סיכום
מְנַשֶּׁה עולה למלוכה ביְהוּדָה בגיל 12, ומולך 55 שנים. הוא חוטא ומחטיא את יְהוּדָה בפולחן זר, וה' מודיע שיביא רעה על יְרוּשָׁלַיִם ויְהוּדָה. אָמוֹן בן מְנַשֶּׁה, מולך אחריו שנתיים עד שנרצח בביתו בידי עבדיו. "עַם הָאָרֶץ" מכה את הקושרים וממליך את יֹאשִׁיָּהוּ בנו.
תקציר
מלכות מְנַשֶּׁה וחטאיו: מְנַשֶּׁה בן חִזְקִיָּהוּ [^]מְלָכִים-ב פרק כ פסוק כ"א: כא
וַיִּשְׁכַּב חִזְקִיָּהוּ עִם אֲבֹתָיו וַיִּמְלֹךְ מְנַשֶּׁה בְנוֹ תַּחְתָּיו.
וחֶפְצִי-בָהּ עולה למלוכה בגיל 12 והוא מולך ביְרוּשָׁלַיִם 55 שנים, בהן הוא עושה מעשים רעים בעיני ה', כולל ההנהגה המחודשת של מִנְהָגֵי הפולחן המתועבים של הַגּוֹיִם תושבי הארץ לשעבר, שה' הוריש את אדמתם לבְּנֵי יִשְׂרָאֵל. |
א בֶּן שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה מְנַשֶּׁה בְמָלְכוֹ וַחֲמִשִּׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ חֶפְצִי בָהּ. ב וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹרִישׁ יְהוָה מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. |
מְנַשֶּׁה בונה שוב את בָּמוֹת הפולחן שהרס\אִבַּד חִזְקִיָּהוּ אָבִיו [^]מְלָכִים-ב פרק י"ח פסוקים א, ד: א
וַיְהִי בִּשְׁנַת שָׁלֹשׁ לְהוֹשֵׁעַ בֶּן אֵלָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל מָלַךְ חִזְקִיָּה בֶן אָחָז מֶלֶךְ יְהוּדָה.
... ד
הוּא הֵסִיר אֶת הַבָּמוֹת וְשִׁבַּר אֶת הַמַּצֵּבֹת וְכָרַת אֶת הָאֲשֵׁרָה וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה כִּי עַד הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ וַיִּקְרָא לוֹ נְחֻשְׁתָּן.
ומקים מזבחות לאל הבַּעַל ומקומות פולחן לאלת האֲשֵׁרָה[*]כנראה סביב עצים המקודשים לה כפי שעשה אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל
[^]
דְּבָרִים פרק ט"ז פסוק כ"א: כא
לֹא תִטַּע לְךָ אֲשֵׁרָה כָּל עֵץ אֵצֶל מִזְבַּח יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לָּךְ.
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ז פסוקים ל"ב-ל"ג: לב
וַיָּקֶם מִזְבֵּחַ לַבָּעַל בֵּית הַבַּעַל אֲשֶׁר בָּנָה בְּשֹׁמְרוֹן.
לג
וַיַּעַשׂ אַחְאָב אֶת הָאֲשֵׁרָה וַיּוֹסֶף אַחְאָב לַעֲשׂוֹת לְהַכְעִיס אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מִכֹּל מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנָיו.
ומחטיא כך את תושבי ממלכתו שמתחילים להשתחוות לצְבָא המאורות שבשָּׁמַיִם ולעבוד אותם[*]כלומר מְנַשֶּׁה ונתיניו עבדו כאלים גם את השמש, הירח והכוכבים . מְנַשֶּׁה בונה גם מִזְבְּחוֹת לעבודה זרה במקדש עצמו אשר בו תכנן ה' לְשַׁכֵּן את שמו ביְרוּשָׁלַיִם, ובונה מִזְבְּחוֹת לכל מאורות השָּׁמַיִם בשתי החצרות של המקדש[*]הכוונה כנראה לחצר "הַפְּנִימִית" ולחצר החיצונית "הַגְּדוֹלָה" שבמתחם הר הבית. החָצֵר הַפְּנִימִית .
[^]
מְלָכִים-א פרק ו פסוק ל"ו: לו
וַיִּבֶן אֶת הֶחָצֵר הַפְּנִימִית שְׁלֹשָׁה טוּרֵי גָזִית וְטוּר כְּרֻתֹת אֲרָזִים.
היתה מול אוּלָם הכניסה שבפתח המקדש, והיא כנראה החָצֵר "הָעֶלְיוֹנה" שהיתה בפתח בית ה' בימי יִרְמְיָהוּ
[^]
יִרְמְיָהוּ פרק ל"ו פסוק י: י
וַיִּקְרָא בָרוּךְ בַּסֵּפֶר אֶת דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ בֵּית יְהוָה בְּלִשְׁכַּת גְּמַרְיָהוּ בֶן שָׁפָן הַסֹּפֵר בֶּחָצֵר הָעֶלְיוֹן פֶּתַח שַׁעַר בֵּית יְהוָה הֶחָדָשׁ בְּאָזְנֵי כָּל הָעָם.
, להבדיל מהֶחָצֵר הַגְּדוֹלָה התחתונה שהקיפה גם את מבני הארמון הנמוכים יותר מהמקדש אשר נבנו בפסגת הר המוריה. בחָצֵר הפְּנִימִית הוצבו כלי המקדש הגדולים אשר שימשו את הכהנים, ולפיכך היא נקראה גם "חֲצַר הַכֹּהֲנִים"
[^]
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ד פסוק ט: ט
וַיַּעַשׂ חֲצַר הַכֹּהֲנִים וְהָעֲזָרָה הַגְּדוֹלָה וּדְלָתוֹת לָעֲזָרָה וְדַלְתוֹתֵיהֶם צִפָּה נְחֹשֶׁת.
. מסביב לכל המבנים של הר הבית כולל המקדש ושאר מבני הארמון נבנתה "הֶחָצֵר הַגְּדוֹלָה" שגם היא היתה מוקפת גדר עשויה אבני גָּזִית ואֲרָזִים בדומה לחָצֵר הַפְּנִימִית
[^]
מְלָכִים-א פרק ז פסוק י"ב: יב
וְחָצֵר הַגְּדוֹלָה סָבִיב שְׁלֹשָׁה טוּרִים גָּזִית וְטוּר כְּרֻתֹת אֲרָזִים וְלַחֲצַר בֵּית יְהוָה הַפְּנִימִית וּלְאֻלָם הַבָּיִת.
. |
ג וַיָּשָׁב וַיִּבֶן אֶת הַבָּמוֹת אֲשֶׁר אִבַּד חִזְקִיָּהוּ אָבִיו וַיָּקֶם מִזְבְּחֹת לַבַּעַל וַיַּעַשׂ אֲשֵׁרָה כַּאֲשֶׁר עָשָׂה אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וַיִּשְׁתַּחוּ לְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם וַיַּעֲבֹד אֹתָם. ד וּבָנָה מִזְבְּחֹת בְּבֵית יְהוָה אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה בִּירוּשָׁלִַם אָשִׂים אֶת שְׁמִי. ה וַיִּבֶן מִזְבְּחוֹת לְכָל צְבָא הַשָּׁמָיִם בִּשְׁתֵּי חַצְרוֹת בֵּית יְהוָה. |
מְנַשֶּׁה מעבִיר אֶת בְּנוֹ בָּאֵשׁ [*]מדובר בחלק מפולחן לאל המֹּלֶךְ האסור במפורש לפי התורה , ומשתמש בדרכים פסולות שהכעיסו מאוד את ה' כדי לנבא את העתיד בכך שהוא מעוֹנֵן
[^]
וַיִּקְרָא פרק י"ח פסוק כ"א: כא
וּמִזַּרְעֲךָ לֹא תִתֵּן לְהַעֲבִיר לַמֹּלֶךְ וְלֹא תְחַלֵּל אֶת שֵׁם אֱלֹהֶיךָ אֲנִי יְהוָה.
[^]
וַיִּקְרָא פרק כ פסוקים ד-ה: ד
וְאִם הַעְלֵם יַעְלִימוּ עַם הָאָרֶץ אֶת עֵינֵיהֶם מִן הָאִישׁ הַהוּא בְּתִתּוֹ מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ לְבִלְתִּי הָמִית אֹתוֹ.
ה
וְשַׂמְתִּי אֲנִי אֶת פָּנַי בָּאִישׁ הַהוּא וּבְמִשְׁפַּחְתּוֹ וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ וְאֵת כָּל הַזֹּנִים אַחֲרָיו לִזְנוֹת אַחֲרֵי הַמֹּלֶךְ מִקֶּרֶב עַמָּם.
, ואשר היה נהוג גם בימי אָחָז, סבו של מְנַשֶּׁה
[^]
מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוק ג: ג
וַיֵּלֶךְ בְּדֶרֶךְ מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וְגַם אֶת בְּנוֹ הֶעֱבִיר בָּאֵשׁ כְּתֹעֲבוֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹרִישׁ יְהוָה אֹתָם מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
. גם תושבי ממלכת יִשְׂרָאֵל נהגו במנהג פסול זה
[^]
מְלָכִים-ב פרק י"ז פסוק י"ז: יז
וַיַּעֲבִירוּ אֶת בְּנֵיהֶם וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם בָּאֵשׁ וַיִּקְסְמוּ קְסָמִים וַיְנַחֵשׁוּ וַיִּתְמַכְּרוּ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה לְהַכְעִיסוֹ.
.[*]כנראה בעזרת קריאת העתיד בַּצּוּרוֹת או בתנועות של העננים ומנחש, ומשתמש באוֹב וביִדְּעֹנִים[*]הָאֹבֹת וְהַיִּדְּעֹנִים היו מַפְנִים שאלות לרוחות המתים. "אוֹב וְיִדְּעֹנִי" נזכרו יחד עם ה"דֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים"
[^]
דְּבָרִים פרק י"ח פסוק י"א: יא
וְחֹבֵר חָבֶר וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים.
, וראו את סיפורו של המלך שָׁאוּל ש"הֵסִיר הָאֹבוֹת וְאֶת הַיִּדְּעֹנִים מֵהָאָרֶץ", אבל אח"כ הלך בעצמו אל "אֵשֶׁת בַּעֲלַת אוֹב בְּעֵין דּוֹר" כדי להעלות בעזרתה את שְׁמוּאֵל מהמתים ולהתייעץ איתו לגבי הקרב הקרוב עם הפְלִשְׁתִּים.[*]דרכי הניבוי הללו נאסרו במפורש על בני יִשְׂרָאֵל בתורה . מְנַשֶּׁה מציב פֶּסֶל לאלת הָאֲשֵׁרָה במקדש עצמו, שבו אמר ה' לדָוִד ולבנו שְׁלֹמֹה שהוא מתכנן לְשַׁכֵּן לָנֶצַח את שמו.
[^]
וַיִּקְרָא פרק י"ט פסוק ל"א: לא
אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֹבֹת וְאֶל הַיִּדְּעֹנִים אַל תְּבַקְשׁוּ לְטָמְאָה בָהֶם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.
[^]
וַיִּקְרָא פרק כ פסוקים ו-ז, כ"ז: ו
וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תִּפְנֶה אֶל הָאֹבֹת וְאֶל הַיִּדְּעֹנִים לִזְנוֹת אַחֲרֵיהֶם וְנָתַתִּי אֶת פָּנַי בַּנֶּפֶשׁ הַהִוא וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ מִקֶּרֶב עַמּוֹ.
ז
וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.
... כז
וְאִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יִהְיֶה בָהֶם אוֹב אוֹ יִדְּעֹנִי מוֹת יוּמָתוּ בָּאֶבֶן יִרְגְּמוּ אֹתָם דְּמֵיהֶם בָּם.
[^]
דְּבָרִים פרק י"ח פסוקים ט-י"ד: ט
כִּי אַתָּה בָּא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ לֹא תִלְמַד לַעֲשׂוֹת כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם הָהֵם.
י
לֹא יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ קֹסֵם קְסָמִים מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף.
יא
וְחֹבֵר חָבֶר וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים.
יב
כִּי תוֹעֲבַת יְהוָה כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה וּבִגְלַל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישׁ אוֹתָם מִפָּנֶיךָ.
יג
תָּמִים תִּהְיֶה עִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.
יד
כִּי הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם אֶל מְעֹנְנִים וְאֶל קֹסְמִים יִשְׁמָעוּ וְאַתָּה לֹא כֵן נָתַן לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.
|
ו וְהֶעֱבִיר אֶת בְּנוֹ בָּאֵשׁ וְעוֹנֵן וְנִחֵשׁ וְעָשָׂה אוֹב וְיִדְּעֹנִים הִרְבָּה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה לְהַכְעִיס. ז וַיָּשֶׂם אֶת פֶּסֶל הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר עָשָׂה בַּבַּיִת אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה אֶל דָּוִד וְאֶל שְׁלֹמֹה בְנוֹ בַּבַּיִת הַזֶּה וּבִירוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָשִׂים אֶת שְׁמִי לְעוֹלָם. |
כי ה' תכנן שלא להוסיף [*]אחרי שכבר הגלה את תושבי ממלכת יִשְׂרָאֵל מאדמתם להביא לנדודי עם יִשְׂרָאֵל מהארץ שנתן לאבותיהם, אם רק יקפידו לבצע את מצוותיו ואת המצוות שמסר להם מֹשֶׁה בתּוֹרָה. אבל בני יִשְׂרָאֵל לא שמעו למצוותיו ומְנַשֶּׁה התעה אותם והביא אותם לחטוא אף יותר מהַגּוֹיִם שה' הִשְׁמִיד מולם (בימי ההתנחלות בארץ). |
ח וְלֹא אֹסִיף לְהָנִיד רֶגֶל יִשְׂרָאֵל מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם רַק אִם יִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתִים וּלְכָל הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה אֹתָם עַבְדִּי מֹשֶׁה. ט וְלֹא שָׁמֵעוּ וַיַּתְעֵם מְנַשֶּׁה לַעֲשׂוֹת אֶת הָרָע מִן הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִשְׁמִיד יְהוָה מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. |
תגובת ה' לחטאי מְנַשֶּׁה: ה' מוסר לנביאיו את הדברים הבאים: בגלל שמְנַשֶּׁה עשה את כל המעשים המתועבים הללו שהיו רעים אפילו מהתועבות שעשו הָאֱמֹרִי לפניו [*]כלומר מנהגי הפולחן של מְנַשֶּׁה היו מתועבים אפילו ממעשיהם של הָאֱמֹרִי אשר ישבו בארץ לפני ימי ההתנחלות. הָאֱמֹרִי גורשו מן הארץ בגלל מעשיהם המתועבים, וכך גם יקרה לבני יִשְׂרָאֵל. , ובגלל שמְנַשֶּׁה החטיא גם את כל יְהוּדָה בפסילים\גִּלֻּלִים שהציב ברחבי ממלכתו[*]אָסָא מלך יְהוּדָה הסיר את הגִּלֻּלִים מרחבי יְהוּדָה , אז ה' יעניש את יְרוּשָׁלַיִם וִיהוּדָה בעונש ששמיעתו תגרום לצלצולים באוזני השומע
[^]
מְלָכִים-א פרק ט"ו פסוק י"ב: יב
וַיַּעֲבֵר הַקְּדֵשִׁים מִן הָאָרֶץ וַיָּסַר אֶת כָּל הַגִּלֻּלִים אֲשֶׁר עָשׂוּ אֲבֹתָיו.
. בין חטאיו של אַחְאָב מלך יִשְׂרָאֵל נמסר גם שהציב גִּלֻּלִים ברחבי ממלכתו, כפי שעשו הָאֱמֹרִי
[^]
מְלָכִים-א פרק כ"א פסוק כ"ו: כו
וַיַּתְעֵב מְאֹד לָלֶכֶת אַחֲרֵי הַגִּלֻּלִים כְּכֹל אֲשֶׁר עָשׂוּ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר הוֹרִישׁ יְהוָה מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
, והפולחן סביב הגִּלֻּלִים נזכר בין הסיבות לגלות יִשְׂרָאֵל
[^]
מְלָכִים-ב פרק י"ז פסוק י"ב: יב
וַיַּעַבְדוּ הַגִּלֻּלִים אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה לָהֶם לֹא תַעֲשׂוּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה.
.[*]ראו גם בשְׁמוּאֵל-א פרק ג פסוק י"א .
[^]
שְׁמוּאֵל-א פרק ג פסוק י"א: יא
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל שְׁמוּאֵל הִנֵּה אָנֹכִי עֹשֶׂה דָבָר בְּיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר כָּל שֹׁמְעוֹ תְּצִלֶּינָה שְׁתֵּי אָזְנָיו.
|
י וַיְדַבֵּר יְהוָה בְּיַד עֲבָדָיו הַנְּבִיאִים לֵאמֹר. יא יַעַן אֲשֶׁר עָשָׂה מְנַשֶּׁה מֶלֶךְ יְהוּדָה הַתֹּעֵבוֹת הָאֵלֶּה הֵרַע מִכֹּל אֲשֶׁר עָשׂוּ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר לְפָנָיו וַיַּחֲטִא גַם אֶת יְהוּדָה בְּגִלּוּלָיו. יב לָכֵן כֹּה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי מֵבִיא רָעָה עַל יְרוּשָׁלִַם וִיהוּדָה אֲשֶׁר כָּל שמעיו [שֹׁמְעָהּ] תִּצַּלְנָה שְׁתֵּי אָזְנָיו. |
כי ה' ימדוד את יוֹשְׁרָהּ של יְרוּשָׁלַיִם בקפידה כמו שבנאי בודק את יושרו של המבנה בעזרת חוט שעליו נטוייה מִשְׁקֹלֶת, וכמו שה' מדד את יוֹשְׁרָהּ של שֹׁמְרוֹן ושל שושלת מלכי יִשְׂרָאֵל מבֵּית אַחְאָב [*]שֹׁמְרוֹן בירת ממלכת יִשְׂרָאֵל מסמלת כאן את ממלכת יִשְׂרָאֵל כולה, כמו שיְרוּשָׁלַיִם מסמלת כאן את ממלכת יהוּדָה. ה' מדד ומצא חטאים רבים בממלכת יִשְׂרָאֵל ובבית אַחְאָב, ולכן הביא לגלות יִשְׂרָאֵל ולהשמדת בֵּית אַחְאָב . ה' ימצא חטאים רבים כשימדוד כך את יְרוּשָׁלַיִם, ולכן הוא יסיר את תושביה מארצם כמו שהסועד מוחה את כל שאריות האוכל מהַצַּלַּחַת, ואז הופך את הַצַּלַּחַת כדי למנוע הַנָּחָה של מאכלים נוספים בתוכה.
[^]
מְלָכִים-ב פרק י פסוקים י-י"א: י
דְּעוּ אֵפוֹא כִּי לֹא יִפֹּל מִדְּבַר יְהוָה אַרְצָה אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה עַל בֵּית אַחְאָב וַיהוָה עָשָׂה אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד עַבְדּוֹ אֵלִיָּהוּ.
יא
וַיַּךְ יֵהוּא אֵת כָּל הַנִּשְׁאָרִים לְבֵית אַחְאָב בְּיִזְרְעֶאל וְכָל גְּדֹלָיו וּמְיֻדָּעָיו וְכֹהֲנָיו עַד בִּלְתִּי הִשְׁאִיר לוֹ שָׂרִיד.
|
יג וְנָטִיתִי עַל יְרוּשָׁלִַם אֵת קָו שֹׁמְרוֹן וְאֶת מִשְׁקֹלֶת בֵּית אַחְאָב וּמָחִיתִי אֶת יְרוּשָׁלִַם כַּאֲשֶׁר יִמְחֶה אֶת הַצַּלַּחַת מָחָה וְהָפַךְ עַל פָּנֶיהָ. |
ה' ינטוש את שארית בני יִשְׂרָאֵל (שהם נחלת ה') שעוד נותרו בארץ [*]אחרי גלות ממלכת יִשְׂרָאֵל וימסור גם אותם ביד אֹיְבֵיהֶם אשר יבזזו\יָּשֹׁסּוּ אותם. |
יד וְנָטַשְׁתִּי אֵת שְׁאֵרִית נַחֲלָתִי וּנְתַתִּים בְּיַד אֹיְבֵיהֶם וְהָיוּ לְבַז וְלִמְשִׁסָּה לְכָל אֹיְבֵיהֶם. |
ה' יעשה כך בגלל שבני יִשְׂרָאֵל המשיכו לעשות מעשים רעים ולהכעיס את ה' מהיום שבו ה' הוציא את אבותיהם מעבדות במִּצְרַיִם ועד הַיּוֹם. מלבד כל החטאים הללו שבהם החטיא מְנַשֶּׁה את תושבי ממלכתו, הוא מרבה גם לשפוך דָּם רב של אנשים נקיים מכל חטא, עד שהדָּם ממלא את יְרוּשָׁלַיִם מקצה לקצה [*]מהשער\פתח\פֶּה שבקצה האחד שלה ועד לפתח שבקצה השני. ראו גם שימוש בבטוי "פֶּה לָפֶה" במְלָכִים-ב פרק י פסוק כ"א .
[^]
מְלָכִים-ב פרק י פסוק כ"א: כא
וַיִּשְׁלַח יֵהוּא בְּכָל יִשְׂרָאֵל וַיָּבֹאוּ כָּל עֹבְדֵי הַבַּעַל וְלֹא נִשְׁאַר אִישׁ אֲשֶׁר לֹא בָא וַיָּבֹאוּ בֵּית הַבַּעַל וַיִּמָּלֵא בֵית הַבַּעַל פֶּה לָפֶה.
. |
טו יַעַן אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת הָרַע בְּעֵינַי וַיִּהְיוּ מַכְעִסִים אֹתִי מִן הַיּוֹם אֲשֶׁר יָצְאוּ אֲבוֹתָם מִמִּצְרַיִם וְעַד הַיּוֹם הַזֶּה. טז וְגַם דָּם נָקִי שָׁפַךְ מְנַשֶּׁה הַרְבֵּה מְאֹד עַד אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת יְרוּשָׁלִַם פֶּה לָפֶה לְבַד מֵחַטָּאתוֹ אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יְהוּדָה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה. |
שאר תולדות מְנַשֶּׁה וחטאיו מתועדים בסֵפֶר "דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה" [*]שם תועדו גם תולדות כל שאר מלכי יְהוּדָה מרְחַבְעָם . מְנַשֶּׁה מת ומובא לקבורה בסמוך לאחוזת הקבר של אֲבֹתָיו, בְּגַן ארמונו ביְרוּשָׁלַיִם שנקרא "גַן עֻזָּא"
[^]
מְלָכִים-א פרק י"ד פסוק כ"ט: כט
וְיֶתֶר דִּבְרֵי רְחַבְעָם וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה הֲלֹא הֵמָּה כְתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה.
ועד יְהוֹיָקִים
[^]
מְלָכִים-ב פרק כ"ד פסוק ה: ה
וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹיָקִים וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה.
(יְהוֹיָכִין וצִדְקִיָּהוּ שמלכו אחרי יְהוֹיָקִים יצאו לגלות).[*]הגן נקרא אולי על שם עֻזִּיָּהוּ מלך יְהוּדָה שבימיו הוא נִנְטַע, או אולי כיוון שהוא נמצא במקום שנקרא "פֶּרֶץ עֻזָּא" כיוון ששם המית ה' את עֻזָּא אחרי שנגע בטעות באֲרוֹן הברית במהלך התהלוכה שבא הובא האֲרוֹן ליְרוּשָׁלַיִם . אָמוֹן בן מְנַשֶּׁה עולה למלוכה אחריו.
[^]
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק י"ג פסוקים ט-י"א: ט
וַיָּבֹאוּ עַד גֹּרֶן כִּידֹן וַיִּשְׁלַח עֻזָּא אֶת יָדוֹ לֶאֱחֹז אֶת הָאָרוֹן כִּי שָׁמְטוּ הַבָּקָר.
י
וַיִּחַר אַף יְהוָה בְּעֻזָּא וַיַּכֵּהוּ עַל אֲשֶׁר שָׁלַח יָדוֹ עַל הָאָרוֹן וַיָּמָת שָׁם לִפְנֵי אֱלֹהִים.
יא
וַיִּחַר לְדָוִיד כִּי פָרַץ יְהוָה פֶּרֶץ בְּעֻזָּא וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם הַהוּא פֶּרֶץ עֻזָּא עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
. |
יז וְיֶתֶר דִּבְרֵי מְנַשֶּׁה וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה וְחַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה. יח וַיִּשְׁכַּב מְנַשֶּׁה עִם אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר בְּגַן בֵּיתוֹ בְּגַן עֻזָּא וַיִּמְלֹךְ אָמוֹן בְּנוֹ תַּחְתָּיו. |
מלכות אָמוֹן: אָמוֹן בן מְנַשֶּׁה ומְשֻׁלֶּמֶת בַּת חָרוּץ מיָטְבָה עולה למלוכה בגיל 22 והוא מולך שנתיים ביְרוּשָׁלַיִם, בהן הוא עושה מעשים רעים בעיני ה' כמו שעשה אביו. |
יט בֶּן עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה אָמוֹן בְּמָלְכוֹ וּשְׁתַּיִם שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ מְשֻׁלֶּמֶת בַּת חָרוּץ מִן יָטְבָה. כ וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה כַּאֲשֶׁר עָשָׂה מְנַשֶּׁה אָבִיו. |
גם אָמוֹן עובד את הפסילים\גִּלֻּלִים כפי שעשה אביו [*]ראו פסוק י"א למעלה ותושבי ממלכתו משתחווים לפניהם. כך עוזב גם אָמוֹן את ה' אלוהי אֲבֹתָיו ואינו הולך בדרך שצווה ה'.
[^]
מְלָכִים-ב פרק כ"א פסוק י"א: יא
יַעַן אֲשֶׁר עָשָׂה מְנַשֶּׁה מֶלֶךְ יְהוּדָה הַתֹּעֵבוֹת הָאֵלֶּה הֵרַע מִכֹּל אֲשֶׁר עָשׂוּ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר לְפָנָיו וַיַּחֲטִא גַם אֶת יְהוּדָה בְּגִלּוּלָיו.
|
כא וַיֵּלֶךְ בְּכָל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הָלַךְ אָבִיו וַיַּעֲבֹד אֶת הַגִּלֻּלִים אֲשֶׁר עָבַד אָבִיו וַיִּשְׁתַּחוּ לָהֶם. כב וַיַּעֲזֹב אֶת יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתָיו וְלֹא הָלַךְ בְּדֶרֶךְ יְהוָה. |
עבדיו של אָמוֹן קושרים קשר כנגדו ורוצחים אותו בארמונו. בני "עַם הָאָרֶץ" הורגים\מכים את כל מי שהשתתף בקשר, וממליכים את יֹאשִׁיָּהוּ בן אָמוֹן על יְהוּדָה. |
כג וַיִּקְשְׁרוּ עַבְדֵי אָמוֹן עָלָיו וַיָּמִיתוּ אֶת הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ. כד וַיַּךְ עַם הָאָרֶץ אֵת כָּל הַקֹּשְׁרִים עַל הַמֶּלֶךְ אָמוֹן וַיַּמְלִיכוּ עַם הָאָרֶץ אֶת יֹאשִׁיָּהוּ בְנוֹ תַּחְתָּיו. |
שאר תולדות אָמוֹן מתועדים בסֵפֶר "דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה" [*]ראו על ספר זה בפירוש לפסוק י"ז למעלה . אָמוֹן נקבר כמו אביו בגַן עֻזָּא[*]ראו על גַן עֻזָּא בפירוש לפסוק י"ח למעלה , ויֹאשִׁיָּהוּ בְנוֹ מולך אחריו. |
כה וְיֶתֶר דִּבְרֵי אָמוֹן אֲשֶׁר עָשָׂה הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה. כו וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בִּקְבֻרָתוֹ בְּגַן עֻזָּא וַיִּמְלֹךְ יֹאשִׁיָּהוּ בְנוֹ תַּחְתָּיו. |
ציטוטים נבחרים
פסוקים | |
---|---|
י"ב | לָכֵן כֹּה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: הִנְנִי מֵבִיא רָעָה עַל יְרוּשָׁלִַם וִיהוּדָה, אֲשֶׁר כָּל שֹׁמְעָהּ תִּצַּלְנָה שְׁתֵּי אָזְנָיו. |
כ"ג- כ"ד | וַיִּקְשְׁרוּ עַבְדֵי אָמוֹן עָלָיו, וַיָּמִיתוּ אֶת הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ. כד וַיַּךְ עַם הָאָרֶץ אֵת כָּל הַקֹּשְׁרִים עַל הַמֶּלֶךְ אָמוֹן, וַיַּמְלִיכוּ עַם הָאָרֶץ אֶת יֹאשִׁיָּהוּ בְנוֹ תַּחְתָּיו. |