עיר
מִּצְפֶּה
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Aerial photo of Tel a-Nasba. By דניאל צבי, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
תל א-נצבה
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

NABI SAMUEL 1. By AVRAHAM GRAICER, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
נַבִּי-סַמוּאֵל
רמת זיהוי : 2 - זיהוי מקובל
כנויים נוספים : תל א-נַּצְבֶּה
מִּצְפֶּה במקרא
מִּצְפֶּה\מִּצְפָּה נזכרת ברשימת ערי בִנְיָמִן בין גִּבְעוֹן וְהָרָמָה וּבְאֵרוֹת לבין הַכְּפִירָה וְהַמֹּצָה
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ח פסוקים כ"א, כ"ה-כ"ו: כא וְהָיוּ הֶעָרִים לְמַטֵּה בְּנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחוֹתֵיהֶם יְרִיחוֹ וּבֵית חָגְלָה וְעֵמֶק קְצִיץ. ... כה גִּבְעוֹן וְהָרָמָה וּבְאֵרוֹת. כו וְהַמִּצְפֶּה וְהַכְּפִירָה וְהַמֹּצָה.
. מִּצְפָּה היתה לעיר גבול בין ממלכות יְהוּדָה ויִשְׂרָאֵל, והיא נזכרת מספר פעמים כמקום התכנסות של הָעָם לאורך הדורות - כך בתקופת השׁוֹפְטִים, ובימי שְׁמוּאֵל, וגם אחרי חורבן הבית בימי יִרְמְיָהוּ וגְּדַלְיָה - ראו להלן.

אחרי פרשת הפילגש בגִּבְעָה בימות השׁוֹפְטִים התכנס הָעָם במִּצְפָּה
[^]שׁוֹפְטִים פרק כ פסוקים א-ג: א וַיֵּצְאוּ כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַתִּקָּהֵל הָעֵדָה כְּאִישׁ אֶחָד לְמִדָּן וְעַד בְּאֵר שֶׁבַע וְאֶרֶץ הַגִּלְעָד אֶל יְהוָה הַמִּצְפָּה. ב וַיִּתְיַצְּבוּ פִּנּוֹת כָּל הָעָם כֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל בִּקְהַל עַם הָאֱלֹהִים אַרְבַּע מֵאוֹת אֶלֶף אִישׁ רַגְלִי שֹׁלֵף חָרֶב. ג וַיִּשְׁמְעוּ בְּנֵי בִנְיָמִן כִּי עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל הַמִּצְפָּה וַיֹּאמְרוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל דַּבְּרוּ אֵיכָה נִהְיְתָה הָרָעָה הַזֹּאת.
ומשם יצאו לקרב הנקמה בתושבי גִּבְעָה ובני בִנְיָמִן. שנים אח"כ כינס שְׁמוּאֵל את הָעָם במִּצְפָּה כדי שיחזרו בתשובה (על העבודה הזרה שבהם), והם עשו כך והתכנסו במִּצְפָּה כדי לשפוך מים לפני ה' ולצום
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ז פסוקים ה-ו: ה וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל קִבְצוּ אֶת כָּל יִשְׂרָאֵל הַמִּצְפָּתָה וְאֶתְפַּלֵּל בַּעַדְכֶם אֶל יְהוָה. ו וַיִּקָּבְצוּ הַמִּצְפָּתָה וַיִּשְׁאֲבוּ מַיִם וַיִּשְׁפְּכוּ לִפְנֵי יְהוָה וַיָּצוּמוּ בַּיּוֹם הַהוּא וַיֹּאמְרוּ שָׁם חָטָאנוּ לַיהוָה וַיִּשְׁפֹּט שְׁמוּאֵל אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמִּצְפָּה.
. שְׁמוּאֵל הקריב אז עבור הָעָם והם יצאו ממִּצְפָּה כדי להכות בהצלחה בפְּלִשְׁתִּים
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ז פסוקים י-י"א: י וַיְהִי שְׁמוּאֵל מַעֲלֶה הָעוֹלָה וּפְלִשְׁתִּים נִגְּשׁוּ לַמִּלְחָמָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיַּרְעֵם יְהוָה בְּקוֹל גָּדוֹל בַּיּוֹם הַהוּא עַל פְּלִשְׁתִּים וַיְהֻמֵּם וַיִּנָּגְפוּ לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל. יא וַיֵּצְאוּ אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל מִן הַמִּצְפָּה וַיִּרְדְּפוּ אֶת פְּלִשְׁתִּים וַיַּכּוּם עַד מִתַּחַת לְבֵית כָּר.
. שְׁמוּאֵל גם כינס את הָעָם במִּצְפָּה לצורך בחירת שָׁאוּל למלוכה וקביעת חוקי המלוכה
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י פסוקים י"ז, כ"א, כ"ד-כ"ה: יז וַיַּצְעֵק שְׁמוּאֵל אֶת הָעָם אֶל יְהוָה הַמִּצְפָּה. ... כא וַיַּקְרֵב אֶת שֵׁבֶט בִּנְיָמִן למשפחתו [לְמִשְׁפְּחֹתָיו] וַתִּלָּכֵד מִשְׁפַּחַת הַמַּטְרִי וַיִּלָּכֵד שָׁאוּל בֶּן קִישׁ וַיְבַקְשֻׁהוּ וְלֹא נִמְצָא. ... כד וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל כָּל הָעָם הַרְּאִיתֶם אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ יְהוָה כִּי אֵין כָּמֹהוּ בְּכָל הָעָם וַיָּרִעוּ כָל הָעָם וַיֹּאמְרוּ יְחִי הַמֶּלֶךְ. כה וַיְדַבֵּר שְׁמוּאֵל אֶל הָעָם אֵת מִשְׁפַּט הַמְּלֻכָה וַיִּכְתֹּב בַּסֵּפֶר וַיַּנַּח לִפְנֵי יְהוָה וַיְשַׁלַּח שְׁמוּאֵל אֶת כָּל הָעָם אִישׁ לְבֵיתוֹ.
. שְׁמוּאֵל היה נוהג אח"כ כֹּל יְמֵי חַיָּיו לעשות סבב שנתי בין בֵּית-אֵל, הַגִּלְגָּל, הַמִּצְפָּה וביתו ברָמָה והיה שופט במקומות אלה אֶת יִשְׂרָאֵל
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ז פסוקים ט"ו-י"ז: טו וַיִּשְׁפֹּט שְׁמוּאֵל אֶת יִשְׂרָאֵל כֹּל יְמֵי חַיָּיו. טז וְהָלַךְ מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה וְסָבַב בֵּית אֵל וְהַגִּלְגָּל וְהַמִּצְפָּה וְשָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַמְּקוֹמוֹת הָאֵלֶּה. יז וּתְשֻׁבָתוֹ הָרָמָתָה כִּי שָׁם בֵּיתוֹ וְשָׁם שָׁפָט אֶת יִשְׂרָאֵל וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה.
.

בימי ממלכות יְהוּדָה ויִשְׂרָאֵל, כבש אֲבִיָּה מלך יְהוּדָה ערים בדרום אֶפְרָיִם
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק י"ג פסוק י"ט: יט וַיִּרְדֹּף אֲבִיָּה אַחֲרֵי יָרָבְעָם וַיִּלְכֹּד מִמֶּנּוּ עָרִים אֶת בֵּית אֵל וְאֶת בְּנוֹתֶיהָ וְאֶת יְשָׁנָה וְאֶת בְּנוֹתֶיהָ וְאֶת עפרון [עֶפְרַיִן] וּבְנֹתֶיהָ.
ובימי אָסָא בנו, כבש בַּעְשָׁא מלך יִשְׂרָאֵל בחזרה את האזור ואף חדר דרומה לתחום נחלת בִנְיָמִן והתחיל לבצר את הָרָמָה
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ו פסוקים ט"ז-י"ז: טז וּמִלְחָמָה הָיְתָה בֵּין אָסָא וּבֵין בַּעְשָׁא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל כָּל יְמֵיהֶם. יז וַיַּעַל בַּעְשָׁא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל עַל יְהוּדָה וַיִּבֶן אֶת הָרָמָה לְבִלְתִּי תֵּת יֹצֵא וָבָא לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה.
. אָסָא פנה לעזרת בֶּן הֲדַד ה-1 מלך אֲרָם דַמֶּשֶׂק שעלה על עָרֵי יִשְׂרָאֵל וכך אילץ את בַּעְשָׁא לחזור לממלכתו. אָסָא פירק את ביצורי הָרָמָה והשתמש בחומרי הביצורים כדי לבצר את הערים גֶּבַע בִּנְיָמִן ומִּצְפָּה הסמוכות
[^]מְלָכִים-א פרק ט"ו פסוקים כ-כ"ב: כ וַיִּשְׁמַע בֶּן הֲדַד אֶל הַמֶּלֶךְ אָסָא וַיִּשְׁלַח אֶת שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר לוֹ עַל עָרֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּךְ אֶת עִיּוֹן וְאֶת דָּן וְאֵת אָבֵל בֵּית מַעֲכָה וְאֵת כָּל כִּנְרוֹת עַל כָּל אֶרֶץ נַפְתָּלִי. כא וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ בַּעְשָׁא וַיֶּחְדַּל מִבְּנוֹת אֶת הָרָמָה וַיֵּשֶׁב בְּתִרְצָה. כב וְהַמֶּלֶךְ אָסָא הִשְׁמִיעַ אֶת כָּל יְהוּדָה אֵין נָקִי וַיִּשְׂאוּ אֶת אַבְנֵי הָרָמָה וְאֶת עֵצֶיהָ אֲשֶׁר בָּנָה בַּעְשָׁא וַיִּבֶן בָּם הַמֶּלֶךְ אָסָא אֶת גֶּבַע בִּנְיָמִן וְאֶת הַמִּצְפָּה.
. שנים רבות אח"כ בימי יָרָבְעָם ה-2 מלך יִשְׂרָאֵל האשים הנביא הוֹשֵׁעַ את מנהיגי הָעָם באֶפְרַיִם וביִשְׂרָאֵל על שהכשילו את העַם במִצְפָּה, על הר תָּבֹר ובשִּׁטִּים, כנראה בעקבות העבודה הזרה שהיתה באתרי הפולחן שבמקומות אלה באותם ימים
[^]הוֹשֵׁעַ פרק ה פסוקים א-ב: א שִׁמְעוּ זֹאת הַכֹּהֲנִים וְהַקְשִׁיבוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל וּבֵית הַמֶּלֶךְ הַאֲזִינוּ כִּי לָכֶם הַמִּשְׁפָּט כִּי פַח הֱיִיתֶם לְמִצְפָּה וְרֶשֶׁת פְּרוּשָׂה עַל תָּבוֹר. ב וְשַׁחֲטָה שֵׂטִים הֶעְמִיקוּ וַאֲנִי מוּסָר לְכֻלָּם.
.

אחרי חורבן הבית בידי הבבלים, הִפְקִיד נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת גְּדַלְיָהוּ על שארית הָעָם. גְּדַלְיָהוּ התיישב במִּצְפָּה ובאו לשם אליו "כָל שָׂרֵי הַחֲיָלִים ... וְהָאֲנָשִׁים" וביניהם יִרְמְיָהוּ
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ פסוק ו: ו וַיָּבֹא יִרְמְיָהוּ אֶל גְּדַלְיָה בֶן אֲחִיקָם הַמִּצְפָּתָה וַיֵּשֶׁב אִתּוֹ בְּתוֹךְ הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בָּאָרֶץ.
, יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וְיוֹחָנָן בֶּן קָרֵחַ. יִשְׁמָעֵאל רצח אח"כ את גְּדַלְיָהוּ במִּצְפָּה יחד עם הַיְּהוּדִים והבבלים שהיו איתו שם באותו זמן
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ה פסוקים כ"ב-כ"ה: כב וְהָעָם הַנִּשְׁאָר בְּאֶרֶץ יְהוּדָה אֲשֶׁר הִשְׁאִיר נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיַּפְקֵד עֲלֵיהֶם אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן. כג וַיִּשְׁמְעוּ כָל שָׂרֵי הַחֲיָלִים הֵמָּה וְהָאֲנָשִׁים כִּי הִפְקִיד מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת גְּדַלְיָהוּ וַיָּבֹאוּ אֶל גְּדַלְיָהוּ הַמִּצְפָּה וְיִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה וְיוֹחָנָן בֶּן קָרֵחַ וּשְׂרָיָה בֶן תַּנְחֻמֶת הַנְּטֹפָתִי וְיַאֲזַנְיָהוּ בֶּן הַמַּעֲכָתִי הֵמָּה וְאַנְשֵׁיהֶם. כד וַיִּשָּׁבַע לָהֶם גְּדַלְיָהוּ וּלְאַנְשֵׁיהֶם וַיֹּאמֶר לָהֶם אַל תִּירְאוּ מֵעַבְדֵי הַכַּשְׂדִּים שְׁבוּ בָאָרֶץ וְעִבְדוּ אֶת מֶלֶךְ בָּבֶל וְיִטַב לָכֶם. כה וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה בֶּן אֱלִישָׁמָע מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ וַיַּכּוּ אֶת גְּדַלְיָהוּ וַיָּמֹת וְאֶת הַיְּהוּדִים וְאֶת הַכַּשְׂדִּים אֲשֶׁר הָיוּ אִתּוֹ בַּמִּצְפָּה.
. לפני שהרצח נודע, באו למִּצְפָּה 80 איש מִשְּׁכֶם מִשִׁלֹה וּמִשִׁמְרוֹן עם מנחות למקדש החרב, ויִשְׁמָעֵאל קרא להם לבוא לעיר ושם רצח גם אותם. יוֹחָנָן בֶּן קָרֵחַ שמע על מעשי יִשְׁמָעֵאל, יצא לקראתו ומצא אותו ליד ה"מַיִם הרַבִּים" אֲשֶׁר בְּגִבְעוֹן. יִשְׁמָעֵאל נמלט לתומכיו בממלכת עַמּוֹן, ויוֹחָנָן המשיך להוביל את הָעָם לגלות במצרים (יחד עם יִרְמְיָהוּ)-.

כמה מצאצאי תושבי הַמִּצְפָּה שגלו מעירם בימי גלות בָּבֶל שבו אליה בימי שיבת ציון. הַמִּצְפָּה השתייכה אז "לְכִסֵּא פַּחַת עֵבֶר הַנָּהָר" של האימפריה הפרסית והיתה בירת "פֶּלֶךְ הַמִּצְפָּה". תושבי הַמִּצְפָּה, שַׂר פֶּלֶךְ הַמִּצְפָּה ושַׂר הַמִּצְפָּה השתתפו במלאכת שיקום חומות יְרוּשָׁלַיִם בהנהגתו של נְחֶמְיָה
[^]נְחֶמְיָה פרק ג פסוקים ז, ט"ו, י"ט: ז וְעַל יָדָם הֶחֱזִיק מְלַטְיָה הַגִּבְעֹנִי וְיָדוֹן הַמֵּרֹנֹתִי אַנְשֵׁי גִבְעוֹן וְהַמִּצְפָּה לְכִסֵּא פַּחַת עֵבֶר הַנָּהָר. ... טו וְאֵת שַׁעַר הָעַיִן הֶחֱזִיק שַׁלּוּן בֶּן כָּל חֹזֶה שַׂר פֶּלֶךְ הַמִּצְפָּה הוּא יִבְנֶנּוּ וִיטַלְלֶנּוּ ויעמידו [וְיַעֲמִיד] דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו וְאֵת חוֹמַת בְּרֵכַת הַשֶּׁלַח לְגַן הַמֶּלֶךְ וְעַד הַמַּעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד. ... יט וַיְחַזֵּק עַל יָדוֹ עֵזֶר בֶּן יֵשׁוּעַ שַׂר הַמִּצְפָּה מִדָּה שֵׁנִית מִנֶּגֶד עֲלֹת הַנֶּשֶׁק הַמִּקְצֹעַ.
.
זיהוי המקום
מִּצְפֶּה היתה כאמור עיר בנחלת בִנְיָמִן, אך קשה לשפוט את מקומה על סמך רשימת הערים הנזכרות ביְהוֹשֻׁעַ פרק י"ח, כיוון שלא נראה שיש בהן סדר ברור. ההצעות המקובלות הן בכל אופן עם אתר נַבִּי-סַמוּאֵל או עם תל א-נַּצְבֶּה (ראו במפה).

על פי הכתוב במקרא שְׁמוּאֵל חי ונקבר בָּרָמָה
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ה פסוק א: א וַיָּמָת שְׁמוּאֵל וַיִּקָּבְצוּ כָל יִשְׂרָאֵל וַיִּסְפְּדוּ לוֹ וַיִּקְבְּרֻהוּ בְּבֵיתוֹ בָּרָמָה וַיָּקָם דָּוִד וַיֵּרֶד אֶל מִדְבַּר פָּארָן.
. מסורת זיהוי שהתקיימה כבר בתקופה הביזנטית מזהה את העיר ומקום קבורתו של שְׁמוּאֵל עם אתר נַבִּי-סַמוּאֵל, וכיום המקום מקודש כך לשלוש הדתות המונותיאיסטיות. לכן גם נקראת שכונת רמות הסמוכה בצפון ירושלים על שם הָרָמָה של שְׁמוּאֵל. אך כיום מזוהה הָרָמָה בסבירות גבוהה יותר עם העיירה אֶ-רַאם, ואת נַבִּי-סַמוּאֵל יש המזהים עם מִּצְפֶּה שבה פעל שְׁמוּאֵל
[1]נתיבות השפלה והרי יהודה, איל דודסון (עורך), הוצאת יד יצחק בן-צבי, 2008, עמוד 72
. נַבִּי-סַמוּאֵל שוכן בכפר לשעבר באותו שם (אַ-נַבִּי צַמְוִיל) על רכס נישא ה"צופה" אמנם למרחקים מצפון-מערב לירושלים ומדרום לאל-ג'יבּ\גִּבְעוֹן. באתר נמצאו ממצאים מתקופת הברזל (בית ראשון), מהתקופה הפרסית (שיבת ציון) ומתקופת בית-שני (מהמאה ה-2 לפנה"ס). כיום בולט במקום בעיקר מבנה המסגד שמעל הקבר, אשר נבנה במבנה מבוצר מהתקופה הצלבנית .

יש הטוענים כנגד הזיהוי שאתר נַבִּי-סַמוּאֵל הוא דרומי יחסית, ואינו סמוך להרי אפרים ולגבול עם ממלכת ישראל, כך שאינו מתאים לסיפור מלחמות אָסָא ובַּעְשָׁא באזור (ראו למעלה). המקום והממצאים הקדומים בנַבִּי-סַמוּאֵל גם לא מתאימים לעיר חשובה כמו מִּצְפֶּה כפי שמשתמע מהסיפור המקראי, וכיום מקובל יותר הזיהוי של מִּצְפֶּה עם תל א-נַּצְבֶּה
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ה, עמוד 240-239
.

העיר ששכנה בתל א-נַּצְבֶּה היתה עיר חשובה ומבוצרת, מוקפת בגאיות תלולים, מלבד בצפון שם היתה קשורה לאוכף, ושם נבנה לכן השער הראשי שבחומות. האתר נמצא בצפון נחלת בִנְיָמִן ליד הגבול עם אפרים וממלכת ישראל, ושולט על הדרך הראשית העוברת לאורך קו פרשת המים שהגיעה מצפון בּוֹאֲכָה יְרוּשָׁלַיִם, ושבה כמשוער הלכו אנשי שְּׁכֶם, שִׁלֹה ושִׁמְרוֹן ליְרוּשָׁלַיִם לפני שיִשְׁמָעֵאל פיתה אותם לעצור במִּצְפֶּה
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"א פסוקים ה-ו: ה וַיָּבֹאוּ אֲנָשִׁים מִשְּׁכֶם מִשִּׁלוֹ וּמִשֹּׁמְרוֹן שְׁמֹנִים אִישׁ מְגֻלְּחֵי זָקָן וּקְרֻעֵי בְגָדִים וּמִתְגֹּדְדִים וּמִנְחָה וּלְבוֹנָה בְּיָדָם לְהָבִיא בֵּית יְהוָה. ו וַיֵּצֵא יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה לִקְרָאתָם מִן הַמִּצְפָּה הֹלֵךְ הָלֹךְ וּבֹכֶה וַיְהִי כִּפְגֹשׁ אֹתָם וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם בֹּאוּ אֶל גְּדַלְיָהוּ בֶן אֲחִיקָם.
. היישוב באתר נוסד בתקופת הברונזה הקדומה - במאות ה-13-14 לפנה"ס, ובמאה ה-12 כבר היה במקום יישוב גדול עם השפעה תרבותית פלישתית (על פי החרסים הרבים מהטיפוס הפלישתי שנמצאו בו). העיר הכנענית ננטשה לתקופה ארוכה ואז נוסדה מחדש בתקופת ההתנחלות
[5]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמ' 171,155
. בתקופת הברזל (הישראלית) נבנתה חומת סוגרים פנימית ואח"כ חומה עבה יותר מוקפת חפיר ומגדלים רבים, וכאמור שער בצד הצפוני, ואולי גם שער נוסף במזרח. חומה זו מתוארכת למאה ה-9 לפנה"ס - היא תקופת המלוכה ביהודה - אולי בימי הביצורים של אָסָא
[7]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ה, עמוד 241
.

בתל נמצאו חותמות רבות "למלך" המיוחסות לתקופה שלפני מסע סנחריב ביהודה בימי חִזְקִיָּהוּ
[8]ארץ ישראל בתקופת המקרא, יוחנן אהרוני, מהדורה מתוקנת בעריכת ישראל אפעל, הוצאת יד יצחק בן-צבי, ירושלים תשמ"ח, עמ' 171,155
, וחותם מהמאה ה-7 "ליאזניהו עבד המלך" המיוחס לשר בשם זה מימי צִדְקִיָּהוּ. הבבלים לא החריבו את היישוב בתל כפי שעשו לרוב הערים החשובות ביהודה, ולכן אולי גְּדַלְיָהוּ קבע את בסיסו שם אחרי הכיבוש הבבלי. לפי הכתוב בספר נְחֶמְיָה, המִּצְפֶּה היתה כאמור בירת מחוז בתקופה הפרסית. בתל נמצאו גם סימנים לבניה לא מסודרת בתקופה החשמונאית, ו"המִּצְפֶּה נגד ירושלים" אמנם נזכרת בספר מקבים א' כמקום כינוס צבא יהודה המכבי לקראת קרב אמאוס. יוסף בן מתתיהו אינו מזכיר את המקום של המִּצְפֶּה, וגם אוסביוס לא מזהה את האתר באונומסטיקון, כך שנראה שהזיהוי של העיר כבר לא היה ידוע בתקופה הרומית-ביזנטית.
פרקים המזכירים את מִּצְפֶּה
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על מִּצְפֶּה באתרים של ויקיפדיה, עמוד ענן ורשות העתיקות.
טיולים באזור: פארק (גן לאומי) נבי סמואל. באתר רשות הטבע והגנים.
המידע המובא באתרי הטיולים השונים המקושרים כאן הוא בגדר המלצה והינו כללי בלבד. אתר עַלַמַּפָּה או מפעיליו כמובן אינם אחראים על המידע המובא באתרים המקושרים, או על תוצאות הטיולים, והאחריות מוטלת על המטייל\ת לנהוג באחריות הנדרשת כולל לימוד המצב העדכני במקורות נוספים, הכנה מתאימה, ושמירה על הזהירות הנדרשת מאופי המקום והמטיילים.