מקום
ממלכת עַמּוֹן
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Citadell in Amman, by Davric, [CC-BY-SA-4.0], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
חורבות מקדש רומאי על "גבעת המצודה" - האתר של העיר רַבָּה ההסטורית
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Statue of an Ammonite deified King. By Makeandtoss, [CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication Universal (CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication) Public Domain Dedication], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
פסלון של מלך עַמּוֹן - מאה 8 לפנה"ס
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
ממלכת עַמּוֹן במקרא
בֶּן עַמִּי, אביהם הקדמון של בְּנֵי עַמּוֹן, היה בנם של לוֹט וּבִתּוֹ הַצְּעִירָה כתוצאה מגילוי עריות. בֶּן עַמִּי היה אחיו של מוֹאָב, אביהם הקדמון של בְּנֵי מוֹאָב, שממלכתם שכנה מדרום לממלכת עַמּוֹן
[^]בְּרֵאשִׁית פרק י"ט פסוקים ל"ז-ל"ח: לז וַתֵּלֶד הַבְּכִירָה בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מוֹאָב הוּא אֲבִי מוֹאָב עַד הַיּוֹם. לח וְהַצְּעִירָה גַם הִוא יָלְדָה בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן עַמִּי הוּא אֲבִי בְנֵי עַמּוֹן עַד הַיּוֹם.
. ממלכת עַמּוֹן שכנה ממזרח להרי הַגִּלְעָד שממזרח לנהר היַרְדֵּן, וכך היתה שכנתם של שבטי רְאוּבֵן (בדרומה), גָד (במערבה), וחצי המְנַשֶּׁה (בצפונה)
[^]דְּבָרִים פרק ג פסוק ט"ז: טז וְלָרֻאוּבֵנִי וְלַגָּדִי נָתַתִּי מִן הַגִּלְעָד וְעַד נַחַל אַרְנֹן תּוֹךְ הַנַּחַל וּגְבֻל וְעַד יַבֹּק הַנַּחַל גְּבוּל בְּנֵי עַמּוֹן.
. בעַמּוֹן ישבו בעבר רְפָאִים עֲנָקִים, שכונו בְּשֵׁם "זַמְזֻמִּים" בפי הָעַמֹּנִים, אך ה' עזר לעַמֹּנִים להשמיד את הרְפָאִים ולרשת את אדמתם
[^]דְּבָרִים פרק ב פסוקים כ-כ"א: כ אֶרֶץ רְפָאִים תֵּחָשֵׁב אַף הִוא רְפָאִים יָשְׁבוּ בָהּ לְפָנִים וְהָעַמֹּנִים יִקְרְאוּ לָהֶם זַמְזֻמִּים. כא עַם גָּדוֹל וְרַב וָרָם כָּעֲנָקִים וַיַּשְׁמִידֵם יְהוָה מִפְּנֵיהֶם וַיִּירָשֻׁם וַיֵּשְׁבוּ תַחְתָּם.
. עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן היה אחרון הָרְפָאִים, ומיטת הברזל הענקית שלו הוצגה לראווה בְּרַבַּת בְּנֵי עַמּוֹן
[^]דְּבָרִים פרק ג פסוק י"א: יא כִּי רַק עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן נִשְׁאַר מִיֶּתֶר הָרְפָאִים הִנֵּה עַרְשׂוֹ עֶרֶשׂ בַּרְזֶל הֲלֹה הִוא בְּרַבַּת בְּנֵי עַמּוֹן תֵּשַׁע אַמּוֹת אָרְכָּהּ וְאַרְבַּע אַמּוֹת רָחְבָּהּ בְּאַמַּת אִישׁ.
.

כשהעַם התקרב לארץ לקראת סוף ימי הנדודים במדבר, ה' אסר עליהם להלחם בבני מוֹאָב ועַמּוֹן כיוון שארצותיהם באו להם בירושה בהיותם צאצאי לוֹט
[^]דְּבָרִים פרק ב פסוק י"ט: יט וְקָרַבְתָּ מוּל בְּנֵי עַמּוֹן אַל תְּצֻרֵם וְאַל תִּתְגָּר בָּם כִּי לֹא אֶתֵּן מֵאֶרֶץ בְּנֵי עַמּוֹן לְךָ יְרֻשָּׁה כִּי לִבְנֵי לוֹט נְתַתִּיהָ יְרֻשָּׁה.
. בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אמנם נמנעו מלתקוף את בְּנֵי עַמּוֹן (בגלל שהם שמרו בעוצמה על גבולם
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ"א פסוק כ"ד: כד וַיַּכֵּהוּ יִשְׂרָאֵל לְפִי חָרֶב וַיִּירַשׁ אֶת אַרְצוֹ מֵאַרְנֹן עַד יַבֹּק עַד בְּנֵי עַמּוֹן כִּי עַז גְּבוּל בְּנֵי עַמּוֹן.
), אך הֶמְשֵׁךְ היחסים בין יִשְׂרָאֵל ועַמּוֹן כפי שהם מתוארים במקרא היו יחסים מתמשכים של עוינות, לוחמה, וכיבוש.

בימי השׁוֹפְטִים כבש עֶגְלוֹן מלך מוֹאָב בעזרת בְּנֵי עַמּוֹן ועמלק שטחים מבְּנֵי יִשְׂרָאֵל, כולל את "עִיר הַתְּמָרִים" (היא יְרִיחוֹ), אך השופט אֵהוּד בֶּן גֵּרָא רצח אותו והושיע את יִשְׂרָאֵל. אח"כ בְּנֵי עַמּוֹן שוב תקפו בהצלחה את בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, גם ממערב ליַּרְדֵּן
[^]שׁוֹפְטִים פרק י פסוק ט: ט וַיַּעַבְרוּ בְנֵי עַמּוֹן אֶת הַיַּרְדֵּן לְהִלָּחֵם גַּם בִּיהוּדָה וּבְבִנְיָמִין וּבְבֵית אֶפְרָיִם וַתֵּצֶר לְיִשְׂרָאֵל מְאֹד.
, ויִפְתָּח הַגִּלְעָדִי נשלח להושיע מהם את העַם. יִפְתָּח ניהל קודם כל משא ומתן עם בְּנֵי עַמּוֹן, ומלכם טען שנחלות שבטי עבר הירדן שבין נחלי נחל אַרְנוֹן בדרום, הַיַּבֹּק בצפון, והיַרְדֵּן במערב שייכים לו. יִפְתָּח טען כנגדו שזו היתה ארצו של סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי, ולא היתה עוד שייכת למוֹאָב או לעַמּוֹן, ושהעַם כבש אותה בעזרת ה' אלוהיו. יִפְתָּח בכל אופן כבש בחזרה את האזור מבְּנֵי עַמּוֹן.

אחרי ששָׁאוּל נבחר ע"י שְׁמוּאֵל למלוכה, הוא הוכיח את עצמו כראוי לכך כשאירגן את צבא העַם והושיע את תושבי יָבֵשׁ גִּלְעָד מנָחָשׁ מֶלֶךְ עַמּוֹן שצר עליהם. גם דָוִד נלחם בהצלחה באויבי יִשְׂרָאֵל כולל בבְּנֵי עַמּוֹן, והם החלו להעלות לו מס
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ח פסוקים י"א-י"ב: יא גַּם אֹתָם הִקְדִּישׁ הַמֶּלֶךְ דָּוִד לַיהוָה עִם הַכֶּסֶף וְהַזָּהָב אֲשֶׁר הִקְדִּישׁ מִכָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר כִּבֵּשׁ. יב מֵאֲרָם וּמִמּוֹאָב וּמִבְּנֵי עַמּוֹן וּמִפְּלִשְׁתִּים וּמֵעֲמָלֵק וּמִשְּׁלַל הֲדַדְעֶזֶר בֶּן רְחֹב מֶלֶךְ צוֹבָה.
. אחרי מות נָחָשׁ, מָלַךְ חָנוּן בנו, וכשדָוִד שלח לחָנוּן משלחת תנחומים על מות אביו, השפיל חָנוּן את שגרירי דָוִד (כשחתך את זקנם ואת מדיהם), וצבא דָוִד בפיקוד יוֹאָב ואחיו אַבְשַׁי, ואח"כ בפיקוד דָוִד עצמו יצאו להלחם בהם. צבא דָוִד הביס את בעלי בריתם של העַמּוֹנים בראשות אֲרַם
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק י פסוק י"ט: יט וַיִּרְאוּ כָל הַמְּלָכִים עַבְדֵי הֲדַדְעֶזֶר כִּי נִגְּפוּ לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּשְׁלִמוּ אֶת יִשְׂרָאֵל וַיַּעַבְדוּם וַיִּרְאוּ אֲרָם לְהוֹשִׁיעַ עוֹד אֶת בְּנֵי עַמּוֹן.
, ושם מצור על העיר רַבָּה, בירתם של בְּנֵי עַמּוֹן
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק י"א פסוק א: א וַיְהִי לִתְשׁוּבַת הַשָּׁנָה לְעֵת צֵאת הַמַּלְאֿכִים וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶת יוֹאָב וְאֶת עֲבָדָיו עִמּוֹ וְאֶת כָּל יִשְׂרָאֵל וַיַּשְׁחִתוּ אֶת בְּנֵי עַמּוֹן וַיָּצֻרוּ עַל רַבָּה וְדָוִד יוֹשֵׁב בִּירוּשָׁלָ‍ִם.
. בימי המצור דָוִד ראה את בַּת שֶׁבַע רוחצת על גגה, וגרם למות בעלה אוּרִיָּה בקרבות הקשים באזור רַבָּה
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק י"א פסוקים ט"ז-י"ז: טז וַיְהִי בִּשְׁמוֹר יוֹאָב אֶל הָעִיר וַיִּתֵּן אֶת אוּרִיָּה אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יָדַע כִּי אַנְשֵׁי חַיִל שָׁם. יז וַיֵּצְאוּ אַנְשֵׁי הָעִיר וַיִּלָּחֲמוּ אֶת יוֹאָב וַיִּפֹּל מִן הָעָם מֵעַבְדֵי דָוִד וַיָּמָת גַּם אוּרִיָּה הַחִתִּי.
. לבסוף יוֹאָב בישר לדָוִד שכבש כבר את מערכת המים של רַבָּה וקרא לדָוִד לבוא ולהשלים את כיבוש העיר. כך היה, ודָוִד שם על ראשו את הכתר שנלקח שלל, והעניש את תושבי רַבָּה
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק י"ב פסוקים כ"ו-ל"א: כו וַיִּלָּחֶם יוֹאָב בְּרַבַּת בְּנֵי עַמּוֹן וַיִּלְכֹּד אֶת עִיר הַמְּלוּכָה. כז וַיִּשְׁלַח יוֹאָב מַלְאָכִים אֶל דָּוִד וַיֹּאמֶר נִלְחַמְתִּי בְרַבָּה גַּם לָכַדְתִּי אֶת עִיר הַמָּיִם. כח וְעַתָּה אֱסֹף אֶת יֶתֶר הָעָם וַחֲנֵה עַל הָעִיר וְלָכְדָהּ פֶּן אֶלְכֹּד אֲנִי אֶת הָעִיר וְנִקְרָא שְׁמִי עָלֶיהָ. כט וַיֶּאֱסֹף דָּוִד אֶת כָּל הָעָם וַיֵּלֶךְ רַבָּתָה וַיִּלָּחֶם בָּהּ וַיִּלְכְּדָהּ. ל וַיִּקַּח אֶת עֲטֶרֶת מַלְכָּם מֵעַל רֹאשׁוֹ וּמִשְׁקָלָהּ כִּכַּר זָהָב וְאֶבֶן יְקָרָה וַתְּהִי עַל רֹאשׁ דָּוִד וּשְׁלַל הָעִיר הוֹצִיא הַרְבֵּה מְאֹד. לא וְאֶת הָעָם אֲשֶׁר בָּהּ הוֹצִיא וַיָּשֶׂם בַּמְּגֵרָה וּבַחֲרִצֵי הַבַּרְזֶל וּבְמַגְזְרֹת הַבַּרְזֶל וְהֶעֱבִיר אוֹתָם במלכן [בַּמַּלְבֵּן] וְכֵן יַעֲשֶׂה לְכֹל עָרֵי בְנֵי עַמּוֹן וַיָּשָׁב דָּוִד וְכָל הָעָם יְרוּשָׁלָ‍ִם.
.

בגלל שבני מוֹאָב ועַמּוֹן לא קיבלו בברכה את העַם כשהגיע לארץ, נאסר על מוֹאָבִי ועל עַמּוֹנִי וגם על צאצאיהם, להשתלב בעם יִשְׂרָאֵל לעולם (גם אחרי דור עֲשִׂירִי)
[^]דְּבָרִים פרק כ"ג פסוקים ד-ז: ד לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל יְהוָה גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהוָה עַד עוֹלָם. ה עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ. ו וְלֹא אָבָה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַּהֲפֹךְ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ. ז לֹא תִדְרֹשׁ שְׁלֹמָם וְטֹבָתָם כָּל יָמֶיךָ לְעוֹלָם.
. למרות איסור זה, רוּת המואביה נישאה כידוע לבֹּעַז מיְהוּדָה, ודָּוִד המֶלֶךְ היה מצאצאיהם
[^]רוּת פרק ד פסוקים כ"א-כ"ב: כא וְשַׂלְמוֹן הוֹלִיד אֶת בֹּעַז וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת עוֹבֵד. כב וְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת יִשָׁי וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת דָּוִד.
, והמֶלֶךְ שְׁלֹמֹה נישא לנַעֲמָה הָעַמֹּנִית, אֵם רְחַבְעָם
[^]מְלָכִים-א פרק י"ד פסוק כ"א: כא וּרְחַבְעָם בֶּן שְׁלֹמֹה מָלַךְ בִּיהוּדָה בֶּן אַרְבָּעִים וְאַחַת שָׁנָה רְחַבְעָם בְּמָלְכוֹ וּשֲׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלַ‍ִם הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַר יְהוָה לָשׂוּם אֶת שְׁמוֹ שָׁם מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל וְשֵׁם אִמּוֹ נַעֲמָה הָעַמֹּנִית.
. שְׁלֹמֹה גם בנה מחוץ ליְרוּשָׁלַיִם בָּמת פולחן לְמֹלֶךְ - אֱלִילָם הראשי של בְּנֵי עַמּוֹן
[^]מְלָכִים-א פרק י"א פסוק ז: ז אָז יִבְנֶה שְׁלֹמֹה בָּמָה לִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב בָּהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלָ‍ִם וּלְמֹלֶךְ שִׁקֻּץ בְּנֵי עַמּוֹן.
. הפעילות הפולחנית לְמֹלֶךְ המשיכה בבמות אלה עד לימי יֹאשִׁיָּהוּ מֶּלֶךְ יְהוּדָה, שחיסל את כל הפולחן הזר בממלכה
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ג פסוק י"ג: יג וְאֶת הַבָּמוֹת אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלַ‍ִם אֲשֶׁר מִימִין לְהַר הַמַּשְׁחִית אֲשֶׁר בָּנָה שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לְעַשְׁתֹּרֶת שִׁקֻּץ צִידֹנִים וְלִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב וּלְמִלְכֹּם תּוֹעֲבַת בְּנֵי עַמּוֹן טִמֵּא הַמֶּלֶךְ.
.

לקראת סוף ימי ממלכת יְהוּדָה, הצטרפו גְּדוּדֵי מוֹאָב, עַמּוֹן, ואֱדוֹם לצבאות נְבוּכַדְנֶאצַּר מלך בָּבֶל שתקפו את יְהוֹיָקִים מלך יְהוּדָה
[^]מְלָכִים-ב פרק כ"ד פסוקים א-ב: א בְּיָמָיו עָלָה נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיְהִי לוֹ יְהוֹיָקִים עֶבֶד שָׁלֹשׁ שָׁנִים וַיָּשָׁב וַיִּמְרָד בּוֹ. ב וַיְשַׁלַּח יְהוָה בּוֹ אֶת גְּדוּדֵי כַשְׂדִּים וְאֶת גְּדוּדֵי אֲרָם וְאֵת גְּדוּדֵי מוֹאָב וְאֵת גְּדוּדֵי בְנֵי עַמּוֹן וַיְשַׁלְּחֵם בִּיהוּדָה לְהַאֲבִידוֹ כִּדְבַר יְהוָה אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד עֲבָדָיו הַנְּבִיאִים.
. אח"כ בימי המלך צִדְקִיָּהוּ, כינס צִדְקִיָּהוּ בירושלים את שליטי האזור, כולל את נציגי עַמּוֹן, כדי לארגן מרד בבָּבֶל, והנביא יִרְמְיָהוּ הזהיר אותם מגורלם המר אם לא יכנעו לבָּבְלִים
[^]יִרְמְיָהוּ פרק כ"ז פסוקים ג-ח: ג וְשִׁלַּחְתָּם אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם וְאֶל מֶלֶךְ מוֹאָב וְאֶל מֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן וְאֶל מֶלֶךְ צֹר וְאֶל מֶלֶךְ צִידוֹן בְּיַד מַלְאָכִים הַבָּאִים יְרוּשָׁלַ‍ִם אֶל צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה. ד וְצִוִּיתָ אֹתָם אֶל אֲדֹנֵיהֶם לֵאמֹר כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כֹּה תֹאמְרוּ אֶל אֲדֹנֵיכֶם. ה אָנֹכִי עָשִׂיתִי אֶת הָאָרֶץ אֶת הָאָדָם וְאֶת הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאָרֶץ בְּכֹחִי הַגָּדוֹל וּבִזְרוֹעִי הַנְּטוּיָה וּנְתַתִּיהָ לַאֲשֶׁר יָשַׁר בְּעֵינָי. ו וְעַתָּה אָנֹכִי נָתַתִּי אֶת כָּל הָאֲרָצוֹת הָאֵלֶּה בְּיַד נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל עַבְדִּי וְגַם אֶת חַיַּת הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לוֹ לְעָבְדוֹ. ז וְעָבְדוּ אֹתוֹ כָּל הַגּוֹיִם וְאֶת בְּנוֹ וְאֶת בֶּן בְּנוֹ עַד בֹּא עֵת אַרְצוֹ גַּם הוּא וְעָבְדוּ בוֹ גּוֹיִם רַבִּים וּמְלָכִים גְּדֹלִים. ח וְהָיָה הַגּוֹי וְהַמַּמְלָכָה אֲשֶׁר לֹא יַעַבְדוּ אֹתוֹ אֶת נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וְאֵת אֲשֶׁר לֹא יִתֵּן אֶת צַוָּארוֹ בְּעֹל מֶלֶךְ בָּבֶל בַּחֶרֶב וּבָרָעָב וּבַדֶּבֶר אֶפְקֹד עַל הַגּוֹי הַהוּא נְאֻם יְהוָה עַד תֻּמִּי אֹתָם בְּיָדוֹ.
. אחרי החורבן והכיבוש, הפקיד נְבוּכַדְנֶאצַּר על העַם שנותר בארץ את גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם, וגם היהודים שברחו לאזורי מוֹאָב, עַמּוֹן, ואֱדוֹם בימי המלחמה חזרו לארץ והצטרפו לגְּדַלְיָהוּ
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ פסוק י"א: יא וְגַם כָּל הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּמוֹאָב וּבִבְנֵי עַמּוֹן וּבֶאֱדוֹם וַאֲשֶׁר בְּכָל הָאֲרָצוֹת שָׁמְעוּ כִּי נָתַן מֶלֶךְ בָּבֶל שְׁאֵרִית לִיהוּדָה וְכִי הִפְקִיד עֲלֵיהֶם אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן.
. אך "בַּעֲלִיס מֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן שָׁלַח אֶת יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה" לרצוח את גְּדַלְיָהוּ
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ פסוק י"ד: יד וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדֹעַ תֵּדַע כִּי בַּעֲלִיס מֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן שָׁלַח אֶת יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה לְהַכֹּתְךָ נָפֶשׁ וְלֹא הֶאֱמִין לָהֶם גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם.
. יִשְׁמָעֵאל גם ניסה למסור את בנות צִדְקִיָּהוּ השבויות לעַמּוֹן
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"א פסוק י: י וַיִּשְׁבְּ יִשְׁמָעֵאל אֶת כָּל שְׁאֵרִית הָעָם אֲשֶׁר בַּמִּצְפָּה אֶת בְּנוֹת הַמֶּלֶךְ וְאֶת כָּל הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בַּמִּצְפָּה אֲשֶׁר הִפְקִיד נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם וַיִּשְׁבֵּם יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה וַיֵּלֶךְ לַעֲבֹר אֶל בְּנֵי עַמּוֹן.
, אך נעצר בידי יוֹחָנָן בֶּן קָרֵחַ, ונאלץ לברוח עם 8 ממקורביו לעַמּוֹן. שארית העַם בראשות יוֹחָנָן יצאו לגלות למִצְרָיִם
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"א פסוקים ט"ו-י"ז: טו וְיִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה נִמְלַט בִּשְׁמֹנָה אֲנָשִׁים מִפְּנֵי יוֹחָנָן וַיֵּלֶךְ אֶל בְּנֵי עַמּוֹן. טז וַיִּקַּח יוֹחָנָן בֶּן קָרֵחַ וְכָל שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר אִתּוֹ אֵת כָּל שְׁאֵרִית הָעָם אֲשֶׁר הֵשִׁיב מֵאֵת יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה מִן הַמִּצְפָּה אַחַר הִכָּה אֶת גְּדַלְיָה בֶּן אֲחִיקָם גְּבָרִים אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה וְנָשִׁים וְטַף וְסָרִסִים אֲשֶׁר הֵשִׁיב מִגִּבְעוֹן. יז וַיֵּלְכוּ וַיֵּשְׁבוּ בְּגֵרוּת כמוהם [כִּמְהָם] אֲשֶׁר אֵצֶל בֵּית לָחֶם לָלֶכֶת לָבוֹא מִצְרָיִם.
.

הנביאים נאבקו בהשפעה של המנהגים הזרים של בְּנֵי עַמּוֹן על עַם יִשְׂרָאֵל, וְנִבְּאוּ נבואות זעם על עַמּוֹן בשל כך, ובשל המלחמות האכזריות שנלחמו בעַם יִשְׂרָאֵל לאורך השנים. כך ניבאו יְשַׁעְיָהוּ
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י"א פסוק י"ד: יד וְעָפוּ בְכָתֵף פְּלִשְׁתִּים יָמָּה יַחְדָּו יָבֹזּוּ אֶת בְּנֵי קֶדֶם אֱדוֹם וּמוֹאָב מִשְׁלוֹח יָדָם וּבְנֵי עַמּוֹן מִשְׁמַעְתָּם.
, יִרְמְיָהוּ
[^]יִרְמְיָהוּ פרק ט פסוקים כ"ד-כ"ה: כד הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וּפָקַדְתִּי עַל כָּל מוּל בְּעָרְלָה. כה עַל מִצְרַיִם וְעַל יְהוּדָה וְעַל אֱדוֹם וְעַל בְּנֵי עַמּוֹן וְעַל מוֹאָב וְעַל כָּל קְצוּצֵי פֵאָה הַיֹּשְׁבִים בַּמִּדְבָּר כִּי כָל הַגּוֹיִם עֲרֵלִים וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל עַרְלֵי לֵב.
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ט פסוקים א-ב: א לִבְנֵי עַמּוֹן כֹּה אָמַר יְהוָה הֲבָנִים אֵין לְיִשְׂרָאֵל אִם יוֹרֵשׁ אֵין לוֹ מַדּוּעַ יָרַשׁ מַלְכָּם אֶת גָּד וְעַמּוֹ בְּעָרָיו יָשָׁב. ב לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וְהִשְׁמַעְתִּי אֶל רַבַּת בְּנֵי עַמּוֹן תְּרוּעַת מִלְחָמָה וְהָיְתָה לְתֵל שְׁמָמָה וּבְנֹתֶיהָ בָּאֵשׁ תִּצַּתְנָה וְיָרַשׁ יִשְׂרָאֵל אֶת יֹרְשָׁיו אָמַר יְהוָה.
יְחֶזְקֵאל
[^]יְחֶזְקֵאל פרק כ"א פסוקים ל"ג-ל"ד: לג וְאַתָּה בֶן אָדָם הִנָּבֵא וְאָמַרְתָּ כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהֹוִה אֶל בְּנֵי עַמּוֹן וְאֶל חֶרְפָּתָם וְאָמַרְתָּ חֶרֶב חֶרֶב פְּתוּחָה לְטֶבַח מְרוּטָה לְהָכִיל לְמַעַן בָּרָק. לד בַּחֲזוֹת לָךְ שָׁוְא בִּקְסָם לָךְ כָּזָב לָתֵת אוֹתָךְ אֶל צַוְּארֵי חַלְלֵי רְשָׁעִים אֲשֶׁר בָּא יוֹמָם בְּעֵת עֲו‍ֹן קֵץ.
[^]יְחֶזְקֵאל פרק כ"ה פסוקים ב-ה: ב בֶּן אָדָם שִׂים פָּנֶיךָ אֶל בְּנֵי עַמּוֹן וְהִנָּבֵא עֲלֵיהֶם. ג וְאָמַרְתָּ לִבְנֵי עַמּוֹן שִׁמְעוּ דְּבַר אֲדֹנָי יְהוִה כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה יַעַן אָמְרֵךְ הֶאָח אֶל מִקְדָּשִׁי כִי נִחָל וְאֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל כִּי נָשַׁמָּה וְאֶל בֵּית יְהוּדָה כִּי הָלְכוּ בַּגּוֹלָה. ד לָכֵן הִנְנִי נֹתְנָךְ לִבְנֵי קֶדֶם לְמוֹרָשָׁה וְיִשְּׁבוּ טִירוֹתֵיהֶם בָּךְ וְנָתְנוּ בָךְ מִשְׁכְּנֵיהֶם הֵמָּה יֹאכְלוּ פִרְיֵךְ וְהֵמָּה יִשְׁתּוּ חֲלָבֵךְ. ה וְנָתַתִּי אֶת רַבָּה לִנְוֵה גְמַלִּים וְאֶת בְּנֵי עַמּוֹן לְמִרְבַּץ צֹאן וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְהוָה.
עָמוֹס
[^]עָמוֹס פרק א פסוקים י"ג-ט"ו: יג כֹּה אָמַר יְהוָה עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי בְנֵי עַמּוֹן וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל בִּקְעָם הָרוֹת הַגִּלְעָד לְמַעַן הַרְחִיב אֶת גְּבוּלָם. יד וְהִצַּתִּי אֵשׁ בְּחוֹמַת רַבָּה וְאָכְלָה אַרְמְנוֹתֶיהָ בִּתְרוּעָה בְּיוֹם מִלְחָמָה בְּסַעַר בְּיוֹם סוּפָה. טו וְהָלַךְ מַלְכָּם בַּגּוֹלָה הוּא וְשָׂרָיו יַחְדָּו אָמַר יְהוָה.
וצְפַנְיָה
[^]צְפַנְיָה פרק ב פסוקים ח-י: ח שָׁמַעְתִּי חֶרְפַּת מוֹאָב וְגִדּוּפֵי בְּנֵי עַמּוֹן אֲשֶׁר חֵרְפוּ אֶת עַמִּי וַיַּגְדִּילוּ עַל גְּבוּלָם. ט לָכֵן חַי אָנִי נְאֻם יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כִּי מוֹאָב כִּסְדֹם תִּהְיֶה וּבְנֵי עַמּוֹן כַּעֲמֹרָה מִמְשַׁק חָרוּל וּמִכְרֵה מֶלַח וּשְׁמָמָה עַד עוֹלָם שְׁאֵרִית עַמִּי יְבָזּוּם וְיֶתֶר גוי [גּוֹיִי] יִנְחָלוּם. י זֹאת לָהֶם תַּחַת גְּאוֹנָם כִּי חֵרְפוּ וַיַּגְדִּלוּ עַל עַם יְהוָה צְבָאוֹת.
.

גם בימי שיבת ציון, המשיך עֶזְרָא הסופר את ההתנגדות להתבוללות ולהשפעתם הרעה של עמי האזור כולל הָעַמֹּנִים
[^]עֶזְרָא פרק ט פסוק א: א וּכְכַלּוֹת אֵלֶּה נִגְּשׁוּ אֵלַי הַשָּׂרִים לֵאמֹר לֹא נִבְדְּלוּ הָעָם יִשְׂרָאֵל וְהַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם מֵעַמֵּי הָאֲרָצוֹת כְּתוֹעֲבֹתֵיהֶם לַכְּנַעֲנִי הַחִתִּי הַפְּרִזִּי הַיְבוּסִי הָעַמֹּנִי הַמֹּאָבִי הַמִּצְרִי וְהָאֱמֹרִי.
. כך גם נְחֶמְיָה, המושל על מחוז יהוּדָה מטעם פָּרַס, נאבק במנהג נישואי התערובת של הַיְּהוּדִים, אשר שבו לארץ יחד עם נשותיהם האַשְׁדֳּדִיּוֹת, העַמֳּנִיּוֹת, והמוֹאֲבִיּוֹת
[^]נְחֶמְיָה פרק י"ג פסוק כ"ג: כג גַּם בַּיָּמִים הָהֵם רָאִיתִי אֶת הַיְּהוּדִים הֹשִׁיבוּ נָשִׁים אשדודיות עמוניות [אַשְׁדֳּדִיּוֹת עַמֳּנִיּוֹת] מוֹאֲבִיּוֹת.
. באותם ימים היו טוֹבִיָּה הָעַמֹּנִי (שהיה מקורבו של אֶלְיָשִׁיב הכהן הגדול
[^]נְחֶמְיָה פרק י"ג פסוק ד: ד וְלִפְנֵי מִזֶּה אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן נָתוּן בְּלִשְׁכַּת בֵּית אֱלֹהֵינוּ קָרוֹב לְטוֹבִיָּה.
), סַנְבַלַּט הַחֹרֹנִי, וגֶשֶׁם הָעַרְבִי בין חשובי המנהיגים של העמים השכנים. שלושתם, ובמיוחד טוֹבִיָּה הָעַמֹּנִי, היו ממתנגדיו הראשיים של נְחֶמְיָה ושל מאמציו (המוצלחים בסופו של דבר) לחזק את מחוז יהוּדָה ולשקם את חומות יְרוּשָׁלַיִם
[^]נְחֶמְיָה פרק ד פסוקים א-ב: א וַיְהִי כַאֲשֶׁר שָׁמַע סַנְבַלַּט וְטוֹבִיָּה וְהָעַרְבִים וְהָעַמֹּנִים וְהָאַשְׁדּוֹדִים כִּי עָלְתָה אֲרוּכָה לְחֹמוֹת יְרוּשָׁלַ‍ִם כִּי הֵחֵלּוּ הַפְּרֻצִים לְהִסָּתֵם וַיִּחַר לָהֶם מְאֹד. ב וַיִּקְשְׁרוּ כֻלָּם יַחְדָּו לָבוֹא לְהִלָּחֵם בִּירוּשָׁלָ‍ִם וְלַעֲשׂוֹת לוֹ תּוֹעָה.
.
זיהוי המקום
בְּנֵי עַמּוֹן התיישבו בארצם בסוף האלף השני לפנה"ס, באזורים שממזרח לגִּלְעָד בין נהרות האַרְנוֹן מדרום ליַבֹּק מצפון. עַמּוֹן התבססה ראשית כממלכה, והתקיימה אח"כ שנים רבות תחת שלטונות כיבוש, כנראה עד המאה השנייה לספירה (אז בְּנֵי עַמּוֹן נזכרים כמתנגדים לעליית החשמונאים). על פי הכתוב במקרא כאמור כבשו האמורים את האזורים שממזרח לעַמּוֹן (עד נהר היַרְדֵּן) ומדרום (עד האַרְנוֹן). אח"כ השתלטו בְּנֵי יִשְׂרָאֵל על אזורים אלה, אך בְּנֵי עַמּוֹן ויִשְׂרָאֵל עוד המשיכו להאבק על השליטה בנחלות אלה במשך שנים רבות.

בעשא בן רחוב מהר אמנה (המשוער כמֶלֶךְ עַמּוֹן) הצטרף יחד עם אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לברית של 12 מלכים בהנהגת בֶּן הֲדַד ה-2 מֶלֶךְ אֲרַם דַמָּשֶׂק, שנועדה להתנגד להתפשטות האַשּׁוּרית באזור. בקרב קרקר (853 לפנה"ס) שנערך כנגד שלמנאסר השלישי מֶלֶךְ אַשּׁוּר הצליחו אמנם מלכי הברית לעצור את אַשּׁוּר, ולעקב את התפשטותה למשך כ-100 שנים. עַמּוֹן בכל אופן היתה אח"כ למדינה מעלת מס לאַשּׁוּר, וכך הצליחה להתחמק מהחורבן שנפל על המדינות השכנות בימי האימפריה האַשּׁוּרית החדשה. שָׁנִיפּ מֶלֶךְ עַמּוֹן, ופְּדוּאֵל שמלך אחריו, מופיעים ברשימת מעלי המס לאַשּׁוּר בימי תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר ה-3, סַנְחֵרִיב, ואֵסַרְחַדּוֹן (במאות ה8-7 לפנה"ס). באחת הרשימות, מוזכרת גם יהוּדָה ששילמה מס גדול פי 5 מאשר עַמּוֹן לאַשּׁוּר. אח"כ נזכר שעַמִּינָדָב ה-1 מֶלֶךְ עַמּוֹן מרד באַשּׁוּר והוכה במסע העונשין של אשורבניפל מֶלֶךְ אַשּׁוּר (אמצע המאה ה-7 לפנה"ס). בכתובות עתיקות אחרות נזכרים עוד שמות מלכים נוספים של עַמּוֹן בסוף המאה ה-7 לפנה"ס, כולל בָּרַכְאֵל, היסלאֵל, ועַמִּינָדָב ה-2.

מתקופת הכיבוש הבבלי של האזור, עַמּוֹן כבר נזכרת מעט מאוד בתעודות התקופה, וכך גם בימי שלטון פרס, והממלכות ההלניסטיות. ההשערה היתה שעַמּוֹן חרבה בימי נְבוּכַדְנֶאצַּר מלך בבל, אך יש הטוענים שהעדויות הארכאולוגיות מעידות על השגשוג המתמשך של ארץ עַמּוֹן גם בתקופות אלה. בכל אופן, עַמּוֹן נזכרת עוד במקרא בהקשר של התקופה הפרסית (טוֹבִיָּה הָעַמֹּנִי התנגד כאמור לחיזוק מחוז יהוּדָה ויְרוּשָׁלַיִם בידי נְחֶמְיָה) והחשמונאית .

העיר רַבַּת-עַמּוֹן (הנזכרת במקרא כ"רַבָּה"
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק י"א פסוק א: א וַיְהִי לִתְשׁוּבַת הַשָּׁנָה לְעֵת צֵאת הַמַּלְאֿכִים וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶת יוֹאָב וְאֶת עֲבָדָיו עִמּוֹ וְאֶת כָּל יִשְׂרָאֵל וַיַּשְׁחִתוּ אֶת בְּנֵי עַמּוֹן וַיָּצֻרוּ עַל רַבָּה וְדָוִד יוֹשֵׁב בִּירוּשָׁלָ‍ִם.
או כ"רַבַּת בְּנֵי עַמּוֹן"
[^]דְּבָרִים פרק ג פסוק י"א: יא כִּי רַק עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן נִשְׁאַר מִיֶּתֶר הָרְפָאִים הִנֵּה עַרְשׂוֹ עֶרֶשׂ בַּרְזֶל הֲלֹה הִוא בְּרַבַּת בְּנֵי עַמּוֹן תֵּשַׁע אַמּוֹת אָרְכָּהּ וְאַרְבַּע אַמּוֹת רָחְבָּהּ בְּאַמַּת אִישׁ.
) היתה העיר הראשית ובירת הממלכה של בְּנֵי עַמּוֹן. המקום היה מיושב אלפי שנים לפני התבססות העַמּוֹנים במקום. העיר הוקמה על 7 גבעות (בדומה לרומא) בסמיכות למספר מעיינות, והגבעה העיקרית המכונה "גבעת המצודה" (גובה 850 מטר) היתה מוקפת חומה עוד מתקופת הברונזה. במקום קיימים עוד שרידי מבנים מהתקופה הרומית, הבינזטית, ובעיקר ארמון מוסלמי מרשים מתקופת בֵּית אוּמַיָּה (720 לספירה). על מדרון הגבעה שרד תיאטרון רומי (מאה ה-2 לספירה), פורום רומאי (כיכר ציבורית), ושרידים קדומים נוספים. תושבי רַבָּה עסקו בחקלאות, בעיבוד אבני חול וגִיר מהאזור, ונהנו ממקומה של העיר על דֶרֶךְ הַמֶלֶךְ הקְדוּמָה, שהובילה ממצרים לאזורי סוריה ועיראק של היום.
פרקים המזכירים את ממלכת עַמּוֹן
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על ממלכת עַמּוֹן באתר של ויקיפדיה.
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

An Ammonite-era watchtower in Amman, Jordan. By (WT-en) Mrdrummond at English Wikivoyage [Public domain], from Wikimedia Commons
מגדל שמירה מהתקופה העמונית - רבת עמון