וַיּוֹצִיאוּ אֶת בֶּן הַמֶּלֶךְ וַיִּתְּנוּ עָלָיו אֶת הַנֵּזֶר וְאֶת הָעֵדוּת וַיַּמְלִיכוּ אֹתוֹ (י"א)
וַתִּקְרַע עֲתַלְיָהוּ אֶת בְּגָדֶיהָ וַתֹּאמֶר קֶשֶׁר קָשֶׁר (י"ג)
|
סיכום
בשנה ה-7 למלכות עֲתַלְיָהוּ יְהוֹיָדָע הכהן מארגן הפיכה בהשתתפות מנהיגי הצבא, העַם, וסגל המקדש, בה יוֹאָשׁ נמשח למלוכה במקדש ועֲתַלְיָהוּ מוצאת להורג. אח"כ הם גם הורסים את פולחן הַבַּעַל והורגים את מַתָּן כוהנו
[*]הפרק מקביל למסופר במְלָכִים-ב פרק י"א
.
תקציר
הקֶשֶׁר של יְהוֹיָדָע: בשנה ה-7 למלכות עֲתַלְיָהוּ [*]בסוף הפרק הקודם נמסר שיוֹאָשׁ הוסתר במקדש 6 שנים בזמן שעֲתַלְיָהוּ מלכה על הארץ יְהוֹיָדָע
[^]
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ב פסוק י"ב: יב
וַיְהִי אִתָּם בְּבֵית הָאֱלֹהִים מִתְחַבֵּא שֵׁשׁ שָׁנִים וַעֲתַלְיָה מֹלֶכֶת עַל הָאָרֶץ.
[*]יְהוֹיָדָע היה כֹּהֵן (כנראה הכֹּהֵן הגדול) ובעלה של יְהוֹשַׁבְעַת דודתו של יוֹאָשׁ מגייס את 5 מפקדי החֵילוֹת של 100 חיילים
[^]
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ב פסוק י"א: יא
וַתִּקַּח יְהוֹשַׁבְעַת בַּת הַמֶּלֶךְ אֶת יוֹאָשׁ בֶּן אֲחַזְיָהוּ וַתִּגְנֹב אֹתוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי הַמֶּלֶךְ הַמּוּמָתִים וַתִּתֵּן אֹתוֹ וְאֶת מֵינִקְתּוֹ בַּחֲדַר הַמִּטּוֹת וַתַּסְתִּירֵהוּ יְהוֹשַׁבְעַת בַּת הַמֶּלֶךְ יְהוֹרָם אֵשֶׁת יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן כִּי הִיא הָיְתָה אֲחוֹת אֲחַזְיָהוּ מִפְּנֵי עֲתַלְיָהוּ וְלֹא הֱמִיתָתְהוּ.
.[*]ונזכרים שמותיהם וכורת איתם בְּרִית שישתתפו בהפיכה כנגד עֲתַלְיָהוּ. הם מסיירים ברחבי יְהוּדָה ומגייסים את הַלְוִיִּם ואת ראשי המשפחות הגדולות מכל ערי הממלכה ומכנסים את כולם ביְרוּשָׁלַיִם. |
א וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִעִית הִתְחַזַּק יְהוֹיָדָע וַיִּקַּח אֶת שָׂרֵי הַמֵּאוֹת לַעֲזַרְיָהוּ בֶן יְרֹחָם וּלְיִשְׁמָעֵאל בֶּן יְהוֹחָנָן וְלַעֲזַרְיָהוּ בֶן עוֹבֵד וְאֶת מַעֲשֵׂיָהוּ בֶן עֲדָיָהוּ וְאֶת אֱלִישָׁפָט בֶּן זִכְרִי עִמּוֹ בַבְּרִית. ב וַיָּסֹבּוּ בִּיהוּדָה וַיִּקְבְּצוּ אֶת הַלְוִיִּם מִכָּל עָרֵי יְהוּדָה וְרָאשֵׁי הָאָבוֹת לְיִשְׂרָאֵל וַיָּבֹאוּ אֶל יְרוּשָׁלִָם. |
יְהוֹיָדָע כורת בְּרִית עם כל הַקָּהָל שנאסף במקדש וּלְפִיהָ הם יעזרו לו להמליך את יוֹאָשׁ, הַמֶּלֶךְ החוקי. יְהוֹיָדָע מציג לפניהם את יוֹאָשׁ בן הַמֶּלֶךְ הקודם [*]אֲחַזְיָהוּ אשר ראוי למלוך בהתאם להבטחת ה' לדָוִד שלפיה צאצאיו ימלכו לעולם[*]ראו שְׁמוּאֵל-ב פרק ז פסוק ט"ז .
[^]
שְׁמוּאֵל-ב פרק ז פסוק ט"ז: טז
וְנֶאְמַן בֵּיתְךָ וּמַמְלַכְתְּךָ עַד עוֹלָם לְפָנֶיךָ כִּסְאֲךָ יִהְיֶה נָכוֹן עַד עוֹלָם.
. וזאת בניגוד לעֲתַלְיָהוּ בתו של אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, שאינה מבית דָוִד. |
ג וַיִּכְרֹת כָּל הַקָּהָל בְּרִית בְּבֵית הָאֱלֹהִים עִם הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר לָהֶם הִנֵּה בֶן הַמֶּלֶךְ יִמְלֹךְ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה עַל בְּנֵי דָוִיד. |
יְהוֹיָדָע מצווה אותם לפעול כדלהלן: המחלקות ששמרו על הארמון ועל המקדש התחלפו כל שַּׁבָּת. על הכוחות המרכיבים את מחלקת "בָּאֵי הַשַּׁבָּת" [*]כלומר המחלקה הנכנסת לתפקידה עם בוא השַּׁבָּת נקראה מחלקת "בָּאֵי הַשַּׁבָּת", והמחלקה שסיימה את תפקידה נקראה מחלקת "יֹצְאֵי הַשַּׁבָּת" - ראו גם בפסוק ח' להלן. להתחלק ל-3 קבוצות, כששליש מהם ישמור על שערי הכניסות\הַסִּפִּים למקדש ביחד עם הכֹּהֲנִים וְהלְוִיִּם, שליש נוסף ישמור על ארמון הַמֶּלֶךְ, והשליש האחרון ישמור על שַּׁעַר הַיְסוֹד[*]בגרסת מְלָכִים הוא נקרא שַּׁעַר הָרָצִים . באותו הזמן כל הָעָם יתכנס בְּחַצְרוֹת המקדש
[^]
מְלָכִים-ב פרק י"א פסוק ו: ו
וְהַשְּׁלִשִׁית בְּשַׁעַר סוּר וְהַשְּׁלִשִׁית בַּשַּׁעַר אַחַר הָרָצִים וּשְׁמַרְתֶּם אֶת מִשְׁמֶרֶת הַבַּיִת מַסָּח.
, והוא כנראה השער שהביא למעבר שבין הארמון למקדש, והוא נזכר שוב בגרסת מְלָכִים בתיאור הבאת יוֹאָשׁ מהמקדש לארמון
[^]
מְלָכִים-ב פרק י"א פסוק י"ט: יט
וַיִּקַּח אֶת שָׂרֵי הַמֵּאוֹת וְאֶת הַכָּרִי וְאֶת הָרָצִים וְאֵת כָּל עַם הָאָרֶץ וַיֹּרִידוּ אֶת הַמֶּלֶךְ מִבֵּית יְהוָה וַיָּבוֹאוּ דֶּרֶך שַׁעַר הָרָצִים בֵּית הַמֶּלֶךְ וַיֵּשֶׁב עַל כִּסֵּא הַמְּלָכִים.
. הוא נקרא כך כיוון שכנראה בו עברו הָרָצִים של רְחַבְעָם שהיו נושאים את המגינים הלוך ושוב כל פעם שהַמֶּלֶךְ היה הולך למקדש
[^]
מְלָכִים-א פרק י"ד פסוקים כ"ז-כ"ח: כז
וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם תַּחְתָּם מָגִנֵּי נְחֹשֶׁת וְהִפְקִיד עַל יַד שָׂרֵי הָרָצִים הַשֹּׁמְרִים פֶּתַח בֵּית הַמֶּלֶךְ.
כח
וַיְהִי מִדֵּי בֹא הַמֶּלֶךְ בֵּית יְהוָה יִשָּׂאוּם הָרָצִים וֶהֱשִׁיבוּם אֶל תָּא הָרָצִים.
.[*]למקדש היתה חצר פְּנִימִית (חֲצַר הַכֹּהֲנִים .
[^]
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ד פסוק ט: ט
וַיַּעַשׂ חֲצַר הַכֹּהֲנִים וְהָעֲזָרָה הַגְּדוֹלָה וּדְלָתוֹת לָעֲזָרָה וְדַלְתוֹתֵיהֶם צִפָּה נְחֹשֶׁת.
) שהיתה בחזית הַבַּיִת, וגם "עֲזָרָה גְּדוֹלָה" היא החָצֵר הַגְּדוֹלָה שהקיפה את כל מבני הר הבית ושאליה היו רשאים להכנס כל בני הָעָם. שתי החצרות היו מוקפות בעמודים
[^]
מְלָכִים-א פרק ו פסוק ל"ו: לו
וַיִּבֶן אֶת הֶחָצֵר הַפְּנִימִית שְׁלֹשָׁה טוּרֵי גָזִית וְטוּר כְּרֻתֹת אֲרָזִים.
[^]
מְלָכִים-א פרק ז פסוק י"ב: יב
וְחָצֵר הַגְּדוֹלָה סָבִיב שְׁלֹשָׁה טוּרִים גָּזִית וְטוּר כְּרֻתֹת אֲרָזִים וְלַחֲצַר בֵּית יְהוָה הַפְּנִימִית וּלְאֻלָם הַבָּיִת.
. |
ד זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ הַשְּׁלִשִׁית מִכֶּם בָּאֵי הַשַּׁבָּת לַכֹּהֲנִים וְלַלְוִיִּם לְשֹׁעֲרֵי הַסִּפִּים. ה וְהַשְּׁלִשִׁית בְּבֵית הַמֶּלֶךְ וְהַשְּׁלִשִׁית בְּשַׁעַר הַיְסוֹד וְכָל הָעָם בְּחַצְרוֹת בֵּית יְהוָה. |
אבל אסור לשומרים להכנס למקדש עצמו, כי רק לכֹּהֲנִים ולַלְוִיִּם המשרתים ושקודשו לשם כך מותר להכנס אליו, וכל שאר הָעָם ישמור עליהם. על הלְוִיִּם להקיף את הַמֶּלֶךְ מסביב, כל אחד עם כלי הנשק שלו בידו, וכל מי שינסה לבוא למקדש יוּמָת, וכך עליהם ללוות את יוֹאָשׁ בְּצֵאתוֹ מהמקדש ובבואו לארמון [*]כפי שהם אמנם עשו - ראו פסוק כ .
[^]
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ג פסוק כ: כ
וַיִּקַּח אֶת שָׂרֵי הַמֵּאוֹת וְאֶת הָאַדִּירִים וְאֶת הַמּוֹשְׁלִים בָּעָם וְאֵת כָּל עַם הָאָרֶץ וַיּוֹרֶד אֶת הַמֶּלֶךְ מִבֵּית יְהוָה וַיָּבֹאוּ בְּתוֹךְ שַׁעַר הָעֶלְיוֹן בֵּית הַמֶּלֶךְ וַיּוֹשִׁיבוּ אֶת הַמֶּלֶךְ עַל כִּסֵּא הַמַּמְלָכָה.
. |
ו וְאַל יָבוֹא בֵית יְהוָה כִּי אִם הַכֹּהֲנִים וְהַמְשָׁרְתִים לַלְוִיִּם הֵמָּה יָבֹאוּ כִּי קֹדֶשׁ הֵמָּה וְכָל הָעָם יִשְׁמְרוּ מִשְׁמֶרֶת יְהוָה. ז וְהִקִּיפוּ הַלְוִיִּם אֶת הַמֶּלֶךְ סָבִיב אִישׁ וְכֵלָיו בְּיָדוֹ וְהַבָּא אֶל הַבַּיִת יוּמָת וִהְיוּ אֶת הַמֶּלֶךְ בְּבֹאוֹ וּבְצֵאתוֹ. |
הַלְוִיִּם ושאר הָעָם פועלים כפי שצווה אותם יְהוֹיָדָע, וכל אחד ממפקדי המחלקות בא עם האנשים שתחת פיקודו. כך באים אל יְהוֹיָדָע בָּאֵי הַשַּׁבָּת יחד עם יֹצְאֵי הַשַּׁבָּת, כי יְהוֹיָדָע לא פָטַר את יֹצְאֵי הַשַּׁבָּת. הוא מחלק למפקדים את החניתות ואת המגינים\שלטים של דָּוִד שהופקדו במקדש [*]מדובר בשִׁלְטֵי הַזָּהָב של הֲדַדְעֶזֶר מֶלֶךְ אֲרַם צוֹבָה, שדָּוִד הביא ליְרוּשָׁלַיִם .
[^]
שְׁמוּאֵל-ב פרק ח פסוק ז: ז
וַיִּקַּח דָּוִד אֵת שִׁלְטֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר הָיוּ אֶל עַבְדֵי הֲדַדְעָזֶר וַיְבִיאֵם יְרוּשָׁלִָם.
. בד"כ מפרשים שלטים כסוג של מגינים, לפי המובן הפשוט של ההקבלה בשִׁיר-הַשִּׁירִים פרק ד פסוק ד
[^]
שִׁיר-הַשִּׁירִים פרק ד פסוק ד: ד
כְּמִגְדַּל דָּוִיד צַוָּארֵךְ בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו כֹּל שִׁלְטֵי הַגִּבּוֹרִים.
. יְחֶזְקֵאל מזכיר גם הוא שלטים תלויים על חומות, כמו המגינים המקבילים לשלטים בפסוק בשִׁיר-הַשִּׁירִים
[^]
יְחֶזְקֵאל פרק כ"ז פסוק י"א: יא
בְּנֵי אַרְוַד וְחֵילֵךְ עַל חוֹמוֹתַיִךְ סָבִיב וְגַמָּדִים בְּמִגְדְּלוֹתַיִךְ הָיוּ שִׁלְטֵיהֶם תִּלּוּ עַל חוֹמוֹתַיִךְ סָבִיב הֵמָּה כָּלְלוּ יָפְיֵךְ.
. שְׁלֹמֹה שָׂם במקדש שבנה מָגִנֵּי זָּהָב
[^]
מְלָכִים-א פרק י פסוק י"ז: יז
וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת מָגִנִּים זָהָב שָׁחוּט שְׁלֹשֶׁת מָנִים זָהָב יַעֲלֶה עַל הַמָּגֵן הָאֶחָת וַיִּתְּנֵם הַמֶּלֶךְ בֵּית יַעַר הַלְּבָנוֹן.
ושִׁישַׁק בזז את כולם כשעלה על יְהוּדָה בימי רְחַבְעָם, ורְחַבְעָם שָׂם במקומם מָגִנֵּי נְחֹשֶׁת
[^]
מְלָכִים-א פרק י"ד פסוקים כ"ה-כ"ז: כה
וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם עָלָה שושק [שִׁישַׁק] מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל יְרוּשָׁלִָם.
כו
וַיִּקַּח אֶת אֹצְרוֹת בֵּית יְהוָה וְאֶת אוֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֶת הַכֹּל לָקָח וַיִּקַּח אֶת כָּל מָגִנֵּי הַזָּהָב אֲשֶׁר עָשָׂה שְׁלֹמֹה.
כז
וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם תַּחְתָּם מָגִנֵּי נְחֹשֶׁת וְהִפְקִיד עַל יַד שָׂרֵי הָרָצִים הַשֹּׁמְרִים פֶּתַח בֵּית הַמֶּלֶךְ.
. לכן יש המערערים על הזיהוי של השלטים כמגינים, ומפרשים אותם במקום זאת כאשפות חצים, על פי השימוש במילה ביִרְמְיָהוּ פרק נ"א פסוק י"א
[^]
יִרְמְיָהוּ פרק נ"א פסוק י"א: יא
הָבֵרוּ הַחִצִּים מִלְאוּ הַשְּׁלָטִים הֵעִיר יְהוָה אֶת רוּחַ מַלְכֵי מָדַי כִּי עַל בָּבֶל מְזִמָּתוֹ לְהַשְׁחִיתָהּ כִּי נִקְמַת יְהוָה הִיא נִקְמַת הֵיכָלוֹ.
. |
ח וַיַּעֲשׂוּ הַלְוִיִּם וְכָל יְהוּדָה כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן וַיִּקְחוּ אִישׁ אֶת אֲנָשָׁיו בָּאֵי הַשַּׁבָּת עִם יוֹצְאֵי הַשַּׁבָּת כִּי לֹא פָטַר יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן אֶת הַמַּחְלְקוֹת. ט וַיִּתֵּן יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן לְשָׂרֵי הַמֵּאוֹת אֶת הַחֲנִיתִים וְאֶת הַמָּגִנּוֹת וְאֶת הַשְּׁלָטִים אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ דָּוִיד אֲשֶׁר בֵּית הָאֱלֹהִים. |
יְהוֹיָדָע מציב את כָּל הָעָם שהתכנס במקום כשכל אחד אוחז את חרבו\שִׁלְחוֹ בידו כך שהם יוצרים שורה אשר נִשְׂרֶכֶת מהקיר\כֶּתֶף הימני\דרומי של המקדש ועד לקיר הצפוני\שְּׂמָאלִי וכך הם מקיפים את המִּזְבֵּחַ [*]או מגיעים עד למִּזְבֵּחַ. מדובר במִזְבַּח הנְחֹשֶׁת הענק שניצב מול הכניסה הראשית למקדש מצד מזרח , את המקדש\הבָּיִת ואת יוֹאָשׁ.
[^]
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ד פסוק א: א
וַיַּעַשׂ מִזְבַּח נְחֹשֶׁת עֶשְׂרִים אַמָּה אָרְכּוֹ וְעֶשְׂרִים אַמָּה רָחְבּוֹ וְעֶשֶׂר אַמּוֹת קוֹמָתוֹ.
. |
י וַיַּעֲמֵד אֶת כָּל הָעָם וְאִישׁ שִׁלְחוֹ בְיָדוֹ מִכֶּתֶף הַבַּיִת הַיְמָנִית עַד כֶּתֶף הַבַּיִת הַשְּׂמָאלִית לַמִּזְבֵּחַ וְלַבָּיִת עַל הַמֶּלֶךְ סָבִיב. |
אז מוציאים את יוֹאָשׁ מהמקדש, שָׂמים\נותים על ראשו את הכתר\נֵּזֶר ושָׂמים עליו גם את הָעֵדוּת [*]אולי סוג של תכשיט מלשון "עֲדִי", כמו ה"אֶצְעָדָה" המלכותית שענד המלך שָׁאוּל על זְרֹעוֹ , ואז ממליכים את יוֹאָשׁ ויְהוֹיָדָע וּבָנָיו הכהנים מושחים אותו למלוכה
[^]
שְׁמוּאֵל-ב פרק א פסוק י: י
וָאֶעֱמֹד עָלָיו וַאֲמֹתְתֵהוּ כִּי יָדַעְתִּי כִּי לֹא יִחְיֶה אַחֲרֵי נִפְלוֹ וָאֶקַּח הַנֵּזֶר אֲשֶׁר עַל רֹאשׁוֹ וְאֶצְעָדָה אֲשֶׁר עַל זְרֹעוֹ וָאֲבִיאֵם אֶל אֲדֹנִי הֵנָּה.
. אך יש המפרשים את הָעֵדוּת כאן כספר חוקים או ברית, או התורה עצמה, כמו למשל בתְּהִלִּים פרק ע"ח פסוק ה
[^]
תְּהִלִּים פרק ע"ח פסוק ה: ה
וַיָּקֶם עֵדוּת בְּיַעֲקֹב וְתוֹרָה שָׂם בְּיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר צִוָּה אֶת אֲבוֹתֵינוּ לְהוֹדִיעָם לִבְנֵיהֶם.
.[*]בשֶּׁמֶן, כמו בשְׁמוּאֵל-א פרק י פסוק א , ומריעים "יְחִי הַמֶּלֶךְ!".
[^]
שְׁמוּאֵל-א פרק י פסוק א: א
וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת פַּךְ הַשֶּׁמֶן וַיִּצֹק עַל רֹאשׁוֹ וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיֹּאמֶר הֲלוֹא כִּי מְשָׁחֲךָ יְהוָה עַל נַחֲלָתוֹ לְנָגִיד.
|
יא וַיּוֹצִיאוּ אֶת בֶּן הַמֶּלֶךְ וַיִּתְּנוּ עָלָיו אֶת הַנֵּזֶר וְאֶת הָעֵדוּת וַיַּמְלִיכוּ אֹתוֹ וַיִּמְשָׁחֻהוּ יְהוֹיָדָע וּבָנָיו וַיֹּאמְרוּ יְחִי הַמֶּלֶךְ. |
מות עֲתַלְיָהוּ: עֲתַלְיָה שומעת את קולות הָעָם שהתאסף על הר הבית, ואת קולות הָרָצִים [*]המשרתים הָרָצִים לבצע שליחויות שונות - ראו למשל במְלָכִים-ב פרק י פסוק כ"ה ואת האנשים בקהל שהיללו בקול רם את הַמֶּלֶךְ, ואז היא באה בעצמה למקום.
[^]
מְלָכִים-ב פרק י פסוק כ"ה: כה
וַיְהִי כְּכַלֹּתוֹ לַעֲשׂוֹת הָעֹלָה וַיֹּאמֶר יֵהוּא לָרָצִים וְלַשָּׁלִשִׁים בֹּאוּ הַכּוּם אִישׁ אַל יֵצֵא וַיַּכּוּם לְפִי חָרֶב וַיַּשְׁלִכוּ הָרָצִים וְהַשָּׁלִשִׁים וַיֵּלְכוּ עַד עִיר בֵּית הַבָּעַל.
. בדִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק י"ב פסוקים י-י"א
[^]
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק י"ב פסוקים י-י"א: י
וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם תַּחְתֵּיהֶם מָגִנֵּי נְחֹשֶׁת וְהִפְקִיד עַל יַד שָׂרֵי הָרָצִים הַשֹּׁמְרִים פֶּתַח בֵּית הַמֶּלֶךְ.
יא
וַיְהִי מִדֵּי בוֹא הַמֶּלֶךְ בֵּית יְהוָה בָּאוּ הָרָצִים וּנְשָׂאוּם וֶהֱשִׁבוּם אֶל תָּא הָרָצִים.
נזכרים רָצִים שהיו שומרים על פתח הארמון, וכל פעם שהַמֶּלֶךְ היה הולך מהארמון למקדש היו הָרָצִים נושאים את המגינים ואח"כ הם היו משיבים אותם לתאיהם. |
יב וַתִּשְׁמַע עֲתַלְיָהוּ אֶת קוֹל הָעָם הָרָצִים וְהַמְהַלְלִים אֶת הַמֶּלֶךְ וַתָּבוֹא אֶל הָעָם בֵּית יְהוָה. |
עֲתַלְיָהוּ רואה את יוֹאָשׁ ניצב על הָעַמּוּד של הַמֶּלֶךְ [*]הכוונה כנראה לבמה מוגבהת כלשהי שעליו היה נוהג הַמֶּלֶךְ לעמוד לפני העם שהיה בַּמָּבוֹא לבית המקדש. כל הַשָּׂרִים גם כן כבר נמצאים במקום ונשמעות תרועות חצוצרה חגיגיות לכבוד הַמֶּלֶךְ, וכל עַם הָאָרֶץ שָׂמֵחַ במַלְכּוֹ החדש ותוקע בחצוצרות, וְהַמְשׁוֹרֲרִים מנגנים בִּכְלֵי הנגינה המלווים את שירתם, ומדריכים\מודיעים את הקהל כיצד לְהַלֵּל את הַמֶּלֶךְ. עֲתַלְיָה קורעת את בְּגָדֶיהָ בבהלה וקוראת "קֶשֶׁר! קָשֶׁר!". |
יג וַתֵּרֶא וְהִנֵּה הַמֶּלֶךְ עוֹמֵד עַל עַמּוּדוֹ בַּמָּבוֹא וְהַשָּׂרִים וְהַחֲצֹצְרוֹת עַל הַמֶּלֶךְ וְכָל עַם הָאָרֶץ שָׂמֵחַ וְתוֹקֵעַ בַּחֲצֹצְרוֹת וְהַמְשׁוֹרֲרִים בִּכְלֵי הַשִּׁיר וּמוֹדִיעִים לְהַלֵּל וַתִּקְרַע עֲתַלְיָהוּ אֶת בְּגָדֶיהָ וַתֹּאמֶר קֶשֶׁר קָשֶׁר. |
יְהוֹיָדָע מצווה על מפקדי המחלקות ושאר המפקדים של חֵילוֹת הצבא לצאת ממקומם [*]בשערים ובארמון - ראו דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ג פסוקים ד-ה , ולהוציא את עֲתַלְיָה מהמקדש לתחום שמבפנים\מִבֵּית לשורות\שְּׂדֵרוֹת
[^]
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ג פסוקים ד-ה: ד
זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ הַשְּׁלִשִׁית מִכֶּם בָּאֵי הַשַּׁבָּת לַכֹּהֲנִים וְלַלְוִיִּם לְשֹׁעֲרֵי הַסִּפִּים.
ה
וְהַשְּׁלִשִׁית בְּבֵית הַמֶּלֶךְ וְהַשְּׁלִשִׁית בְּשַׁעַר הַיְסוֹד וְכָל הָעָם בְּחַצְרוֹת בֵּית יְהוָה.
. בגרסת מְלָכִים נאמר "וַיְצַו יְהוֹיָדָע"
[^]
מְלָכִים-ב פרק י"א פסוק ט"ו: טו
וַיְצַו יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן אֶת שָׂרֵי המיאות [הַמֵּאוֹת] פְּקֻדֵי הַחַיִל וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם הוֹצִיאוּ אֹתָהּ אֶל מִבֵּית לַשְּׂדֵרֹת וְהַבָּא אַחֲרֶיהָ הָמֵת בֶּחָרֶב כִּי אָמַר הַכֹּהֵן אַל תּוּמַת בֵּית יְהוָה.
במקום "וַיּוֹצֵא יְהוֹיָדָע".[*]הכוונה לשְּׂדֵרוֹת השומרים, ושעֲתַלְיָה תועבר מהמקדש לצד של הארמון או אל תוך קבוצת השומרים עצמה. אך יתכן שה"שְּׂדֵרוֹת" מתייחסות לאזור או לחלק כלשהו של מתחם המקדש. בתיאור הקמת המקדש תחת שְׁלֹמֹה נזכרות שורות\שְׂדֵרֹת של קורות שהונחו לרוחב התקרה של הַבַּיִת . עליהם להרוג בחרבם את כל מי שיבוא אַחֲרֶיהָ כדי לתמוך בה, כיוון שיְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן אמר שאין להרוג אותה בתוך המקדש עצמו
[^]
מְלָכִים-א פרק ו פסוק ט: ט
וַיִּבֶן אֶת הַבַּיִת וַיְכַלֵּהוּ וַיִּסְפֹּן אֶת הַבַּיִת גֵּבִים וּשְׂדֵרֹת בָּאֲרָזִים.
. נמסר גם שחצר המקדש הוקפה ב"שְׁלֹשָׁה טוּרִים גָּזִית וְטוּר כְּרֻתֹת אֲרָזִים"
[^]
מְלָכִים-א פרק ז פסוק י"ב: יב
וְחָצֵר הַגְּדוֹלָה סָבִיב שְׁלֹשָׁה טוּרִים גָּזִית וְטוּר כְּרֻתֹת אֲרָזִים וְלַחֲצַר בֵּית יְהוָה הַפְּנִימִית וּלְאֻלָם הַבָּיִת.
.[*]ובכך לחלל את קדושת המקום . החיילים אוחזים בה[*]אך יש המפרשים "יָּשִׂמוּ לָהּ יָדַיִם" במובן של "פינו לה מקום" וכך היא באה לארמון דרך המבוֹא לשער הַסּוּסִים[*]תורה נביאים כתובים, בעריכת מ.ד. קאסוטו, הוצאת יבנה, תל-אביב, 1992, דברי הימים, עמוד 136 .[*]המעבר שדרכו היו נכנסים הסוסים לחצר הארמון. או שמדובר בשַׁעַר הַסּוּסִים שבחומה המזרחית של חצר המקדש ושם היא מוצאת להורג.
[^]
יִרְמְיָהוּ פרק ל"א פסוק ל"ט: לט
וְכָל הָעֵמֶק הַפְּגָרִים וְהַדֶּשֶׁן וְכָל השרמות [הַשְּׁדֵמוֹת] עַד נַחַל קִדְרוֹן עַד פִּנַּת שַׁעַר הַסּוּסִים מִזְרָחָה קֹדֶשׁ לַיהוָה לֹא יִנָּתֵשׁ וְלֹא יֵהָרֵס עוֹד לְעוֹלָם.
[^]
נְחֶמְיָה פרק ג פסוק כ"ח: כח
מֵעַל שַׁעַר הַסּוּסִים הֶחֱזִיקוּ הַכֹּהֲנִים אִישׁ לְנֶגֶד בֵּיתוֹ.
, וראו את מקומו המשוער במפה שבעמוד של נְחֶמְיָה פרק ג. |
יד וַיּוֹצֵא יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן אֶת שָׂרֵי הַמֵּאוֹת פְּקוּדֵי הַחַיִל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הוֹצִיאוּהָ אֶל מִבֵּית הַשְּׂדֵרוֹת וְהַבָּא אַחֲרֶיהָ יוּמַת בֶּחָרֶב כִּי אָמַר הַכֹּהֵן לֹא תְמִיתוּהָ בֵּית יְהוָה. טו וַיָּשִׂימוּ לָהּ יָדַיִם וַתָּבוֹא אֶל מְבוֹא שַׁעַר הַסּוּסִים בֵּית הַמֶּלֶךְ וַיְמִיתוּהָ שָׁם. |
עליית יוֹאָשׁ על כס המלוכה: יְהוֹיָדָע עורך בְּרִית משולשת בינו עצמו בין הָעָם ובין הַמֶּלֶךְ, שהתחייבו כולם לשמור על עם יִשְׂרָאֵל כעמו של ה'. בהתאם לכך, בא כל עַם הָאָרֶץ למקדש\בֵּית הַבַּעַל [*]אולי עֲתַלְיָה, שהיתה בת אַחְאָב ואִיזֶבֶל מלכי יִשְׂרָאֵל, תמכה בפולחן הַבַּעַל כמו הוריה והם מנתצים את המִזְבְּחוֹת שהיו שם, שוברים את הפסלונים\צלמים
[^]
מְלָכִים-א פרק ט"ז פסוקים ל-ל"ב: ל
וַיַּעַשׂ אַחְאָב בֶּן עָמְרִי הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה מִכֹּל אֲשֶׁר לְפָנָיו.
לא
וַיְהִי הֲנָקֵל לֶכְתּוֹ בְּחַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן נְבָט וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת אִיזֶבֶל בַּת אֶתְבַּעַל מֶלֶךְ צִידֹנִים וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֶת הַבַּעַל וַיִּשְׁתַּחוּ לוֹ.
לב
וַיָּקֶם מִזְבֵּחַ לַבָּעַל בֵּית הַבַּעַל אֲשֶׁר בָּנָה בְּשֹׁמְרוֹן.
[^]
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ד פסוק ז: ז
כִּי עֲתַלְיָהוּ הַמִּרְשַׁעַת בָּנֶיהָ פָרְצוּ אֶת בֵּית הָאֱלֹהִים וְגַם כָּל קָדְשֵׁי בֵית יְהוָה עָשׂוּ לַבְּעָלִים.
[*]כמו פסלוני\צַלְמֵי הטחורים והעכברים בשְׁמוּאֵל-א פרק ו פסוק ה , והורגים את מַתָּן כֹּהֵן הַבַּעַל לִפְנֵי מִזְבְּחוֹת הַבַּעַל שבמקום.
[^]
שְׁמוּאֵל-א פרק ו פסוק ה: ה
וַעֲשִׂיתֶם צַלְמֵי עפליכם [טְחֹרֵיכֶם] וְצַלְמֵי עַכְבְּרֵיכֶם הַמַּשְׁחִיתִם אֶת הָאָרֶץ וּנְתַתֶּם לֵאלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כָּבוֹד אוּלַי יָקֵל אֶת יָדוֹ מֵעֲלֵיכֶם וּמֵעַל אֱלֹהֵיכֶם וּמֵעַל אַרְצְכֶם.
|
טז וַיִּכְרֹת יְהוֹיָדָע בְּרִית בֵּינוֹ וּבֵין כָּל הָעָם וּבֵין הַמֶּלֶךְ לִהְיוֹת לְעָם לַיהוָה. יז וַיָּבֹאוּ כָל הָעָם בֵּית הַבַּעַל וַיִּתְּצֻהוּ וְאֶת מִזְבְּחֹתָיו וְאֶת צְלָמָיו שִׁבֵּרוּ וְאֵת מַתָּן כֹּהֵן הַבַּעַל הָרְגוּ לִפְנֵי הַמִּזְבְּחוֹת. |
יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן גם מסדיר שוב את המשמרות\פְּקֻדּוֹת של הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם המופקדות על המקדש כפי שקבע דָוִד, כך שימלאו את תפקיד הקרבת קורבנות העוֹלָה בהתאם להנחיות המובאות בתורה שמסר מֹשֶׁה לעם [*]העֹלָה היא סוג של קורבן המיועד להשרף במלואו - ראו בדף של וַיִּקְרָא פרק א. ותוך שִׂמְחָה ושירת משוררים כפי שקבע דָוִד. יְהוֹיָדָע גם הציב בשערי המקדש את השוערים כדי שישמרו שלא יכנס כל דבר טָמֵא לתחום המקדש. |
יח וַיָּשֶׂם יְהוֹיָדָע פְּקֻדֹּת בֵּית יְהוָה בְּיַד הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם אֲשֶׁר חָלַק דָּוִיד עַל בֵּית יְהוָה לְהַעֲלוֹת עֹלוֹת יְהוָה כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת מֹשֶׁה בְּשִׂמְחָה וּבְשִׁיר עַל יְדֵי דָוִיד. יט וַיַּעֲמֵד הַשּׁוֹעֲרִים עַל שַׁעֲרֵי בֵּית יְהוָה וְלֹא יָבֹא טָמֵא לְכָל דָּבָר. |
יְהוֹיָדָע אוסף את כל מפקדי המחלקות של 100 חיילים [*]ראו בפסוק א' למעלה , את ראשי הָעָם ואת מושלי הארץ ואת כל עַם הָאָרֶץ, ומלווה את יוֹאָשׁ בשביל היורד מהמקדש אל הארמון דרך השַׁעַר הָעֶלְיוֹן[*]בגרסת ספר מְלָכִים הוא מכונה שַׁעַר הָרָצִים , והקהל מושיב את יוֹאָשׁ על כִּסֵּא המלכות. כל עַם הָאָרֶץ שמח על מַלְכּוֹ החדש, ואחרי כל הארועים הללו והוצאתה להורג של עֲתַלְיָה בַחֶרֶב, חוזרת העיר יְרוּשָׁלַיִם לשלוותה.
[^]
מְלָכִים-ב פרק י"א פסוק י"ט: יט
וַיִּקַּח אֶת שָׂרֵי הַמֵּאוֹת וְאֶת הַכָּרִי וְאֶת הָרָצִים וְאֵת כָּל עַם הָאָרֶץ וַיֹּרִידוּ אֶת הַמֶּלֶךְ מִבֵּית יְהוָה וַיָּבוֹאוּ דֶּרֶך שַׁעַר הָרָצִים בֵּית הַמֶּלֶךְ וַיֵּשֶׁב עַל כִּסֵּא הַמְּלָכִים.
, כיוון שהוא הביא למעבר שבין הארמון אשר בו עברו הָרָצִים של רְחַבְעָם שהיו נושאים את המגינים הלוך ושוב כל פעם שהַמֶּלֶךְ היה הולך למקדש
[^]
מְלָכִים-א פרק י"ד פסוקים כ"ז-כ"ח: כז
וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם תַּחְתָּם מָגִנֵּי נְחֹשֶׁת וְהִפְקִיד עַל יַד שָׂרֵי הָרָצִים הַשֹּׁמְרִים פֶּתַח בֵּית הַמֶּלֶךְ.
כח
וַיְהִי מִדֵּי בֹא הַמֶּלֶךְ בֵּית יְהוָה יִשָּׂאוּם הָרָצִים וֶהֱשִׁיבוּם אֶל תָּא הָרָצִים.
. |
כ וַיִּקַּח אֶת שָׂרֵי הַמֵּאוֹת וְאֶת הָאַדִּירִים וְאֶת הַמּוֹשְׁלִים בָּעָם וְאֵת כָּל עַם הָאָרֶץ וַיּוֹרֶד אֶת הַמֶּלֶךְ מִבֵּית יְהוָה וַיָּבֹאוּ בְּתוֹךְ שַׁעַר הָעֶלְיוֹן בֵּית הַמֶּלֶךְ וַיּוֹשִׁיבוּ אֶת הַמֶּלֶךְ עַל כִּסֵּא הַמַּמְלָכָה. כא וַיִּשְׂמְחוּ כָל עַם הָאָרֶץ וְהָעִיר שָׁקָטָה וְאֶת עֲתַלְיָהוּ הֵמִיתוּ בֶחָרֶב. |
ציטוטים נבחרים
פסוקים | |
---|---|
י"א | וַיּוֹצִיאוּ אֶת בֶּן הַמֶּלֶךְ וַיִּתְּנוּ עָלָיו אֶת הַנֵּזֶר וְאֶת הָעֵדוּת וַיַּמְלִיכוּ אֹתוֹ, וַיִּמְשָׁחֻהוּ יְהוֹיָדָע וּבָנָיו וַיֹּאמְרוּ יְחִי הַמֶּלֶךְ. |
י"ג | ..וַתִּקְרַע עֲתַלְיָהוּ אֶת בְּגָדֶיהָ וַתֹּאמֶר קֶשֶׁר קָשֶׁר. |