מקום
אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Philistine captives at Medinet Habu, Drawn by Faucher-Gudin, from a photograph by Insinger., [Public domain], via Wikimedia Commons. Original image size reduced by Allon Adir.
שבויים פלשתים בתבליט מימי רעמסס ה-3 ב"מדינת-האבו" שבמצרים. הפלשתים מתוארים כגבוהים וגלוחי זקן, והם בעלי כובע או תסרוקת אופייניים (המופיעים גם בתיאורים אחרים של הפלשתים).
פרטי היוצר\ת
לפרטים מלאים על התמונה המקורית, כולל הכותרת, שם היוצר\ת, ורשיון השימוש ניתן להקיש כאן

Museum of Philistine culture, Ashdod, Israel. By (Wikimedia user) Bukvoed, [CC-BY-4.0], via Wikimedia Commons
כלי חרס פְּלִשְׁתִּים אופיינים מאַשְׁדּוֹד הפְּלִשְׁתִּית. סגנון העיטורים מושפע מהסגנון האיגיאי היווני ובמיוחד המיקני והקפריסאי של אותם ימים.
רמת זיהוי : 1 - זיהוי ודאי
כנויים נוספים : פְלֶשֶׁת
אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים במקרא
מוצא הפְּלִשְׁתִּים ב"פַּתְרֻסִים וְ..כַּסְלֻחִים"
[^]בְּרֵאשִׁית פרק י פסוק י"ד: יד וְאֶת פַּתְרֻסִים וְאֶת כַּסְלֻחִים אֲשֶׁר יָצְאוּ מִשָּׁם פְּלִשְׁתִּים וְאֶת כַּפְתֹּרִים.
, אך בד"כ הם מתוארים כיוצאי האִי כַפְתּוֹר, המזוהה עם כְּרֵתִים
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ז פסוק ד: ד עַל הַיּוֹם הַבָּא לִשְׁדוֹד אֶת כָּל פְּלִשְׁתִּים לְהַכְרִית לְצֹר וּלְצִידוֹן כֹּל שָׂרִיד עֹזֵר כִּי שֹׁדֵד יְהוָה אֶת פְּלִשְׁתִּים שְׁאֵרִית אִי כַפְתּוֹר.
[^]צְפַנְיָה פרק ב פסוק ה: ה הוֹי יֹשְׁבֵי חֶבֶל הַיָּם גּוֹי כְּרֵתִים דְּבַר יְהוָה עֲלֵיכֶם כְּנַעַן אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְהַאֲבַדְתִּיךְ מֵאֵין יוֹשֵׁב.
. מסופר על מהגרים מִכַּפְתּוֹר שהשמידו את "הָעַוִּים" שישבו באזור עַזָּה, וַיֵּשְׁבוּ תַחְתָּם
[^]דְּבָרִים פרק ב פסוק כ"ג: כג וְהָעַוִּים הַיֹּשְׁבִים בַּחֲצֵרִים עַד עַזָּה כַּפְתֹּרִים הַיֹּצְאִים מִכַּפְתּוֹר הִשְׁמִידֻם וַיֵּשְׁבוּ תַחְתָּם.
. הפְּלִשְׁתִּים ישבו אח"כ ב-5 ערים מרכזיות באזור מישור החוף הדרומי - עַזָּה, אַשְׁדּוֹד, אַשְׁקְלוֹן, גת ועֶקְרוֹן, וגם בערים נלוות (כמו גְרָר, תִמְנָתָה, צִקְלַג ויַבְנֶה), ואח"כ בשיא כוחם הגיעו צפונה עד הירקון, ואף כבשו ערים באזור יְהוּדָה ובִנְיָמִן וגם מעבר. 5 הערים הגדולות מכונות גם "חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים"
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוק ג: ג מִן הַשִּׁיחוֹר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מִצְרַיִם וְעַד גְּבוּל עֶקְרוֹן צָפוֹנָה לַכְּנַעֲנִי תֵּחָשֵׁב חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים הָעַזָּתִי וְהָאַשְׁדּוֹדִי הָאֶשְׁקְלוֹנִי הַגִּתִּי וְהָעֶקְרוֹנִי וְהָעַוִּים.
כיוון שהיו תחת שלטון של "סרנים", והאזור הכללי של תחום מושבם נקרא גם אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים
[^]בְּרֵאשִׁית פרק כ"א פסוק ל"ד: לד וַיָּגָר אַבְרָהָם בְּאֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים יָמִים רַבִּים.
, גְּלִילוֹת הַפְּלִשְׁתִּים
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוק ב: ב זֹאת הָאָרֶץ הַנִּשְׁאָרֶת כָּל גְּלִילוֹת הַפְּלִשְׁתִּים וְכָל הַגְּשׁוּרִי.
, יָם פְּלִשְׁתִּים
[^]שְׁמוֹת פרק כ"ג פסוק ל"א: לא וְשַׁתִּי אֶת גְּבֻלְךָ מִיַּם סוּף וְעַד יָם פְּלִשְׁתִּים וּמִמִּדְבָּר עַד הַנָּהָר כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם אֵת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וְגֵרַשְׁתָּמוֹ מִפָּנֶיךָ.
או חֶבֶל הַיָּם
[^]צְפַנְיָה פרק ב פסוק ה: ה הוֹי יֹשְׁבֵי חֶבֶל הַיָּם גּוֹי כְּרֵתִים דְּבַר יְהוָה עֲלֵיכֶם כְּנַעַן אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְהַאֲבַדְתִּיךְ מֵאֵין יוֹשֵׁב.
, או בקיצור "פְלֶשֶׁת"
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י"ד פסוק כ"ט: כט אַל תִּשְׂמְחִי פְלֶשֶׁת כֻּלֵּךְ כִּי נִשְׁבַּר שֵׁבֶט מַכֵּךְ כִּי מִשֹּׁרֶשׁ נָחָשׁ יֵצֵא צֶפַע וּפִרְיוֹ שָׂרָף מְעוֹפֵף.
.

הפְּלִשְׁתִּים עבדו אלילים, ובמיוחד את האל דָגוֹן
[^]שׁוֹפְטִים פרק ט"ז פסוק כ"ג: כג וְסַרְנֵי פְלִשְׁתִּים נֶאֱסְפוּ לִזְבֹּחַ זֶבַח גָּדוֹל לְדָגוֹן אֱלֹהֵיהֶם וּלְשִׂמְחָה וַיֹּאמְרוּ נָתַן אֱלֹהֵינוּ בְּיָדֵנוּ אֵת שִׁמְשׁוֹן אוֹיְבֵינוּ.
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ה פסוק ב: ב וַיִּקְחוּ פְלִשְׁתִּים אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים וַיָּבִיאוּ אֹתוֹ בֵּית דָּגוֹן וַיַּצִּיגוּ אֹתוֹ אֵצֶל דָּגוֹן.
,עַשְׁתָּרוֹת
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ל"א פסוק י: י וַיָּשִׂמוּ אֶת כֵּלָיו בֵּית עַשְׁתָּרוֹת וְאֶת גְּוִיָּתוֹ תָּקְעוּ בְּחוֹמַת בֵּית שָׁן.
, ובַעַל זְבוּב
[^]מְלָכִים-ב פרק א פסוק ג: ג וּמַלְאַךְ יְהוָה דִּבֶּר אֶל אֵלִיָּה הַתִּשְׁבִּי קוּם עֲלֵה לִקְרַאת מַלְאֲכֵי מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן וְדַבֵּר אֲלֵהֶם הַמִבְּלִי אֵין אֱלֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל אַתֶּם הֹלְכִים לִדְרֹשׁ בְּבַעַל זְבוּב אֱלֹהֵי עֶקְרוֹן.
(כולם אלים כנענים), והיו גם עֹנְנִים
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ב פסוק ו: ו כִּי נָטַשְׁתָּה עַמְּךָ בֵּית יַעֲקֹב כִּי מָלְאוּ מִקֶּדֶם וְעֹנְנִים כַּפְּלִשְׁתִּים וּבְיַלְדֵי נָכְרִים יַשְׂפִּיקוּ.
כדרך לניחוש עתידות בעזרת כשפים או זימון המתים
[*]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 419
. הפְּלִשְׁתִּים עסקו בחקלאות וגם בתעשיית המתכת, ותחת שלטונם נאסר על בני ישראל לעסוק בחרישת מתכות כדי שלא יעשו לעצמם נשק, והם נאלצו ללכת לחרשים פלישתים גם כדי להכין את כליהם החקלאיים
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ג פסוקים י"ט-כ"א: יט וְחָרָשׁ לֹא יִמָּצֵא בְּכֹל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כִּי אמר [אָמְרוּ] פְלִשְׁתִּים פֶּן יַעֲשׂוּ הָעִבְרִים חֶרֶב אוֹ חֲנִית. כ וַיֵּרְדוּ כָל יִשְׂרָאֵל הַפְּלִשְׁתִּים לִלְטוֹשׁ אִישׁ אֶת מַחֲרַשְׁתּוֹ וְאֶת אֵתוֹ וְאֶת קַרְדֻּמּוֹ וְאֵת מַחֲרֵשָׁתוֹ. כא וְהָיְתָה הַפְּצִירָה פִים לַמַּחֲרֵשֹׁת וְלָאֵתִים וְלִשְׁלֹשׁ קִלְּשׁוֹן וּלְהַקַּרְדֻּמִּים וּלְהַצִּיב הַדָּרְבָן.
.

בימי הָאָבוֹת, אַבְרָהָם ושנים אח"כ גם בנו יִצְחָק עברו לגור בגְרָר תחת אֲבִימֶּלֶךְ מֶלֶךְ פְּלִשְׁתִּים. למרות סכסוכים קלים, אַבְרָהָם
[^]בְּרֵאשִׁית פרק כ"א פסוק כ"ז: כז וַיִּקַּח אַבְרָהָם צֹאן וּבָקָר וַיִּתֵּן לַאֲבִימֶלֶךְ וַיִּכְרְתוּ שְׁנֵיהֶם בְּרִית.
ואח"כ גם יִצְחָק
[^]בְּרֵאשִׁית פרק כ"ו פסוקים כ"ו-ל"א: כו וַאֲבִימֶלֶךְ הָלַךְ אֵלָיו מִגְּרָר וַאֲחֻזַּת מֵרֵעֵהוּ וּפִיכֹל שַׂר צְבָאוֹ. כז וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יִצְחָק מַדּוּעַ בָּאתֶם אֵלָי וְאַתֶּם שְׂנֵאתֶם אֹתִי וַתְּשַׁלְּחוּנִי מֵאִתְּכֶם. כח וַיֹּאמְרוּ רָאוֹ רָאִינוּ כִּי הָיָה יְהוָה עִמָּךְ וַנֹּאמֶר תְּהִי נָא אָלָה בֵּינוֹתֵינוּ בֵּינֵינוּ וּבֵינֶךָ וְנִכְרְתָה בְרִית עִמָּךְ. כט אִם תַּעֲשֵׂה עִמָּנוּ רָעָה כַּאֲשֶׁר לֹא נְגַעֲנוּךָ וְכַאֲשֶׁר עָשִׂינוּ עִמְּךָ רַק טוֹב וַנְּשַׁלֵּחֲךָ בְּשָׁלוֹם אַתָּה עַתָּה בְּרוּךְ יְהוָה. ל וַיַּעַשׂ לָהֶם מִשְׁתֶּה וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ. לא וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וַיִּשָּׁבְעוּ אִישׁ לְאָחִיו וַיְשַׁלְּחֵם יִצְחָק וַיֵּלְכוּ מֵאִתּוֹ בְּשָׁלוֹם.
לבסוף כרתו בריתות ידידות עם אֲבִימֶּלֶךְ.

אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים נכללה בארץ המובטחת
[^]שְׁמוֹת פרק כ"ג פסוק ל"א: לא וְשַׁתִּי אֶת גְּבֻלְךָ מִיַּם סוּף וְעַד יָם פְּלִשְׁתִּים וּמִמִּדְבָּר עַד הַנָּהָר כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם אֵת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וְגֵרַשְׁתָּמוֹ מִפָּנֶיךָ.
, אך בני יִשְׂרָאֵל לא הצליחו לכבוש אותה בימי ההתנחלות בארץ
[^]יְהוֹשֻׁעַ פרק י"ג פסוק ב: ב זֹאת הָאָרֶץ הַנִּשְׁאָרֶת כָּל גְּלִילוֹת הַפְּלִשְׁתִּים וְכָל הַגְּשׁוּרִי.
. הפְּלִשְׁתִּים הציקו רבות לעַם בימות הַשֹּׁפְטִים
[^]שׁוֹפְטִים פרק י פסוק ז: ז וַיִּחַר אַף יְהוָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּמְכְּרֵם בְּיַד פְּלִשְׁתִּים וּבְיַד בְּנֵי עַמּוֹן.
. בִּימֵי השופט שַׁמְגַּר בֶּן עֲנָת הם היו תוקפים את העוברים בדרכים הראשיות
[^]שׁוֹפְטִים פרק ה פסוק ו: ו בִּימֵי שַׁמְגַּר בֶּן עֲנָת בִּימֵי יָעֵל חָדְלוּ אֳרָחוֹת וְהֹלְכֵי נְתִיבוֹת יֵלְכוּ אֳרָחוֹת עֲקַלְקַלּוֹת.
, עד ששַׁמְגַּר הכה אותם והושיע אֶת יִשְׂרָאֵל
[^]שׁוֹפְטִים פרק ג פסוק ל"א: לא וְאַחֲרָיו הָיָה שַׁמְגַּר בֶּן עֲנָת וַיַּךְ אֶת פְּלִשְׁתִּים שֵׁשׁ מֵאוֹת אִישׁ בְּמַלְמַד הַבָּקָר וַיֹּשַׁע גַּם הוּא אֶת יִשְׂרָאֵל.
. אח"כ הפְּלִשְׁתִּים שוב שלטו בעַם אַרְבָּעִים שָׁנָה, ומסופר על שִׁמְשׁוֹן שנישואיו לפלישתית מתִּמְנָה הובילו לסכסוכים קשים בינו לבין הפְּלִשְׁתִּים. שִׁמְשׁוֹן הכה פעמים רבות בפְּלִשְׁתִּים, עד שנתפס והפיל את המקדש לאל דגון על עצמו ועל המוני הפְּלִשְׁתִּים ומנהיגיהם.

בימי עֵלִי הַכֹּהֵן בני יִשְׂרָאֵל לקחו את ארון הברית לאֶבֶן הָעֵזֶר לקרב עם הפְּלִשְׁתִּים, אך הפְּלִשְׁתִּים ניצחו, בני עֵלִי נפלו והארון נפל בשבי הפְּלִשְׁתִּים. לבסוף הפְּלִשְׁתִּים השיבו את הארון לבני יִשְׂרָאֵל, אבל השתלטו על מספר עָרִים בתחום יִשְׂרָאֵל, והשיבו אותן רק אחרי שהובסו מאוחר יותר בידי בני יִשְׂרָאֵל ושְׁמוּאֵל
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ז פסוקים י-י"ד: י וַיְהִי שְׁמוּאֵל מַעֲלֶה הָעוֹלָה וּפְלִשְׁתִּים נִגְּשׁוּ לַמִּלְחָמָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיַּרְעֵם יְהוָה בְּקוֹל גָּדוֹל בַּיּוֹם הַהוּא עַל פְּלִשְׁתִּים וַיְהֻמֵּם וַיִּנָּגְפוּ לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל. יא וַיֵּצְאוּ אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל מִן הַמִּצְפָּה וַיִּרְדְּפוּ אֶת פְּלִשְׁתִּים וַיַּכּוּם עַד מִתַּחַת לְבֵית כָּר. יב וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶבֶן אַחַת וַיָּשֶׂם בֵּין הַמִּצְפָּה וּבֵין הַשֵּׁן וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָהּ אֶבֶן הָעָזֶר וַיֹּאמַר עַד הֵנָּה עֲזָרָנוּ יְהוָה. יג וַיִּכָּנְעוּ הַפְּלִשְׁתִּים וְלֹא יָסְפוּ עוֹד לָבוֹא בִּגְבוּל יִשְׂרָאֵל וַתְּהִי יַד יְהוָה בַּפְּלִשְׁתִּים כֹּל יְמֵי שְׁמוּאֵל. יד וַתָּשֹׁבְנָה הֶעָרִים אֲשֶׁר לָקְחוּ פְלִשְׁתִּים מֵאֵת יִשְׂרָאֵל לְיִשְׂרָאֵל מֵעֶקְרוֹן וְעַד גַּת וְאֶת גְּבוּלָן הִצִּיל יִשְׂרָאֵל מִיַּד פְּלִשְׁתִּים וַיְהִי שָׁלוֹם בֵּין יִשְׂרָאֵל וּבֵין הָאֱמֹרִי.
. הפְּלִשְׁתִּים המשיכו להציק לעַם ולשלוט על אזורים נוספים בארץ דרך נציבים שהפקידו על הערים שבשליטתם, כולל בגִּבְעָה שבנחלת בִּנְיָמִן
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י פסוק ה: ה אַחַר כֵּן תָּבוֹא גִּבְעַת הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר שָׁם נְצִבֵי פְלִשְׁתִּים וִיהִי כְבֹאֲךָ שָׁם הָעִיר וּפָגַעְתָּ חֶבֶל נְבִיאִים יֹרְדִים מֵהַבָּמָה וְלִפְנֵיהֶם נֵבֶל וְתֹף וְחָלִיל וְכִנּוֹר וְהֵמָּה מִתְנַבְּאִים.
. זו היתה אחת הסיבות להקמת המְלוּכָה ביִשְׂרָאֵל, שהחלה כששְׁמוּאֵל המליך את שָׁאוּל, בן שבט בִּנְיָמִן, כדי שיוֹשִׁיעַ אֶת העַם מִיַּד הפְּלִשְׁתִּים
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק ט פסוק ט"ז: טז כָּעֵת מָחָר אֶשְׁלַח אֵלֶיךָ אִישׁ מֵאֶרֶץ בִּנְיָמִן וּמְשַׁחְתּוֹ לְנָגִיד עַל עַמִּי יִשְׂרָאֵל וְהוֹשִׁיעַ אֶת עַמִּי מִיַּד פְּלִשְׁתִּים כִּי רָאִיתִי אֶת עַמִּי כִּי בָּאָה צַעֲקָתוֹ אֵלָי.
.

אחרי שיְהוֹנָתָן בן שָׁאוּל התנקש בנציב הפלישתי בגֶּבַע (שבבִּנְיָמִין) הפְּלִשְׁתִּים התכנסו במִכְמָשׂ ויצאו משם למסעות הרס. יְהוֹנָתָן תקף בהצלחה עם נושא כליו את מוצב הפְּלִשְׁתִּים במִכְמָשׂ והפְּלִשְׁתִּים נסו מהאזור. שָׁאוּל המשיך להלחם נגד הפְּלִשְׁתִּים רוב ימי מלכותו, בד"כ בהצלחה. במסגרת מאבקים אלה הרג דָוִד הנער את גָּלְיָת הפְלִשְׁתִּי בקרב פנים אל פנים שנערך בעמק הָאֵלָה, ואח"כ הפְּלִשְׁתִּים שוב ברחו בחזרה לעריהם. דָוִד הצטרף לשָׁאוּל ואח"כ הביא לו 200 ערלות פלישתים, בתמורה לנישואיו עם מִיכַל בת שָׁאוּל
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק י"ח פסוק כ"ז: כז וַיָּקָם דָּוִד וַיֵּלֶךְ הוּא וַאֲנָשָׁיו וַיַּךְ בַּפְּלִשְׁתִּים מָאתַיִם אִישׁ וַיָּבֵא דָוִד אֶת עָרְלֹתֵיהֶם וַיְמַלְאוּם לַמֶּלֶךְ לְהִתְחַתֵּן בַּמֶּלֶךְ וַיִּתֶּן לוֹ שָׁאוּל אֶת מִיכַל בִּתּוֹ לְאִשָּׁה.
.

כששָׁאוּל התחיל לרדוף אחרי דָוִד, דָוִד ברח אל אָכִישׁ מֶלֶךְ גַּת
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"א פסוק י"א: יא וַיָּקָם דָּוִד וַיִּבְרַח בַּיּוֹם הַהוּא מִפְּנֵי שָׁאוּל וַיָּבֹא אֶל אָכִישׁ מֶלֶךְ גַּת.
. דָוִד נאלץ לבסוף לברוח גם משם, ואח"כ הציל את תושבי קְעִילָה מהפלישתים
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ג פסוק ה: ה וַיֵּלֶךְ דָּוִד ואנשו [וַאֲנָשָׁיו] קְעִילָה וַיִּלָּחֶם בַּפְּלִשְׁתִּים וַיִּנְהַג אֶת מִקְנֵיהֶם וַיַּךְ בָּהֶם מַכָּה גְדוֹלָה וַיֹּשַׁע דָּוִד אֵת יֹשְׁבֵי קְעִילָה.
. לבסוף הוא חזר לפְּלִשְׁתִּים מאֵימָתוֹ של שָׁאוּל
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ז פסוק א: א וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל לִבּוֹ עַתָּה אֶסָּפֶה יוֹם אֶחָד בְּיַד שָׁאוּל אֵין לִי טוֹב כִּי הִמָּלֵט אִמָּלֵט אֶל אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְנוֹאַשׁ מִמֶּנִּי שָׁאוּל לְבַקְשֵׁנִי עוֹד בְּכָל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל וְנִמְלַטְתִּי מִיָּדוֹ.
ואפילו קיבל מאָכִישׁ את צִקְלָג, שם הוא שהה כ-16 חודשים
[^]שְׁמוּאֵל-א פרק כ"ז פסוק ו: ו וַיִּתֶּן לוֹ אָכִישׁ בַּיּוֹם הַהוּא אֶת צִקְלָג לָכֵן הָיְתָה צִקְלַג לְמַלְכֵי יְהוּדָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
.

בַּקְרָב הגדול שנערך בַּהר גִּלְבֹּעַ בין צבא שָׁאוּל לצבא הפְּלִשְׁתִּים, ניצחו הפְּלִשְׁתִּים, ושָׁאוּל ובניו נהרגו במהלך הקרבות. אחרי כמה מאבקי ירושה, דָוִד היה למלך על כל יִשְׂרָאֵל, והעביר את בירתו לירוּשָׁלַ‍ִם אותה הוא כבש מהיבוסים. הפְּלִשְׁתִּים ניסו לתקוף אותו שם בעֵמֶק רְפָאִים אך דָוִד הביס אותם, וגירש אותם מִגֶּבַע ועד גֶּזֶר
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ה פסוקים כ"ב-כ"ה: כב וַיֹּסִפוּ עוֹד פְּלִשְׁתִּים לַעֲלוֹת וַיִּנָּטְשׁוּ בְּעֵמֶק רְפָאִים. כג וַיִּשְׁאַל דָּוִד בַּיהוָה וַיֹּאמֶר לֹא תַעֲלֶה הָסֵב אֶל אַחֲרֵיהֶם וּבָאתָ לָהֶם מִמּוּל בְּכָאִים. כד וִיהִי בשמעך [כְּשָׁמְעֲךָ] אֶת קוֹל צְעָדָה בְּרָאשֵׁי הַבְּכָאִים אָז תֶּחֱרָץ כִּי אָז יָצָא יְהוָה לְפָנֶיךָ לְהַכּוֹת בְּמַחֲנֵה פְלִשְׁתִּים. כה וַיַּעַשׂ דָּוִד כֵּן כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ יְהוָה וַיַּךְ אֶת פְּלִשְׁתִּים מִגֶּבַע עַד בֹּאֲךָ גָזֶר.
. אח"כ הוא הכניע אותם שוב ולקח מהם את "מֶתֶג הָאַמָּה"
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק ח פסוק א: א וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וַיַּךְ דָּוִד אֶת פְּלִשְׁתִּים וַיַּכְנִיעֵם וַיִּקַּח דָּוִד אֶת מֶתֶג הָאַמָּה מִיַּד פְּלִשְׁתִּים.
, ומסופר על כמה מגיבורי דָוִד שהמשיכו ונאבקו בהצלחה עם הפְּלִשְׁתִּים
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק כ"א פסוקים ט"ו, י"ז-כ: טו וַתְּהִי עוֹד מִלְחָמָה לַפְּלִשְׁתִּים אֶת יִשְׂרָאֵל וַיֵּרֶד דָּוִד וַעֲבָדָיו עִמּוֹ וַיִּלָּחֲמוּ אֶת פְּלִשְׁתִּים וַיָּעַף דָּוִד. ... יז וַיַּעֲזָר לוֹ אֲבִישַׁי בֶּן צְרוּיָה וַיַּךְ אֶת הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִיתֵהוּ אָז נִשְׁבְּעוּ אַנְשֵׁי דָוִד לוֹ לֵאמֹר לֹא תֵצֵא עוֹד אִתָּנוּ לַמִּלְחָמָה וְלֹא תְכַבֶּה אֶת נֵר יִשְׂרָאֵל. יח וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וַתְּהִי עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב עִם פְּלִשְׁתִּים אָז הִכָּה סִבְּכַי הַחֻשָׁתִי אֶת סַף אֲשֶׁר בִּילִדֵי הָרָפָה. יט וַתְּהִי עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב עִם פְּלִשְׁתִּים וַיַּךְ אֶלְחָנָן בֶּן יַעְרֵי אֹרְגִים בֵּית הַלַּחְמִי אֵת גָּלְיָת הַגִּתִּי וְעֵץ חֲנִיתוֹ כִּמְנוֹר אֹרְגִים. כ וַתְּהִי עוֹד מִלְחָמָה בְּגַת וַיְהִי אִישׁ מדין [מָדוֹן] וְאֶצְבְּעֹת יָדָיו וְאֶצְבְּעֹת רַגְלָיו שֵׁשׁ וָשֵׁשׁ עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מִסְפָּר וְגַם הוּא יֻלַּד לְהָרָפָה.
[^]שְׁמוּאֵל-ב פרק כ"ג פסוקים ט-ט"ז: ט ואחרו [וְאַחֲרָיו] אֶלְעָזָר בֶּן דדי [דֹּדוֹ] בֶּן אֲחֹחִי בִּשְׁלֹשָׁה גברים [הַגִּבֹּרִים] עִם דָּוִד בְּחָרְפָם בַּפְּלִשְׁתִּים נֶאֶסְפוּ שָׁם לַמִּלְחָמָה וַיַּעֲלוּ אִישׁ יִשְׂרָאֵל. י הוּא קָם וַיַּךְ בַּפְּלִשְׁתִּים עַד כִּי יָגְעָה יָדוֹ וַתִּדְבַּק יָדוֹ אֶל הַחֶרֶב וַיַּעַשׂ יְהוָה תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה בַּיּוֹם הַהוּא וְהָעָם יָשֻׁבוּ אַחֲרָיו אַךְ לְפַשֵּׁט. יא וְאַחֲרָיו שַׁמָּא בֶן אָגֵא הָרָרִי וַיֵּאָסְפוּ פְלִשְׁתִּים לַחַיָּה וַתְּהִי שָׁם חֶלְקַת הַשָּׂדֶה מְלֵאָה עֲדָשִׁים וְהָעָם נָס מִפְּנֵי פְלִשְׁתִּים. יב וַיִּתְיַצֵּב בְּתוֹךְ הַחֶלְקָה וַיַּצִּילֶהָ וַיַּךְ אֶת פְּלִשְׁתִּים וַיַּעַשׂ יְהוָה תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה. יג וַיֵּרְדוּ שלשים [שְׁלֹשָׁה] מֵהַשְּׁלֹשִׁים רֹאשׁ וַיָּבֹאוּ אֶל קָצִיר אֶל דָּוִד אֶל מְעָרַת עֲדֻלָּם וְחַיַּת פְּלִשְׁתִּים חֹנָה בְּעֵמֶק רְפָאִים. יד וְדָוִד אָז בַּמְּצוּדָה וּמַצַּב פְּלִשְׁתִּים אָז בֵּית לָחֶם. טו וַיִּתְאַוֶּה דָוִד וַיֹּאמַר מִי יַשְׁקֵנִי מַיִם מִבֹּאר בֵּית לֶחֶם אֲשֶׁר בַּשָּׁעַר. טז וַיִּבְקְעוּ שְׁלֹשֶׁת הַגִּבֹּרִים בְּמַחֲנֵה פְלִשְׁתִּים וַיִּשְׁאֲבוּ מַיִם מִבֹּאר בֵּית לֶחֶם אֲשֶׁר בַּשַּׁעַר וַיִּשְׂאוּ וַיָּבִאוּ אֶל דָּוִד וְלֹא אָבָה לִשְׁתּוֹתָם וַיַּסֵּךְ אֹתָם לַיהוָה.
.

בימי שְׁלֹמֹה, הממלכה כבר כללה את כל "אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְעַד גְּבוּל מִצְרָיִם"
[^]מְלָכִים-א פרק ה פסוק א: א וּשְׁלֹמֹה הָיָה מוֹשֵׁל בְּכָל הַמַּמְלָכוֹת מִן הַנָּהָר אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְעַד גְּבוּל מִצְרָיִם מַגִּשִׁים מִנְחָה וְעֹבְדִים אֶת שְׁלֹמֹה כָּל יְמֵי חַיָּיו.
. נראה אבל שהפְּלִשְׁתִּים השתחררו אח"כ מהשלטון היִשְׂרְאֵלִי, ומסופר עוד על נָדָב מלך יִשְׂרָאֵל שיצא לצור על גִבְּתוֹן הפְּלִשְׁתִּית ונרצח שם בידי בַּעְשָׁא שמלך אחריו. אח"כ בַּעְשָׁא עצמו נרצח בידי זִמְרִי, אשר מלך רק 7 ימים, עד שהצבא שחנה עדיין בגִּבְּתוֹן המליך את עָמְרִי שר הצבא שם-. בערך באותה תקופה מסופר שהפְּלִשְׁתִּים היו מְבִיאִים מִנְחָה לִיהוֹשָׁפָט מלך יְהוּדָה
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק י"ז פסוק י"א: יא וּמִן פְּלִשְׁתִּים מְבִיאִים לִיהוֹשָׁפָט מִנְחָה וְכֶסֶף מַשָּׂא גַּם הָעַרְבִיאִים מְבִיאִים לוֹ צֹאן אֵילִים שִׁבְעַת אֲלָפִים וּשְׁבַע מֵאוֹת וּתְיָשִׁים שִׁבְעַת אֲלָפִים וּשְׁבַע מֵאוֹת.
, אך בימי יְהוֹרָם בנו הפְּלִשְׁתִּים מרדו ופלשו לממלכה יחד עם הָעַרְבִים והכּוּשִׁים, והגיעו אף עד ארמון המלך
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"א פסוקים ט"ז-י"ז: טז וַיָּעַר יְהוָה עַל יְהוֹרָם אֵת רוּחַ הַפְּלִשְׁתִּים וְהָעַרְבִים אֲשֶׁר עַל יַד כּוּשִׁים. יז וַיַּעֲלוּ בִיהוּדָה וַיִּבְקָעוּהָ וַיִּשְׁבּוּ אֵת כָּל הָרְכוּשׁ הַנִּמְצָא לְבֵית הַמֶּלֶךְ וְגַם בָּנָיו וְנָשָׁיו וְלֹא נִשְׁאַר לוֹ בֵּן כִּי אִם יְהוֹאָחָז קְטֹן בָּנָיו.
. עֻזִּיָּהוּ מלך יְהוּדָה כבש מהפְּלִשְׁתִּים את גַּת, יַבְנֵה, ואַשְׁדּוֹד, שבנחלתה הוא בנה ערים נוספות
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ו פסוק ו: ו וַיֵּצֵא וַיִּלָּחֶם בַּפְּלִשְׁתִּים וַיִּפְרֹץ אֶת חוֹמַת גַּת וְאֵת חוֹמַת יַבְנֵה וְאֵת חוֹמַת אַשְׁדּוֹד וַיִּבְנֶה עָרִים בְּאַשְׁדּוֹד וּבַפְּלִשְׁתִּים.
. בימי אָחָז, נכדו של עֻזִּיָּהוּ, הפְלִשְׁתִּים לכדו ערים בשְּׁפֵלָה וְבנֶּגֶב
[^]דִּבְרֵי-הַיָּמִים-ב פרק כ"ח פסוק י"ח: יח וּפְלִשְׁתִּים פָּשְׁטוּ בְּעָרֵי הַשְּׁפֵלָה וְהַנֶּגֶב לִיהוּדָה וַיִּלְכְּדוּ אֶת בֵּית שֶׁמֶשׁ וְאֶת אַיָּלוֹן וְאֶת הַגְּדֵרוֹת וְאֶת שׂוֹכוֹ וּבְנוֹתֶיהָ וְאֶת תִּמְנָה וּבְנוֹתֶיהָ וְאֶת גִּמְזוֹ וְאֶת בְּנֹתֶיהָ וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.
, אך חִזְקִיָּהוּ בן אָחָז הכה בחזרה בהצלחה את הפְּלִשְׁתִּים עד עַזָּה
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ח פסוק ח: ח הוּא הִכָּה אֶת פְּלִשְׁתִּים עַד עַזָּה וְאֶת גְּבוּלֶיהָ מִמִּגְדַּל נוֹצְרִים עַד עִיר מִבְצָר.
.

נביאי יִשְׂרָאֵל הרבו לנבא נבואות זעם על הפְּלִשְׁתִּים, בשל עוינותם לעַם ועבודת האלילים שלהם. הנביא יְשַׁעְיָהוּ מדבר על בני יִשְׂרָאֵל שננטשו ע"י ה' כיוון שהיו עֹנְנִים כמו הפְּלִשְׁתִּים
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק ב פסוק ו: ו כִּי נָטַשְׁתָּה עַמְּךָ בֵּית יַעֲקֹב כִּי מָלְאוּ מִקֶּדֶם וְעֹנְנִים כַּפְּלִשְׁתִּים וּבְיַלְדֵי נָכְרִים יַשְׂפִּיקוּ.
. אח"כ, בהקשר של הפלישות של אַשּׁוּר לאזור, יְשַׁעְיָהוּ לעג לפְלֶשֶׁת אשר שמחה כשאויבה מת, אך לבסוף יצא ממנו אויב חמור עוד יותר
[^]יְשַׁעְיָהוּ פרק י"ד פסוק כ"ט: כט אַל תִּשְׂמְחִי פְלֶשֶׁת כֻּלֵּךְ כִּי נִשְׁבַּר שֵׁבֶט מַכֵּךְ כִּי מִשֹּׁרֶשׁ נָחָשׁ יֵצֵא צֶפַע וּפִרְיוֹ שָׂרָף מְעוֹפֵף.
. אח"כ, בימי הכיבוש הבבלי, כולל הנביא יִרְמְיָהוּ את הפְּלִשְׁתִּים בין העמים שיושקו מכּוֹס הזעם (יחד עם יְרוּשָׁלַ‍ִם)
[^]יִרְמְיָהוּ פרק כ"ה פסוק כ: כ וְאֵת כָּל הָעֶרֶב וְאֵת כָּל מַלְכֵי אֶרֶץ הָעוּץ וְאֵת כָּל מַלְכֵי אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְאֶת אַשְׁקְלוֹן וְאֶת עַזָּה וְאֶת עֶקְרוֹן וְאֵת שְׁאֵרִית אַשְׁדּוֹד.
. יִרְמְיָהוּ מקדיש אף נבואת חורבן מיוחדת לארץ הפְּלִשְׁתִּים שיבוא בעקבות הכיבוש המצרי (או הבבלי?) הצפוי בה. יְחֶזְקֵאל (שניבא גם כן בתקופת הבבלים) ניבא גם הוא חורבן לפְּלִשְׁתִּים, כנקמה של ה' על מה שעוללו (ביְהוּדָה?)
[^]יְחֶזְקֵאל פרק כ"ה פסוקים ט"ו-י"ז: טו כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה יַעַן עֲשׂוֹת פְּלִשְׁתִּים בִּנְקָמָה וַיִּנָּקְמוּ נָקָם בִּשְׁאָט בְּנֶפֶשׁ לְמַשְׁחִית אֵיבַת עוֹלָם. טז לָכֵן כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה הִנְנִי נוֹטֶה יָדִי עַל פְּלִשְׁתִּים וְהִכְרַתִּי אֶת כְּרֵתִים וְהַאֲבַדְתִּי אֶת שְׁאֵרִית חוֹף הַיָּם. יז וְעָשִׂיתִי בָם נְקָמוֹת גְּדֹלוֹת בְּתוֹכְחוֹת חֵמָה וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי יְהוָה בְּתִתִּי אֶת נִקְמָתִי בָּם.
. נבואות זעם נוספות על הפְּלִשְׁתִּים מופיעות אצל יוֹאֵל
[^]יוֹאֵל פרק ד פסוק ד: ד וְגַם מָה אַתֶּם לִי צֹר וְצִידוֹן וְכֹל גְּלִילוֹת פְּלָשֶׁת הַגְּמוּל אַתֶּם מְשַׁלְּמִים עָלָי וְאִם גֹּמְלִים אַתֶּם עָלַי קַל מְהֵרָה אָשִׁיב גְּמֻלְכֶם בְּרֹאשְׁכֶם.
, עָמוֹס
[^]עָמוֹס פרק א פסוקים ו-ח: ו כֹּה אָמַר יְהוָה עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי עַזָּה וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל הַגְלוֹתָם גָּלוּת שְׁלֵמָה לְהַסְגִּיר לֶאֱדוֹם. ז וְשִׁלַּחְתִּי אֵשׁ בְּחוֹמַת עַזָּה וְאָכְלָה אַרְמְנֹתֶיהָ. ח וְהִכְרַתִּי יוֹשֵׁב מֵאַשְׁדּוֹד וְתוֹמֵךְ שֵׁבֶט מֵאַשְׁקְלוֹן וַהֲשִׁיבוֹתִי יָדִי עַל עֶקְרוֹן וְאָבְדוּ שְׁאֵרִית פְּלִשְׁתִּים אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה.
, צְפַנְיָה
[^]צְפַנְיָה פרק ב פסוק ה: ה הוֹי יֹשְׁבֵי חֶבֶל הַיָּם גּוֹי כְּרֵתִים דְּבַר יְהוָה עֲלֵיכֶם כְּנַעַן אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְהַאֲבַדְתִּיךְ מֵאֵין יוֹשֵׁב.
וזְכַרְיָה
[^]זְכַרְיָה פרק ט פסוקים ה-ז: ה תֵּרֶא אַשְׁקְלוֹן וְתִירָא וְעַזָּה וְתָחִיל מְאֹד וְעֶקְרוֹן כִּי הֹבִישׁ מֶבָּטָהּ וְאָבַד מֶלֶךְ מֵעַזָּה וְאַשְׁקְלוֹן לֹא תֵשֵׁב. ו וְיָשַׁב מַמְזֵר בְּאַשְׁדּוֹד וְהִכְרַתִּי גְּאוֹן פְּלִשְׁתִּים. ז וַהֲסִרֹתִי דָמָיו מִפִּיו וְשִׁקֻּצָיו מִבֵּין שִׁנָּיו וְנִשְׁאַר גַּם הוּא לֵאלֹהֵינוּ וְהָיָה כְּאַלֻּף בִּיהוּדָה וְעֶקְרוֹן כִּיבוּסִי.
.
זיהוי המקום
מוצאם של הפְּלִשְׁתִּים אינו ברור, אך מקובל לזהות אותם עם אחת מהקבוצות של "גויי הים" שתקפו את ארצות מזרח הים התיכון ואת מצרים, ונהדפו ע"י רעמסס ה-3 (מָלַךְ בשנים 1151-1182 לפנה"ס) בקרב שנערך באזור החוף הפניקי (בסוריה של היום) ובקרב ימי באזור הדלתא של מצרים. בכתובות של רעמסס ה-3 נזכרים בני "פּרסת\פּלסת" בין גויי ים "צפוניים" אלה
[2]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 487-485
. גויי הים הגיעו בחילות ים ויבשה מלווים במשפחותיהם. החילות המובסים נשבו וגויסו לצבא מצרים ויוּשְׁבוּ ב"מבצרים", כנראה גם באזור כנען, ומושבות אלה של שכירי צבא מצרים היו לפי המשוער לערי הפְּלִשְׁתִּים הראשונות בחוף פְלֶשֶׁת
[3]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 493
.

בתבליטים מאותה תקופה במקדש לאל אמון שבמדינת-האבו שבמצרים הפְּלִשְׁתִּים מוצגים כגבוהים וגלוחי זקן, והם בעלי כובע או תסרוקת אופייניים (ראו צילום). ממצאים ארכאולוגים באתרים פְּלִשְׁתִּים (כולל כלי חרס וקבורה) מעידים על השפעה של האזור האיגאי (יווני) כולל מיקני וקפריסין, וגם של מצרים (ראו צילום) אך סגנון אופייני זה החזיק מעמד עד המאה ה-11, אז התרבות הפְּלִשְׁתִּית נטמעה בתרבות הכנענית המקומית
[4]אנציקלופדיה מקראית, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1950, כרך ו, עמוד 508-500
.

כך תקופת ההתנחלות הפְּלִשְׁתִּית במאות ה-11-12 לפנה"ס חפפה בקירוב את תקופת ההתנחלות וההתבססות של עַם יִשְׂרָאֵל בארץ, והמקרא מתאר סכסוכים רבים בין העמים כבר בתקופות מוקדמות אלה, כשצד אחד גובר או מובס ע"י השני, כובש ערים ונסוג מהם לחילופין. הנצחונות הפְּלִשְׁתִּים הגדולים היו בקרב אֶבֶן הָעֵזֶר בסוף ימות הַשֹּׁפְטִים אז חרבה שִׁלֹה ונלקח ארון הברית, ואח"כ בקרב הגִּלְבֹּעַ בו נפלו שָׁאוּל המלך ובניו. דָוִד היה בתחילה ווסאל בחסות פְּלִשְׁתִּית, אך עם עלותו למלוכה הוא הצליח להשתחרר מחסותם ולבסוף להכניע אותם.

המאבקים בין בני יִשְׂרָאֵל והפְּלִשְׁתִּים המשיכו גם בימי ממלכות יִשְׂרָאֵל ויְהוּדָה, כשלעתים הפְּלִשְׁתִּים מנצלים את חולשת הממלכה ותוקפים אותה, ולעתים מלכי יְהוּדָה גוברים עליהם ומשתלטים על אזורים בפְלֶשֶׁת (ראו למעלה). הפְּלִשְׁתִּים גם נאלצו להכנע לאימפריות הגדולות שפלשו לארץ. כך, כשחֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם עלה על יְהוֹאָשׁ מלך יְהוּדָה, הוא כבש את גַּת בדרכו ליְרוּשָׁלָ‍ִם
[^]מְלָכִים-ב פרק י"ב פסוק י"ח: יח אָז יַעֲלֶה חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם וַיִּלָּחֶם עַל גַּת וַיִּלְכְּדָהּ וַיָּשֶׂם חֲזָאֵל פָּנָיו לַעֲלוֹת עַל יְרוּשָׁלָ‍ִם.
. אח"כ נפלה אֲרָם עצמה בידי אַשּׁוּר, והפְּלִשְׁתִּים (כמו גם יִשְׂרָאֵל) החלו להעלות מס לאַשּׁוּר. תִּגְלַת-פַּלְאֶסֶר השלישי מלך אַשּׁוּר ערך מסע כיבושים בארץ וכבש בין השאר גם את עַזָּה ושעבד את פְלֶשֶׁת (734 לפנה"ס). ערי הפְּלִשְׁתִּים כבר היו נפרדות זו מזו בשלב זה, ולא פעלו כמדינה אחת, וכך הן מרדו והשלימו לסירוגין עם אַשּׁוּר בנפרד זו מזו. כשנפלה האימפריה האַשּׁוּרית, נפל אזור פְלֶשֶׁת תחילה לשלטון מִצְרָיִם
[^]יִרְמְיָהוּ פרק מ"ז פסוק א: א אֲשֶׁר הָיָה דְבַר יְהוָה אֶל יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא אֶל פְּלִשְׁתִּים בְּטֶרֶם יַכֶּה פַרְעֹה אֶת עַזָּה.
, ואח"כ לשלטון האימפריות של בָּבֶל ושל פָּרַס.
פרקים המזכירים את אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים
ציטוטים נבחרים

ניתן לקרוא עוד על אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים באתר של ויקיפדיה.