נִכְבָּדוֹת מְדֻבָּר בָּךְ, עִיר הָאֱלֹהִים, סֶלָה (ג) בציור מופיע פסוק ג' בלטינית, ומעליו מספר הפרק - 86 לפי סדר המזמורים בגרסה הלטינית (הוולגטה).
|
סיכום
ה' בחר להקים את צִיּוֹן על הרים קדושים, מתוך אהבתו אליה. באים אליה עולי רגל רבים שנולדו במקומות שונים ברחבי העולם. אבל, כולם יֵחָשְׁבוּ כאילו נולדו מחדש בצִיּוֹן אחרי שעלו אליה, וכך גם ה' יציין בספר החיים בו הם יירשמו. אז עולי הרגל ישירו וירקדו ויהללו את צִיּוֹן.
תקציר
כותרת: מִזְמוֹר של הַלְּוִיִּים הַמְּשׁוֹרְרִים מבְנֵי קֹרַח (ראו דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ו פסוקים ט"ז-ל"בדִּבְרֵי-הַיָּמִים-א פרק ו פסוקים ט"ז-ל"ב: טז
וְאֵלֶּה אֲשֶׁר הֶעֱמִיד דָּוִיד עַל יְדֵי שִׁיר בֵּית יְהוָה מִמְּנוֹחַ הָאָרוֹן.
יז
וַיִּהְיוּ מְשָׁרְתִים לִפְנֵי מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד בַּשִּׁיר עַד בְּנוֹת שְׁלֹמֹה אֶת בֵּית יְהוָה בִּירוּשָׁלִָם וַיַּעַמְדוּ כְמִשְׁפָּטָם עַל עֲבוֹדָתָם.
יח
וְאֵלֶּה הָעֹמְדִים וּבְנֵיהֶם מִבְּנֵי הַקְּהָתִי הֵימָן הַמְשׁוֹרֵר בֶּן יוֹאֵל בֶּן שְׁמוּאֵל.
יט
בֶּן אֶלְקָנָה בֶּן יְרֹחָם בֶּן אֱלִיאֵל בֶּן תּוֹחַ.
כ
בֶּן ציף [צוּף] בֶּן אֶלְקָנָה בֶּן מַחַת בֶּן עֲמָשָׂי.
כא
בֶּן אֶלְקָנָה בֶּן יוֹאֵל בֶּן עֲזַרְיָה בֶּן צְפַנְיָה.
כב
בֶּן תַּחַת בֶּן אַסִּיר בֶּן אֶבְיָסָף בֶּן קֹרַח.
כג
בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי בֶּן יִשְׂרָאֵל.
כד
וְאָחִיו אָסָף הָעֹמֵד עַל יְמִינוֹ אָסָף בֶּן בֶּרֶכְיָהוּ בֶּן שִׁמְעָא.
כה
בֶּן מִיכָאֵל בֶּן בַּעֲשֵׂיָה בֶּן מַלְכִּיָּה.
כו
בֶּן אֶתְנִי בֶן זֶרַח בֶּן עֲדָיָה.
כז
בֶּן אֵיתָן בֶּן זִמָּה בֶּן שִׁמְעִי.
כח
בֶּן יַחַת בֶּן גֵּרְשֹׁם בֶּן לֵוִי.
כט
וּבְנֵי מְרָרִי אֲחֵיהֶם עַל הַשְּׂמֹאול אֵיתָן בֶּן קִישִׁי בֶּן עַבְדִּי בֶּן מַלּוּךְ.
ל
בֶּן חֲשַׁבְיָה בֶן אֲמַצְיָה בֶּן חִלְקִיָּה.
לא
בֶּן אַמְצִי בֶן בָּנִי בֶּן שָׁמֶר.
לב
בֶּן מַחְלִי בֶּן מוּשִׁי בֶּן מְרָרִי בֶּן לֵוִי.
). צִיּוֹן נוסדה ע"י ה' על הרים קדושים (עיר דָוִד והר הַמּוֹרִיָה), כי ה' אוהב את כֻּלָּהּ (את כל שְׁעָרֶיהָ) יותר מכֹּל מקום אחר בָּאָרֶץ (מקום משכנם של עַם יִשְׂרָאֵל\יַעֲקֹב). על כן ירושלים ידועה בעולם, ורבים מדברים על כבודה הרב כעירו של ה'. |
א
לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר שִׁיר יְסוּדָתוֹ בְּהַרְרֵי קֹדֶשׁ.
ב אֹהֵב יְהוָה שַׁעֲרֵי צִיּוֹן מִכֹּל מִשְׁכְּנוֹת יַעֲקֹב. ג נִכְבָּדוֹת מְדֻבָּר בָּךְ עִיר הָאֱלֹהִים סֶלָה. |
גם המשורר (או צִיּוֹן עצמה) יזכיר את כבודה לפני העולים אליה לרגל, אשר נולדו במקומות מרוחקים ברחבי העולם: במִצְרַיִם\רַהַב (ראו יְשַׁעְיָהוּ פרק ל פסוק זיְשַׁעְיָהוּ פרק ל פסוק ז: ז
וּמִצְרַיִם הֶבֶל וָרִיק יַעְזֹרוּ לָכֵן קָרָאתִי לָזֹאת רַהַב הֵם שָׁבֶת.
), בָּבֶל, ערי הפלשתים, צוֹר, וכּוּשׁ. אבל צִיּוֹן תֵּחָשֵׁב כאילו כל אותם אנשים נולדו בה מחדש (מבחינה רוחנית, אחרי שבאו אליה). זאת כיוון שה'\עֶלְיוֹן הוא שהקים\כונן אותה. |
ד
אַזְכִּיר רַהַב וּבָבֶל לְיֹדְעָי הִנֵּה פְלֶשֶׁת וְצוֹר עִם כּוּשׁ זֶה יֻלַּד שָׁם.
ה וּלֲצִיּוֹן יֵאָמַר אִישׁ וְאִישׁ יֻלַּד בָּהּ וְהוּא יְכוֹנְנֶהָ עֶלְיוֹן. |
ה' גם יִמְנֶה\יספור את אותם נולדים מחדש, בספר בו נרשמים כל בני החיים, ויציין שם שהם נולדו בצִיּוֹן (לפי פרק קל"ט פסוק ט"זתְּהִלִּים פרק קל"ט פסוק ט"ז: טז
גָּלְמִי רָאוּ עֵינֶיךָ וְעַל סִפְרְךָ כֻּלָּם יִכָּתֵבוּ יָמִים יֻצָּרוּ
ולא [וְלוֹ] אֶחָד בָּהֶם.
, הספר הזה גם מציין את יום ההולדת של כל בני החיים הרשומים בו). 'סֶלָה' כאן היא אולי הוראת ביצוע כלשהי למִזְמוֹר, המבדילה בין חלקיו המוזיקליים. |
ו
יְהוָה יִסְפֹּר בִּכְתוֹב עַמִּים זֶה יֻלַּד שָׁם סֶלָה.
|
אז, כל עולי הרגל ישירו תוך כדי שהם רוקדים\מחֹלְלִים, ויאמרו שכל עיניהם מופנות לצִיּוֹן ומעיינות בה (או שהכוונה היא שכל המעיינות, מהם השָׁרִים שואבים את כוחם, הם בצִיּוֹן). |
ז
וְשָׁרִים כְּחֹלְלִים כָּל מַעְיָנַי בָּךְ.
|
ציטוטים נבחרים
פסוקים | |
---|---|
ג | נִכְבָּדוֹת מְדֻבָּר בָּךְ, עִיר הָאֱלֹהִים. |
ה | וּלֲצִיּוֹן יֵאָמַר: אִישׁ וְאִישׁ יֻלַּד בָּהּ.. |