מבט מפסגת הר רם, הפסגה הגבוהה ביותר בהרי אֱדוֹם, לכוון וואדי רם
פרטי היוצר\ת
Edomite cultic items unearthed at the excavations at Ein Hazeva. On display at the Israel Museum in Jerusalem. By Oren Rozen [CC-BY-SA-4.0], from Wikimedia Commons
פסילי אלילים אדומיים - מאתר עין-חצבה
|
רמת זיהוי
: 1 - זיהוי ודאי
אֱדוֹם במקרא
ארץ אֱדוֹם שכנה באזור ההררי שממזרח לערבה, מדרום לים המלח ועד אילת והים האדום. בצפון הגיעה ארץ אֱדוֹם עד נחל זָרֶד הזורם לים המלח ומפריד בינה לבין ממלכת מוֹאָב. הערים החשובות באֱדוֹם היו בָּצְרָה בצפון הממלכה (כנראה הבירה), והעיר תֵימָן בדרומה
המקרא כולל כמה רשימות יחס של משפחת עֵשָׂו, כולל נשותיו
כשבְּנֵי יִשְׂרָאֵל התקרבו לארץ בנדודיהם ממצרים, מֹשֶׁה ביקש ממלך אֱדוֹם רשות מעבר בארצו
אֱדוֹם לא נזכרה ברשימת האויבים של יִשְׂרָאֵל שבהם נלחם שָׁאוּל
רק כעבור כ-100 שנים, הצליח אֲמַצְיָה מלך יְהוּדָה להכות את האֱדוֹמִים בים המלח, ולכבוש את "הַסֶּלַע"
עם התחזקות הבבלים, ניסה יְהוֹיָקִים מלך יְהוּדָה למרוד בו, אך נְבוּכַדְנֶאצַּר מלך בָּבֶל תקף אותו בעזרת הממלכות השכנות, כולל אֱדוֹם. צִדְקִיָּהוּ מלך יְהוּדָה (אחיו של יְהוֹיָקִים) כינס בירושלים נציגים של מלכי האזור, ובהם נציגים מאֱדוֹם, כנראה כחלק מתכנון ברית כנגד בָּבֶל
האֱדוֹמִים נחשבו לעובדי אלילים, ואֲמַצְיָה מלך יְהוּדָה נענש על שעבד את אליליהם
[^]עָמוֹס פרק א פסוק י"ב: יב
וְשִׁלַּחְתִּי אֵשׁ בְּתֵימָן וְאָכְלָה אַרְמְנוֹת בָּצְרָה.
. הרי אֱדוֹם האדמדמים מעט, היו בעבר מֵרוּבִּי צמחייה והצדיקו אולי כך את שמם המקראי - "הר שֵׂעִיר". אך המקרא מפרש את השמות "אֱדוֹם" ו"שֵׂעִיר" בתכונותיו של עֵשָׂו, אביהם הקדמון של האֱדוֹמִים[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"ו פסוק ח: ח
וַיֵּשֶׁב עֵשָׂו בְּהַר שֵׂעִיר עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם.
, שהיה "אַדְמוֹנִי כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר"[^]בְּרֵאשִׁית פרק כ"ה פסוק כ"ה: כה
וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר וַיִּקְרְאוּ שְׁמוֹ עֵשָׂו.
, וגם בצבע "הָאָדֹם הָאָדֹם" של נְזִיד העֲדָשִׁים שעֵשָׂו חשק בו[^]בְּרֵאשִׁית פרק כ"ה פסוק ל: ל
וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם.
. עֵשָׂו היה אחיו של יַעֲקֹב\יִשְׂרָאֵל וכך נחשבו האֱדוֹמִים לאחיהם של בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. אך בכורתו של עֵשָׂו נגזלה כידוע ע"י יַעֲקֹב, וכך נגזר על האֱדוֹמִים לעתים לעבוד את בְּנֵי יִשְׂרָאֵל ולעתים למרוד בהם[^]בְּרֵאשִׁית פרק כ"ז פסוק מ: מ
וְעַל חַרְבְּךָ תִחְיֶה וְאֶת אָחִיךָ תַּעֲבֹד וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ.
. בזכות אחווה זאת של אֱדוֹם ויִשְׂרָאֵל, נאסר לשנוא את האֱדוֹמִים, ומותר לאֱדוֹמִים להצטרף לבְּנֵי יִשְׂרָאֵל אחרי 3 דורות[^]דְּבָרִים פרק כ"ג פסוק ח: ח
לֹא תְתַעֵב אֲדֹמִי כִּי אָחִיךָ הוּא לֹא תְתַעֵב מִצְרִי כִּי גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ.
(בניגוד לעַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי שאסורים להצטרף לעַם גם אחרי 10 דורות[^]דְּבָרִים פרק כ"ג פסוק ד: ד
לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל יְהוָה גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהוָה עַד עוֹלָם.
).
המקרא כולל כמה רשימות יחס של משפחת עֵשָׂו, כולל נשותיו
[^]בְּרֵאשִׁית פרק כ"ו פסוק ל"ד: לד
וַיְהִי עֵשָׂו בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת יְהוּדִית בַּת בְּאֵרִי הַחִתִּי וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת אֵילֹן הַחִתִּי.
[^]בְּרֵאשִׁית פרק כ"ח פסוק ט: ט
וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל יִשְׁמָעֵאל וַיִּקַּח אֶת מָחֲלַת בַּת יִשְׁמָעֵאל בֶּן אַבְרָהָם אֲחוֹת נְבָיוֹת עַל נָשָׁיו לוֹ לְאִשָּׁה.
, בניו[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"ו פסוקים ב-ה: ב
עֵשָׂו לָקַח אֶת נָשָׁיו מִבְּנוֹת כְּנָעַן אֶת עָדָה בַּת אֵילוֹן הַחִתִּי וְאֶת אָהֳלִיבָמָה בַּת עֲנָה בַּת צִבְעוֹן הַחִוִּי.
ג
וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת יִשְׁמָעֵאל אֲחוֹת נְבָיוֹת.
ד
וַתֵּלֶד עָדָה לְעֵשָׂו אֶת אֱלִיפָז וּבָשְׂמַת יָלְדָה אֶת רְעוּאֵל.
ה
וְאָהֳלִיבָמָה יָלְדָה אֶת יעיש [יְעוּשׁ] וְאֶת יַעְלָם וְאֶת קֹרַח אֵלֶּה בְּנֵי עֵשָׂו אֲשֶׁר יֻלְּדוּ לוֹ בְּאֶרֶץ כְּנָעַן.
, ונכדיו[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"ו פסוקים י-י"ד: י
אֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי עֵשָׂו אֱלִיפַז בֶּן עָדָה אֵשֶׁת עֵשָׂו רְעוּאֵל בֶּן בָּשְׂמַת אֵשֶׁת עֵשָׂו.
יא
וַיִּהְיוּ בְּנֵי אֱלִיפָז תֵּימָן אוֹמָר צְפוֹ וְגַעְתָּם וּקְנַז.
יב
וְתִמְנַע הָיְתָה פִילֶגֶשׁ לֶאֱלִיפַז בֶּן עֵשָׂו וַתֵּלֶד לֶאֱלִיפַז אֶת עֲמָלֵק אֵלֶּה בְּנֵי עָדָה אֵשֶׁת עֵשָׂו.
יג
וְאֵלֶּה בְּנֵי רְעוּאֵל נַחַת וָזֶרַח שַׁמָּה וּמִזָּה אֵלֶּה הָיוּ בְּנֵי בָשְׂמַת אֵשֶׁת עֵשָׂו.
יד
וְאֵלֶּה הָיוּ בְּנֵי אָהֳלִיבָמָה בַת עֲנָה בַּת צִבְעוֹן אֵשֶׁת עֵשָׂו וַתֵּלֶד לְעֵשָׂו אֶת יעיש [יְעוּשׁ] וְאֶת יַעְלָם וְאֶת קֹרַח.
. מופיעות גם רשימות של "אַלּוּפֵי" אֱדוֹם (כנראה בתי אב או מנהיגים כלשהם)[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"ו פסוקים ט"ו-י"ט: טו
אֵלֶּה אַלּוּפֵי בְנֵי עֵשָׂו בְּנֵי אֱלִיפַז בְּכוֹר עֵשָׂו אַלּוּף תֵּימָן אַלּוּף אוֹמָר אַלּוּף צְפוֹ אַלּוּף קְנַז.
טז
אַלּוּף קֹרַח אַלּוּף גַּעְתָּם אַלּוּף עֲמָלֵק אֵלֶּה אַלּוּפֵי אֱלִיפַז בְּאֶרֶץ אֱדוֹם אֵלֶּה בְּנֵי עָדָה.
יז
וְאֵלֶּה בְּנֵי רְעוּאֵל בֶּן עֵשָׂו אַלּוּף נַחַת אַלּוּף זֶרַח אַלּוּף שַׁמָּה אַלּוּף מִזָּה אֵלֶּה אַלּוּפֵי רְעוּאֵל בְּאֶרֶץ אֱדוֹם אֵלֶּה בְּנֵי בָשְׂמַת אֵשֶׁת עֵשָׂו.
יח
וְאֵלֶּה בְּנֵי אָהֳלִיבָמָה אֵשֶׁת עֵשָׂו אַלּוּף יְעוּשׁ אַלּוּף יַעְלָם אַלּוּף קֹרַח אֵלֶּה אַלּוּפֵי אָהֳלִיבָמָה בַּת עֲנָה אֵשֶׁת עֵשָׂו.
יט
אֵלֶּה בְנֵי עֵשָׂו וְאֵלֶּה אַלּוּפֵיהֶם הוּא אֱדוֹם.
[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"ו פסוקים מ-מ"ג: מ
וְאֵלֶּה שְׁמוֹת אַלּוּפֵי עֵשָׂו לְמִשְׁפְּחֹתָם לִמְקֹמֹתָם בִּשְׁמֹתָם אַלּוּף תִּמְנָע אַלּוּף עַלְוָה אַלּוּף יְתֵת.
מא
אַלּוּף אָהֳלִיבָמָה אַלּוּף אֵלָה אַלּוּף פִּינֹן.
מב
אַלּוּף קְנַז אַלּוּף תֵּימָן אַלּוּף מִבְצָר.
מג
אַלּוּף מַגְדִּיאֵל אַלּוּף עִירָם אֵלֶּה אַלּוּפֵי אֱדוֹם לְמֹשְׁבֹתָם בְּאֶרֶץ אֲחֻזָּתָם הוּא עֵשָׂו אֲבִי אֱדוֹם.
, והמלכים שמלכו באֱדוֹם עוד לפני ימי המלוכה ביִשְׂרָאֵל[^]בְּרֵאשִׁית פרק ל"ו פסוקים ל"א-ל"ט: לא
וְאֵלֶּה הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מָלְכוּ בְּאֶרֶץ אֱדוֹם לִפְנֵי מְלָךְ מֶלֶךְ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל.
לב
וַיִּמְלֹךְ בֶּאֱדוֹם בֶּלַע בֶּן בְּעוֹר וְשֵׁם עִירוֹ דִּנְהָבָה.
לג
וַיָּמָת בָּלַע וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו יוֹבָב בֶּן זֶרַח מִבָּצְרָה.
לד
וַיָּמָת יוֹבָב וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו חֻשָׁם מֵאֶרֶץ הַתֵּימָנִי.
לה
וַיָּמָת חֻשָׁם וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו הֲדַד בֶּן בְּדַד הַמַּכֶּה אֶת מִדְיָן בִּשְׂדֵה מוֹאָב וְשֵׁם עִירוֹ עֲוִית.
לו
וַיָּמָת הֲדָד וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו שַׂמְלָה מִמַּשְׂרֵקָה.
לז
וַיָּמָת שַׂמְלָה וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו שָׁאוּל מֵרְחֹבוֹת הַנָּהָר.
לח
וַיָּמָת שָׁאוּל וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו בַּעַל חָנָן בֶּן עַכְבּוֹר.
לט
וַיָּמָת בַּעַל חָנָן בֶּן עַכְבּוֹר וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו הֲדַר וְשֵׁם עִירוֹ פָּעוּ וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ מְהֵיטַבְאֵל בַּת מַטְרֵד בַּת מֵי זָהָב.
. הרשימות כוללות כמה הבדלים וסתירות, אולי בגלל שהן מבוססות על מסורות אֱדוֹמִיות שונות.
כשבְּנֵי יִשְׂרָאֵל התקרבו לארץ בנדודיהם ממצרים, מֹשֶׁה ביקש ממלך אֱדוֹם רשות מעבר בארצו
[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ פסוק י"ז: יז
נַעְבְּרָה נָּא בְאַרְצֶךָ לֹא נַעֲבֹר בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם וְלֹא נִשְׁתֶּה מֵי בְאֵר דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול עַד אֲשֶׁר נַעֲבֹר גְּבוּלֶךָ.
, אך מלך אֱדוֹם סרב לכך, ואף שלח כוחות למנוע את כניסת העַם[^]בַּמִּדְבָּר פרק כ פסוק כ: כ
וַיֹּאמֶר לֹא תַעֲבֹר וַיֵּצֵא אֱדוֹם לִקְרָאתוֹ בְּעַם כָּבֵד וּבְיָד חֲזָקָה.
. כך נאלץ העַם לעקוף את אֱדוֹם ממערב (בערבה) מדרום (באזור אילת) וממזרח (עד נחל זָרֶד בגבול מוֹאָב).
אֱדוֹם לא נזכרה ברשימת האויבים של יִשְׂרָאֵל שבהם נלחם שָׁאוּל
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ד פסוק מ"ז: מז
וְשָׁאוּל לָכַד הַמְּלוּכָה עַל יִשְׂרָאֵל וַיִּלָּחֶם סָבִיב בְּכָל אֹיְבָיו בְּמוֹאָב וּבִבְנֵי עַמּוֹן וּבֶאֱדוֹם וּבְמַלְכֵי צוֹבָה וּבַפְּלִשְׁתִּים וּבְכֹל אֲשֶׁר יִפְנֶה יַרְשִׁיעַ.
, אבל דָּוִד שמלך אחריו הכה את האֱדוֹמִים בים המלח[^]תְּהִלִּים פרק ס פסוק ב: ב
בְּהַצּוֹתוֹ אֶת אֲרַם נַהֲרַיִם וְאֶת אֲרַם צוֹבָה וַיָּשָׁב יוֹאָב וַיַּךְ אֶת אֱדוֹם בְּגֵיא מֶלַח שְׁנֵים עָשָׂר אָלֶף.
, כבש את אֱדוֹם, ומָשַׁל בה באמצעות נציבים[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ח פסוקים י"ג-ט"ז: יג
וַיַּעַשׂ דָּוִד שֵׁם בְּשֻׁבוֹ מֵהַכּוֹתוֹ אֶת אֲרָם בְּגֵיא מֶלַח שְׁמוֹנָה עָשָׂר אָלֶף.
יד
וַיָּשֶׂם בֶּאֱדוֹם נְצִבִים בְּכָל אֱדוֹם שָׂם נְצִבִים וַיְהִי כָל אֱדוֹם עֲבָדִים לְדָוִד וַיּוֹשַׁע יְהוָה אֶת דָּוִד בְּכֹל אֲשֶׁר הָלָךְ.
טו
וַיִּמְלֹךְ דָּוִד עַל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיְהִי דָוִד עֹשֶׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה לְכָל עַמּוֹ.
טז
וְיוֹאָב בֶּן צְרוּיָה עַל הַצָּבָא וִיהוֹשָׁפָט בֶּן אֲחִילוּד מַזְכִּיר.
. יוֹאָב, שַׂר הַצָּבָא של דָּוִד, נשאר באֱדוֹם עוד חצי שנה וטבח בכל הזכרים (החיילים?)[^]מְלָכִים-א פרק י"א פסוקים ט"ו-ט"ז: טו
וַיְהִי בִּהְיוֹת דָּוִד אֶת אֱדוֹם בַּעֲלוֹת יוֹאָב שַׂר הַצָּבָא לְקַבֵּר אֶת הַחֲלָלִים וַיַּךְ כָּל זָכָר בֶּאֱדוֹם.
טז
כִּי שֵׁשֶׁת חֳדָשִׁים יָשַׁב שָׁם יוֹאָב וְכָל יִשְׂרָאֵל עַד הִכְרִית כָּל זָכָר בֶּאֱדוֹם.
, אבל הֲדַד הָאֲדֹמִי מִמשפחת המלוכה האֱדוֹמִית הצליח לברוח אל פַּרְעֹה במִצְרָיִם, וחזר לאֱדוֹם בימי שְׁלֹמֹה כדי למרוד[^]מְלָכִים-א פרק י"א פסוק י"ד: יד
וַיָּקֶם יְהוָה שָׂטָן לִשְׁלֹמֹה אֵת הֲדַד הָאֲדֹמִי מִזֶּרַע הַמֶּלֶךְ הוּא בֶּאֱדוֹם.
. בימי יהוֹשָׁפָט מלך יְהוּדָה, עדיין מָשַׁל נציב מטעמו באֱדוֹם, וכך יכל יהוֹשָׁפָט לנצל את נתיבי הסחר ממפרץ אילת[^]מְלָכִים-א פרק כ"ב פסוקים מ"ח-מ"ט: מח
וּמֶלֶךְ אֵין בֶּאֱדוֹם נִצָּב מֶלֶךְ.
מט
יְהוֹשָׁפָט עשר [עָשָׂה] אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ לָלֶכֶת אוֹפִירָה לַזָּהָב וְלֹא הָלָךְ כִּי נשברה [נִשְׁבְּרוּ] אֳנִיּוֹת בְּעֶצְיוֹן גָּבֶר.
. האֱדוֹמִים גם הצטרפו לצבאות יהוֹשָׁפָט ויוֹרָם מלך יִשְׂרָאֵל שתקפו (ללא הצלחה) את מֵישַׁע מלך מוֹאָב. אבל בהמשך ימי מלכות יהוֹשָׁפָט מרדו האֱדוֹמִים (בעזרת בני מוֹאָב ועַמּוֹן) ונבלמו רק אחרי שכבשו כבר את עֵין גֶּדִי. בימי יְהוֹרָם בן יהוֹשָׁפָט, הצליחו האֱדוֹמִים למרוד ביְהוּדָה, ולהמליך על עצמם מֶלֶךְ. יְהוֹרָם הכה בהם אך לא הצליח למנוע את עצמאותם[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"א פסוקים ח-י: ח
בְּיָמָיו פָּשַׁע אֱדוֹם מִתַּחַת יַד יְהוּדָה וַיַּמְלִיכוּ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ.
ט
וַיַּעֲבֹר יְהוֹרָם עִם שָׂרָיו וְכָל הָרֶכֶב עִמּוֹ וַיְהִי קָם לַיְלָה וַיַּךְ אֶת אֱדוֹם הַסּוֹבֵב אֵלָיו וְאֵת שָׂרֵי הָרָכֶב.
י
וַיִּפְשַׁע אֱדוֹם מִתַּחַת יַד יְהוּדָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה אָז תִּפְשַׁע לִבְנָה בָּעֵת הַהִיא מִתַּחַת יָדוֹ כִּי עָזַב אֶת יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתָיו.
.
רק כעבור כ-100 שנים, הצליח אֲמַצְיָה מלך יְהוּדָה להכות את האֱדוֹמִים בים המלח, ולכבוש את "הַסֶּלַע"
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ד פסוק ז: ז
הוּא הִכָּה אֶת אֱדוֹם בְּגֵיא המלח [מֶלַח] עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים וְתָפַשׂ אֶת הַסֶּלַע בַּמִּלְחָמָה וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָהּ יָקְתְאֵל עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
. בנו עֻזִּיָּהוּ כבש בחזרה את אֵילָת ובנה אותה[^]מְלָכִים-ב פרק י"ד פסוק כ"ב: כב
הוּא בָּנָה אֶת אֵילַת וַיְשִׁבֶהָ לִיהוּדָה אַחֲרֵי שְׁכַב הַמֶּלֶךְ עִם אֲבֹתָיו.
. השליטה של ממלכת יְהוּדָה בארץ אֱדוֹם החזיקה מעמד עד ימי אָחָז, אבל אז הצליחו האֱדוֹמִים למרוד ולהשיב לעצמם את אֵילָת (בעזרת רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם[^]מְלָכִים-ב פרק ט"ז פסוק ו: ו
בָּעֵת הַהִיא הֵשִׁיב רְצִין מֶלֶךְ אֲרָם אֶת אֵילַת לַאֲרָם וַיְנַשֵּׁל אֶת הַיְהוּדִים מֵאֵילוֹת וארמים [וַאֲדוֹמִים] בָּאוּ אֵילַת וַיֵּשְׁבוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
).
עם התחזקות הבבלים, ניסה יְהוֹיָקִים מלך יְהוּדָה למרוד בו, אך נְבוּכַדְנֶאצַּר מלך בָּבֶל תקף אותו בעזרת הממלכות השכנות, כולל אֱדוֹם. צִדְקִיָּהוּ מלך יְהוּדָה (אחיו של יְהוֹיָקִים) כינס בירושלים נציגים של מלכי האזור, ובהם נציגים מאֱדוֹם, כנראה כחלק מתכנון ברית כנגד בָּבֶל
[^]יִרְמְיָהוּ פרק כ"ז פסוק ג: ג
וְשִׁלַּחְתָּם אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם וְאֶל מֶלֶךְ מוֹאָב וְאֶל מֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן וְאֶל מֶלֶךְ צֹר וְאֶל מֶלֶךְ צִידוֹן בְּיַד מַלְאָכִים הַבָּאִים יְרוּשָׁלִַם אֶל צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה.
. הבבלים אבל כידוע בסוף צרו על ירושלים והחריבו אותה, והאֱדוֹמִים עודדו אותם לכך, ואף השתתפו בבצוע החורבן[^]תְּהִלִּים פרק קל"ז פסוק ז: ז
זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ.
. הנביאים המאוחרים שחזו בכך (כמו יוֹאֵל[^]יוֹאֵל פרק ד פסוק י"ט: יט
מִצְרַיִם לִשְׁמָמָה תִהְיֶה וֶאֱדוֹם לְמִדְבַּר שְׁמָמָה תִּהְיֶה מֵחֲמַס בְּנֵי יְהוּדָה אֲשֶׁר שָׁפְכוּ דָם נָקִיא בְּאַרְצָם.
, יְחֶזְקֵאל[^]יְחֶזְקֵאל פרק כ"ה פסוקים י"ב-י"ד: יב
כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה יַעַן עֲשׂוֹת אֱדוֹם בִּנְקֹם נָקָם לְבֵית יְהוּדָה וַיֶּאְשְׁמוּ אָשׁוֹם וְנִקְּמוּ בָהֶם.
יג
לָכֵן כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה וְנָטִתִי יָדִי עַל אֱדוֹם וְהִכְרַתִּי מִמֶּנָּה אָדָם וּבְהֵמָה וּנְתַתִּיהָ חָרְבָּה מִתֵּימָן וּדְדָנֶה בַּחֶרֶב יִפֹּלוּ.
יד
וְנָתַתִּי אֶת נִקְמָתִי בֶּאֱדוֹם בְּיַד עַמִּי יִשְׂרָאֵל וְעָשׂוּ בֶאֱדוֹם כְּאַפִּי וְכַחֲמָתִי וְיָדְעוּ אֶת נִקְמָתִי נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה.
, ובמיוחד עוֹבַדְיָה) היו מלאי שנאה לאֱדוֹמִים על בגידה זו שבגדו ב"אחיהם" בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
האֱדוֹמִים נחשבו לעובדי אלילים, ואֲמַצְיָה מלך יְהוּדָה נענש על שעבד את אליליהם
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ה פסוקים י"ד-ט"ו: יד
וַיְהִי אַחֲרֵי בוֹא אֲמַצְיָהוּ מֵהַכּוֹת אֶת אֲדוֹמִים וַיָּבֵא אֶת אֱלֹהֵי בְּנֵי שֵׂעִיר וַיַּעֲמִידֵם לוֹ לֵאלֹהִים וְלִפְנֵיהֶם יִשְׁתַּחֲוֶה וְלָהֶם יְקַטֵּר.
טו
וַיִּחַר אַף יְהוָה בַּאֲמַצְיָהוּ וַיִּשְׁלַח אֵלָיו נָבִיא וַיֹּאמֶר לוֹ לָמָּה דָרַשְׁתָּ אֶת אֱלֹהֵי הָעָם אֲשֶׁר לֹא הִצִּילוּ אֶת עַמָּם מִיָּדֶךָ.
. בכל זאת, מִסְפָּר פעמים נאמר במקרא שה' מופיע מִכִּוּוּן אֱדוֹם\שֵׂעִיר - כך בברכת מֹשֶׁה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי מוֹתוֹ[^]דְּבָרִים פרק ל"ג פסוק ב: ב
וַיֹּאמַר יְהוָה מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן וְאָתָה מֵרִבְבֹת קֹדֶשׁ מִימִינוֹ אשדת [אֵשׁ דָּת] לָמוֹ.
, בשירת דְבוֹרָה[^]שׁוֹפְטִים פרק ה פסוק ד: ד
יְהוָה בְּצֵאתְךָ מִשֵּׂעִיר בְּצַעְדְּךָ מִשְּׂדֵה אֱדוֹם אֶרֶץ רָעָשָׁה גַּם שָׁמַיִם נָטָפוּ גַּם עָבִים נָטְפוּ מָיִם.
, ובנבואת חֲבַקּוּק, שם נאמר שה' יבוא מהעיר תֵימָן האֱדוֹמִית[^]חֲבַקּוּק פרק ג פסוק ג: ג
אֱלוֹהַ מִתֵּימָן יָבוֹא וְקָדוֹשׁ מֵהַר פָּארָן סֶלָה כִּסָּה שָׁמַיִם הוֹדוֹ וּתְהִלָּתוֹ מָלְאָה הָאָרֶץ.
.
זיהוי המקום
לפי המחקר הארכאולוגי, במאה ה-20 לפנה"ס כבר היתה התיישבות קבע חקלאית בעבר הירדן, ואחרי תקופת שפל החלה במאה ה-13 לפנה"ס ההתבססות באזור של עמי עבר הירדן הידועים מהמקרא - האמורים, העמונים, המואבים, והאֱדוֹמִים. אֱדוֹם, ובמיוחד בשמה - "שֵׂעִיר", החלה להיות מוזכרת אז גם בכתובות מצריות, כמו באובליסק מצֹעַן
הרי אֱדוֹם (הר שֵׂעִיר) היו מיוערים\שֵׂעִירים יותר בעבר, וגם כיום המישור הגבוה הוא פורה וגשום יחסית לאזור. השליטה על דרך הערבה (בין ים המלח לאילת) והגישה לים האדום הניבה רווחים ממיסי מעבר וממסחר. באֱדוֹם עברו גם דרכי מסחר למזרח, מערבה אל עזה, וצפונה לסוריה. המחצבים הרבים, ובמיוחד הנחושת, הוסיפו לעושרה של הממלכה. ממלכת אֱדוֹם היתה מוגנת בשרשרת מבצרים במערב, בדרום, ובמזרח, וגם הגבולות הטבעיים של מצוקי הרי אדום ונחל זָרֶד העמוק בצפון, איפשרו לאֱדוֹם לשלוט על כל העובר בתחומה (וכך למנוע מבְּנֵי יִשְׂרָאֵל את המעבר דרכה בדרכם לארץ)
על עושרה של אֱדוֹם, מעידים גם המיסים שהעלתה אֱדוֹם לאֵסַרְחַדּוֹן מלך אַשּׁוּר, שהיו גבוהים אף מהמסים שבאו מממלכת יְהוּדָה (מאה 7 לפנה"ס). עוד לפניו, מלכי אַשּׁוּר כבשו את אֱדוֹם ולקחו מסים, ואח"כ גם שמו נציבים קבועים במקום. בכתובת של תִּגְלַת-פַּלְאֶסֶר השלישי נזכר "קוסמלך" מלך אֱדוֹם ברשימת מעלי המס. בכתובת של סַרְגוֹן ה-2 מסופר שאַשְׁדּוֹד ניסתה להמריד את אֱדוֹם כנגד אַשּׁוּר, ובכתובת המתארת את מסע הכיבוש של סַנְחֵרִיב צוינו שוב המנחות שהביא לו מלך אֱדוֹם.
בָּבֶל הפילה בסופו של דבר את אַשּׁוּר, וכבשה את האימפריה שלה, כולל את אֱדוֹם, וכידוע גם את יְהוּדָה. מכתבים שנמצאו בתל עֲרָד, ושנכתבו מעט לפני חורבן בית ראשון, מזהירים מפני התקפה אֱדוֹמִית. גם מהכתוב במקרא כאמור מסתבר שהאֱדוֹמִים הצטרפו להתקפה הבבלית על יְהוּדָה (ראו מעלה).
אחרי חורבן בית-ראשון התחילו עמים נוודים ללחוץ על האֱדוֹמִים, והביאו רבים מהם לעזוב את אֱדוֹם ולהתיישב באזור דרום יְהוּדָה, במקום התושבים היהודים שישבו שם לפני הגלות. אזור זה, שנקרא אח"כ אדומיאה, היה למקום ישובם העיקרי של האֱדוֹמִים. העיר המרכזית באדומיאה היתה העיר מָרֵאשָׁה, הסמוכה לבית גוברין שבשפלה. על ארץ אֱדוֹם המקורית השתלטו בינתיים הנבטים, שייסדו שם ממלכה משלהם במאה ה-5 לפנה"ס. בימי עליית המכבים, נלחמו האֱדוֹמִים בחשמונאים, ועד ימי יוחנן הורקנוס נכבשה אדומיאה כולה, והאֱדוֹמִים אף אולצו להתגייר. לבסוף נטמעו האֱדוֹמִים שביְהוּדָה בעַם ישראל (ואלה שנשארו באֱדוֹם נטמעו עם הנבטים).
[1]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך א, עמוד 91
.
הרי אֱדוֹם (הר שֵׂעִיר) היו מיוערים\שֵׂעִירים יותר בעבר, וגם כיום המישור הגבוה הוא פורה וגשום יחסית לאזור. השליטה על דרך הערבה (בין ים המלח לאילת) והגישה לים האדום הניבה רווחים ממיסי מעבר וממסחר. באֱדוֹם עברו גם דרכי מסחר למזרח, מערבה אל עזה, וצפונה לסוריה. המחצבים הרבים, ובמיוחד הנחושת, הוסיפו לעושרה של הממלכה. ממלכת אֱדוֹם היתה מוגנת בשרשרת מבצרים במערב, בדרום, ובמזרח, וגם הגבולות הטבעיים של מצוקי הרי אדום ונחל זָרֶד העמוק בצפון, איפשרו לאֱדוֹם לשלוט על כל העובר בתחומה (וכך למנוע מבְּנֵי יִשְׂרָאֵל את המעבר דרכה בדרכם לארץ)
[2]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך א, עמוד 93
.
על עושרה של אֱדוֹם, מעידים גם המיסים שהעלתה אֱדוֹם לאֵסַרְחַדּוֹן מלך אַשּׁוּר, שהיו גבוהים אף מהמסים שבאו מממלכת יְהוּדָה (מאה 7 לפנה"ס). עוד לפניו, מלכי אַשּׁוּר כבשו את אֱדוֹם ולקחו מסים, ואח"כ גם שמו נציבים קבועים במקום. בכתובת של תִּגְלַת-פַּלְאֶסֶר השלישי נזכר "קוסמלך" מלך אֱדוֹם ברשימת מעלי המס. בכתובת של סַרְגוֹן ה-2 מסופר שאַשְׁדּוֹד ניסתה להמריד את אֱדוֹם כנגד אַשּׁוּר, ובכתובת המתארת את מסע הכיבוש של סַנְחֵרִיב צוינו שוב המנחות שהביא לו מלך אֱדוֹם.
בָּבֶל הפילה בסופו של דבר את אַשּׁוּר, וכבשה את האימפריה שלה, כולל את אֱדוֹם, וכידוע גם את יְהוּדָה. מכתבים שנמצאו בתל עֲרָד, ושנכתבו מעט לפני חורבן בית ראשון, מזהירים מפני התקפה אֱדוֹמִית. גם מהכתוב במקרא כאמור מסתבר שהאֱדוֹמִים הצטרפו להתקפה הבבלית על יְהוּדָה (ראו מעלה).
אחרי חורבן בית-ראשון התחילו עמים נוודים ללחוץ על האֱדוֹמִים, והביאו רבים מהם לעזוב את אֱדוֹם ולהתיישב באזור דרום יְהוּדָה, במקום התושבים היהודים שישבו שם לפני הגלות. אזור זה, שנקרא אח"כ אדומיאה, היה למקום ישובם העיקרי של האֱדוֹמִים. העיר המרכזית באדומיאה היתה העיר מָרֵאשָׁה, הסמוכה לבית גוברין שבשפלה. על ארץ אֱדוֹם המקורית השתלטו בינתיים הנבטים, שייסדו שם ממלכה משלהם במאה ה-5 לפנה"ס. בימי עליית המכבים, נלחמו האֱדוֹמִים בחשמונאים, ועד ימי יוחנן הורקנוס נכבשה אדומיאה כולה, והאֱדוֹמִים אף אולצו להתגייר. לבסוף נטמעו האֱדוֹמִים שביְהוּדָה בעַם ישראל (ואלה שנשארו באֱדוֹם נטמעו עם הנבטים).
פרקים המזכירים את אֱדוֹם
ניתן לקרוא עוד על אֱדוֹם באתר של ויקיפדיה.