+תורה
בְּרֵאשִׁית שְׁמוֹת וַיִּקְרָא בַּמִּדְבָּר דְּבָרִים
+נביאים
יְהוֹשֻׁעַ שׁוֹפְטִים שְׁמוּאֵל-א שְׁמוּאֵל-ב מְלָכִים-א מְלָכִים-ב יְשַׁעְיָהוּ יִרְמְיָהוּ יְחֶזְקֵאל הוֹשֵׁעַ יוֹאֵל עָמוֹס עֹבַדְיָה יוֹנָה מִיכָה נַחוּם חֲבַקּוּק צְפַנְיָה חַגַּי זְכַרְיָה מַלְאָכִי תְּהִלִּים
מִשְׁלֵי
מִשְׁלֵי
אִיּוֹב
אִיּוֹב
+מגילות
שִׁיר-הַשִּׁירִים רוּת אֵיכָה קֹהֶלֶת אֶסְתֵּר
דָּנִיֵּאל
דָּנִיֵּאל
עֶזְרָא
עֶזְרָא
נְחֶמְיָה
נְחֶמְיָה
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-א
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב
דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב
א
א
ב
ב
ג
ג
ד
ד
ה
ה
ו
ו
ז
ז
ח
ח
ט
ט
י
י
יא
יא
יב
יב
יג
יג
יד
יד
טו
טו
טז
טז
יז
יז
יח
יח
יט
יט
כ
כ
כא
כא
כב
כב
כג
כג
כד
כד
כה
כה
כו
כו
כז
כז
כח
כח
כט
כט
ל
ל
לא
לא
לב
לב
לג
לג
לד
לד
לה
לה
לו
לו
לז
לז
לח
לח
לט
לט
מ
מ
מא
מא
מב
מב
מג
מג
מד
מד
מה
מה
מו
מו
מז
מז
מח
מח
מט
מט
נ
נ
נא
נא
נב
נב
נג
נג
נד
נד
נה
נה
נו
נו
נז
נז
נח
נח
נט
נט
ס
ס
סא
סא
סב
סב
סג
סג
סד
סד
סה
סה
סו
סו
סז
סז
סח
סח
סט
סט
ע
ע
עא
עא
עב
עב
עג
עג
עד
עד
עה
עה
עו
עו
עז
עז
עח
עח
עט
עט
פ
פ
פא
פא
פב
פב
פג
פג
פד
פד
פה
פה
פו
פו
פז
פז
פח
פח
פט
פט
צ
צ
צא
צא
צב
צב
צג
צג
צד
צד
צה
צה
צו
צו
צז
צז
צח
צח
צט
צט
ק
ק
קא
קא
קב
קב
קג
קג
קד
קד
קה
קה
קו
קו
קז
קז
קח
קח
קט
קט
קי
קי
קיא
קיא
קיב
קיב
קיג
קיג
קיד
קיד
קטו
קטו
קטז
קטז
קיז
קיז
קיח
קיח
קיט
קיט
קכ
קכ
קכא
קכא
קכב
קכב
קכג
קכג
קכד
קכד
קכה
קכה
קכו
קכו
קכז
קכז
קכח
קכח
קכט
קכט
קל
קל
קלא
קלא
קלב
קלב
קלג
קלג
קלד
קלד
קלה
קלה
קלו
קלו
קלז
קלז
קלח
קלח
קלט
קלט
קמ
קמ
קמא
קמא
קמב
קמב
קמג
קמג
קמד
קמד
קמה
קמה
קמו
קמו
קמז
קמז
קמח
קמח
קמט
קמט
קנ
קנ
תְּהִלִּים
פ”ב
ספר 3 מיוחס לאָסָף, סוג המזמור:מִזְמוֹר אישי, מִזְמוֹר חָכְמָה
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

[1] [Public domain], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
מִזְמוֹר לְאָסָף (א)
סיכום
ה' יושב לשפוט כאשר הוא נמצא בקרב פמליית המלאכים שלו. משתמע שגם השופטים בני האָדָם שופטים כשהם ניצבים בקרב אותה פמלייה, ולכן עליהם לנהוג ברמת הַמּוּסָר המתאימה לכך, אבל הם אינם נוהגים כך. המשורר (אָסָף) קורא להם לשפוט בצדק את החלשים (עניים ויתומים) ולהפסיק להעדיף את הרשעים החזקים. אָסָף חשב שהם ישפטו כמלאכים, אך מסתבר שהם רק בני אָדָם בְּנֵי תְּמוּתָה. לכן עדיף שה' יהיה זה שיקום וישפוט את הָאָרֶץ.
תקציר
כותרת: מִזְמוֹר של אָסָף (ראו על אָסָף בדף הספר). ה' ניצב עם הפמלייה שלו (עֲדַת-אֵל), והוא יושב לשפוט כאשר הוא נמצא ביניהם\בְּקִרְבָּם. משתמע שגם השופטים בני האָדָם שופטים כשהם ניצבים בקרב אותה פמליית מלאכים, ולכן עליהם לנהוג ברמת הַמּוּסָר המתאימה לכך.
א מִזְמוֹר לְאָסָף אֱ‍לֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט.
אבל השופטים בני האָדָם אינם נוהגים כראוי לעֲדַת-האֵל, ולכן אָסָף אומר להם את הדברים הבאים: עַד מָתַי תעשו עָוֶל במשפט, ותתנו העדפה לרְשָׁעִים (תִּשְׂאוּ את פניהם)? עליכם להקפיד ולתת משפט צדק לעָנִי\רָשׁ\דַל\אֶבְיוֹן וליָתוֹם, וּלְחַלֵּץ\לְפַלֵט\להציל אותם מידי הרְשָׁעִים הרודפים אותם (במשפט).
ב עַד מָתַי תִּשְׁפְּטוּ עָוֶל וּפְנֵי רְשָׁעִים תִּשְׂאוּ סֶלָה.
ג שִׁפְטוּ דַל וְיָתוֹם עָנִי וָרָשׁ הַצְדִּיקוּ.
ד פַּלְּטוּ דַל וְאֶבְיוֹן מִיַּד רְשָׁעִים הַצִּילוּ.
אבל אותם שׁוֹפְטֵי עָוֶל אינם יודעים או מבינים את דרך הצדק, ולכן הם כְּמוֹ הולכים בַּחֲשֵׁכָה בדרך החטא שלהם, ובאי הצדק שלהם הם כאילו ממוטטים את היסודות עליהם נשענת האָרֶץ (והכוונה ליסודות עליהם מֻשְׁתֶּתֶת חֶבְרַת בְּנֵי האָדָם).
ה לֹא יָדְעוּ וְלֹא יָבִינוּ בַּחֲשֵׁכָה יִתְהַלָּכוּ יִמּוֹטוּ כָּל מוֹסְדֵי אָרֶץ.
ואָסָף חשב קודם שאותם שופטים הם כולם כבני האלים שבפמליית ה', אך הסתבר שהם רק בני אָדָם בְּנֵי תְּמוּתָה, וצפויים ליפול מִמִּשְׂרָתָם כְאַחַד הַשָּׂרִים שהמלך מְפַטֵּר מִדֵּי פַּעַם (ואינם מכהנים לָנֶצַח, כמו שאר עֲדַת-האֵל).
ו אֲ‍נִי אָמַרְתִּי אֱלֹהִים אַתֶּם וּבְנֵי עֶלְיוֹן כֻּלְּכֶם.
ז אָכֵן כְּאָדָם תְּמוּתוּן וּכְאַחַד הַשָּׂרִים תִּפֹּלוּ.
לכן אָסָף קורא לה' לקום ולשפוט את הָאָרֶץ, ולעשות את כל ארצות הַגּוֹיִם לנחלתו (כי בני האָדָם הוכיחו שאינם ראויים להיות השופטים העליונים).
ח קוּמָה אֱלֹהִים שָׁפְטָה הָאָרֶץ כִּי אַתָּה תִנְחַל בְּכָל הַגּוֹיִם.
ציטוטים נבחרים
פסוקים
ו- ז אֲ‍נִי אָמַרְתִּי "אֱלֹהִים אַתֶּם, וּבְנֵי עֶלְיוֹן כֻּלְּכֶם" - אָכֵן כְּאָדָם תְּמוּתוּן, וּכְאַחַד הַשָּׂרִים תִּפֹּלוּ.