|
רְצִין במקרא
בימי מְנַחֵם מלך יִשְׂרָאֵל עלה פוּל (תִּגְלַת פְּלֶסֶר?) מלך אַשּׁוּר על הארץ. מְנַחֵם נאלץ לשלם לו תמורת מלכותו 100 כיכרות כסף שהשיג במיסים כבדים על נכבדי העם, ומלך אַשּׁוּר עזב את הארץ
בינתיים בימי יוֹתָם מלך יְהוּדָה, החלו רְצִין מלך אֲרָם, וְפֶּקַח מלך יִשְׂרָאֵל לתקוף את יְהוּדָה
אָחָז קרא לעזרת תִּגְלַת פְּלֶסֶר מֶּלֶךְ אַשּׁוּר כנגד יִשְׂרָאֵל ואֲרָם ושלח לו שוחד מאוצרות המקדש, ומלך אַשּׁוּר נענה לבקשתו ותקף את אֲרָם. בנו של יְשַׁעְיָהוּ "מַהֵר שָׁלָל חָשׁ בַּז" עוד לא הספיק לגדול מספיק כדי לקרוא 'אָבִי וְאִמִּי', כאשר כבר עזבו צבאות אֲרָם ויִשְׂרָאֵל את הארץ בשל פלישת אַשּׁוּר
גרסת הכתיב של מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוק ו
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוקים י"ט-כ: יט
בָּא פוּל מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל הָאָרֶץ וַיִּתֵּן מְנַחֵם לְפוּל אֶלֶף כִּכַּר כָּסֶף לִהְיוֹת יָדָיו אִתּוֹ לְהַחֲזִיק הַמַּמְלָכָה בְּיָדוֹ.
כ
וַיֹּצֵא מְנַחֵם אֶת הַכֶּסֶף עַל יִשְׂרָאֵל עַל כָּל גִּבּוֹרֵי הַחַיִל לָתֵת לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר חֲמִשִּׁים שְׁקָלִים כֶּסֶף לְאִישׁ אֶחָד וַיָּשָׁב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְלֹא עָמַד שָׁם בָּאָרֶץ.
. מאוחר יותר בימי פֶּקַח מלך יִשְׂרָאֵל עלה תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר שוב על יִשְׂרָאֵל וקרע ממנה את הגִּלְעָד הגָּלִיל ואת ארץ נַפְתָּלִי (כולל את עִיּוֹן, אָבֵל בֵּית מַעֲכָה, יָנוֹחַ, קֶדֶשׁ בַּגָּלִיל וחָצוֹר) והגלה את תושביהם לאַשּׁוּר[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק כ"ט: כט
בִּימֵי פֶּקַח מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בָּא תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּקַּח אֶת עִיּוֹן וְאֶת אָבֵל בֵּית מַעֲכָה וְאֶת יָנוֹחַ וְאֶת קֶדֶשׁ וְאֶת חָצוֹר וְאֶת הַגִּלְעָד וְאֶת הַגָּלִילָה כֹּל אֶרֶץ נַפְתָּלִי וַיַּגְלֵם אַשּׁוּרָה.
.
בינתיים בימי יוֹתָם מלך יְהוּדָה, החלו רְצִין מלך אֲרָם, וְפֶּקַח מלך יִשְׂרָאֵל לתקוף את יְהוּדָה
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוקים ל"ו-ל"ז: לו
וְיֶתֶר דִּבְרֵי יוֹתָם אֲשֶׁר עָשָׂה הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יְהוּדָה.
לז
בַּיָּמִים הָהֵם הֵחֵל יְהוָה לְהַשְׁלִיחַ בִּיהוּדָה רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם וְאֵת פֶּקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ.
. בימי אָחָז בן יוֹתָם המשיכו רְצִין וְפֶּקַח לפלוש ליְהוּדָה[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ח פסוקים ה-ח: ה
וַיִּתְּנֵהוּ יְהוָה אֱלֹהָיו בְּיַד מֶלֶךְ אֲרָם וַיַּכּוּ בוֹ וַיִּשְׁבּוּ מִמֶּנּוּ שִׁבְיָה גְדוֹלָה וַיָּבִיאוּ דַּרְמָשֶׂק וְגַם בְּיַד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל נִתָּן וַיַּךְ בּוֹ מַכָּה גְדוֹלָה.
ו
וַיַּהֲרֹג פֶּקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ בִּיהוּדָה מֵאָה וְעֶשְׂרִים אֶלֶף בְּיוֹם אֶחָד הַכֹּל בְּנֵי חָיִל בְּעָזְבָם אֶת יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתָם.
ז
וַיַּהֲרֹג זִכְרִי גִּבּוֹר אֶפְרַיִם אֶת מַעֲשֵׂיָהוּ בֶּן הַמֶּלֶךְ וְאֶת עַזְרִיקָם נְגִיד הַבָּיִת וְאֶת אֶלְקָנָה מִשְׁנֵה הַמֶּלֶךְ.
ח
וַיִּשְׁבּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֲחֵיהֶם מָאתַיִם אֶלֶף נָשִׁים בָּנִים וּבָנוֹת וְגַם שָׁלָל רָב בָּזְזוּ מֵהֶם וַיָּבִיאוּ אֶת הַשָּׁלָל לְשֹׁמְרוֹן.
במטרה להמליך את מועמדם בֶּן טָבְאַל על יְהוּדָה[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ז פסוקים ה-ו: ה
יַעַן כִּי יָעַץ עָלֶיךָ אֲרָם רָעָה אֶפְרַיִם וּבֶן רְמַלְיָהוּ לֵאמֹר.
ו
נַעֲלֶה בִיהוּדָה וּנְקִיצֶנָּה וְנַבְקִעֶנָּה אֵלֵינוּ וְנַמְלִיךְ מֶלֶךְ בְּתוֹכָהּ אֵת בֶּן טָבְאַל.
, ולבסוף הם גם שמו מצור על אָחָז יְרוּשָׁלַיִם אך לא הצליחו להכניעו[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוק ה: ה
אָז יַעֲלֶה רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם וּפֶקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל יְרוּשָׁלִַם לַמִּלְחָמָה וַיָּצֻרוּ עַל אָחָז וְלֹא יָכְלוּ לְהִלָּחֵם.
. הנביא יְשַׁעְיָהוּ יצא עם בנו לקראת אָחָז ב"בְּרֵכָה הָעֶלְיוֹנָה"[*]ששכנה כמשוער בבריכות הצאן שמצפון להר הבית או באזור מעיין הגיחון שבמזרח עיר דוד
. יְשַׁעְיָהוּ עודד את אָחָז בטענה שהמלכים הפולשים חלשים מהנדמה לו ("שְּׁנֵי זַנְבוֹת הָאוּדִים הָעֲשֵׁנִים הָאֵלֶּה")[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ז פסוקים א-ד: א
וַיְהִי בִּימֵי אָחָז בֶּן יוֹתָם בֶּן עֻזִּיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה עָלָה רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם וּפֶקַח בֶּן רְמַלְיָהוּ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל יְרוּשָׁלִַם לַמִּלְחָמָה עָלֶיהָ וְלֹא יָכֹל לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ.
ב
וַיֻּגַּד לְבֵית דָּוִד לֵאמֹר נָחָה אֲרָם עַל אֶפְרָיִם וַיָּנַע לְבָבוֹ וּלְבַב עַמּוֹ כְּנוֹעַ עֲצֵי יַעַר מִפְּנֵי רוּחַ.
ג
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְשַׁעְיָהוּ צֵא נָא לִקְרַאת אָחָז אַתָּה וּשְׁאָר יָשׁוּב בְּנֶךָ אֶל קְצֵה תְּעָלַת הַבְּרֵכָה הָעֶלְיוֹנָה אֶל מְסִלַּת שְׂדֵה כוֹבֵס.
ד
וְאָמַרְתָּ אֵלָיו הִשָּׁמֵר וְהַשְׁקֵט אַל תִּירָא וּלְבָבְךָ אַל יֵרַךְ מִשְּׁנֵי זַנְבוֹת הָאוּדִים הָעֲשֵׁנִים הָאֵלֶּה בָּחֳרִי אַף רְצִין וַאֲרָם וּבֶן רְמַלְיָהוּ.
. ה' לא יאפשר להם להצליח והם וממלכתם יִפְּלוּ בקרוב[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ז פסוקים ז-ט: ז
כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה לֹא תָקוּם וְלֹא תִהְיֶה.
ח
כִּי רֹאשׁ אֲרָם דַּמֶּשֶׂק וְרֹאשׁ דַּמֶּשֶׂק רְצִין וּבְעוֹד שִׁשִּׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה יֵחַת אֶפְרַיִם מֵעָם.
ט
וְרֹאשׁ אֶפְרַיִם שֹׁמְרוֹן וְרֹאשׁ שֹׁמְרוֹן בֶּן רְמַלְיָהוּ אִם לֹא תַאֲמִינוּ כִּי לֹא תֵאָמֵנוּ.
.
אָחָז קרא לעזרת תִּגְלַת פְּלֶסֶר מֶּלֶךְ אַשּׁוּר כנגד יִשְׂרָאֵל ואֲרָם ושלח לו שוחד מאוצרות המקדש, ומלך אַשּׁוּר נענה לבקשתו ותקף את אֲרָם. בנו של יְשַׁעְיָהוּ "מַהֵר שָׁלָל חָשׁ בַּז" עוד לא הספיק לגדול מספיק כדי לקרוא 'אָבִי וְאִמִּי', כאשר כבר עזבו צבאות אֲרָם ויִשְׂרָאֵל את הארץ בשל פלישת אַשּׁוּר
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ח פסוקים ג-ד: ג
וָאֶקְרַב אֶל הַנְּבִיאָה וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי קְרָא שְׁמוֹ מַהֵר שָׁלָל חָשׁ בַּז.
ד
כִּי בְּטֶרֶם יֵדַע הַנַּעַר קְרֹא אָבִי וְאִמִּי יִשָּׂא אֶת חֵיל דַּמֶּשֶׂק וְאֵת שְׁלַל שֹׁמְרוֹן לִפְנֵי מֶלֶךְ אַשּׁוּר.
. אבל יְשַׁעְיָהוּ הזהיר שהשמחה על גורל רְצִין וּבֶן רְמַלְיָהוּ אינה במקום כיוון שבקרוב כוחות אַשּׁוּר גם ישטפו באופן דומה את יְהוּדָה[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ח פסוקים ו-ח: ו
יַעַן כִּי מָאַס הָעָם הַזֶּה אֵת מֵי הַשִּׁלֹחַ הַהֹלְכִים לְאַט וּמְשׂוֹשׂ אֶת רְצִין וּבֶן רְמַלְיָהוּ.
ז
וְלָכֵן הִנֵּה אֲדֹנָי מַעֲלֶה עֲלֵיהֶם אֶת מֵי הַנָּהָר הָעֲצוּמִים וְהָרַבִּים אֶת מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְאֶת כָּל כְּבוֹדוֹ וְעָלָה עַל כָּל אֲפִיקָיו וְהָלַךְ עַל כָּל גְּדוֹתָיו.
ח
וְחָלַף בִּיהוּדָה שָׁטַף וְעָבַר עַד צַוָּאר יַגִּיעַ וְהָיָה מֻטּוֹת כְּנָפָיו מְלֹא רֹחַב אַרְצְךָ עִמָּנוּ אֵל.
, כפי שאמנם קרה עם פלישת סַנְחֵרִיב ליְהוּדָה שנים לא רבות אח"כ. יְשַׁעְיָהוּ ניבא גם שה' יחזק את אויבי רְצִין ושיִשְׂרָאֵל תותקף מכל הָעֲבָרִים[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ט פסוקים י-י"א: י
וַיְשַׂגֵּב יְהוָה אֶת צָרֵי רְצִין עָלָיו וְאֶת אֹיְבָיו יְסַכְסֵךְ.
יא
אֲרָם מִקֶּדֶם וּפְלִשְׁתִּים מֵאָחוֹר וַיֹּאכְלוּ אֶת יִשְׂרָאֵל בְּכָל פֶּה בְּכָל זֹאת לֹא שָׁב אַפּוֹ וְעוֹד יָדוֹ נְטוּיָה.
. בכל אופן, תִּגְלַת פְּלֶסֶר כבש את דַּמֶּשֶׂק, הגלה את תושביה והרג את רְצִין. אָחָז הלך לפגוש את תִּגְלַת פְּלֶסֶר בדַּמֶּשֶׂק, וראה שם מִּזְבֵּחַ ואח"כ שלח את תוכניתו לאוּרִיָּה הַכֹּהֵן כדי שיכין מִּזְבֵּחַ דומה בחצר המקדש שביְרוּשָׁלַיִם[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוקים ז-י: ז
וַיִּשְׁלַח אָחָז מַלְאָכִים אֶל תִּגְלַת פְּלֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר לֵאמֹר עַבְדְּךָ וּבִנְךָ אָנִי עֲלֵה וְהוֹשִׁעֵנִי מִכַּף מֶלֶךְ אֲרָם וּמִכַּף מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל הַקּוֹמִים עָלָי.
ח
וַיִּקַּח אָחָז אֶת הַכֶּסֶף וְאֶת הַזָּהָב הַנִּמְצָא בֵּית יְהוָה וּבְאֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ וַיִּשְׁלַח לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר שֹׁחַד.
ט
וַיִּשְׁמַע אֵלָיו מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיַּעַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶל דַּמֶּשֶׂק וַיִּתְפְּשֶׂהָ וַיַּגְלֶהָ קִירָה וְאֶת רְצִין הֵמִית.
י
וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ אָחָז לִקְרַאת תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר דּוּמֶּשֶׂק וַיַּרְא אֶת הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר בְּדַמָּשֶׂק וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ אָחָז אֶל אוּרִיָּה הַכֹּהֵן אֶת דְּמוּת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת תַּבְנִיתוֹ לְכָל מַעֲשֵׂהוּ.
.
גרסת הכתיב של מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוק ו
[^]
מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוק ו: ו
בָּעֵת הַהִיא הֵשִׁיב רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם אֶת אֵילַת לַאֲרָם וַיְנַשֵּׁל אֶת הַיְהוּדִים מֵאֵילוֹת וארמים [וַאֲדוֹמִים] בָּאוּ אֵילַת וַיֵּשְׁבוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
מספרת בטעות שבימי אָחָז השיב רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם את אֵילַת לאֲרָם ולארמים, כאשר למעשה היה זה מֶלֶךְ אֱדוֹם שהשיב את אֵילַת לאֲדוֹמִים. גרסת הקרי מתקנת חלקית את הטעות ומוסרת שמדובר באֲדוֹמִים[*]אֱדוֹם כבשה אולי את אֵילַת במהלך המרד שלה ביְהוּדָה בימי יְהוֹרָם מֶלֶךְ יְהוּדָה
.
[^]
מְלָכִים-ב פרק ח פסוקים כ-כ"ב: כ
בְּיָמָיו פָּשַׁע אֱדוֹם מִתַּחַת יַד יְהוּדָה וַיַּמְלִכוּ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ.
כא
וַיַּעֲבֹר יוֹרָם צָעִירָה וְכָל הָרֶכֶב עִמּוֹ וַיְהִי הוּא קָם לַיְלָה וַיַּכֶּה אֶת אֱדוֹם הַסֹּבֵיב אֵלָיו וְאֵת שָׂרֵי הָרֶכֶב וַיָּנָס הָעָם לְאֹהָלָיו.
כב
וַיִּפְשַׁע אֱדוֹם מִתַּחַת יַד יְהוּדָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה אָז תִּפְשַׁע לִבְנָה בָּעֵת הַהִיא.
. מאוחר יותר נלחם אֲמַצְיָה בהצלחה באֱדוֹם
[^]
מְלָכִים-ב פרק י"ד פסוק ז: ז
הוּא הִכָּה אֶת אֱדוֹם בְּגֵיא המלח [מֶלַח] עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים וְתָפַשׂ אֶת הַסֶּלַע בַּמִּלְחָמָה וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָהּ יָקְתְאֵל עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
ובנו עֻזִּיָּהוּ השיב את אֵילַת ליְהוּדָה
[^]
מְלָכִים-ב פרק י"ד פסוקים כ"א-כ"ב: כא
וַיִּקְחוּ כָּל עַם יְהוּדָה אֶת עֲזַרְיָה וְהוּא בֶּן שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה וַיַּמְלִכוּ אֹתוֹ תַּחַת אָבִיו אֲמַצְיָהוּ.
כב
הוּא בָּנָה אֶת אֵילַת וַיְשִׁבֶהָ לִיהוּדָה אַחֲרֵי שְׁכַב הַמֶּלֶךְ עִם אֲבֹתָיו.
, אך כאמור בימי אָחָז השיבו האֲדוֹמִים לעצמם את העיר.
רְצִין ההסטורי
רְצִין היה מלכה האחרון של ממלכת אֲרַם דַמָּשֶׂק עד שזו נפלה בידי האימפריה האַשּׁוּרִית. על פי כתובת אַשּׁוּרִית היה מוצאו של רְצִין מהעיר האדארה (כמשוער עדרה השוכנת כ-20 ק"מ מצפון מזרח לדַמָּשֶׂק) והוא לא השתייך למשפחת המלוכה הקודמת, ולכן יש המשערים שתפס את השלטון בכח
ממלכת יְהוּדָה נחלשה בעקבות כשלון המרד של עֻזִּיָּהוּ בתִּגְלַת פִּלְאֶסֶר
רְצִין ביקש לארגן ברית כנגד אַשּׁוּר שוודאי לא היתה מוכנה לסבול את התעצמותה זו של ממלכת אֲרָם. הוא צירף לצדו את חִירָם מֶלֶךְ צֹר, את מִתִנְתִ מֶלֶךְ אַשְׁקְלוֹן, את שַׁמְשִׂ מלכת הערבים בעבר הירדן, ואת פֶּקַח ששלט עוד על ממלכת יִשְׂרָאֵל המתדלדלת. כשאָחָז מֶלֶךְ יְהוּדָה סירב להצטרף לברית האנטי-אַשּׁוּרִית, עלו רְצִין ופֶּקַח על יְהוּדָה ושמו מצור על יְרוּשָׁלַיִם כדי להמליך במקום אָחָז את בֶּן טָבְאַל שיָסוּר יותר למשמעתם. כמסופר במקרא, אָחָז פנה לעזרת תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר שאמנם בא לטפל במורדים בסדרת מסעות שערך בין השנים 732-734 לפנה"ס, כפי שמתואר בכתובות אַשּׁוּרִית שסיפרו את תולדות מלחמותיו. תחילה הוא כבש והחריב את הערים המורדות בפניקיה (צֹר וצִידֹן), אח"כ הוא הכה את שַׁמְשִׂ ואת ממלכת אֲרַם דַמָּשֶׂק, אך לא הצליח לכבוש את העיר דַמָּשֶׂק עצמה שאליה נמלט רְצִין. לבסוף כבש תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר את דַמָּשֶׂק, הרג את רְצִין (על פי המקרא), סיפח את מחוזות הממלכה לאַשּׁוּר, והוציא לגלות רבים מתושביה, ובכך בא הקץ על ממלכת אֲרַם דַמָּשֶׂק.
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ז, עמוד 432
. בתחילה שמר רְצִין על נאמנות לתִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מלך אַשּׁוּר והוא נזכר ברשימת מעלי המסים לאַשּׁוּר יחד עם מְנַחֵם מלך יִשְׂרָאֵל ושליטים אחרים באזור (בשנים 738-740 לפנה"ס).
ממלכת יְהוּדָה נחלשה בעקבות כשלון המרד של עֻזִּיָּהוּ בתִּגְלַת פִּלְאֶסֶר
[*]זאת אם מקבלים את הזיהוי של עֻזִּיָּהוּ עם אַזְרִיָאֻ מארץ יאודי הנזכר בכתובת של תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר כמלך שהוביל ברית של מדינות בסוריה נגד אַשּׁוּר והובס באזור חֲמָת שבסוריה
, וגם ממלכת יִשְׂרָאֵל היתה בשפל אחרי סדרה רצופה של הפיכות שלטון בעקבות רציחתו של זְכַרְיָה המלך האחרון לבית יֵהוּא. רְצִין ניצל את מצבם המעורער של ממלכות יְהוּדָה ויִשְׂרָאֵל כדי להרחיב שוב את תחומי ממלכתו ואת השפעתה על מדינות האזור. על פי כתובות של תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר השתרעה ממלכת אֲרָם המורחבת בימיו מהר הַלְּבָנוֹן ועד הַגִּלְעָד. על פי הכתיב של [*]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 130
.מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוק ומְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוק ו: ו
בָּעֵת הַהִיא הֵשִׁיב רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם אֶת אֵילַת לַאֲרָם וַיְנַשֵּׁל אֶת הַיְהוּדִים מֵאֵילוֹת וארמים [וַאֲדוֹמִים] בָּאוּ אֵילַת וַיֵּשְׁבוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
הגיעו כוחותיו של רְצִין גם עד לאֵילַת אותה לקח מממלכת יְהוּדָה, אך כאמור מקובל לפרש את האזכור של רְצִין כאן כטעות סופרים - ראו למעלה בסוף ההסבר על האזכורים של רְצִין במקרא.
רְצִין ביקש לארגן ברית כנגד אַשּׁוּר שוודאי לא היתה מוכנה לסבול את התעצמותה זו של ממלכת אֲרָם. הוא צירף לצדו את חִירָם מֶלֶךְ צֹר, את מִתִנְתִ מֶלֶךְ אַשְׁקְלוֹן, את שַׁמְשִׂ מלכת הערבים בעבר הירדן, ואת פֶּקַח ששלט עוד על ממלכת יִשְׂרָאֵל המתדלדלת. כשאָחָז מֶלֶךְ יְהוּדָה סירב להצטרף לברית האנטי-אַשּׁוּרִית, עלו רְצִין ופֶּקַח על יְהוּדָה ושמו מצור על יְרוּשָׁלַיִם כדי להמליך במקום אָחָז את בֶּן טָבְאַל שיָסוּר יותר למשמעתם. כמסופר במקרא, אָחָז פנה לעזרת תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר שאמנם בא לטפל במורדים בסדרת מסעות שערך בין השנים 732-734 לפנה"ס, כפי שמתואר בכתובות אַשּׁוּרִית שסיפרו את תולדות מלחמותיו. תחילה הוא כבש והחריב את הערים המורדות בפניקיה (צֹר וצִידֹן), אח"כ הוא הכה את שַׁמְשִׂ ואת ממלכת אֲרַם דַמָּשֶׂק, אך לא הצליח לכבוש את העיר דַמָּשֶׂק עצמה שאליה נמלט רְצִין. לבסוף כבש תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר את דַמָּשֶׂק, הרג את רְצִין (על פי המקרא), סיפח את מחוזות הממלכה לאַשּׁוּר, והוציא לגלות רבים מתושביה, ובכך בא הקץ על ממלכת אֲרַם דַמָּשֶׂק.
פרקים המזכירים את רְצִין
ציטוטים נבחרים