עיר
אַשּׁוּר
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Ashur (Qal'at Sherqat) (Iraq), by Véronique Dauge, [CC-BY-SA-3.0-IGO], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
התל של העיר אַשּׁוּר
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Layout of the city throughout the centuries, by SapraAshuraya, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
תוכנית העיר אַשּׁוּר
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
אַשּׁוּר במקרא
אַשּׁוּר שכנה על הגדה המערבית של נהר חִדֶּקֶל, אחד מארבעת הנהרות שמקורם בגן העֵדֶן "הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר" (כלומר ממזרח לאַשּׁוּר)
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ב פסוקים י-י"א, י"ג-י"ד: י וְנָהָרּ יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים. יא שֵׁם הָאֶחָד פִּישׁוֹן הוּא הַסֹּבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ הַחֲוִילָה אֲשֶׁר שָׁם הַזָּהָב. ... יג וְשֵׁם הַנָּהָר הַשֵּׁנִי גִּיחוֹן הוּא הַסּוֹבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ כּוּשׁ. יד וְשֵׁם הַנָּהָר הַשְּׁלִישִׁי חִדֶּקֶל הוּא הַהֹלֵךְ קִדְמַת אַשּׁוּר וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי הוּא פְרָת.
. אַשּׁוּר היה אחד מבני שֵׁם (בן נֹחַ)
[^]בְּרֵאשִׁית פרק י פסוק כ"ב: כב בְּנֵי שֵׁם עֵילָם וְאַשּׁוּר וְאַרְפַּכְשַׁד וְלוּד וַאֲרָם.
אשר ישב "בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר" (באזור בָּבֶל) ושם בנה את נִינְוֵה, את כָּלַח ואת רֶסֶן שביניהן (שלא זוהתה)
[^]בְּרֵאשִׁית פרק י פסוקים י-י"ב: י וַתְּהִי רֵאשִׁית מַמְלַכְתּוֹ בָּבֶל וְאֶרֶךְ וְאַכַּד וְכַלְנֵה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר. יא מִן הָאָרֶץ הַהִוא יָצָא אַשּׁוּר וַיִּבֶן אֶת נִינְוֵה וְאֶת רְחֹבֹת עִיר וְאֶת כָּלַח. יב וְאֶת רֶסֶן בֵּין נִינְוֵה וּבֵין כָּלַח הִוא הָעִיר הַגְּדֹלָה.
.

כשכבר נהייתה אַשּׁוּר למעצמה, עלה פוּל\תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר (ה-3) מלך אַשּׁוּר על הארץ ומְנַחֵם מלך יִשְׂרָאֵל שילם לו מס כבד
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוקים י"ט-כ: יט בָּא פוּל מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל הָאָרֶץ וַיִּתֵּן מְנַחֵם לְפוּל אֶלֶף כִּכַּר כָּסֶף לִהְיוֹת יָדָיו אִתּוֹ לְהַחֲזִיק הַמַּמְלָכָה בְּיָדוֹ. כ וַיֹּצֵא מְנַחֵם אֶת הַכֶּסֶף עַל יִשְׂרָאֵל עַל כָּל גִּבּוֹרֵי הַחַיִל לָתֵת לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר חֲמִשִּׁים שְׁקָלִים כֶּסֶף לְאִישׁ אֶחָד וַיָּשָׁב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְלֹא עָמַד שָׁם בָּאָרֶץ.
. בימי פֶּקַח מלך יִשְׂרָאֵל חזר תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר שוב וקרע את האזורים הצפוניים ממַמְלֶכֶת יִשְׂרָאֵל והגְלֶה את תושביהם לאַשּׁוּר
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק כ"ט: כט בִּימֵי פֶּקַח מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בָּא תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּקַּח אֶת עִיּוֹן וְאֶת אָבֵל בֵּית מַעֲכָה וְאֶת יָנוֹחַ וְאֶת קֶדֶשׁ וְאֶת חָצוֹר וְאֶת הַגִּלְעָד וְאֶת הַגָּלִילָה כֹּל אֶרֶץ נַפְתָּלִי וַיַּגְלֵם אַשּׁוּרָה.
.

אָחָז מלך יְהוּדָה שלח מס לתִּגְלַת פְּלֶסֶר כדי שיעזור לו כנגד מלכי יִשְׂרָאֵל ואֲרָם שתקפו אותו
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוק ז: ז וַיִּשְׁלַח אָחָז מַלְאָכִים אֶל תִּגְלַת פְּלֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר לֵאמֹר עַבְדְּךָ וּבִנְךָ אָנִי עֲלֵה וְהוֹשִׁעֵנִי מִכַּף מֶלֶךְ אֲרָם וּמִכַּף מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל הַקּוֹמִים עָלָי.
, ואמנם מלך אַשּׁוּר כבש את דַּמֶּשֶׂק. שַׁלְמַנְאֶסֶר (ה-5) מֶלֶךְ אַשּׁוּר עלה על ממלכת יִשְׂרָאֵל והטיל מס על הוֹשֵׁעַ מלך יִשְׂרָאֵל. כשהוֹשֵׁעַ עצר את המנחה לאַשּׁוּר, אסר אותו שַׁלְמַנְאֶסֶר בכֶּלֶא, כבש את שֹׁמְרוֹן, הגלה את שאר תושבי ממלכת יִשְׂרָאֵל למחוזות באַשּׁוּר, ויישב במקומם גויים שונים בתחום ממלכת יִשְׂרָאֵל
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ז פסוקים ג-ו: ג עָלָיו עָלָה שַׁלְמַנְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיְהִי לוֹ הוֹשֵׁעַ עֶבֶד וַיָּשֶׁב לוֹ מִנְחָה. ד וַיִּמְצָא מֶלֶךְ אַשּׁוּר בְּהוֹשֵׁעַ קֶשֶׁר אֲשֶׁר שָׁלַח מַלְאָכִים אֶל סוֹא מֶלֶךְ מִצְרַיִם וְלֹא הֶעֱלָה מִנְחָה לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר כְּשָׁנָה בְשָׁנָה וַיַּעַצְרֵהוּ מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיַּאַסְרֵהוּ בֵּית כֶּלֶא. ה וַיַּעַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר בְּכָל הָאָרֶץ וַיַּעַל שֹׁמְרוֹן וַיָּצַר עָלֶיהָ שָׁלֹשׁ שָׁנִים. ו בִּשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְהוֹשֵׁעַ לָכַד מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת שֹׁמְרוֹן וַיֶּגֶל אֶת יִשְׂרָאֵל אַשּׁוּרָה וַיֹּשֶׁב אֹתָם בַּחְלַח וּבְחָבוֹר נְהַר גּוֹזָן וְעָרֵי מָדָי.
.

כשצבא סַרְגוֹן (ה-2) עלה על אַשְׁדּוֹד וכבש אותה, צווה ה' על הנביא יְשַׁעְיָהוּ להסיר את בגד השק שלבש וללכת יחף 3 שנים לאות אבל על הגורל הדומה הצפוי לגולי מִצְרַיִם וכּוּשׁ אחרי שאַשּׁוּר תכבוש גם אותם
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק כ פסוקים א-ד: א בִּשְׁנַת בֹּא תַרְתָּן אַשְׁדּוֹדָה בִּשְׁלֹח אֹתוֹ סַרְגוֹן מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּלָּחֶם בְּאַשְׁדּוֹד וַיִּלְכְּדָהּ. ב בָּעֵת הַהִיא דִּבֶּר יְהוָה בְּיַד יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ לֵאמֹר לֵךְ וּפִתַּחְתָּ הַשַּׂק מֵעַל מָתְנֶיךָ וְנַעַלְךָ תַחֲלֹץ מֵעַל רַגְלֶיךָ וַיַּעַשׂ כֵּן הָלֹךְ עָרוֹם וְיָחֵף. ג וַיֹּאמֶר יְהוָה כַּאֲשֶׁר הָלַךְ עַבְדִּי יְשַׁעְיָהוּ עָרוֹם וְיָחֵף שָׁלֹשׁ שָׁנִים אוֹת וּמוֹפֵת עַל מִצְרַיִם וְעַל כּוּשׁ. ד כֵּן יִנְהַג מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת שְׁבִי מִצְרַיִם וְאֶת גָּלוּת כּוּשׁ נְעָרִים וּזְקֵנִים עָרוֹם וְיָחֵף וַחֲשׂוּפַי שֵׁת עֶרְוַת מִצְרָיִם.
.

כשחִזְקִיָּהוּ מלך יְהוּדָה הפסיק לשלם מס לאַשּׁוּר, עלה סַנְחֵרִיב מלך אַשּׁוּר על הארץ, כבש את ערי יְהוּדָה וחִזְקִיָּהוּ העלה לבסוף מס כבד לסַנְחֵרִיב שחנה בלָכִישׁ הכבושה. סַנְחֵרִיב שם בכל זאת מצור על יְרוּשָׁלַיִם, ושלח את נציגו "הרַבשָׁקֵה" (שר המשקים) כדי לשכנע את העם והמלך הנצורים להכנע לצבא אַשּׁוּר. חִזְקִיָּהוּ נועץ ביְשַׁעְיָהוּ שהציע לא לפחוד מגידופי הרַבשָׁקֵה, וחִזְקִיָּהוּ התפלל לה' והציג לפניו במקדש מכתב מהרַבשָׁקֵה שכלל נאצות כלפי ה'. ה' ענה שינקום בסַנְחֵרִיב, ואמנם בלילה הכה מלאך ה' במחנה אַשּׁוּר, וסַנְחֵרִיב חזר לנִינְוֵה הבירה שם הוא נרצח בידי שני בניו אַדְרַמֶּלֶךְ וְשַׂרְאֶצֶר שהכו אותו בחרב ונמלטו לאֲרָרַט ובנו אֵסַרְחַדּוֹן עלה למלוכה אחריו (מְלָכִים-ב פרק י"ח-י"ט). אח"כ נזכר שגם אֵסַרְחַדּוֹן יישב זרים בארץ
[^]עֶזְרָא פרק ד פסוק ב: ב וַיִּגְּשׁוּ אֶל זְרֻבָּבֶל וְאֶל רָאשֵׁי הָאָבוֹת וַיֹּאמְרוּ לָהֶם נִבְנֶה עִמָּכֶם כִּי כָכֶם נִדְרוֹשׁ לֵאלֹהֵיכֶם ולא [וְלוֹ] אֲנַחְנוּ זֹבְחִים מִימֵי אֵסַר חַדֹּן מֶלֶךְ אַשּׁוּר הַמַּעֲלֶה אֹתָנוּ פֹּה.
.

בימי יֹאשִׁיָּהוּ מלך יְהוּדָה יצא פַרְעֹה נְכֹה לכָּרכּמיש כדי להצטרף שם לכוחות אַשּׁוּר בנסיון לעצור את ממלכת בָּבֶל העולה. יֹאשִׁיָּהוּ יצא לקראתו כדי לעצור את פרעה, אך הובס ומת בקרב במְגִדּוֹ
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ה פסוקים כ, כ"ב-כ"ד: כ אַחֲרֵי כָל זֹאת אֲשֶׁר הֵכִין יֹאשִׁיָּהוּ אֶת הַבַּיִת עָלָה נְכוֹ מֶלֶךְ מִצְרַיִם לְהִלָּחֵם בְּכַרְכְּמִישׁ עַל פְּרָת וַיֵּצֵא לִקְרָאתוֹ יֹאשִׁיָּהוּ. ... כב וְלֹא הֵסֵב יֹאשִׁיָּהוּ פָנָיו מִמֶּנּוּ כִּי לְהִלָּחֵם בּוֹ הִתְחַפֵּשׂ וְלֹא שָׁמַע אֶל דִּבְרֵי נְכוֹ מִפִּי אֱלֹהִים וַיָּבֹא לְהִלָּחֵם בְּבִקְעַת מְגִדּוֹ. כג וַיֹּרוּ הַיֹּרִים לַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לַעֲבָדָיו הַעֲבִירוּנִי כִּי הָחֳלֵיתִי מְאֹד. כד וַיַּעֲבִירֻהוּ עֲבָדָיו מִן הַמֶּרְכָּבָה וַיַּרְכִּיבֻהוּ עַל רֶכֶב הַמִּשְׁנֶה אֲשֶׁר לוֹ וַיּוֹלִיכֻהוּ יְרוּשָׁלַ‍ִם וַיָּמָת וַיִּקָּבֵר בְּקִבְרוֹת אֲבֹתָיו וְכָל יְהוּדָה וִירוּשָׁלַ‍ִם מִתְאַבְּלִים עַל יֹאשִׁיָּהוּ.
. בסופו של דבר הִכָּה נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל בכָּרכּמיש את צבאות מִצְרַיִם (ואַשּׁוּר)
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ו פסוק ב: ב לְמִצְרַיִם עַל חֵיל פַּרְעֹה נְכוֹ מֶלֶךְ מִצְרַיִם אֲשֶׁר הָיָה עַל נְהַר פְּרָת בְּכַרְכְּמִשׁ אֲשֶׁר הִכָּה נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל בִּשְׁנַת הָרְבִיעִית לִיהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה.
.

אַשּׁוּר גם נזכרת רבות אצל הנביאים, בנבואות זעם על חטאי העַם, כמו אצל יְשַׁעְיָהוּ
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ז פסוק י"ז: יז יָבִיא יְהוָה עָלֶיךָ וְעַל עַמְּךָ וְעַל בֵּית אָבִיךָ יָמִים אֲשֶׁר לֹא בָאוּ לְמִיּוֹם סוּר אֶפְרַיִם מֵעַל יְהוּדָה אֵת מֶלֶךְ אַשּׁוּר.
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ח פסוקים ו-ז: ו יַעַן כִּי מָאַס הָעָם הַזֶּה אֵת מֵי הַשִּׁלֹחַ הַהֹלְכִים לְאַט וּמְשׂוֹשׂ אֶת רְצִין וּבֶן רְמַלְיָהוּ. ז וְלָכֵן הִנֵּה אֲדֹנָי מַעֲלֶה עֲלֵיהֶם אֶת מֵי הַנָּהָר הָעֲצוּמִים וְהָרַבִּים אֶת מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְאֶת כָּל כְּבוֹדוֹ וְעָלָה עַל כָּל אֲפִיקָיו וְהָלַךְ עַל כָּל גְּדוֹתָיו.
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י פסוק ה: ה הוֹי אַשּׁוּר שֵׁבֶט אַפִּי וּמַטֶּה הוּא בְיָדָם זַעְמִי.
והוֹשֵׁעַ
[^]הוֹשֵׁעַ פרק ט פסוקים א-ג: א אַל תִּשְׂמַח יִשְׂרָאֵל אֶל גִּיל כָּעַמִּים כִּי זָנִיתָ מֵעַל אֱלֹהֶיךָ אָהַבְתָּ אֶתְנָן עַל כָּל גָּרְנוֹת דָּגָן. ב גֹּרֶן וָיֶקֶב לֹא יִרְעֵם וְתִירוֹשׁ יְכַחֶשׁ בָּהּ. ג לֹא יֵשְׁבוּ בְּאֶרֶץ יְהוָה וְשָׁב אֶפְרַיִם מִצְרַיִם וּבְאַשּׁוּר טָמֵא יֹאכֵלוּ.
. אך אַשּׁוּר היא רק כלי ביד ה' וגם היא תשלם על גאוותה
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י פסוקים ה, י"ב: ה הוֹי אַשּׁוּר שֵׁבֶט אַפִּי וּמַטֶּה הוּא בְיָדָם זַעְמִי. ... יב וְהָיָה כִּי יְבַצַּע אֲדֹנָי אֶת כָּל מַעֲשֵׂהוּ בְּהַר צִיּוֹן וּבִירוּשָׁלָ‍ִם אֶפְקֹד עַל פְּרִי גֹדֶל לְבַב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְעַל תִּפְאֶרֶת רוּם עֵינָיו.
, ונבואות על חורבנה של אַשּׁוּר עצמה ובירתה נִינְוֵה, נמסרות בכל פרקי ספר נַחוּם, וגם אצל צְפַנְיָה
[^]צְפַנְיָה פרק ב פסוק י"ג: יג וְיֵט יָדוֹ עַל צָפוֹן וִיאַבֵּד אֶת אַשּׁוּר וְיָשֵׂם אֶת נִינְוֵה לִשְׁמָמָה צִיָּה כַּמִּדְבָּר.
. בכמה נבואות נחמה גם נחזה שה' עוד ישיב את בני יִשְׂרָאֵל שגלו לאַשּׁוּר בחזרה לארצם
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י"א פסוק י"א: יא וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יוֹסִיף אֲדֹנָי שֵׁנִית יָדוֹ לִקְנוֹת אֶת שְׁאָר עַמּוֹ אֲשֶׁר יִשָּׁאֵר מֵאַשּׁוּר וּמִמִּצְרַיִם וּמִפַּתְרוֹס וּמִכּוּשׁ וּמֵעֵילָם וּמִשִּׁנְעָר וּמֵחֲמָת וּמֵאִיֵּי הַיָּם.
[^]הוֹשֵׁעַ פרק י"א פסוק י"א: יא יֶחֶרְדוּ כְצִפּוֹר מִמִּצְרַיִם וּכְיוֹנָה מֵאֶרֶץ אַשּׁוּר וְהוֹשַׁבְתִּים עַל בָּתֵּיהֶם נְאֻם יְהוָה.
[^]מִיכָה פרק ז פסוק י"ב: יב יוֹם הוּא וְעָדֶיךָ יָבוֹא לְמִנִּי אַשּׁוּר וְעָרֵי מָצוֹר וּלְמִנִּי מָצוֹר וְעַד נָהָר וְיָם מִיָּם וְהַר הָהָר.
[^]זְכַרְיָה פרק י פסוקים י-י"א: י וַהֲשִׁיבוֹתִים מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וּמֵאַשּׁוּר אֲקַבְּצֵם וְאֶל אֶרֶץ גִּלְעָד וּלְבָנוֹן אֲבִיאֵם וְלֹא יִמָּצֵא לָהֶם. יא וְעָבַר בַּיָּם צָרָה וְהִכָּה בַיָּם גַּלִּים וְהֹבִישׁוּ כֹּל מְצוּלוֹת יְאֹר וְהוּרַד גְּאוֹן אַשּׁוּר וְשֵׁבֶט מִצְרַיִם יָסוּר.
.
זיהוי המקום
העיר אַשּׁוּר נוסדה בראשית האלף ה-3 לפנה"ס כנראה כנקודת מסחר על הגדה המערבית של נהר החִדֶּקֶל. העיר צמחה סביב סלע מוגבה בסמוך לפיתול של הנהר, שעליו נבנה אח"כ המקדש לאל אַשּׁוּר. העיר סחרה עם ערי שוּמֵר הקדומות שבדרום מסופוטמיה ובמהלך האלף ה-3 סופחה לאימפריות הגדולות של התקופה תחת מלכי אַכַּד ואח"כ אוּר. כשהתפרקה ממלכת אוּר בסביבות תחילת האלף ה-2 לפנה"ס היתה אַשּׁוּר לעיר עצמאית תחת שליטים מקומיים ומועצה נבחרת ששלטו בשם האל אַשּׁוּר, ולעתים שוב תחת חסות של המדינות החזקות של התקופה, כמו ממלכת מיתַני שמצפון. משפחות העיר הקימו רשתות מסחר שהגיעו למרחקים, ולמשל בכּנֵש שבמרכז אסיה הקטנה נמצאו תעודות ושרידים של מושבת-סוחרים אַשּׁוּרית משגשגת מהמאה ה-19 לפנה"ס.

כשדעכה ממלכת מיתַני במהלך המאה ה-14 לפנה"ס, הקימה אַשּׁוּר מדינה משלה, לראשונה תחת מלך - אַשּׁוּר-אֻבַּלִּט ה-1, והרחיבה את גבולותיה כך שעד סוף המאה כבר שלטה כמעט על כל שטחי ממלכת מיתַני לשעבר, כולל אזורים נרחבים בצפון עיראק של היום ועד לנהר הפְּרָת. לקראת סוף האלף ה-2 החלה תקופה של אי יציבות ונדידות עמים שהביאו גם לנפילת האימפריה החַתִּית ולערי ממלכה נוספות בצפון סוריה. את מקומם תפשו במהלך הזמן בעיקר האֲרַמִּים שפלשו ונגסו מתחומי השלטון האַשּׁוּרי. מלכי אַשּׁוּר נלחמו ללא הצלחה עם האֲרַמִּים שנים ארוכות, וסבלו גם מלחץ מכווונה של ממלכת בָּבֶל בדרום.

תקופה זו של נסיגת אַשּׁוּר באה לקיצה בראשית האלף ה-1 תחת אַשּׁוּר-דן ה-2 ובנו אדד-נררי ה-2 מלכי אַשּׁוּר שהכו את הממלכות האֲרַמִּיות והחלו להשיב את אַשּׁוּר לגבולותיה הקודמים. אשורנצירפל ה-2 המשיך במדיניות התוקפנית של קודמיו והכה ובזז את האֲרַמִּים והרחיב שוב את המסחר של אַשּׁוּר לצפון סוריה ועד אסיה הקטנה. אשורנצירפל העביר את בירת הממלכה מהעיר אַשּׁוּר לכָּלַח\נִמְרֹד, באתר צפוני יותר על החִדֶּקֶל (879 לפנה"ס), אך גם כשהארמון ושאר מנגנוני השלטון המשיכו לנדוד בין הבירות הנוספות של האימפריה (ראו להלן), המשיכה העיר אַשּׁוּר להיות המרכז הקדוש הרשמי של הממלכה, עד לסוף ימיה.

שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-3 (מָלַךְ 858–824 לפנה"ס) המשיך להשתלט על אזורים בצפון סוריה ובאסיה הקטנה, עד שברית של 12 מדינות באזור (שכללה את אַחְאָב מלך יִשְׂרָאֵל) עמדה מולו כנראה בהצלחה בקרב קָרְקָר שבצפון סוריה (853 לפנה"ס). הברית התפרקה מאוחר יותר, ובמסע נוסף שערך שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-3 כנגד האֲרַמִּים בשנת 841 לפנה"ס הוא לא הצליח אמנם לכבוש את דַמָּשֶׂק, אבל קיבל מסים ממדינות החסות שלו באזור, כולל ממלכת יִשְׂרָאֵל. ה"אובליסק השחור" המתאר את המסע מציג בין השאר את יֵהוּא מלך יִשְׂרָאֵל
[*]המכונה "יֵהוּא בן עָמְרִי, והכוונה כנראה שמלכי יִשְׂרָאֵל כונו כולם בידי אַשּׁוּר על שם עָמְרִי
משתחווה לפני שַׁלְמַנְאֶסֶר, והכתובת מפרטת את רשימת המנחות שהביא יֵהוּא לשַׁלְמַנְאֶסֶר שכללו כלי זהב וכסף. שַׁלְמַנְאֶסֶר לא הצליח לכבוש את דַמָּשֶׂק גם במסע נוסף שערך מספר שנים אח"כ, ולמעשה ההתפשטות של אַשּׁוּר מערבה נבלמה למשך כ-100 שנים, עד לימי תִּגְלַת-פַּלְאֶסֶר ה-3.

תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר ה-3 (מָלַךְ 745–727 לפנה"ס) הצליח במסעותיו הצבאיים להביס סוף סוף את האויבת המרה של אַשּׁוּר מצפון - ממלכת אֲרָרַט ובעלות בריתה בצפון סוריה, ונקט מעתה מדיניות של סיפוח השטחים הכבושים לממלכת אַשּׁוּר, וגירוש תושביהם תוך חילוף אוכלוסין עם מקומות אחרים ברחבי האימפריה המתפתחת. כך עשה לבָּבֶל, ולפי המקרא גם לממלכת ארם דַמָּשֶׂק
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוקים ז-ט: ז וַיִּשְׁלַח אָחָז מַלְאָכִים אֶל תִּגְלַת פְּלֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר לֵאמֹר עַבְדְּךָ וּבִנְךָ אָנִי עֲלֵה וְהוֹשִׁעֵנִי מִכַּף מֶלֶךְ אֲרָם וּמִכַּף מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל הַקּוֹמִים עָלָי. ח וַיִּקַּח אָחָז אֶת הַכֶּסֶף וְאֶת הַזָּהָב הַנִּמְצָא בֵּית יְהוָה וּבְאֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ וַיִּשְׁלַח לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר שֹׁחַד. ט וַיִּשְׁמַע אֵלָיו מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיַּעַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶל דַּמֶּשֶׂק וַיִּתְפְּשֶׂהָ וַיַּגְלֶהָ קִירָה וְאֶת רְצִין הֵמִית.
ולגָּלִיל ולגִּלְעָד שבממלכת יִשְׂרָאֵל
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק כ"ט: כט בִּימֵי פֶּקַח מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בָּא תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּקַּח אֶת עִיּוֹן וְאֶת אָבֵל בֵּית מַעֲכָה וְאֶת יָנוֹחַ וְאֶת קֶדֶשׁ וְאֶת חָצוֹר וְאֶת הַגִּלְעָד וְאֶת הַגָּלִילָה כֹּל אֶרֶץ נַפְתָּלִי וַיַּגְלֵם אַשּׁוּרָה.
. בנו שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-5 (מָלַךְ 727–722) המשיך את כיבושי אביו באסיה הקטנה ובממלכת יִשְׂרָאֵל והגיע עד הבירה שֹׁמְרוֹן כמסופר במקרא. בכתובת של אחיו סַרְגוֹן ה-2 שמלך אחריו נמסר שסַרְגוֹן הוא שכבש את שֹׁמְרוֹן לאחר מצור. לכן משערים ששַׁלְמַנְאֶסֶר לא הספיק להשלים את כיבוש הארץ ושהגליית תושבי ממלכת יִשְׂרָאֵל החלה רק בימי סַרְגוֹן, ונמשכה גם בימי סַנְחֵרִיב בנו של סַרְגוֹן
[*]כפי שמעידים האנאלים של סַנְחֵרִיב בהם נמסר על הגליית תושבי סְפַרְוַיִם\סִיפָּר וכּוּתָה בימיו
, ובימי אֵסַרְחַדּוֹן בנו של סַנְחֵרִיב כפי שגם נמסר בספר עֶזְרָא
[^]עֶזְרָא פרק ד פסוק ב: ב וַיִּגְּשׁוּ אֶל זְרֻבָּבֶל וְאֶל רָאשֵׁי הָאָבוֹת וַיֹּאמְרוּ לָהֶם נִבְנֶה עִמָּכֶם כִּי כָכֶם נִדְרוֹשׁ לֵאלֹהֵיכֶם ולא [וְלוֹ] אֲנַחְנוּ זֹבְחִים מִימֵי אֵסַר חַדֹּן מֶלֶךְ אַשּׁוּר הַמַּעֲלֶה אֹתָנוּ פֹּה.
.

סַרְגוֹן ה-2 (מָלַךְ 705-722 לפנה"ס) גבר על מרידה בבָּבֶל, וכבש כאמור את שֹׁמְרוֹן, ואחרי שגבר על כח הגנה ששלחו המצרים כבש גם את עַזָּה ואת אַשְׁדּוֹד
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק כ פסוק א: א בִּשְׁנַת בֹּא תַרְתָּן אַשְׁדּוֹדָה בִּשְׁלֹח אֹתוֹ סַרְגוֹן מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּלָּחֶם בְּאַשְׁדּוֹד וַיִּלְכְּדָהּ.
. סַרְגוֹן עביר את בירת הממלכה לדוּר שָׁרוּכִּין, אך כשמת בקרב מול הקימרים שפלשו לאסיה הקטנה
[*]הקימרים היו עם שנדד ולחם בראשית האלף ה-1 לפנה"ס באזור צפון-מזרח הים השחור וימת ואן, ופלש גם מערבה לאסיה הקטנה, עד שנדחק משם ונעלם לקראת סוף המאה ה-7 לפנה"ס
העביר שוב בנו סַנְחֵרִיב (מָלַךְ 681-705 לפנה"ס) את הבירה מעט דרומה לנִינְוֵה שעל גדות החִדֶּקֶל (ראו במפה). סַנְחֵרִיב נאלץ שוב לדכא מרידות שפרצו ברחבי האימפריה עם מות אביו, שבמהלכן הוא החריב את בָּבֶל והציף אותה במים, וכבש גם את ערי יְהוּדָה ושיעבד את ממלכתו של חִזְקִיָּהוּ. סַנְחֵרִיב כאמור לא כבש את יְרוּשָׁלַיִם, אך הצליח להכות את צבאו של פרעה תִּרְהָקָה באֶלְתְּקֵה
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ט פסוקים ח-ט: ח וַיָּשָׁב רַב שָׁקֵה וַיִּמְצָא אֶת מֶלֶךְ אַשּׁוּר נִלְחָם עַל לִבְנָה כִּי שָׁמַע כִּי נָסַע מִלָּכִישׁ. ט וַיִּשְׁמַע אֶל תִּרְהָקָה מֶלֶך כּוּשׁ לֵאמֹר הִנֵּה יָצָא לְהִלָּחֵם אִתָּךְ וַיָּשָׁב וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל חִזְקִיָּהוּ לֵאמֹר.
.

אחרי שסַנְחֵרִיב נרצח ע"י בניו (או בנו), עלה אֵסַרְחַדּוֹן בנו הצעיר לשלטון (מָלַךְ 681–669 לפנה"ס). אֵסַרְחַדּוֹן שיקם את בָּבֶל והמשיך את מלחמות אביו בפרעה תִּרְהָקָה אותו ניצח לבסוף וכך כבש את אזור הדלתא שבצפון מִצְרַיִם כולל את נֹף הבירה (671 לפנה"ס). אֵסַרְחַדּוֹן ציווה את בָּבֶל לבנו שַׁמַש-שֻׁם-אֻכִּן ואת שאר האימפריה לאחיו אשורבניפל. אשורבניפל (מָלַךְ 669–631 לפנה"ס) המשיך את כיבוש מִצְרַיִם ולכד זמנית גם את נֹּא אָמוֹן שבמצרים עלית (בדרום). בָּבֶל מרדה תחת שַׁמַש-שֻׁם-אֻכִּן באַשּׁוּר, ואחרי 4 שנות מצור לכד שוב אשורבניפל את העיר ושַׁמַש-שֻׁם-אֻכִּן שרף את עצמו למוות. גם המלחמות מול עֵילָם במזרח הֶחְרִיפוּ ואשורבניפל אף כבש והחריב את שׁוּשַׁן בירת עֵילָם יחד עם מקדשיה (646 לפנה"ס). אשורבניפל נודע גם בספריה הענקית שאסף בנִינְוֵה שם מצאו החופרים כ-20,000 לוחות ובהן כתובות מלכותיות והסטוריות ובעיקר דתיות.

כך, תחת אשורבניפל הגיעה האימפריה האשורית לשיא התפשטותה, אך מכאן והלאה ההתדרדרות של הממלכה היתה מהירה עד לקריסתה הסופית שנים ספורות לאחר מותו. מיד עם מות אשורבניפל פרץ מרד תחת נבו-פלאסר שכבש את בָּבֶל מידי אַשּׁוּר (627 לפנה"ס), וכוחות הבבלים פלשו מאוחר יותר לארץ אַשּׁוּר עצמה. משוער שגם תיקוני יֹאשִׁיָּהוּ מלך יְהוּדָה שנערכו בערך באותם שנים התאפשרו בעקבות החלשות האחיזה של אַשּׁוּר באזור. פַרְעֹה נְכֹה נבהל מהעלייה הפתאומית של בָּבֶל ויצא כאמור לכוון כָּרכּמיש כדי לסייע לצבאות אַשּׁוּר
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק ל"ה פסוק כ: כ אַחֲרֵי כָל זֹאת אֲשֶׁר הֵכִין יֹאשִׁיָּהוּ אֶת הַבַּיִת עָלָה נְכוֹ מֶלֶךְ מִצְרַיִם לְהִלָּחֵם בְּכַרְכְּמִישׁ עַל פְּרָת וַיֵּצֵא לִקְרָאתוֹ יֹאשִׁיָּהוּ.
. צבא כִּיכְּסַרֵס מלך מָדַי שהצטרף למערכה כנגד אַשּׁוּר מכוון צפון כבש במפתיע והחריב את העיר אַשּׁוּר עצמה (615 לפנה"ס). צבאות מָדַי ובָּבֶל המאוחדים בברית המשיכו לכבוש ולהרוס את נִינְוֵה ואת כָּלַח, יחד עם שאר הערים הראשיות באַשּׁוּר. אַשּׁוּר-אֻבַּלִּט ה-2 מַלְכָּהּ האחרון של אַשּׁוּר
[*]שנקרא על שם אַשּׁוּר-אֻבַּלִּט ה-1, מַלְכָּהּ הראשון של אַשּׁוּר
נסוג לחָרָן אך כשהגיעו כוחות מָדַי ובָּבֶל גם לשם, נמלט אַשּׁוּר-אֻבַּלִּט וסופו לא נודע. מאוחר יותר הביס צבא בָּבֶל גם את פַרְעֹה נְכֹה בכָּרכּמיש, ומכאן דבר לא עצר עוד את בָּבֶל מלרשת את האימפריה האַשּׁוּרית שהלכה לעולמה
[5]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ה, עמוד 103-87
[6]Ancient Assyria, Karen Radner, Oxford University Press, 2015
.
פרקים המזכירים את אַשּׁוּר
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על אַשּׁוּר באתר של ויקיפדיה.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Depiction of Jehu King of Israel giving tribute to King Shalmaneser III of Assyria, on the Black Obelisk of Shalmaneser III from Nimrud (circa 827 BC) in the British Museum (London). Photo by Steven G. Johnson. See page for author [CC-BY-SA-3.0 / GFDL], via Wikimedia Commons
קטע מתוך האובליסק השחור מכָּלַח\נִמְרֹד המציג את יֵהוּא משתחווה לפני שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-3 מֶלֶךְ אַשּׁוּר (מָלַךְ 858–824 לפנה"ס)
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Capture of Astartu. By David Castor (dcastor), [Public domain], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
תבלית של תִּגְלַת-פַּלְאֶסֶר ה-3 (מָלַךְ 745–727 לפנה"ס) מארמונו בכָּלַח, המתאר את מסע המלחמה שערך ובו כבש בין השאר את עַשְׁתָּרוֹת. באזור אחר בתבליט נראים השבויים מעַשְׁתָּרוֹת.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Possibly depiction of the Assyrian king Shalmaneser V during his time as crown prince to his father, Tiglath-Pileser III. By Osama Shukir Muhammed Amin FRCP(Glasg), [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons. Image cropped and retouched from the original.
הדמות בתבליט משוערת כשל שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-5, שהמשיך את כיבוש ממלכת יִשְׂרָאֵל (מָלַךְ 727–722 לפנה"ס) בעת שהיה יורש העצר בימי אביו תִּגְלַת-פַּלְאֶסֶר ה-3.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Sargon II, Iraq Museum in Baghdad. By Osama Shukir Muhammed Amin FRCP(Glasg), [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
סַרְגוֹן ה-2, כבש את אַשְׁדּוֹד וכנראה שהשלים גם את כיבוש שֹׁמְרוֹן (מָלַךְ 722–705 לפנה"ס) בארמונו שבדוּר שָׁרוּכִּין
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Sanherib-Lachisch. By Knerdler, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
סַנְחֵרִיב בן סַרְגוֹן (מָלַךְ 705–681 לפנה"ס) יושב וגוזר את דין לָכִישׁ הכבושה מול שער העיר.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Asarhadon Berlín Pergamon Museum, estela de Asarhadon. 671 a.C. By Miguel Hermoso Cuesta, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons
אסטלת נצחון של אֵסַרְחַדּוֹן מֶלֶךְ אַשּׁוּר (מָלַךְ 681–669 לפנה"ס) לרגל נצחונו על פרעה תַּהָרְקָה.