרָחָה תַּאֲנַת שִׁלֹה וְעָבַר אוֹתוֹ מִמִּזְרַח יָנוֹחָה.
. מדרום לגבול זה שכנה נחלת בִנְיָמִן, ובתיאור הגבול הצפוני של בִנְיָמִן מופיעה רשימת ערים דומה, אך נזכר שהגבול עבר מִנֶּגֶב\דרום לְבֵית חֹרוֹן תַּחְתּוֹן[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ח פסוקים י"א-י"ג: יא
וַיַּעַל גּוֹרַל מַטֵּה בְנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם וַיֵּצֵא גְּבוּל גּוֹרָלָם בֵּין בְּנֵי יְהוּדָה וּבֵין בְּנֵי יוֹסֵף.
יב
וַיְהִי לָהֶם הַגְּבוּל לִפְאַת צָפוֹנָה מִן הַיַּרְדֵּן וְעָלָה הַגְּבוּל אֶל כֶּתֶף יְרִיחוֹ מִצָּפוֹן וְעָלָה בָהָר יָמָּה והיה [וְהָיוּ] תֹּצְאֹתָיו מִדְבַּרָה בֵּית אָוֶן.
יג
וְעָבַר מִשָּׁם הַגְּבוּל לוּזָה אֶל כֶּתֶף לוּזָה נֶגְבָּה הִיא בֵּית אֵל וְיָרַד הַגְּבוּל עַטְרוֹת אַדָּר עַל הָהָר אֲשֶׁר מִנֶּגֶב לְבֵית חֹרוֹן תַּחְתּוֹן.
. בֵּית חוֹרוֹן הַתַּחְתּוֹן והָעֶלְיוֹן בכל אופן היו שייכות לשבט אֶפְרָיִם, ונמסר ששתיהן נוסדו ע"י שֶׁאֱרָה, בת שבט אֶפְרַיִם[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ז פסוק כ"ד: כד
וּבִתּוֹ שֶׁאֱרָה וַתִּבֶן אֶת בֵּית חוֹרוֹן הַתַּחְתּוֹן וְאֶת הָעֶלְיוֹן וְאֵת אֻזֵּן שֶׁאֱרָה.
. מאוחר יותר נזכרת "בֵּית חוֹרֹן" ברשימת ערי הלווים בנחלת אֶפְרָיִם שנמסרו ללויים בני קְהָת[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק כ"א פסוקים כ-כ"ב: כ
וּלְמִשְׁפְּחוֹת בְּנֵי קְהָת הַלְוִיִּם הַנּוֹתָרִים מִבְּנֵי קְהָת וַיְהִי עָרֵי גוֹרָלָם מִמַּטֵּה אֶפְרָיִם.
כא
וַיִּתְּנוּ לָהֶם אֶת עִיר מִקְלַט הָרֹצֵחַ אֶת שְׁכֶם וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ בְּהַר אֶפְרָיִם וְאֶת גֶּזֶר וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ.
כב
וְאֶת קִבְצַיִם וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ וְאֶת בֵּית חוֹרֹן וְאֶת מִגְרָשֶׁהָ עָרִים אַרְבַּע.
.
בימי מלחמות שָׁאוּל בפְלִשְׁתִּים, חנו הפְלִשְׁתִּים בְמִכְמָשׂ ויצאו משם במסע הרס ל-3 כוונים - צפונה לעָפְרָה, מערבה לבֵּית חֹרוֹן, ובגֵּי הַצְּבֹעִים לכוון המדבר
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ג פסוקים י"ז-י"ח: יז
וַיֵּצֵא הַמַּשְׁחִית מִמַּחֲנֵה פְלִשְׁתִּים שְׁלֹשָׁה רָאשִׁים הָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה אֶל דֶּרֶךְ עָפְרָה אֶל אֶרֶץ שׁוּעָל.
יח
וְהָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ בֵּית חֹרוֹן וְהָרֹאשׁ אֶחָד יִפְנֶה דֶּרֶךְ הַגְּבוּל הַנִּשְׁקָף עַל גֵּי הַצְּבֹעִים הַמִּדְבָּרָה.
. שְׁלֹמֹה ביצר את בֵּית חוֹרוֹן הָעֶלְיוֹן והַתַּחְתּוֹן (וערים נוספות) בחומות ושערים[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ח פסוקים ג-ה: ג
וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה חֲמָת צוֹבָה וַיֶּחֱזַק עָלֶיהָ.
ד
וַיִּבֶן אֶת תַּדְמֹר בַּמִּדְבָּר וְאֵת כָּל עָרֵי הַמִּסְכְּנוֹת אֲשֶׁר בָּנָה בַּחֲמָת.
ה
וַיִּבֶן אֶת בֵּית חוֹרוֹן הָעֶלְיוֹן וְאֶת בֵּית חוֹרוֹן הַתַּחְתּוֹן עָרֵי מָצוֹר חוֹמוֹת דְּלָתַיִם וּבְרִיחַ.
(בתיאור המקביל בספר מְלָכִים נזכרת רק בֵּית חֹרֹן תַּחְתּוֹן[^]מְלָכִים-א פרק ט פסוק י"ז: יז
וַיִּבֶן שְׁלֹמֹה אֶת גָּזֶר וְאֶת בֵּית חֹרֹן תַּחְתּוֹן.
). בֵּית חוֹרוֹן נזכרת לאחרונה בתולדות אֲמַצְיָהוּ מלך יְהוּדָה, אשר שכר גדוד של 100,000 חיילים מִיִּשְׂרָאֵל, אבל אח"כ שיחרר אותם בעקבות דברי שליח ה' "כִּי אֵין יְהוָה עִם יִשְׂרָאֵל כֹּל בְּנֵי אֶפְרָיִם". הגדוד שב לישראל בעודו כועס על העלבון, ובדרך פשט "בְּעָרֵי יְהוּדָה מִשֹּׁמְרוֹן וְעַד בֵּית חוֹרוֹן וַיַּכּוּ מֵהֶם שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַיָּבֹזּוּ בִּזָּה רַבָּה"[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ה פסוק י"ג: יג
וּבְנֵי הַגְּדוּד אֲשֶׁר הֵשִׁיב אֲמַצְיָהוּ מִלֶּכֶת עִמּוֹ לַמִּלְחָמָה וַיִּפְשְׁטוּ בְּעָרֵי יְהוּדָה מִשֹּׁמְרוֹן וְעַד בֵּית חוֹרוֹן וַיַּכּוּ מֵהֶם שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַיָּבֹזּוּ בִּזָּה רַבָּה.
.
זיהוי המקום
בֵּית חוֹרֹן עֶלְיוֹן ותַּחְתּוֹן היו כאמור זוג ערים באזור הגבול שבין נחלות אֶפְרָיִם ובִנְיָמִן. שתי הערים מזוהות בסבירות גבוהה עם הכפרים בית עור אל-פוקא (העליונה) ובית עור א-תחתא (התחתונה), וזאת בשל שימור השם, ובשל מקומם של הכפרים המתאים לתיאורים המקראיים והחוץ-מקראיים של בֵּית חוֹרֹן. כמו כן, בשני הכפרים נמצאו ממצאים מכל אורך תקופת הברזל (הישראלית), ובמקרה של בֵּית חוֹרֹן תחתון כנראה גם מתקופת הברונזה (הכנענית) וגם מתקופות מאוחרות יותר .
בֵּית חוֹרֹן תַּחְתּוֹן ועֶלְיוֹן נקראות מן הסתם על שם האל הכנעני חורון, אותו עבדו גם במצרים (בשם הורוס). המרחק בין זוג הערים הוא כ-4 ק"מ, ובֵּית חוֹרֹן תַּחְתּוֹן (בית עור א-תחתא) היא הגדולה מהשתיים, כנראה בשל מקומה הנוח יותר לחקלאות. לעתים נזכרת רק אחת מזוג הערים ולעתים המקום נקרא סתם "בֵּית חוֹרֹן" (וכך גם בכתובת של פרעה שִׁישַׁק - ראו להלן), ולא ברור אם הכוונה לאחת מהערים או לשתיהן יחדיו. גם בתיאור הגבול שבין אֶפְרָיִם לבִנְיָמִן נקרא כאמור המקום לחלופין בֵּית חוֹרֹן עֶלְיוֹן או בֵּית חוֹרֹן תַּחְתּוֹן.
דרך חשובה וקדומה המחברת בין הַשְּׁפֵלָה לבין גִּבְעוֹן ויְרוּשָׁלַיִם עוברת עדיין
בֵּית חוֹרֹן תַּחְתּוֹן ועֶלְיוֹן נקראות מן הסתם על שם האל הכנעני חורון, אותו עבדו גם במצרים (בשם הורוס). המרחק בין זוג הערים הוא כ-4 ק"מ, ובֵּית חוֹרֹן תַּחְתּוֹן (בית עור א-תחתא) היא הגדולה מהשתיים, כנראה בשל מקומה הנוח יותר לחקלאות. לעתים נזכרת רק אחת מזוג הערים ולעתים המקום נקרא סתם "בֵּית חוֹרֹן" (וכך גם בכתובת של פרעה שִׁישַׁק - ראו להלן), ולא ברור אם הכוונה לאחת מהערים או לשתיהן יחדיו. גם בתיאור הגבול שבין אֶפְרָיִם לבִנְיָמִן נקרא כאמור המקום לחלופין בֵּית חוֹרֹן עֶלְיוֹן או בֵּית חוֹרֹן תַּחְתּוֹן.
דרך חשובה וקדומה המחברת בין הַשְּׁפֵלָה לבין גִּבְעוֹן ויְרוּשָׁלַיִם עוברת עדיין
[*]בכביש 443 של היום
דרך בֵית חוֹרֹן, ונקראה על שמה "מַעֲלֵה" או "מוֹרַד" בֵית חוֹרֹן. דֶּרֶךְ בֵית חוֹרֹן שולטת על מדרונות תלולים משני צדדיה, אך היא לעתים בעצמה תלולה מאוד וצרה (על פי התלמוד הבבלי היה בה מקום רק לגמל אחד), כך שיש בה יתרונות לכובש ולאורב כאחד. כך כאמור רדף יְהוֹשֻׁעַ אחרי חמשת מלכי הָאֱמֹרִי במורד\מעלה בֵית חוֹרֹן וה' הכשיל אותם שם באבנים שהפיל עליהם. תבליט מצרי קדום מתאר את מסע הכיבוש של פרעה שִׁישַׁק בארץ ישראל בשנת 925 לפנה"ס לערך, בימי רְחַבְעָם מלך יְהוּדָה כפי שנזכר גם במקרא[^]מְלָכִים-א פרק י"ד פסוקים כ"ה-כ"ו: כה
וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם עָלָה שושק [שִׁישַׁק] מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל יְרוּשָׁלִָם.
כו
וַיִּקַּח אֶת אֹצְרוֹת בֵּית יְהוָה וְאֶת אוֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֶת הַכֹּל לָקָח וַיִּקַּח אֶת כָּל מָגִנֵּי הַזָּהָב אֲשֶׁר עָשָׂה שְׁלֹמֹה.
. התבליט מזכיר את בֵית חוֹרֹן אחרי ישובי השפלה ולפני גִּבְעוֹן[5]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמוד 250-249
, כך שמסתבר אולי ששִׁישַׁק עלה לכוון ירושלים דרך בֵית חוֹרֹן. על דרך בֵית חוֹרֹן נערכו אח"כ גם הקרבות החשובים בימי מרד החשמונאים ובימי המרד הגדול ברומאים (בשני המקרים היתה ידם של האורבים היהודים על העליונה).
פרקים המזכירים את בֵּית-חוֹרֹן
ציטוטים נבחרים