+תורה
בְּרֵאשִׁית שְׁמוֹת וַיִּקְרָא בַּמִּדְבָּר דְּבָרִים
יְהוֹשֻׁעַ
יְהוֹשֻׁעַ
שׁוֹפְטִים
שׁוֹפְטִים
שְׁמוּאֵל-א
שְׁמוּאֵל-א
שְׁמוּאֵל-ב
שְׁמוּאֵל-ב מְלָכִים-א
מְלָכִים-ב
מְלָכִים-ב
יְשַׁעְיָהוּ
יְשַׁעְיָהוּ
יִרְמְיָהוּ
יִרְמְיָהוּ
יְחֶזְקֵאל
יְחֶזְקֵאל
+תרי-עשר
הוֹשֵׁעַ יוֹאֵל עָמוֹס עֹבַדְיָה יוֹנָה מִיכָה נַחוּם חֲבַקּוּק צְפַנְיָה חַגַּי זְכַרְיָה מַלְאָכִי
+כתובים
תְּהִלִּים מִשְׁלֵי אִיּוֹב שִׁיר-הַשִּׁירִים רוּת אֵיכָה קֹהֶלֶת אֶסְתֵּר דָּנִיֵּאל עֶזְרָא נְחֶמְיָה דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב
א
א
ב
ב
ג
ג
ד
ד
ה
ה
ו
ו
ז
ז
ח
ח
ט
ט
י
י
יא
יא
יב
יב
יג
יג
יד
יד
טו
טו
טז
טז
יז
יז
יח
יח
יט
יט
כ
כ
כא
כא
כב
כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא לב לג לד לה לו לז לח לט מ מא מב מג מד מה מו מז מח מט נ נא נב נג נד נה נו נז נח נט ס סא סב סג סד סה סו סז סח סט ע עא עב עג עד עה עו עז עח עט פ פא פב פג פד פה פו פז פח פט צ צא צב צג צד צה צו צז צח צט ק קא קב קג קד קה קו קז קח קט קי קיא קיב קיג קיד קטו קטז קיז קיח קיט קכ קכא קכב קכג קכד קכה קכו קכז קכח קכט קל קלא קלב קלג קלד קלה קלו קלז קלח קלט קמ קמא קמב קמג קמד קמה קמו קמז קמח קמט קנ
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Solomon takes advice from the animals, from Lights of Canopus (Anvar-i Suhayli) by Husayn Va`izi Kashifi, 1595, Chester Beatty Library, [Public domain], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
וַיְדַבֵּר עַל הַבְּהֵמָה וְעַל הָעוֹף וְעַל הָרֶמֶשׂ וְעַל הַדָּגִים (י"ג)
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

CEDAR AND FIR TREES ARE BROUGHT PROW LEBANON FOR THE TEMPLE. 1891. By Internet Archive Book Images [No restrictions], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
וַיְהִי חִירוֹם נֹתֵן לִשְׁלֹמֹה עֲצֵי אֲרָזִים וַעֲצֵי בְרוֹשִׁים כָּל חֶפְצוֹ (כ"ד)
סיכום
שְׁלֹמֹה מולך בחוכמה והעם חי בעושר ובשלום. שְׁלֹמֹה כורת ברית עם חִירָם מלך צוֹר ורוכש ממנו אֲרָזִים ובְּרוֹשִׁים מהַלְּבָנוֹן לצורך בניית המקדש. מגוייסים אלפי פועלים למלאכת הכנת העצים והאבנים למקדש.
תקציר
כבודו ועושרו של שְׁלֹמֹה: שְׁלֹמֹה מושל על כל הַמַּמְלָכוֹת
[*]שכבש אביו דָוִד
מנהר הפְּרָת בצפון ועד אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים והגבול עם מִצְרַיִם
[*]בנְּהַר מִצְרַיִם, ובכך תואמים גבולות ממלכת שְׁלֹמֹה את גבולות הארץ המובטחת
[^] בְּרֵאשִׁית פרק ט"ו פסוק י"ח: יח בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת יְהוָה אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת.
, וכל הַמַּמְלָכוֹת האלה העלו מס\מִנְחָה לשְׁלֹמֹה וכך עבדו אותו כל חייו. כמות המזון\לֶחֶם שצרכו שְׁלֹמֹה ובני ביתו ביום אחד היתה של 30 כֹּר
[*]כֹּר היא מידת נפח של כ-220 ליטר
[*]עולם התנ"ך, ספר מלכים-א עמ' 55
או של 400-300 ליטר
[*]תורה נביאים כתובים, בעריכת מ.ד. קאסוטו, הוצאת יבנה, תל-אביב, 1992, מלכים, עמוד 25
סֹלֶת
[*]קמח חיטה דק ומובחר
, ו-60 כֹּר קמח חיטה רגיל, ו-10 בני בָּקָר שמנים\מפוטמים\בְּרִאִים, ועוד 20 בני בָּקָר רועים בשדות
[*]כלומר שאינם מפוטמים
, 100 בני צֹאן , וכל זאת מלבד אַיָּלִים
[*]זכר האיילה - ראו תמונה
, צְבָאִים, יַחְמוּרים וּבַרְבֻּרִים מפוטמים באֵבוּס
[*]האַיָּל, הצְבִי וְהיַחְמוּר נזכרים במפורש ברשימת החיות הכשרות
[^] דְּבָרִים פרק י"ד פסוק ה: ה אַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וְאַקּוֹ וְדִישֹׁן וּתְאוֹ וָזָמֶר.
. הברבור הוא כמשוער מין עוף כשר כמו האווז.
.
א וּשְׁלֹמֹה הָיָה מוֹשֵׁל בְּכָל הַמַּמְלָכוֹת מִן הַנָּהָר אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְעַד גְּבוּל מִצְרָיִם מַגִּשִׁים מִנְחָה וְעֹבְדִים אֶת שְׁלֹמֹה כָּל יְמֵי חַיָּיו. ב וַיְהִי לֶחֶם שְׁלֹמֹה לְיוֹם אֶחָד שְׁלֹשִׁים כֹּר סֹלֶת וְשִׁשִּׁים כֹּר קָמַח. ג עֲשָׂרָה בָקָר בְּרִאִים וְעֶשְׂרִים בָּקָר רְעִי וּמֵאָה צֹאן לְבַד מֵאַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וּבַרְבֻּרִים אֲבוּסִים.
העושר הרב הזה בא לשְׁלֹמֹה כיוון שהוא שלט-בחוזקה\רָדָה כאמור בכל ארצות עֵבֶר הַנָּהָר
[*]בטוי שהתקבל ממַּמְלָכוֹת אַשּׁוּר ובָּבֶל ששכנו ממזרח לנהר הפְּרָת, ומשמעו כל הארץ שממערב לנהר הפְּרָת.
מתִּפְסַח
[*]תִּפְסַח מזוהה עם תַּפְּסַקוּס הנזכרת ע"י הסופר היווני הקלאסי כְּסֶנוֹפוֹן כמקום חצייה של נהר הפְּרָת. אך מקומה של תַּפְּסַקוּס זו לא זוהה והוצעו השערות זיהוי שונות עבורה, כולל עם כָּרכּמיש המקראית שעל הגדה המערבית של הפְּרָת, עם אַ-דַבְּסַה השוכנת דרומה משם על הגדה הדרומית, ועם מקומות אחרים.
ועד תחום עַזָּה וכך זכה שְׁלֹמֹה בשָׁלוֹם בכל הגבולות של ממלכתו
[*]וכך כבר התקיימה בשְׁלֹמֹה הבטחת ה' שיתן לו עושר וכבוד ושלום מאויביו, מלבד החוכמה שרק אותה ביקש
[^] מְלָכִים-א פרק ג פסוק י"ג: יג וְגַם אֲשֶׁר לֹא שָׁאַלְתָּ נָתַתִּי לָךְ גַּם עֹשֶׁר גַּם כָּבוֹד אֲשֶׁר לֹא הָיָה כָמוֹךָ אִישׁ בַּמְּלָכִים כָּל יָמֶיךָ.
.
. תושבי הממלכה המאוחדת, בני יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל, חיו בבטחון ובשלווה (אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ) מִדָּן בצפון הארץ ועד בְּאֵר שָׁבַע בדרומה
[*]הביטוי "מִדָּן וְעַד בְּאֵר שֶׁבַע" משמש במקרא לציון גבולות הארץ
[^] שׁוֹפְטִים פרק כ פסוק א: א וַיֵּצְאוּ כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַתִּקָּהֵל הָעֵדָה כְּאִישׁ אֶחָד לְמִדָּן וְעַד בְּאֵר שֶׁבַע וְאֶרֶץ הַגִּלְעָד אֶל יְהוָה הַמִּצְפָּה.
[^] שְׁמוּאֵל-א פרק ג פסוק כ: כ וַיֵּדַע כָּל יִשְׂרָאֵל מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע כִּי נֶאֱמָן שְׁמוּאֵל לְנָבִיא לַיהוָה.
[^] שְׁמוּאֵל-ב פרק ג פסוק י: י לְהַעֲבִיר הַמַּמְלָכָה מִבֵּית שָׁאוּל וּלְהָקִים אֶת כִּסֵּא דָוִד עַל יִשְׂרָאֵל וְעַל יְהוּדָה מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע.
לאורך כל ימי חיי שְׁלֹמֹה.
ד כִּי הוּא רֹדֶה בְּכָל עֵבֶר הַנָּהָר מִתִּפְסַח וְעַד עַזָּה בְּכָל מַלְכֵי עֵבֶר הַנָּהָר וְשָׁלוֹם הָיָה לוֹ מִכָּל עֲבָרָיו מִסָּבִיב. ה וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה.
לשְׁלֹמֹה היו גם 40,000 אורוות לסוּסֵי המרכבות שלו ו-12,000 פָּרָשִׁים שרכבו בהם. כל אחד מ-12 הנציבים שנזכרו בפרק הקודם
[^]מְלָכִים-א פרק ד פסוקים ז-י"ט: ז וְלִשְׁלֹמֹה שְׁנֵים עָשָׂר נִצָּבִים עַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְכִלְכְּלוּ אֶת הַמֶּלֶךְ וְאֶת בֵּיתוֹ חֹדֶשׁ בַּשָּׁנָה יִהְיֶה עַל אחד [הָאֶחָד] לְכַלְכֵּל. ח וְאֵלֶּה שְׁמוֹתָם בֶּן חוּר בְּהַר אֶפְרָיִם. ט בֶּן דֶּקֶר בְּמָקַץ וּבְשַׁעַלְבִים וּבֵית שָׁמֶשׁ וְאֵילוֹן בֵּית חָנָן. י בֶּן חֶסֶד בָּאֲרֻבּוֹת לוֹ שֹׂכֹה וְכָל אֶרֶץ חֵפֶר. יא בֶּן אֲבִינָדָב כָּל נָפַת דֹּאר טָפַת בַּת שְׁלֹמֹה הָיְתָה לּוֹ לְאִשָּׁה. יב בַּעֲנָא בֶּן אֲחִילוּד תַּעְנַךְ וּמְגִדּוֹ וְכָל בֵּית שְׁאָן אֲשֶׁר אֵצֶל צָרְתַנָה מִתַּחַת לְיִזְרְעֶאל מִבֵּית שְׁאָן עַד אָבֵל מְחוֹלָה עַד מֵעֵבֶר לְיָקְמֳעָם. יג בֶּן גֶּבֶר בְּרָמֹת גִּלְעָד לוֹ חַוֹּת יָאִיר בֶּן מְנַשֶּׁה אֲשֶׁר בַּגִּלְעָד לוֹ חֶבֶל אַרְגֹּב אֲשֶׁר בַּבָּשָׁן שִׁשִּׁים עָרִים גְּדֹלוֹת חוֹמָה וּבְרִיחַ נְחֹשֶׁת. יד אֲחִינָדָב בֶּן עִדֹּא מַחֲנָיְמָה. טו אֲחִימַעַץ בְּנַפְתָּלִי גַּם הוּא לָקַח אֶת בָּשְׂמַת בַּת שְׁלֹמֹה לְאִשָּׁה. טז בַּעֲנָא בֶּן חוּשָׁי בְּאָשֵׁר וּבְעָלוֹת. יז יְהוֹשָׁפָט בֶּן פָּרוּחַ בְּיִשָׂשכָר. יח שִׁמְעִי בֶן אֵלָא בְּבִנְיָמִן. יט גֶּבֶר בֶּן אֻרִי בְּאֶרֶץ גִּלְעָד אֶרֶץ סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי וְעֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן וּנְצִיב אֶחָד אֲשֶׁר בָּאָרֶץ.
היו אחראים על כלכלת הַמֶּלֶךְ ובָּאֵי-בֵּיתוֹ במשך חודש אחד בשנה, כך שאף פעם לא היה חסר דָּבָר. את השְּׂעֹרִים והתֶּבֶן לכל סוס ורָכֶשׁ
[*]סוג של סוס שהיה נרתם למרכבות
[^] מִיכָה פרק א פסוק י"ג: יג רְתֹם הַמֶּרְכָּבָה לָרֶכֶשׁ יוֹשֶׁבֶת לָכִישׁ רֵאשִׁית חַטָּאת הִיא לְבַת צִיּוֹן כִּי בָךְ נִמְצְאוּ פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל.
היו האחראים לכך מביאים אל הַמָּקוֹם עליו הם הופקדו.
ו וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה אַרְבָּעִים אֶלֶף אֻרְו‍ֹת סוּסִים לְמֶרְכָּבוֹ וּשְׁנֵים עָשָׂר אֶלֶף פָּרָשִׁים. ז וְכִלְכְּלוּ הַנִּצָּבִים הָאֵלֶּה אֶת הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וְאֵת כָּל הַקָּרֵב אֶל שֻׁלְחַן הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה אִישׁ חָדְשׁוֹ לֹא יְעַדְּרוּ דָּבָר. ח וְהַשְּׂעֹרִים וְהַתֶּבֶן לַסּוּסִים וְלָרָכֶשׁ יָבִאוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִהְיֶה שָּׁם אִישׁ כְּמִשְׁפָּטוֹ.
חכמת שְׁלֹמֹה: ה' נתן לשְׁלֹמֹה חָכְמָה\תְבוּנָה\רֹחַב-לֵב
[*]הלֵב הוא מקום החכמה
רב כמו החול על שְׂפַת הַיָּם, וכך רבתה חכמתו יותר מֵחָכְמַת כל חכמי המזרח\בְּנֵי-קֶדֶם וכל חכמי מִצְרָיִם. שְׁלֹמֹה היה חכם גם יותר ממשוררים ידועים בחכמתם, כמו אֵיתָן הָאֶזְרָחִי
[*]אשר כתב למשל את מזמור תהלים פ"ט
[^] תהלים פרק פ"ט פסוק א: א מַשְׂכִּיל לְאֵיתָן הָאֶזְרָחִי.
והֵימָן
[*]כנראה הֵימָן הָאֶזְרָחִי החתום גם כן על מזמור בתְּהִלִּים
[^] תהלים פרק פ"ח פסוק א: א שִׁיר מִזְמוֹר לִבְנֵי קֹרַח לַמְנַצֵּחַ עַל מָחֲלַת לְעַנּוֹת מַשְׂכִּיל לְהֵימָן הָאֶזְרָחִי.
, והזהה כנראה להֵימָן בֶּן יוֹאֵל הנזכר כאחד המשוררים מימי דָוִד
[^] דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ט"ו פסוקים י"ז, י"ט: יז וַיַּעֲמִידוּ הַלְוִיִּם אֵת הֵימָן בֶּן יוֹאֵל וּמִן אֶחָיו אָסָף בֶּן בֶּרֶכְיָהוּ וּמִן בְּנֵי מְרָרִי אֲחֵיהֶם אֵיתָן בֶּן קוּשָׁיָהוּ. ... יט וְהַמְשֹׁרְרִים הֵימָן אָסָף וְאֵיתָן בִּמְצִלְתַּיִם נְחֹשֶׁת לְהַשְׁמִיעַ.
.
, וגם מחכמים ידועים אחרים כמו כַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל, וכך נודעה חכמתו בכל העמים השכנים.
ט וַיִּתֵּן אֱלֹהִים חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה הַרְבֵּה מְאֹד וְרֹחַב לֵב כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם. י וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵחָכְמַת כָּל בְּנֵי קֶדֶם וּמִכֹּל חָכְמַת מִצְרָיִם. יא וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם מֵאֵיתָן הָאֶזְרָחִי וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וְדַרְדַּע בְּנֵי מָחוֹל וַיְהִי שְׁמוֹ בְכָל הַגּוֹיִם סָבִיב.
שְׁלֹמֹה חיבר 3,000 מִשְׁלֵי חָכְמָה
[*]כמו אלה המובאים בספר מִשְׁלֵי
[^] מִשְׁלֵי פרק א פסוקים א-ב: א מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה בֶן דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. ב לָדַעַת חָכְמָה וּמוּסָר לְהָבִין אִמְרֵי בִינָה.
, או דברי החכמה שלו המובאים בספר קֹהֶלֶת
[^] קֹהֶלֶת פרק א פסוק א: א דִּבְרֵי קֹהֶלֶת בֶּן דָּוִד מֶלֶךְ בִּירוּשָׁלָ‍ִם.
ו-1,005 שירים
[*]כמו אלה המובאים בשִׁיר-הַשִּׁירִים
[^] שִׁיר-הַשִּׁירִים פרק א פסוק א: א שִׁיר הַשִּׁירִים אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה.
או בשני מזמורי תְּהִלִּים
[^] תהלים פרק ע"ב פסוק א: א לִשְׁלֹמֹה אֱ‍לֹהִים מִשְׁפָּטֶיךָ לְמֶלֶךְ תֵּן וְצִדְקָתְךָ לְבֶן מֶלֶךְ.
[^] תהלים פרק קכ"ז פסוק א: א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם יְהוָה לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם יְהוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר.
, ובהם דיבר דברי חכמה על כל מיני העצים - מהָאֶרֶז הענק שבהר הַלְּבָנוֹן ועד לאֵזוֹב הקטן הבוקע בחריצים שבַּקִּיר, ועל מִינֵי החיות כולל על בהמות היבשה, עופות השמיים, חרקים\זוחלים\רמשים ודגי הים. באו לשמוע את חכמת שְׁלֹמֹה סקרנים מכל עמי העולם ושליחים של כל מלכי הארצות אשר שָׁמְעוּ שמועות על חָכְמָתוֹ הרבה.
יב וַיְדַבֵּר שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים מָשָׁל וַיְהִי שִׁירוֹ חֲמִשָּׁה וָאָלֶף. יג וַיְדַבֵּר עַל הָעֵצִים מִן הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וְעַד הָאֵזוֹב אֲשֶׁר יֹצֵא בַּקִּיר וַיְדַבֵּר עַל הַבְּהֵמָה וְעַל הָעוֹף וְעַל הָרֶמֶשׂ וְעַל הַדָּגִים. יד וַיָּבֹאוּ מִכָּל הָעַמִּים לִשְׁמֹעַ אֵת חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵאֵת כָּל מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת חָכְמָתוֹ.
שְׁלֹמֹה נעזר בחִירָם בהכנות לבניית המקדש: גם חִירָם מלך צוֹר היה בין אותם המלכים, והוא שלח את אנשיו לשְׁלֹמֹה כאשר שמע שהוא נמשח להיות מלך במקום\תחת אביו, כי חִירָם היה תמיד ידידו של דָוִד
[*]ונזכר שסייע לו בבניית ארמונו שביְרוּשָׁלַיִם
[^] שְׁמוּאֵל-ב פרק ה פסוק י"א: יא וַיִּשְׁלַח חִירָם מֶלֶךְ צֹר מַלְאָכִים אֶל דָּוִד וַעֲצֵי אֲרָזִים וְחָרָשֵׁי עֵץ וְחָרָשֵׁי אֶבֶן קִיר וַיִּבְנוּ בַיִת לְדָוִד.
.
טו וַיִּשְׁלַח חִירָם מֶלֶךְ צוֹר אֶת עֲבָדָיו אֶל שְׁלֹמֹה כִּי שָׁמַע כִּי אֹתוֹ מָשְׁחוּ לְמֶלֶךְ תַּחַת אָבִיהוּ כִּי אֹהֵב הָיָה חִירָם לְדָוִד כָּל הַיָּמִים.
שְׁלֹמֹה שולח שליחים לחִירָם ומזכיר לו שהוא וודאי יודע שדָוִד לא יכל לבנות את המקדש כיוון שהיה עסוק במלחמות עם העמים השכנים, עד שה' נתן לו להכניעם
[*]ולשים אותם תחת כַּפּוֹת רגליו
. אבל כעת ה' נתן מנוחה לשְׁלֹמֹה ואין באף מקום מסביבו גורם מפריע\שָׂטָן או מכשול רע בדרכו.
טז וַיִּשְׁלַח שְׁלֹמֹה אֶל חִירָם לֵאמֹר. יז אַתָּה יָדַעְתָּ אֶת דָּוִד אָבִי כִּי לֹא יָכֹל לִבְנוֹת בַּיִת לְשֵׁם יְהוָה אֱלֹהָיו מִפְּנֵי הַמִּלְחָמָה אֲשֶׁר סְבָבֻהוּ עַד תֵּת יְהוָה אֹתָם תַּחַת כַּפּוֹת רגלו [רַגְלָי]. יח וְעַתָּה הֵנִיחַ יְהוָה אֱלֹהַי לִי מִסָּבִיב אֵין שָׂטָן וְאֵין פֶּגַע רָע.
לכן שְׁלֹמֹה מתכנן לבנות בַּיִת\מקדש לה', בהתאם לדברי ה' לדָוִד ולפיהם בנו שימלוך אחריו יבנה את המקדש
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ז פסוקים י"ב-י"ג: יב כִּי יִמְלְאוּ יָמֶיךָ וְשָׁכַבְתָּ אֶת אֲבֹתֶיךָ וַהֲקִימֹתִי אֶת זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ וַהֲכִינֹתִי אֶת מַמְלַכְתּוֹ. יג הוּא יִבְנֶה בַּיִת לִשְׁמִי וְכֹנַנְתִּי אֶת כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ עַד עוֹלָם.
, והוא מבקש כעת שחִירָם יצווה על אנשיו לכרות לו אֲרָזִים מהַלְּבָנוֹן. עבדי שְׁלֹמֹה יעבדו במלאכה יחד עם עבדי חִירָם, שאת משכורתם ישלם שְׁלֹמֹה בשכר שיקבע חִירָם, כִּי חִירָם וודאי יודע שבין בני יִשְׂרָאֵל אין מומחים למלאכות העץ כפי שיש בין הצִּדֹנִים
[*]כלומר נתיניו הצִּדֹנִים של חִירָם מלך צוֹר. צִידֹן שכנה מעט צפונית לאי של צוֹר על החוף הפניקי, ושתי הערים היו קשורות זו בזו, ואף נראה שבימי חִירָם היו שתי הערים מאוחדות. ראו בעמודים על צֹר וצִידֹן.
.
יט וְהִנְנִי אֹמֵר לִבְנוֹת בַּיִת לְשֵׁם יְהוָה אֱלֹהָי כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֶל דָּוִד אָבִי לֵאמֹר בִּנְךָ אֲשֶׁר אֶתֵּן תַּחְתֶּיךָ עַל כִּסְאֶךָ הוּא יִבְנֶה הַבַּיִת לִשְׁמִי. כ וְעַתָּה צַוֵּה וְיִכְרְתוּ לִי אֲרָזִים מִן הַלְּבָנוֹן וַעֲבָדַי יִהְיוּ עִם עֲבָדֶיךָ וּשְׂכַר עֲבָדֶיךָ אֶתֵּן לְךָ כְּכֹל אֲשֶׁר תֹּאמֵר כִּי אַתָּה יָדַעְתָּ כִּי אֵין בָּנוּ אִישׁ יֹדֵעַ לִכְרָת עֵצִים כַּצִּדֹנִים.
חִירָם מקבל בשמחה את הבקשה של שְׁלֹמֹה, ומברך את ה' שנָתַן לְדָוִד יורש כה חכם שימלוך על העם הגדול הזה. הוא שולח שליחים לשְׁלֹמֹה ומאשר את בקשתו ואף מוסיף שישלח מעבר לאֲרָזִים גם עוד בְּרוֹשִׁים.
כא וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ חִירָם אֶת דִּבְרֵי שְׁלֹמֹה וַיִּשְׂמַח מְאֹד וַיֹּאמֶר בָּרוּךְ יְהוָה הַיּוֹם אֲשֶׁר נָתַן לְדָוִד בֵּן חָכָם עַל הָעָם הָרָב הַזֶּה. כב וַיִּשְׁלַח חִירָם אֶל שְׁלֹמֹה לֵאמֹר שָׁמַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר שָׁלַחְתָּ אֵלָי אֲנִי אֶעֱשֶׂה אֶת כָּל חֶפְצְךָ בַּעֲצֵי אֲרָזִים וּבַעֲצֵי בְרוֹשִׁים.
עבדי חִירָם יורידו את העצים הכרותים מהר הַלְּבָנוֹן לים התיכון, ומשם הוא יארגן רפסודות\דֹּבְרוֹת שיובילו את העצים בים עד למקום ששְׁלֹמֹה יבקש ממנו. שם אנשי חִירָם ינפצו את הדֹּבְרוֹת ואנשי שְׁלֹמֹה ישאו את העצים לאתר הבניה ביְרוּשָׁלַיִם. בתמורה שְׁלֹמֹה יתן לחִירָם מזון\לֶחֶם רב כפי שיבקש חִירָם למען בני בֵּיתו.
כג עֲבָדַי יֹרִדוּ מִן הַלְּבָנוֹן יָמָּה וַאֲנִי אֲשִׂימֵם דֹּבְרוֹת בַּיָּם עַד הַמָּקוֹם אֲשֶׁר תִּשְׁלַח אֵלַי וְנִפַּצְתִּים שָׁם וְאַתָּה תִשָּׂא וְאַתָּה תַּעֲשֶׂה אֶת חֶפְצִי לָתֵת לֶחֶם בֵּיתִי.
כך נעשה, וחִירָם שולח את העצים לשְׁלֹמֹה במידה שביקש, ושְׁלֹמֹה נָותן בתמורה לְחִירָם כל שנה 20,000 כֹּר
[*]ראו על הכֹּר בפירוש לפסוק ב' למעלה
חִטִּים למאכל\מַכֹּלֶת של בני ביתו, ו-20 כֹּר שֶׁמֶן זַיִת כָּתִית
[*]שמן זַיִת משובח, היוצא ראשון אחרי שבירת\כְּתִיתַת הזיתים
. ה' כאמור נתן לִשְׁלֹמֹה חכמה כפי שהבטיח לו
[*]בַּחֲלוֹם שחלם בְּגִבְעוֹן
[^] מְלָכִים-א פרק ג פסוקים ה, י"ב: ה בְּגִבְעוֹן נִרְאָה יְהֹוָה אֶל שְׁלֹמֹה בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים שְׁאַל מָה אֶתֶּן לָךְ. ... יב הִנֵּה עָשִׂיתִי כִּדְבָרֶיךָ הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ לֵב חָכָם וְנָבוֹן אֲשֶׁר כָּמוֹךָ לֹא הָיָה לְפָנֶיךָ וְאַחֲרֶיךָ לֹא יָקוּם כָּמוֹךָ.
, ושְׁלֹמֹה וחִירָם כורתים ביניהם ברית שָׁלום.
כד וַיְהִי חִירוֹם נֹתֵן לִשְׁלֹמֹה עֲצֵי אֲרָזִים וַעֲצֵי בְרוֹשִׁים כָּל חֶפְצוֹ. כה וּשְׁלֹמֹה נָתַן לְחִירָם עֶשְׂרִים אֶלֶף כֹּר חִטִּים מַכֹּלֶת לְבֵיתוֹ וְעֶשְׂרִים כֹּר שֶׁמֶן כָּתִית כֹּה יִתֵּן שְׁלֹמֹה לְחִירָם שָׁנָה בְשָׁנָה. כו וַיהוָה נָתַן חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לוֹ וַיְהִי שָׁלֹם בֵּין חִירָם וּבֵין שְׁלֹמֹה וַיִּכְרְתוּ בְרִית שְׁנֵיהֶם.
שְׁלֹמֹה מגייס 30,000 פועלים מהעם כמַּס עבודה, תחת ניהולו של אֲדֹנִירָם שר הַמַּס
[^]מְלָכִים-א פרק ד פסוק ו: ו וַאֲחִישָׁר עַל הַבָּיִת וַאֲדֹנִירָם בֶּן עַבְדָּא עַל הַמַּס.
. כל חודש יוצאת מהם קבוצה של אלף לעבודה בלְּבָנוֹן, ובסוף החודש כשבאה הקבוצה המחליפה הם חוזרים למנוחה בבית לחודשיים עד היציאה הבאה.
כז וַיַּעַל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מַס מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיְהִי הַמַּס שְׁלֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ. כח וַיִּשְׁלָחֵם לְבָנוֹנָה עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים בַּחֹדֶשׁ חֲלִיפוֹת חֹדֶשׁ יִהְיוּ בַלְּבָנוֹן שְׁנַיִם חֳדָשִׁים בְּבֵיתוֹ וַאֲדֹנִירָם עַל הַמַּס.
שְׁלֹמֹה מעסיק עוד 70,000 סַבָּלִים ו-80,000 חוצבי אבנים בָּהָר, מלבד עוד 3,300 נִּצָּבִים והשרים הממונים עליהם אשר היו מאלצים-בכח\רֹדִים בפועלים לעבוד.
כט וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה שִׁבְעִים אֶלֶף נֹשֵׂא סַבָּל וּשְׁמֹנִים אֶלֶף חֹצֵב בָּהָר. ל לְבַד מִשָּׂרֵי הַנִּצָּבִים לִשְׁלֹמֹה אֲשֶׁר עַל הַמְּלָאכָה שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת הָרֹדִים בָּעָם הָעֹשִׂים בַּמְּלָאכָה.
שְׁלֹמֹה מצווה להוביל\להסיע אַבְנֵי גָזִית
[*]אבנים גדולות מסותתות
גדולות ויקרות, והבנאים של שְׁלֹמֹה וחִירָם וגם בנאים שכירים מגְבַל מסתתים ומכינים את העצים והאבנים לקראת שימושם בבניית המקדש\הַבָּיִת.
לא וַיְצַו הַמֶּלֶךְ וַיַּסִּעוּ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת אֲבָנִים יְקָרוֹת לְיַסֵּד הַבָּיִת אַבְנֵי גָזִית. לב וַיִּפְסְלוּ בֹּנֵי שְׁלֹמֹה וּבֹנֵי חִירוֹם וְהַגִּבְלִים וַיָּכִינוּ הָעֵצִים וְהָאֲבָנִים לִבְנוֹת הַבָּיִת.
ציטוטים נבחרים
פסוקים
ה וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח, אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ, מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע, כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה.
י"ג וַיְדַבֵּר עַל הָעֵצִים, מִן הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וְעַד הָאֵזוֹב אֲשֶׁר יֹצֵא בַּקִּיר, וַיְדַבֵּר עַל הַבְּהֵמָה וְעַל הָעוֹף וְעַל הָרֶמֶשׂ וְעַל הַדָּגִים.
כ"ב- כ"ג וַיִּשְׁלַח חִירָם אֶל שְׁלֹמֹה לֵאמֹר: שָׁמַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר שָׁלַחְתָּ אֵלָי, אֲנִי אֶעֱשֶׂה אֶת כָּל חֶפְצְךָ בַּעֲצֵי אֲרָזִים וּבַעֲצֵי בְרוֹשִׁים. עֲבָדַי יֹרִדוּ מִן הַלְּבָנוֹן יָמָּה, וַאֲנִי אֲשִׂימֵם דֹּבְרוֹת בַּיָּם עַד הַמָּקוֹם אֲשֶׁר תִּשְׁלַח אֵלַי...
כ"ד וּשְׁלֹמֹה נָתַן לְחִירָם עֶשְׂרִים אֶלֶף כֹּר חִטִּים מַכֹּלֶת לְבֵיתוֹ, וְעֶשְׂרִים כֹּר שֶׁמֶן כָּתִית
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Isane Metskits ehk Sokk. Saaremaa. By Kristjan Teär [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
אַיָּל
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Gazella gazella (Mountain Gazelle), by Bassem18 at the English language Wikipedia (see page for author info) [CC-BY-SA-3.0 / GFDL], via Wikimedia Commons
צְבִי
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Tamar Assaf [Public domain], via Wikimedia Commons
יַחְמוּר