מקום
הַגִּלְעָד
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Gilead Hils, by David Bjorgen (http://en.wikipedia.org/wiki/User:Cybjorg) [CC-BY-SA-2.5], via Wikimedia Commons
הרי הגִּלְעָד
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Tulul adh-Dhahab and Jabbok in spring, by E. Rehfeld / [CC-BY-SA-3.0]. Original image size reduced by Allon Adir.
נחל יַבֹּק החוצה את הרי הגִּלְעָד וזורם לירדן
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
הַגִּלְעָד במקרא
כשיַעֲקֹב ברח עם משפחתו מחָרָן לארץ, לָבָן רדף אחריו והשיג אותו בְּמִּצְפָּה שבהַר הַגִּלְעָד. שם הם כרתו ברית והקימו במקום גָּל (אבנים) להיות עֵד לקיום הברית - ומכאן שם המקום גַּלְעֵד
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"א פסוק מ"ח: מח וַיֹּאמֶר לָבָן הַגַּל הַזֶּה עֵד בֵּינִי וּבֵינְךָ הַיּוֹם עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ גַּלְעֵד.
. אֶרֶץ הגִּלְעָד היא האזור ההררי שבְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן המזרחי
[^]שׁוֹפְטִים פרק ה פסוק י"ז: יז גִּלְעָד בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן שָׁכֵן וְדָן לָמָּה יָגוּר אֳנִיּוֹת אָשֵׁר יָשַׁב לְחוֹף יַמִּים וְעַל מִפְרָצָיו יִשְׁכּוֹן.
, והיא מותאמת במיוחד לגידול מִקְנֶה
[^]בַּמִּדְבָּר פרק ל"ב פסוק א: א וּמִקְנֶה רַב הָיָה לִבְנֵי רְאוּבֵן וְלִבְנֵי גָד עָצוּם מְאֹד וַיִּרְאוּ אֶת אֶרֶץ יַעְזֵר וְאֶת אֶרֶץ גִּלְעָד וְהִנֵּה הַמָּקוֹם מְקוֹם מִקְנֶה.
[^]שִׁיר-הַשִּׁירִים פרק ד פסוק א: א הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי הִנָּךְ יָפָה עֵינַיִךְ יוֹנִים מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ שַׂעְרֵךְ כְּעֵדֶר הָעִזִּים שֶׁגָּלְשׁוּ מֵהַר גִּלְעָד.
. הגִּלְעָד גם נודע כמקורו של הצֳרִי צמח מרפא ריחני
[^]יִרְמְיָהוּ פרק ח פסוק כ"ב: כב הַצֳרִי אֵין בְּגִלְעָד אִם רֹפֵא אֵין שָׁם כִּי מַדּוּעַ לֹא עָלְתָה אֲרֻכַת בַּת עַמִּי.
, ושל צמחי בשמים נוספים (כולל נְכֹאת ולֹט, שלא זוהו)
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"ז פסוק ל"ה: לה וַיָּקֻמוּ כָל בָּנָיו וְכָל בְּנֹתָיו לְנַחֲמוֹ וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם וַיֹּאמֶר כִּי אֵרֵד אֶל בְּנִי אָבֵל שְׁאֹלָה וַיֵּבְךְּ אֹתוֹ אָבִיו.
. במכרות שבֵּין סֻכּוֹת וּבֵין צָרְתָן הסמוכות לירדן היתה תעשית מתכות, ושם יצקו את כלי הנְחֹשֶׁת למקדש
[^]מְלָכִים-א פרק ז פסוק מ"ו: מו בְּכִכַּר הַיַּרְדֵּן יְצָקָם הַמֶּלֶךְ בְּמַעֲבֵה הָאֲדָמָה בֵּין סֻכּוֹת וּבֵין צָרְתָן.
.

הגבולות המדויקים של אֶרֶץ הגִּלְעָד אינם לגמרי ברורים מהכתוב במקרא, וקיימות כמה גירסאות. בכל אופן, את הגִּלְעָד חוצה נחל יַבֹּק הזורם ליַּרְדֵּן. החצי הדרומי, שנכבש מידי סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ב פסוק ב: ב סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי הַיּוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן מֹשֵׁל מֵעֲרוֹעֵר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת נַחַל אַרְנוֹן וְתוֹךְ הַנַּחַל וַחֲצִי הַגִּלְעָד וְעַד יַבֹּק הַנַּחַל גְּבוּל בְּנֵי עַמּוֹן.
, נכלל בנחלות שבטי עבר הַיַּרְדֵּן - רְאוּבֵן וגָד (וכנראה בעיקר אצל גָד הצפוני יותר), והחצי הצפוני שהגיע עד הַבָּשָׁן בצפון היה בנחלת חֲצִי שֵׁבֶט הַמְנַשֶּׁה שממזרח ליַּרְדֵּן
[^]דְּבָרִים פרק ג פסוקים י"ב-י"ג: יב וְאֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת יָרַשְׁנוּ בָּעֵת הַהִוא מֵעֲרֹעֵר אֲשֶׁר עַל נַחַל אַרְנֹן וַחֲצִי הַר הַגִּלְעָד וְעָרָיו נָתַתִּי לָרֻאוּבֵנִי וְלַגָּדִי. יג וְיֶתֶר הַגִּלְעָד וְכָל הַבָּשָׁן מַמְלֶכֶת עוֹג נָתַתִּי לַחֲצִי שֵׁבֶט הַמְנַשֶּׁה כֹּל חֶבֶל הָאַרְגֹּב לְכָל הַבָּשָׁן הַהוּא יִקָּרֵא אֶרֶץ רְפָאִים.
. הערים המוזכרות באֶרֶץ הגִּלְעָד כוללות בין השאר את עִיר המִקְלַט רמות גִּלְעָד, ואת יָבֵשׁ גִּלְעָד, את פְּנִיאֵל ומַּחֲנַיִם שליד נחל יַבֹּק, את אֶרֶץ טוֹב, ועוד. בימי הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, היו באזור הגִּלְעָד 3 "נציבויות", כשכל נציבות אחראית על כלכלת המלך וביתו במשך חודש אחד בשנה
[^]מְלָכִים-א פרק ד פסוקים י"ג-י"ד: יג בֶּן גֶּבֶר בְּרָמֹת גִּלְעָד לוֹ חַוֹּת יָאִיר בֶּן מְנַשֶּׁה אֲשֶׁר בַּגִּלְעָד לוֹ חֶבֶל אַרְגֹּב אֲשֶׁר בַּבָּשָׁן שִׁשִּׁים עָרִים גְּדֹלוֹת חוֹמָה וּבְרִיחַ נְחֹשֶׁת. יד אֲחִינָדָב בֶּן עִדֹּא מַחֲנָיְמָה.
.

מבין בְּנֵי שבט מְנַשֶּׁה, היו אלה בְּנֵי מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה שכבשו את הגִּלְעָד
[^]בַּמִּדְבָּר פרק ל"ב פסוק ל"ט: לט וַיֵּלְכוּ בְּנֵי מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה גִּלְעָדָה וַיִּלְכְּדֻהָ וַיּוֹרֶשׁ אֶת הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר בָּהּ.
ושירשו אותו
[^]בַּמִּדְבָּר פרק ל"ב פסוק מ: מ וַיִּתֵּן מֹשֶׁה אֶת הַגִּלְעָד לְמָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה וַיֵּשֶׁב בָּהּ.
(וכנראה הכוונה לאזורי הגִּלְעָד הצפוניים שבאזור נחלת חֲצִי הַמְנַשֶּׁה). מָכִיר היה אביו של גִּלְעָד, ראש מִשְׁפַּחַת הַגִּלְעָדִי
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"ו פסוק כ"ט: כט בְּנֵי מְנַשֶּׁה לְמָכִיר מִשְׁפַּחַת הַמָּכִירִי וּמָכִיר הוֹלִיד אֶת גִּלְעָד לְגִלְעָד מִשְׁפַּחַת הַגִּלְעָדִי.
. נזכרות דמויות מקראיות נוספות שבאו מהגִּלְעָד, כולל השופטים יָאִיר
[^]שׁוֹפְטִים פרק י פסוק ג: ג וַיָּקָם אַחֲרָיו יָאִיר הַגִּלְעָדִי וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה.
וְיִפְתָּח
[^]שׁוֹפְטִים פרק י"א פסוק א: א וְיִפְתָּח הַגִּלְעָדִי הָיָה גִּבּוֹר חַיִל וְהוּא בֶּן אִשָּׁה זוֹנָה וַיּוֹלֶד גִּלְעָד אֶת יִפְתָּח.
הַגִּלְעָדִים, בַרְזִלַּי הַגִּלְעָדִי שבניו סייעו לדָוִד כשברח מבנו אַבְשָׁלוֹם
[^]מְלָכִים-א פרק ב פסוק ז: ז וְלִבְנֵי בַרְזִלַּי הַגִּלְעָדִי תַּעֲשֶׂה חֶסֶד וְהָיוּ בְּאֹכְלֵי שֻׁלְחָנֶךָ כִּי כֵן קָרְבוּ אֵלַי בְּבָרְחִי מִפְּנֵי אַבְשָׁלוֹם אָחִיךָ.
, יֵהוּא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל
[^]מְלָכִים-ב פרק ט פסוקים א-ב: א וֶאֱלִישָׁע הַנָּבִיא קָרָא לְאַחַד מִבְּנֵי הַנְּבִיאִים וַיֹּאמֶר לוֹ חֲגֹר מָתְנֶיךָ וְקַח פַּךְ הַשֶּׁמֶן הַזֶּה בְּיָדֶךָ וְלֵךְ רָמֹת גִּלְעָד. ב וּבָאתָ שָׁמָּה וּרְאֵה שָׁם יֵהוּא בֶן יְהוֹשָׁפָט בֶּן נִמְשִׁי וּבָאתָ וַהֲקֵמֹתוֹ מִתּוֹך אֶחָיו וְהֵבֵיאתָ אֹתוֹ חֶדֶר בְּחָדֶר.
, וכמובן אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי מִתֹּשָׁבֵי גִלְעָד
[^]מְלָכִים-א פרק י"ז פסוק א: א וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי מִתֹּשָׁבֵי גִלְעָד אֶל אַחְאָב חַי יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו אִם יִהְיֶה הַשָּׁנִים הָאֵלֶּה טַל וּמָטָר כִּי אִם לְפִי דְבָרִי.
.

בימות השופטים עלו בְּנֵי עַמּוֹן על הגִּלְעָד
[^]שׁוֹפְטִים פרק י פסוק י"ז: יז וַיִּצָּעֲקוּ בְּנֵי עַמּוֹן וַיַּחֲנוּ בַּגִּלְעָד וַיֵּאָסְפוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּחֲנוּ בַּמִּצְפָּה.
עד שיִפְתָּח, ממִּצְפָּה שבגִלְעָד, הכה אותם שם
[^]שׁוֹפְטִים פרק י"א פסוקים ל"ג-ל"ד: לג וַיַּכֵּם מֵעֲרוֹעֵר וְעַד בּוֹאֲךָ מִנִּית עֶשְׂרִים עִיר וְעַד אָבֵל כְּרָמִים מַכָּה גְּדוֹלָה מְאֹד וַיִּכָּנְעוּ בְּנֵי עַמּוֹן מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. לד וַיָּבֹא יִפְתָּח הַמִּצְפָּה אֶל בֵּיתוֹ וְהִנֵּה בִתּוֹ יֹצֵאת לִקְרָאתוֹ בְתֻפִּים וּבִמְחֹלוֹת וְרַק הִיא יְחִידָה אֵין לוֹ מִמֶּנּוּ בֵּן אוֹ בַת.
. אח"כ כבשה אֲרָם את אזור רמות גִּלְעָד, ואַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל נפל בנסיונו הכושל להוציאם משם. יוֹרָם בֶּן אַחְאָב נלחם בחֲזָהאֵל מֶלֶךְ אֲרָם בְּרָמֹת גִּלְעָד, ונכשל גם הוא, ולבסוף חֲזָהאֵל כבש את כָּל אֶרֶץ הַגִּלְעָד (ואזורים נרחבים נוספים בארץ)
[^]מְלָכִים-ב פרק י פסוקים ל"ב-ל"ג: לב בַּיָּמִים הָהֵם הֵחֵל יְהוָה לְקַצּוֹת בְּיִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּם חֲזָאֵל בְּכָל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל. לג מִן הַיַּרְדֵּן מִזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ אֵת כָּל אֶרֶץ הַגִּלְעָד הַגָּדִי וְהָרֻאובֵנִי וְהַמְנַשִּׁי מֵעֲרֹעֵר אֲשֶׁר עַל נַחַל אַרְנֹן וְהַגִּלְעָד וְהַבָּשָׁן.
. אח"כ (כנראה עם הֵחָלְשׁוּת אֲרָם כתוצאה מהתקפות של אַשּׁוּר עליה) הצליח יוֹאָשׁ מלך יִשְׂרָאֵל להשיב את ערי ישראל הכבושות מידי בֶּן הֲדַד ה-3 מֶלֶךְ אֲרָם
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ג פסוק כ"ה: כה וַיָּשָׁב יְהוֹאָשׁ בֶּן יְהוֹאָחָז וַיִּקַּח אֶת הֶעָרִים מִיַּד בֶּן הֲדַד בֶּן חֲזָאֵל אֲשֶׁר לָקַח מִיַּד יְהוֹאָחָז אָבִיו בַּמִּלְחָמָה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים הִכָּהוּ יוֹאָשׁ וַיָּשֶׁב אֶת עָרֵי יִשְׂרָאֵל.
, ובנו יָרָבְעָם השני השלים את הֲשָׁבַת כל הנחלות מִלְבוֹא חֲמָת שבמזרח לבנון של היום, ועד יָם המלח
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ד פסוק כ"ה: כה הוּא הֵשִׁיב אֶת גְּבוּל יִשְׂרָאֵל מִלְּבוֹא חֲמָת עַד יָם הָעֲרָבָה כִּדְבַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד עַבְדּוֹ יוֹנָה בֶן אֲמִתַּי הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגַּת הַחֵפֶר.
. הנביא עָמוֹס האשים את בְּנֵי עַמּוֹן
[^]עָמוֹס פרק א פסוק י"ג: יג כֹּה אָמַר יְהוָה עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי בְנֵי עַמּוֹן וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל בִּקְעָם הָרוֹת הַגִּלְעָד לְמַעַן הַרְחִיב אֶת גְּבוּלָם.
ואֲרָם
[^]עָמוֹס פרק א פסוק ג: ג כֹּה אָמַר יְהוָה עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי דַמֶּשֶׂק וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל דּוּשָׁם בַּחֲרֻצוֹת הַבַּרְזֶל אֶת הַגִּלְעָד.
באכזריות הרבה שגילו במלחמותיהם בגִּלְעָד.

בסופו של דבר כבש תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר את הַגִּלְעָד והגלה את תושביו (כפי שעשה גם באזורים נרחבים אחרים בממלכת יִשְׂרָאֵל)
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ו פסוק כ"ט: כט בִּימֵי פֶּקַח מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בָּא תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּקַּח אֶת עִיּוֹן וְאֶת אָבֵל בֵּית מַעֲכָה וְאֶת יָנוֹחַ וְאֶת קֶדֶשׁ וְאֶת חָצוֹר וְאֶת הַגִּלְעָד וְאֶת הַגָּלִילָה כֹּל אֶרֶץ נַפְתָּלִי וַיַּגְלֵם אַשּׁוּרָה.
. אֲרָם ויִשְׂרָאֵל עוד ניסו להלחם יחדיו באויב האַשּׁוּרי, אך לבסוף תִּגְלַת פְּלֶסֶר כבש את ממלכת אֲרָם דַּמֶּשֶׂק
[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוק ט: ט וַיִּשְׁמַע אֵלָיו מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיַּעַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶל דַּמֶּשֶׂק וַיִּתְפְּשֶׂהָ וַיַּגְלֶהָ קִירָה וְאֶת רְצִין הֵמִית.
ואחריו שַׁלְמַנְאֶסֶר ה-5 מלך אַשּׁוּר כבש את שארית ממלכת יִשְׂרָאֵל, ותושבי אֲרָם ויִשְׂרָאֵל הוגלו לרחבי האימפריה
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ז פסוקים ה-ו: ה וַיַּעַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר בְּכָל הָאָרֶץ וַיַּעַל שֹׁמְרוֹן וַיָּצַר עָלֶיהָ שָׁלֹשׁ שָׁנִים. ו בִּשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְהוֹשֵׁעַ לָכַד מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת שֹׁמְרוֹן וַיֶּגֶל אֶת יִשְׂרָאֵל אַשּׁוּרָה וַיֹּשֶׁב אֹתָם בַּחְלַח וּבְחָבוֹר נְהַר גּוֹזָן וְעָרֵי מָדָי.
.
זיהוי המקום
ממזרח לרצועה צרה של בקעת הירדן המזרחית נישאת בתלילות שרשרת הרים מיוערת, שבשיאה מגיעה לסביבות 1100 מטר, ואז משתפלת מזרחה לרמה מדברית רחבה. הרי הַגִּלְעָד מבותרים בערוצי הנחלים היורדים מערבה לירדן, והגדול שבהם הוא נחל יַבֹּק, החוצה את חבל הגִּלְעָד לאזור צפוני (כ-60 ק"מ עד נהר הירמוך בצפון) ואזור דרומי (כ-80 ק"מ עד יובלי נחל חשבון וים-המלח בדרום). האזור הצפוני (העג'לון של היום) גשום, ואף מושלג בכל חורף, והוא עשיר במעיינות, ומשמש עדיין לגידולי גפן, זית, ושקד. האזור הדרומי גשום פחות, וכך נושב פחות בישובי קבע חקלאיים, אך שימש למרעה ולגידולי דגן. מניפות הסחף הרחבות שבשפך הנחלים באזור הירדן שימשו את גידולי הבשמים והתמרים, וכאן גם הצטברו מחצבי מתכת, שאיפשרו את תעשית הברזל (באזור וואדי רַגִ'בּ הנשפך מצפון ליַבֹּק) והנחושת (באזור סֻכּוֹת)
[1]הגיאוגרפיה ההסטורית של ארץ ישראל, מנשה הראל, הוצאת זמורה ביתן, 1997, עמוד 250-254
. כיום האזור משרת גם את תעשיית הפוספטים הירדנית.

המחקר הארכאולוגי מצא התיישבות קבע חקלאית משגשגת מתקופות הברונזה המוקדמות (עד המאה ה-20 לפנה"ס). אח"כ ההתיישבות התדלדלה, בעיקר באזורים הדרומיים של הגִּלְעָד, עד המאה ה-13 לפנה"ס, אז התחדשה ההתיישבות יחד עם ההתבססות של ממלכות עבר הירדן - אֱדוֹם, מוֹאָב, ועַמּוֹן, ואח"כ גם של בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
[2]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 515
.

מלבד החשיבות החקלאית והתעשייתית של אזור הַגִּלְעָד, בגִּלְעָד עברה גם דרך המֶלֶךְ שחיברה את דַמָּשֶׂק ואת שאר הממלכות האֲרָמיוֹת שבצפון לדרך הבשמים הדרומית
[3]הגיאוגרפיה ההסטורית של ארץ ישראל, מנשה הראל, הוצאת זמורה ביתן, 1997, עמוד 254
. אחרי תקופת ההתנחלות בארץ, נאבקו כאמור בְּנֵי עַמּוֹן בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל על אזור הַגִּלְעָד, עד שלבסוף נכבשה עַמּוֹן עצמה בידי דָוִד. אח"כ החלו מלכי אֲרָם דַמָּשֶׂק לפלוש לגִּלְעָד, ואחרי נסיונות כושלים של מלכי יִשְׂרָאֵל לעצור אותם, כבשה אֲרָם לבסוף את הַגִּלְעָד כולו. כשאֲרָם הותקפה בעצמה על ידי ממלכת אַשּׁוּר, ניצלו מלכי יִשְׂרָאֵל (יוֹאָשׁ ויָרָבְעָם השני) את חולשתה והשיבו ליִשְׂרָאֵל את ארץ הגִּלְעָד. אח"כ כאמור כבשה אַשּׁוּר את ממלכות אֲרָם ויִשְׂרָאֵל והגלתה את תושביהם, כולל את תושבי הַגִּלְעָד, לרחבי האימפריה. בימי הכיבוש הבבלי (במאה ה-6 לפנה"ס) חרב הישוב בגִּלְעָד, והפך לאזור מחייה של שבטים נודדים. ההתיישבות התחדשה תחת השלטון הפרסי, וחזרה לשגשג תחת שלטון הממלכות ההלניסטיות ורומא
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ב, עמוד 515
.
פרקים המזכירים את הַגִּלְעָד
ציטוטים נבחרים - חלקם מולחנים

ניתן לקרוא עוד על הַגִּלְעָד באתר של ויקיפדיה.